Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har et enkeltmannforetak og har alltid benyttet meg av standard fradrag, noe som gjør at jeg betaler mye i skatt og får alltid baksmell.

Jeg tenkte å sende en klage til skattetaten, og forklare at jeg har en del utgifter som jeg ikke fører i selvangivelsen siden jeg går for standard fradrag.

Lurer på om det ikke er forsent å gjøre det, og hvordan jeg kan gå frem. Trenger litt hjelp til å formulere. Takker så mye for all hjelp og råd jeg får av dere!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har et enkeltmannforetak og har alltid benyttet meg av standard fradrag, noe som gjør at jeg betaler mye i skatt og får alltid baksmell.

Jeg tenkte å sende en klage til skattetaten, og forklare at jeg har en del utgifter som jeg ikke fører i selvangivelsen siden jeg går for standard fradrag.

Lurer på om det ikke er forsent å gjøre det, og hvordan jeg kan gå frem. Trenger litt hjelp til å formulere. Takker så mye for all hjelp og råd jeg får av dere!

Når er fristen for å rapportere inn selvangivelse for enkeltpersonforetak for 2015 da, mener du?

Du sender vel ikke det nå?

Anonymous poster hash: d50c1...5f9

Skrevet

Når er fristen for å rapportere inn selvangivelse for enkeltpersonforetak for 2015 da, mener du?

Du sender vel ikke det nå?Anonymous poster hash: d50c1...5f9

Jeg tenkte egentlig å sende klage på skatteoppgjør for 2014!

Skrevet

Du sier standardfradrag ble ført opp - og kun det.

Isåfall kan du ikke klage i etterkant på noe du ikke har ført opp.

• Liker 2
Skrevet

Hei!

Tjener du over kr 50.000 over en 12 måneders periode?

Fakturerer dumoms på dine tjenester?

Skrevet

Du sier standardfradrag ble ført opp - og kun det.

Isåfall kan du ikke klage i etterkant på noe du ikke har ført opp.Anonymous poster hash: d50c1...5f9

Det var jo synd hvis jeg ikke kan klage nå:( Tilfeldigvis fikk jeg vite fra noen som driver med samme ting som jeg , har ført opp en god del ting som jeg ikke har gjort.

Med bare standard fradrag, ser det ut som om jeg sitter med overskudd, noe som ikke stemmer.

Skrevet

Hva mener du med standard fradrag?

Skrevet

Det var jo synd hvis jeg ikke kan klage nå:( Tilfeldigvis fikk jeg vite fra noen som driver med samme ting som jeg , har ført opp en god del ting som jeg ikke har gjort.

Med bare standard fradrag, ser det ut som om jeg sitter med overskudd, noe som ikke stemmer.

Har du konkrete eksempler?

Og hva er ca inntekten?

Skrevet

1. Klagefristen er seks uker fra da du mottok skatteoppgjøret. Hvis du har blitt lignet for at du har ENK, mottok du oppgjøret ca 5. Oktober. Klagefristen er da i behold. Du kan kun kreve å få fradragsført kostnader som er større enn standardfradraget, du får ikke pose og sekk.

2. Dersom du ikke er lignet som næringsdrivende og du mottok oppgjøret tidligere enn oktober (og klagefristen er gått ut) må du anmode om endring av ligning. Du må da kunne fremlegge nye opplysninger.

Forskjellen er at klage skal behandles av skattekontoret, mens anmodning kan behandles.

Skrevet

1. Klagefristen er seks uker fra da du mottok skatteoppgjøret. Hvis du har blitt lignet for at du har ENK, mottok du oppgjøret ca 5. Oktober. Klagefristen er da i behold. Du kan kun kreve å få fradragsført kostnader som er større enn standardfradraget, du får ikke pose og sekk.

2. Dersom du ikke er lignet som næringsdrivende og du mottok oppgjøret tidligere enn oktober (og klagefristen er gått ut) må du anmode om endring av ligning. Du må da kunne fremlegge nye opplysninger.

Forskjellen er at klage skal behandles av skattekontoret, mens anmodning kan behandles.

Hvis inntekten fra enkeltpersonforetaket er under kr 50.000,-innenfor en tid på 12 mnd - så blir man liknet som vanlig skatteyter/ansatt hos arbeidsgiver?

Hva bestemmer hva man blir liknet som?

Skrevet

Du plikter å innlevere noen skjemaer som viser din inntekt i ENK ved siden av selvangivelsen. Det er tydelig at du ikke har gjort det og det er da tegn på at du har betalt for lite skatt.

50 000 gjelder for det første for moms. Dersom du tjener mer enn 50K plikter å betale moms av dine tjenester.

For det andre 50k sett på en veiledende grense for når en hobby anses som virksomhet og derfor skattepliktig.

Du kan tjene 1 krone i ENK som du må skatte av, du kan tjene 100K du ikke må skatte av.

Hvis du maler ett bilde som du selger for 100k, kan dette bli ansett som hobby og derfor skattefritt.

Hvis du leier en frisørstol og tjener 50 kroner, så er dette skattepliktig da det ikke kan anses som hobby, men virksomhet. Jeg gidder ikke å gå i detalj på det ene eller andre her, men anbefaler deg å ta kontakt med Skatteetaten eller en skatterådgiver.

Skrevet

Høres komplisert ut :)

Skrevet

Hva er egentlig standardfradrag? Det eneste standardfradaget jeg vet om er for hjemmekontor. Hva med å få ført regnskapet skikkelig?

Skrevet

Fint om du kan svare på hva det er du mener med standardfradrag. B

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...