Gå til innhold

Jula er utsatt i år. Tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Vet du, da gjør vi dette i år. Det er liten plass, men håper vi kan skape et hyggelig miljø for en eller to likevel. :) Er det påmelding for å huse middagsgjester via nett hvert år, eller tar man fysisk kontakt med... eventuelt hvem? :)

Anonymous poster hash: eb16f...dd6

Mange eldre legger ut annonse i avisen, eller du kan ringe det lokale gamlehjemmet;)! Røde Kors kan og ordne noe;)

Endret av Anciol
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kommer til å feire jul alene i år og vi har gjort det før. Synes ikke det er noe stort problem, men har lurt litt på om vi skulle invitere noen til oss, som forslaget er over her. På den andre siden så har vi hatt fremmede folk rundt oss siden i sommer ettersom vi leier ut rom, og kanskje det kunne vært godt med noen fridager bare oss to. Kanskje drar vi på båttur. Tror nok f.eks. 1.juledag er værre enn selve julaften. Den dagen er så stille, der alle familiene besøker sine... Vi må nok prate litt mer om hva vi skal gjøre her i huset :-)

Anonymous poster hash: 833f4...fa8
Skrevet

Jeg og manne har feiret jul alene 2 ganger. Var de 2 beste julekvelden jeg har hatt!

Skrevet

Kort fotralt; Mine søsken skal feire jul hos sin far, mor reiser derfor bort og utsetter feiringen til de kommer tilbake i romjulen. Min far har ei kone som ødela forholdet mellom meg og far, og jeg har i dag ikke kontakt med dem på grunn av dette.

Min samboer har ikke så god kontakt med sin familie/slekt, så det blir unaturlig å feire jul der.

I år ser det ut til at jeg og mannen feirer jul alene. Er det noen som har feiret jul alene med sin kjære på juleaften? Jeg synes dette er utrolig trist.

Å gå i kirken, julemiddag, samlet familie rundt sølvkoret og andre koselig tradisjoner blir borte dette året.

Å være en splittet familie med deling av samvær må jeg sier sårt for et særkullsbarn som endte opp uten pappa og med en mor som ikke ønsker å feire jul uten alle barna sine samlet. Jeg skjønner det, men føler julen er ødelagt og kommer til å sitte hjemme på juleaften. Har tenkt hvem man kan være med, hvor alle er utelukket. Har ikke råd til å besøke annen familie på grunn av reisekostnader (fly).

Ingen i familien et alene bortsett fra oss. Om vi drar til svigers vil det ikke bli en hyggelig dag, men popping av allergimedisiner for å overleve allergien vi begge har for hund (de har to).

Så hva gjør man? Vi har vurdert veldedighetsarbeid, for å gjøre noe for andre som heller ikke har noen. Kanskje invitere en eller to som er alene på juleaften?

Har dere noen tanker eller tips om hva man kan gjøre for å bidra til at andre kan få en god juleaften?

nei vettu hva dette ordner seg. Hva så om jula blir utsatt? Jeg jobber annenhver jul og har fått jula med familien utsatt flere ganger. føles likt som julaften selv om det er etter 24 desember. Nå har du jo flere dager til å glede deg til jul. Ikke feir julaften med samboeren din. Bare dere lat som det er en vanlig dag og så vet dere at dere får julaften hos moren din senere. Nema problema. Ikke trist i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ganske så gravid i jula og har ikke lyst til å dra så langt for å besøke familie, så i år blir det nok meg, sambo, hunden og jenta i magen :) gleder meg utrolig mye og har begynt å planlegge middager, julekonserter, julelunsj osv :d

Anonymous poster hash: 080e3...ab3

Skrevet

Jeg og samboer feiret alene i fjor. Ikke fordi vi har dårlige forhold til familiene våre, men fordi det passet seg best sånn med tanke på jobb og studier. Vi vurderer det samme i år, fordi det var så koselig å bare være oss to :yvonne: . Å gå i kirken gjør vi ikke, fordi vi ikke er kristne ;) Å gå i kirken bare for tradisjon, ser jeg ingen grunn til. Hyklersk kaller jeg det.

Å feire sammen med sin kjære blir hva du gjør det til. Vi hadde heftig sex i stua, dusjet og pyntet oss i penklær, for så å lage nydelig julemiddag :) Deretter satt vi å snakket sammen, åpnet pakker og avsluttet det hele med en romantisk kveldstur :yvonne:

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror jeg ville prøvd å laget en fin jul kun oss to til tross for at det ikke ville blitt gjester. God mat, sett julefilmer/typiske tvprogrammer som er på julaften, kanskje tatt en tur i kirken, kanskje gått en formiddagstur om fint vær, hatt julemusikk på mens maten ble laget...

Skrevet

Høres ut som en drøm det du beskriver ts!

Hadde kosa meg max alene med mannen, sovet, spist god mat og dyr vin, spist masse godter og gjort akkurat som vi ville!

Her er det full rulle med masse folk (hovedsakelig svigerfamilien) og jeg er vertinne. Ikke helt den samme julefreden selv om det er koselig til tider... ;)

Anonymous poster hash: c8760...a3b

Gjest Blomsterert
Skrevet (endret)

Kort fotralt; Mine søsken skal feire jul hos sin far, mor reiser derfor bort og utsetter feiringen til de kommer tilbake i romjulen. Min far har ei kone som ødela forholdet mellom meg og far, og jeg har i dag ikke kontakt med dem på grunn av dette.

Min samboer har ikke så god kontakt med sin familie/slekt, så det blir unaturlig å feire jul der.

I år ser det ut til at jeg og mannen feirer jul alene. Er det noen som har feiret jul alene med sin kjære på juleaften? Jeg synes dette er utrolig trist.

Å gå i kirken, julemiddag, samlet familie rundt sølvkoret og andre koselig tradisjoner blir borte dette året.

Å være en splittet familie med deling av samvær må jeg sier sårt for et særkullsbarn som endte opp uten pappa og med en mor som ikke ønsker å feire jul uten alle barna sine samlet. Jeg skjønner det, men føler julen er ødelagt og kommer til å sitte hjemme på juleaften. Har tenkt hvem man kan være med, hvor alle er utelukket. Har ikke råd til å besøke annen familie på grunn av reisekostnader (fly).

Ingen i familien et alene bortsett fra oss. Om vi drar til svigers vil det ikke bli en hyggelig dag, men popping av allergimedisiner for å overleve allergien vi begge har for hund (de har to).

Så hva gjør man? Vi har vurdert veldedighetsarbeid, for å gjøre noe for andre som heller ikke har noen. Kanskje invitere en eller to som er alene på juleaften?

Har dere noen tanker eller tips om hva man kan gjøre for å bidra til at andre kan få en god juleaften?

Ville gått for veldedighetsarbeid om jeg var dere.Et kjempefint og ikke minst viktig for noen.

Å be noen ensomme hjem går jo an det også,så helt ok.

Skjønner at dere syns det er sårt uten flere familiemedlemmer,men selv ville jeg nok tenkt det var ok med bare en partner og meg.

Har tilmed valgt å være alene en julaften,for det blir så mye mennesker og gaver i timesvis.Nå er jeg med pga barnebarn da.

Tenk så hyggelig om dere gjorde noe for andre,og så kan dere sitte hjemme senere sammen med kildesorterer,kaker og vin og bare kose dere med god samvittighet i tillegg? Opp med hodet,det blir nok en fin jul om dere bare tenker positivt og alternativt som dere gjør:-)

Rettelse,jæ...autokorrekt: ikke kildesorterer,men julegodteri: -D

Endret av Blomsterert
Skrevet

Ville gått for veldedighetsarbeid om jeg var dere.Et kjempefint og ikke minst viktig for noen.

Å be noen ensomme hjem går jo an det også,så helt ok.

Skjønner at dere syns det er sårt uten flere familiemedlemmer,men selv ville jeg nok tenkt det var ok med bare en partner og meg.

Har tilmed valgt å være alene en julaften,for det blir så mye mennesker og gaver i timesvis.Nå er jeg med pga barnebarn da.

Tenk så hyggelig om dere gjorde noe for andre,og så kan dere sitte hjemme senere sammen med kildesorterer,kaker og vin og bare kose dere med god samvittighet i tillegg? Opp med hodet,det blir nok en fin jul om dere bare tenker positivt og alternativt som dere gjør:-)

Rettelse,jæ...autokorrekt: ikke kildesorterer,men julegodteri: -D

Bare ikke bli skuffet dersom dere ikke får hjelpe til på noe veldedighetsarrangement på julaften. De siste årene har det i Oslo vært lange ventelister for å få jobbe som frivillig på julaften. Mens de har problemer med å få nok folk resten av jula...

• Liker 1
Skrevet

Jeg og samboer feiret alene i fjor. Ikke fordi vi har dårlige forhold til familiene våre, men fordi det passet seg best sånn med tanke på jobb og studier. Vi vurderer det samme i år, fordi det var så koselig å bare være oss to :yvonne: . Å gå i kirken gjør vi ikke, fordi vi ikke er kristne ;) Å gå i kirken bare for tradisjon, ser jeg ingen grunn til. Hyklersk kaller jeg det.

Å feire sammen med sin kjære blir hva du gjør det til. Vi hadde heftig sex i stua, dusjet og pyntet oss i penklær, for så å lage nydelig julemiddag :) Deretter satt vi å snakket sammen, åpnet pakker og avsluttet det hele med en romantisk kveldstur :yvonne:

Jeg er kristen, og ser ikke på det som hyklersk om noen liker å gå i kirken pga tradisjon. Bare koselig det :) Ellers enig med deg i at man kan ha en fantastisk jul selv om man er få eller alene.

Anonymous poster hash: fa1e1...5e3

• Liker 1
Skrevet

Jeg er kristen, og ser ikke på det som hyklersk om noen liker å gå i kirken pga tradisjon. Bare koselig det :) Ellers enig med deg i at man kan ha en fantastisk jul selv om man er få eller alene.

Anonymous poster hash: fa1e1...5e3

For min del, så har jeg alltid synes at det er hyklersk å gå i kirken bare for å gå i kirken. Flott at de som er kristne gjør det, så det var ikke rettet mot deg :)

Hvordan jul man får, avhenger av hvordan man feirer den.

• Liker 1
Skrevet

Her var det mange koselige innlegg :)

Det virker som cluet er at man faktisk feirer jul som vanlig. Der høres kjempedeilig ut synes jeg.

Kjente at jeg for første gang på lenge lengter etter å være 2:)

Skrevet

Mannen og jeg skal feire jul sammen, alene! Gleder meg, første jul som gifte. Er på tide med egne tradisjoner og bare slappe av sammen. 2015 har vært mye opp og ned, stress med familie og sist jul ble ikke slik vi hadde planlagt. Vi skal være sammen med min familie og hans familie, men det blir i romjulen. Dessuten ser det ut til at de andre i familien ikke har noen problemer med dette og har funnet sin egen løsning på hvordan de vil feire jul i år. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skulle ønske vi bare var oss to på julaften! Jeg gleder meg aldri til jul, sidet det bare er mas og misfornøyde gjester. Jeg har i flere år ønsket at jeg våget å sette foten ned å bryte tradisjonen med å få huset fullt av kravstore gjester, og i stedet bare kose oss, vi to. Så jeg misunner deg.

Har du noen gang prøvd å lage til jul selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...