Gå til innhold

Ikke kall pasienten feit

Fremhevede innlegg

Skrevet

Legen bør tenke seg om før hun velger ord for fedme eller overvekt i samtale med pasienter. Det viser en ny studie utført av St. Olavs Hospital og NTNU.

http://www.nrk.no/trondelag/_-ikke-kall-pasienten-feit-1.12612697

Slik ble fedmeuttrykkene rangert av pasientene, fra passende til upassende:
1. Vekt
2. Overvekt
3. Vektproblem
4. BMI
5. For tung
6. Høy BMI
7. For kraftig
8. Fet
9. Obesitas
10. Fedme
11. For tykk
12. Sykelig overvekt
13. Overflødig vekt
14. Feit

Hva er galt med sykelig overvekt? En BMI på eks. 45 er sykelig overvekt.

Anonymous poster hash: 89933...fa6

Anonymous poster hash: 89933...fa6
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt vil sykelig overvekt være et ord som er tungt for pasienter å svelge. Det vil ikke si at leger skal unngå å bruke det. Sykelig overvekt er en medisinsk tilstand/diagnose. 

Ellers er jeg enig i at man må trå litt forsiktig når en går inn på overvekt som samtaletema. Det er lett å føle seg krenket som pasient, og det har vel ofte mer om pasientens egne tanker om egen vekt å gjøre enn hva legen faktisk sier. Jeg synes det er greit å holde seg unna ord som "feit"/"fet", "for tykk", "for kraftig", "for tung" etc. Jeg synes vekt og BMI er helt nøytrale ord, men det kan være negativt ladede ord for flere pasienter. Det er viktig å tenke på når man innleder en slik samtale. Det er likevel fortsatt viktig å tenke på at selv om pasienter synes det er ubehagelig å prate om overvekt, kan det ikke bli et ikke-tema. Det BØR snakkes om dersom det er nødvendig. Man kan ikke unngå alt som er ubehagelig, og det er en del av legens oppgave å ta tak i dette. 

Anonymous poster hash: a47bf...ec5
  • Liker 3
Skrevet

Jeg bruker som regel ordet adipøs om jeg skal beskrive dem. Men aldri foran pasienten. 

Anonymous poster hash: 62cf1...52b
Skrevet

I journaler hos oss skrives det som regel "overvektig", evt "i meget godt hold". Jeg kaller aldri pasienten noen av de overnevnte uttrykk, bruker nøytrale ord som vekt og bmi. (Er spl, ikke lege) Er forresten selv overvektig, og har ikke opplevd negativ ordbruk om vekten min, men har opplevd å ikke få tilstrekkelig helsehjelp fordi jeg er overvektig. Holdning som viser at legen syns problemet er at jeg er en lat tjukkas fremfor å høre på det pasienten sier og symptomer er like stigmatiserende som ordbruk.

Anonymous poster hash: 06437...2e4
  • Liker 3
Skrevet

Ikke helt enig i den listen der, men så er ikke jeg veldig overvektig heller. Og jeg tror det har mer å gjøre med måten en sier det på, og pasientens personlighet, enn ordet som brukes.

Anonymous poster hash: 5a8e1...b8d
Skrevet

I følge den listen der kan en jo ikke si noe som helst. Folk i dag blir krenket over ingenting tydeligvis.

Det er vel en selvfølge at en ikke sier til en pasient at de er feit, men når vekt ikke kan nevnes i det hele tatt er det vel ille tvil om at pasienten er fryktelig hårsår. Det blir som å gå igjennom et svangerskap og at legen aldri skulle nevnt eller sagt noe om at pasienten var gravid engang. Viss vekt/bmi eller at en har for mange kilo på kroppen aldri kan nevnes i forhold til helsen og bekymringer legen har angående vekten så er det ikke rart at vi blir flere og flere overvektige her i landet.

En lege ville aldri latt være å snakke om vekten til noen som var sykelig undervektig uansett hvor krenkende det måtte oppleves for pasienten, en har visse krav og plikter som lege at en ikke kan overse vekt som er farlig lav selvsagt må en kunne snakke med overvektige pasienter om deres vekt er for høy.

Anonymous poster hash: 102b3...a35

• Liker 3
Skrevet

I følge den listen der kan en jo ikke si noe som helst. Folk i dag blir krenket over ingenting tydeligvis.

Det er vel en selvfølge at en ikke sier til en pasient at de er feit, men når vekt ikke kan nevnes i det hele tatt er det vel ille tvil om at pasienten er fryktelig hårsår. Det blir som å gå igjennom et svangerskap og at legen aldri skulle nevnt eller sagt noe om at pasienten var gravid engang. Viss vekt/bmi eller at en har for mange kilo på kroppen aldri kan nevnes i forhold til helsen og bekymringer legen har angående vekten så er det ikke rart at vi blir flere og flere overvektige her i landet.

En lege ville aldri latt være å snakke om vekten til noen som var sykelig undervektig uansett hvor krenkende det måtte oppleves for pasienten, en har visse krav og plikter som lege at en ikke kan overse vekt som er farlig lav selvsagt må en kunne snakke med overvektige pasienter om deres vekt er for høy.

Enig

Jeg ville satt stor pris på at legen min tok opp med meg min sykelige overvekt, dersom jeg hadde det, slik at legen og jeg kunne samarbeidet godt om å nå målet om å komme ned til ikke sykelig overvekt samt evt hjelp til trening, kosthold m.m.

Anonymous poster hash: 7b6e3...c66

• Liker 2
Skrevet

Men dette er jo ikke en liste over ord man i følge overvektige ikke kan bruke, men en rangering, hvor de spurte har rangert hvilke forhåndsdefinerte (går jeg ut fra) ord de synes er best og verst å bruke av en lege, når legen skal ta det opp.

– Det som er greit for alle er å snakke om vekt, overvekt og BMI. Det som folk ikke syns er greit er fet eller feit.

Undersøkelsen viser også at ni av ti av de spurte mente det er riktig at legen selv tar initiativ til en samtale om fedme, mens åtte av ti mente legens evne til å formulere seg var av betydning for samarbeidsrelasjonen. Det er kun 30 prosent av deltakerne i studien hadde opplevd at legen selv tok initiativ til en samtale om vekt.

Det er altså ikke snakk om at helseskadelig overvektige mener man ikke kan ta det opp, som lege.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...