AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #21 Skrevet 21. oktober 2015 Jo, selvsagt er det det. Det er en stor andel her i Norge som må flytte for å gå videregående. Er du ikke norsk siden dette er fremmed for deg? Anonymous poster hash: d7a5d...169 Jo, selvsagt er det det. Det er en stor andel her i Norge som må flytte for å gå videregående. Er du ikke norsk siden dette er fremmed for deg? Anonymous poster hash: d7a5d...169 Jeg gidder ikke å diskutere videre deg, men excuse me, bare fordi jeg ikke er enig med deg, så må det bety at jeg er ikke norsk? Hva slags konklusjon er det? Anonymous poster hash: bea88...8bc 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #22 Skrevet 21. oktober 2015 Ergo: snakk med henne som en voksen. Er hun urimelig ville jeg bare latt henne bli sur. Greier ikke foreldrene å gradvis gi slipp, så er det deres feil, ikke ungdommens. Høres ut som om du egentlig har det meste på stell hva skolen angår. Så lenge det ikke går utover det, så har du alt på det rene. Hun er en typisk hønemor og jeg har en bedre kontakt med min far, men han er ofte utenbys og er avholds (han ville ikke støttet meg i meg og min mors krangel). Det ironiske med hele situasjonen er at min mor, hennes søster, og hennes mor har fortalt meg om hennes ungdomsdager med alkohol. Hun endte opp helt fin, så hvorfor skal hun reagerer slik hun gjør når det virker som om jeg behandler alkohol ganske mye bedre enn det hun gjorde? Anonymous poster hash: 4467f...45a
King in the North Skrevet 21. oktober 2015 #23 Skrevet 21. oktober 2015 Hun er en typisk hønemor og jeg har en bedre kontakt med min far, men han er ofte utenbys og er avholds (han ville ikke støttet meg i meg og min mors krangel). Det ironiske med hele situasjonen er at min mor, hennes søster, og hennes mor har fortalt meg om hennes ungdomsdager med alkohol. Hun endte opp helt fin, så hvorfor skal hun reagerer slik hun gjør når det virker som om jeg behandler alkohol ganske mye bedre enn det hun gjorde? Anonymous poster hash: 4467f...45a Det er fremdeles lov å snakke med henne? Eller ? Hønemor vil kanskje sette pris på at du viser henne nok tillit til å ta opp et slikt tema. Tro det eller ei
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #24 Skrevet 21. oktober 2015 Det er fremdeles lov å snakke med henne? Eller ? Hønemor vil kanskje sette pris på at du viser henne nok tillit til å ta opp et slikt tema. Tro det eller ei Selvsagt er det fremdeles lov til å snakke med henne? Jeg tok det opp for 2 timer siden i dag og det utløste seg til en krangel, derfor jeg laget forumet. Anonymous poster hash: 4467f...45a
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #25 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg gjorde mye rart da jeg var ung, betyr ikke at jeg vil syntes det er greit for mine barn. Ting kunne gått galt. Det er ikke lenge til du fyller 18 nå uansett, er det vel? Du får bare La krangelen ligge, for når du fyller 18 kan du kjøpe alkohol selv. Og jeg syns det er litt synd at du og vennene dine ikke kan finne på noe som ikke innebærer å drikke alkohol. Da jeg var på den alderen gjorde vi mye annet enn å drikke også, det er også sosialt:)Anonymous poster hash: 714fa...f79
King in the North Skrevet 21. oktober 2015 #26 Skrevet 21. oktober 2015 Selvsagt er det fremdeles lov til å snakke med henne? Jeg tok det opp for 2 timer siden i dag og det utløste seg til en krangel, derfor jeg laget forumet. Anonymous poster hash: 4467f...45a det høres bare ut som om du har utelukket kommunikasjon som en mulighet. Da sitter du nemlig med svært dårlige kort på hånden, om så er tilfellet.
mm456 Skrevet 21. oktober 2015 #27 Skrevet 21. oktober 2015 Huff, ikke lenge siden jeg hadde samme problemet, jeg er 20 nå. Alle vennene mine fikk lov til alt, mens mine foreldre var strenge. Det vi fant ut funket, var at jeg kom hjem til fast tid, var tilgjengelig på tlfen og ikke drakk meg veldig full (de ville se hva jeg skulle drikke). Det ble kompromisser fra begge kanter, og det fungerte veldig greit Det viktigste for mine foreldre sin del var at jeg kom hjem, etterhvert brydde de seg ikke såå mye hvis jeg lukta litt sprit f. eks, så lenge jeg kunne sitte og snakke litt med de etter jeg kom hjem osv. Hadde jeg vært deg, ville jeg igjen prøvd å snakke med moren din, og foreslå litt kompromisser. Man havner fort litt utenfor hvis man ikke får deltatt på fester når man er nesten 18 år (men man trenger ikke å drikke seg sanseløs når man går på fest, og det virker som du hadde god kontroll og virker fornuftig ) Moren til bestevennen min tok faktisk også en prat med min mor, og fikk henne til å tenkte litt annerledes. Kan kanskje være en mulighet dersom moren din nekter å høre på deg. Lykke til! Gled deg til du blir 18 :- )
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #28 Skrevet 22. oktober 2015 Hørres ut som du har min mor. Jeg får fortsatt stygge blikk av henne hvis jeg går på fest når jeg er hjemme - og jeg er 22 Hun ser meg fortsatt som et barn, tror hun alltid kommer til å gjøre det ;-) Nyt godene heller! Anonymous poster hash: 0cb29...c5e
peppermyntete Skrevet 22. oktober 2015 #29 Skrevet 22. oktober 2015 Ja, men du skjønner vel at ikke alle i Norge bor i Oslo? Det er svært vanlig å flytte hjemmefra som 16-åring. Anonymous poster hash: d7a5d...169 Skjønner du at andre kan ha en annen opplevelse enn deg? Der jeg kommer fra er det heller ikke spesielt normalt å flytte ut før etter man har fullført videregående og følgelig visste jeg ikke at dette var normalt før jeg flyttet til en større by og fikk andre bekjentskaper. Ha litt forståelse for at folk ikke vet alt her i verden
Duckie Skrevet 22. oktober 2015 #30 Skrevet 22. oktober 2015 Herregud for en tråd, så mye tullete svar. Jeg tror jeg ville tatt en ny prat med moren din. Prøv å forhold deg rolig, og si at du ønsker å snakke om dette. Ta opp det du sier her, du er en oppegående, ansvarsfull jente som gjør en innsats på skolen. Du er ganske snart 18 år, og kan i prinsippet snart gjøre som du vil. Men du er ikke spesielt interessert i å feste eller drikke deg full. Spør hva dere kan gjøre for at hun skal føle at hun kan stole på deg.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #31 Skrevet 22. oktober 2015 Det er ganske så vanlig å forlate redet når man kommer i denne alderen. Anonymous poster hash: d7a5d...169 Nei, tvert imot, det er ganske uvanlig å flytte ut så tidlig.. En 17-åring har jo ikke fullført videregående en gang. Anonymous poster hash: 59d4d...c5c 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #32 Skrevet 22. oktober 2015 Hørres ut som du har min mor. Jeg får fortsatt stygge blikk av henne hvis jeg går på fest når jeg er hjemme - og jeg er 22 Hun ser meg fortsatt som et barn, tror hun alltid kommer til å gjøre det ;-) Nyt godene heller! Anonymous poster hash: 0cb29...c5e Nei, tvert imot, det er ganske uvanlig å flytte ut så tidlig.. En 17-åring har jo ikke fullført videregående en gang. Anonymous poster hash: 59d4d...c5c Sant det. Anonymous poster hash: bea88...8bc
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #34 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg har forklart henne at fester er den eneste sosiale sammenkomsten man kommer over i min vennekrets. Vi er alle ganske "på" skolen og er opptatt av gode karakterer, men da jeg har foreslått studiekveld (mitt mors ønske) sa alle nei. Tror min mor fremdeles tror at vi ungdommer møtes på biblioteket etter skolen eller går på søndagsturer sammen.Jeg ville aldri ha drukket meg full fordi jeg er altfor opptatt av å ha kontroll. Likevel etter 1 cider blir jeg litt sjanglete, men er 100% til stedet. Tror det er hvordan jeg reagerer på alkohol.Ellers har min mor ganske liten tillitt til meg, hun er av personlighetskategorien "evig mistenksom". Anonymous poster hash: 4467f...45a Du er ikke atten, så hold deg borte fra alkohol. Det er da ikke rart moren din ikk kan stole på deg. Du er faktisk umyndig, altså et barn.Anonymous poster hash: a6411...1c6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #35 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg forstår hvor du kommer fra. Må være utrolig kjedelig for deg å ha bursdag i desember, når flesteparten av vennegjengen blir 18 før på året. Jeg begynte å drikke alkohol i det små da jeg var 16 år gammel. De gangene jeg skulle ut gav jeg beskjed til foreldrene mine om at jeg skulle ut og drikke. De sa at det fikk jeg ikke lov til, men de låste meg heller ikke inne på rommet. Så jeg gikk ut og drakk uten deres tillatelse, men de var allikevel klar over at jeg gjorde det. Jeg måtte hjem til et fast tidspunkt og måtte svare på meldinger om jeg fikk det. Jeg går utifra at de syns det var bedre at jeg var ærlig om at jeg drakk fremfor at jeg løy til de og sa at jeg sov hos venninner for så å drikke meg sørpefull uten at noen kanskje visste hvor jeg var. Anonymous poster hash: 383a2...12d
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #36 Skrevet 23. oktober 2015 Du er ikke atten, så hold deg borte fra alkohol. Det er da ikke rart moren din ikk kan stole på deg. Du er faktisk umyndig, altså et barn.Anonymous poster hash: a6411...1c6 1. Den norske lov sier ikke at det er ulovlig for dem under 18 å drikke alkohol. Jeg får smake et glass champagne og vin når og da på familiesammenkomster uansett og det har ikke foreldrene mine noe problem med. De mener at det skaper et trygt forhold til alkohol sammenlignet med "jeg er endelig 18 pøs på!". 2. Å stole på noen eller ei avhengiger ikke av at man er myndig. Anonymous poster hash: 4467f...45a
Gjest Skrevet 23. oktober 2015 #37 Skrevet 23. oktober 2015 Forstår godt at din mor reagerer på at du drikker, når du er under 18. Det må du nesten bare respektere når du bor hjemme, også etter du er 18. At fester en den eneste sosiale sammenkomsten er et dårlig argument. Du trenger jo heller ikke å drikke selvom du er på fest? Du skriver "Dagen etter påstod moren min at jeg var full og sjanglet. Selvsagt gikk jeg ikke helt rett, men jeg husker alt fra festen, gjorde ingen dumme valg, dagen etter var jeg i normal form og satt i timesvis og øvde til prøver." Tro meg, du kan være ganske full, og likevel huske alt. Jeg er nå avholds, men en periode hvor jeg festet litt hadde jeg relativt høy promille, jeg kunne knapt stå på beina, men likevel gjorde jeg hverken dumme valg, eller glemte noe.
Gjest Skrevet 23. oktober 2015 #38 Skrevet 23. oktober 2015 Først vil jeg understreke at du er veldig heldig som har foreldre som virkelig bryr seg og som er kjempeglade i deg. Hadde de ikke vært det så hadde de heller ikke brydd seg med hva du gjør. Jeg har selv tenåringsbarn og det er en veldig vanskelig periode både for de og oss. Vi vil jo gjerne at barna skal ha et sosialt liv og ha mange venner, men samtidig så vil vi ikke at de skal bli utsatt for hverken det ene eller det andre og det er en vanskelig balansegang. Vi bor veldig langt ute på bondelandet og det går ingen form for offentlig kommunikasjon hit. Hverken på dagtid eller kveldstid. Det betyr at vi må kjøre og hente barna våre og dette gjør nok at de holder seg litt i skinnet enn så lenge, men også at vi føler oss tryggere. Vi har sagt at vi ikke vil at de skal drikke seg overstadig beruset, men de har fått med seg et par bokser øl eller cider når de har vært på din alder. Ikke fordi jeg syns det er ok, men fordi jeg ikke vil at de skal helle innpå hva som helst og at jeg vil at vi skal kunne inngå kompromiss og avtaler som begge parter kan leve med. Jeg har også understreket at om avtalene ikke blir holdt så har vi ikke lenger noen avtale og da blir de ikke kjørt noe sted og kan sitte hjemme sammen med meg og se på Skavlan e.l Snakk med moren din og lag avtaler. Kanskje dere kan bli enige om at hun møter deg et sted sånn at du har følge hjem hvis det gjør henne roligere. Det er ikke lenge til du er 18 og da kan du i teorien gjøre som du vil, men selv da så er du avhengig av henne og hennes tillit. Det er derfor viktig at dere kommer frem til en løsning som føles bra for for dere begge. Det er veldig vanskelig å være tenåring, men det er kanskje enda vanskeligere å være tenåringsforeldre. Da jeg var på din alder så bodde jeg i sammen med faren min. Han var velstående og jeg hadde veldig godt med penger og frihet. Han brydde seg ikke dessverre. Han trodde at jeg var fornøyd bare jeg hadde nok cash. Men mange ganger så gråt jeg fordi han faktisk ikke brydde seg. Jeg kunne være bort en hel helg uten at han merket det og alle vennene mine syns jeg hadde det helt topp. Men alt jeg ønsket var en som sto i døra og brølte mot meg når jeg kom hjem dritings klokka fire om morgenen og som ville vite hvor jeg skulle og hvor jeg hadde vært. Så sett pris på moren din sin omtanke for deg og respekter den! Hun er glad i deg og du er hennes mest dyrebare skatt . 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå