Gå til innhold

Hvem hadde du reddet?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Så lager jeg min egen tråd om det. Hvis du hadde kommet i en situasjon der du måtte velge mellom barna dine. Hvem du skulle redde. La oss si de er 1 år og 3 år. Hvem ville du reddet? Barnet ditt på 1 år eller barnet ditt på 3 år? Alle hadde vel blitt like knust uansett hvem dere velger eller hva? Fortell. Hvem hadde dere reddet? 1 åringen eller 3 åringen?

Endret av Mats15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal jeg redde dem fra?

Jeg har en tippoldefar som måtte ta et lignende valg når huset begynte å brenne. Han reddet ut babyen, i håp om at det eldste barnet klarte å komme seg ut selv, eller at han skulle klare å redde det etterpå.

Det han var helt sikker på var jo at babyen ville dø hvis han ikke prioriterte den først.

Det gikk heldigvis bra med begge, det eldste barnet reddet seg ved å hoppe ut av et vindu.

Anonymous poster hash: 0bf69...860

• Liker 4
Skrevet

Hva skal jeg redde dem fra?

Jeg har en tippoldefar som måtte ta et lignende valg når huset begynte å brenne. Han reddet ut babyen, i håp om at det eldste barnet klarte å komme seg ut selv, eller at han skulle klare å redde det etterpå.

Det han var helt sikker på var jo at babyen ville dø hvis han ikke prioriterte den først.

Det gikk heldigvis bra med begge, det eldste barnet reddet seg ved å hoppe ut av et vindu.

Anonymous poster hash: 0bf69...860

Så bra :)

Anonymous poster hash: 4a8af...470

• Liker 2
Skrevet

Dette er en 1 åring og 3 åring. Begge kan gå. Redde de fra ett eller annet.

Skrevet

Jeg vil tro det kommer litt an på situasjonen. Det er en del faktorer som kan spille inn.

I noen tilfeller vil det, som nevnt, være en sjanse for at den eldste kan klare seg selv. I andre situasjoner kan det være mindre sjanse for at den eldste overlever på sikt. Man kan ha situasjoner hvor potensielt fremtidig traume kan spille inn.

Med andre ord er det vanskelig å gi et svar uten å ha en konkret situasjon å forholde seg til.

• Liker 1
Skrevet

Ettåringen. Sånn er det bare. Jeg er mor.

Anonymous poster hash: df40c...296
Skrevet

Jeg ville forsøkt å redde begge, men ville nok prioritert med å redde yngste først. Det er egentlig ikke en situasjon man kan fortelle hvordan man ville handlet, for man følger instinktet og det instinket sier nok hos de fleste at man først hjelpe de som er i dårligst stand til å kunne hjelpe seg selv.

Anonymous poster hash: 25926...8f6

• Liker 2
Skrevet

For min del klarer jeg ikke velge. Hadde blitt like knust uansett hvem som hadde dødd. De er like viktig for meg begge to og like mye verdt.

Gjest Uhumskheter
Skrevet

For min del klarer jeg ikke velge. Hadde blitt like knust uansett hvem som hadde dødd. De er like viktig for meg begge to og like mye verdt.

Så da står du der bare så alle stryker med?

Skrevet

Kommer an på hvem av de jeg likte best

Anonymous poster hash: 5f0b3...c41
Skrevet

Jeg har ikke barn, men hvis situasjonen var slik at det ikke var mulighet å redde seg selv, hadde jeg reddet eldste fordi jeg kjente eldste best. 

Anonymous poster hash: 2e773...ac5
  • Liker 1
Skrevet

Du kan umulig vite hvordan du ville handlet og reagert i en "liv eller død"-situasjon, du som har hverken kjæreste eller barn.

• Liker 5
Skrevet

Vet ikke.

Skrevet

Du kan umulig vite hvordan du ville handlet og reagert i en "liv eller død"-situasjon, du som har hverken kjæreste eller barn.

Sant det.

Skrevet

Hvordan vet så mange hvordan de vil reagere i en gitt, dramatisk situasjon i livet?

• Liker 1
Skrevet

Selv med kjæreste og barn er det umulig å vite hvordan man hadde reagert. Det finnes eksempler på at folk har tenkt på seg selv fremfor familie i faresituasjoner. Dette er blant annet tema i den svenske filmen «Force Majeure».

Skrevet

Så da står du der bare så alle stryker med?

Så klart ikke, men jeg aner ikke hva jeg hadde tenkt der og da og hvem jeg hadde reddet og hvordan jeg hadde handlet i en sånn situasjon. Jeg vet bare at jeg ville prøvd å redde de begge, er like glad i de begge, mener at begge er like mye verdt, og jeg ville blitt ødelagt uansett hvem av de som ikke klarte reddes.
Skrevet

Jeg har kjæreste men ikke barn. Nei nettopp. Jeg kan ikke klare å velge på forhånd.
Skrevet

Hvordan vet så mange hvordan de vil reagere i en gitt, dramatisk situasjon i livet?

Det er merkelig det der.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...