Gå til innhold

"Full" 17 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en liten stund siden var jeg på fest hos en venninne sammen med mange andre venner. Jeg går på fest svært sjeldent og byen er ikke noe alternativ siden jeg ikke er 18 enda (bursdag sent på året). På festen hadde jeg fått noen til å kjøpe en cider til meg, og da de andre begynte med en drikkelek fikk jeg smake litt sprit. Jeg drakk ikke spesielt mye, men andre drakk mer, sølte litt på meg, osv. 

Dagen etter påstod moren min at jeg var full og sjanglet. Selvsagt gikk jeg ikke helt rett, men jeg husker alt fra festen, gjorde ingen dumme valg, dagen etter var jeg i normal form og satt i timesvis og øvde til prøver. 

Min mor var rasende fordi jeg luktet alkohol og oppkast (som sagt ble jeg sølt på, og jeg hjalp en venninne som kastet opp). 

Hva skal man gjøre i en slik situasjon? Skal jeg unngå å gå ut helt til jeg fyller 18 slik at moren min skal stole på meg igjen? Porblemet er jo at hun klager over hvor lite sosial jeg er og i mitt miljø er fester den eneste sosiale sammenkomsten.

Anonymous poster hash: 4bfde...46d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo bare flytte ut?

Anonymous poster hash: d7a5d...169
Skrevet

Som 17 åring?

Dagens verste argument!

Anonymous poster hash: bea88...8bc

• Liker 4
Skrevet

Har du prøvd å snakke med moren din angående det med at fester er de sosiale sammenkomstene? Du er snart 18, og drikking er en del av livet til majoriteten av dine jevnaldrende allerede. Prøv å få inngått et kompromiss med din mor, der du ikke drikker deg full, men fpr v.re med på sosiale ting etc. Vis at du stoler på henne, og forhåpentligvis kan hun vise deg den samme tilliten tilbake!:)

Skrevet

Nei, jeg er fremdeles umyndig og jeg planlegger å bo hjemme et år for å spare penger som student. Det er ikke et alternativ. 

Anonymous poster hash: 4467f...45a

• Liker 1
Skrevet

Som 17 åring?

Dagens verste argument!

Det er ganske så vanlig å forlate redet når man kommer i denne alderen.

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg er fremdeles umyndig og jeg planlegger å bo hjemme et år for å spare penger som student. Det er ikke et alternativ. 

Da må du finne deg i å bli behandlet som et barn og holde ut å krangle med din mor. :)

Skrevet

Da må du finne deg i å bli behandlet som et barn og holde ut å krangle med din mor. :)

Som en annen sa så hadde kanskje et kompromiss vært en mer riktig løsning. Jeg fyller 18 i desember og er snart voksen/myndig etter loven, så i mitt hode burde min mor begynne å gi litt slipp på meg og la meg lære av konsekvensene. 

• Liker 2
Skrevet

Som en annen sa så hadde kanskje et kompromiss vært en mer riktig løsning. Jeg fyller 18 i desember og er snart voksen/myndig etter loven, så i mitt hode burde min mor begynne å gi litt slipp på meg og la meg lære av konsekvensene. 

Nei. Du bor gratis og din mor kan stille akkurat de kravene hun vil.

Liker du ikke det kan du flytte ut.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror moren din har rett. Man må være ekstremt full for å begynne å glemme det som har skjedd, og hvis man vil kan de fleste oppføre seg normalt selv om de er fulle. Det med å gjøre dumme ting når man er full er i stor grad kulturelt, man bruker det som en unnskyldning for å kunne gjøre det..

Anonymous poster hash: d3c9c...741
  • Liker 2
Skrevet

Det er ganske så vanlig å forlate redet når man kommer i denne alderen.

Nei, det er det ikke.

• Liker 2
Skrevet

Har du prøvd å snakke med moren din angående det med at fester er de sosiale sammenkomstene? Du er snart 18, og drikking er en del av livet til majoriteten av dine jevnaldrende allerede. Prøv å få inngått et kompromiss med din mor, der du ikke drikker deg full, men fpr v.re med på sosiale ting etc. Vis at du stoler på henne, og forhåpentligvis kan hun vise deg den samme tilliten tilbake! :)

Jeg har forklart henne at fester er den eneste sosiale sammenkomsten man kommer over i min vennekrets. Vi er alle ganske "på" skolen og er opptatt av gode karakterer, men da jeg har foreslått studiekveld (mitt mors ønske) sa alle nei. Tror min mor fremdeles tror at vi ungdommer møtes på biblioteket etter skolen eller går på søndagsturer sammen.

Jeg ville aldri ha drukket meg full fordi jeg er altfor opptatt av å ha kontroll. Likevel etter 1 cider blir jeg litt sjanglete, men er 100% til stedet. Tror det er hvordan jeg reagerer på alkohol.

Ellers har min mor ganske liten tillitt til meg, hun er av personlighetskategorien "evig mistenksom". 

Skrevet

Nei, det er det ikke.

Jo, selvsagt er det det. Det er en stor andel her i Norge som må flytte for å gå videregående.

Er du ikke norsk siden dette er fremmed for deg?

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror moren din har rett. Man må være ekstremt full for å begynne å glemme det som har skjedd, og hvis man vil kan de fleste oppføre seg normalt selv om de er fulle. Det med å gjøre dumme ting når man er full er i stor grad kulturelt, man bruker det som en unnskyldning for å kunne gjøre det..

Anonymous poster hash: d3c9c...741

Jeg husker alt, følte meg helt fin dagen etter, drakk lite, likevel sjanglet jeg litt. 

Skrevet

Jeg har forklart henne at fester er den eneste sosiale sammenkomsten man kommer over i min vennekrets. Vi er alle ganske "på" skolen og er opptatt av gode karakterer, men da jeg har foreslått studiekveld (mitt mors ønske) sa alle nei. Tror min mor fremdeles tror at vi ungdommer møtes på biblioteket etter skolen eller går på søndagsturer sammen.

Jeg ville aldri ha drukket meg full fordi jeg er altfor opptatt av å ha kontroll. Likevel etter 1 cider blir jeg litt sjanglete, men er 100% til stedet. Tror det er hvordan jeg reagerer på alkohol.

Ellers har min mor ganske liten tillitt til meg, hun er av personlighetskategorien "evig mistenksom". 

Så flytt ut.

Skrevet

Mine foreldre var sånn og, det er slitsomt.

Skrevet

Jeg husker alt, følte meg helt fin dagen etter, drakk lite, likevel sjanglet jeg litt. 

Flytt ut, så kan du drikke når du vil.

Skrevet

Jo, selvsagt er det det. Det er en stor andel her i Norge som må flytte for å gå videregående.

Er du ikke norsk siden dette er fremmed for deg?

Dette er ikke normalt i min vennekrets, min videregående skole, min by generelt. Hvis man bor på små tettsteder og vil gå på en større videregående skole så skjønner jeg det.

Dersom man bor i en storby er det å leie hybel ren idioti økonomisk sett når man fremdeles har krav på å bo hjemme. 

Min mor kan sette krav, men jeg har rett til mer medbestemelse i hjemmet. Sånn sett har min mor heller ikke noe imot alkohol, men der og da synes hun plutselig ikke at det var så greit likevel. Blandete signaler. 

Skrevet

Jeg har forklart henne at fester er den eneste sosiale sammenkomsten man kommer over i min vennekrets. Vi er alle ganske "på" skolen og er opptatt av gode karakterer, men da jeg har foreslått studiekveld (mitt mors ønske) sa alle nei. Tror min mor fremdeles tror at vi ungdommer møtes på biblioteket etter skolen eller går på søndagsturer sammen.Jeg ville aldri ha drukket meg full fordi jeg er altfor opptatt av å ha kontroll. Likevel etter 1 cider blir jeg litt sjanglete, men er 100% til stedet. Tror det er hvordan jeg reagerer på alkohol.Ellers har min mor ganske liten tillitt til meg, hun er av personlighetskategorien "evig mistenksom".  Anonymous poster hash: 4467f...45a

Ergo: snakk med henne som en voksen. Er hun urimelig ville jeg bare latt henne bli sur. Greier ikke foreldrene å gradvis gi slipp, så er det deres feil, ikke ungdommens. Høres ut som om du egentlig har det meste på stell hva skolen angår. Så lenge det ikke går utover det, så har du alt på det rene.

Skrevet

Dette er ikke normalt i min vennekrets, min videregående skole, min by generelt. Hvis man bor på små tettsteder og vil gå på en større videregående skole så skjønner jeg det.

Ja, men du skjønner vel at ikke alle i Norge bor i Oslo?

Det er svært vanlig å flytte hjemmefra som 16-åring.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...