Gå til innhold

Jula er utsatt i år. Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fotralt; Mine søsken skal feire jul hos sin far, mor reiser derfor bort og utsetter feiringen til de kommer tilbake i romjulen. Min far har ei kone som ødela forholdet mellom meg og far, og jeg har i dag ikke kontakt med dem på grunn av dette.

Min samboer har ikke så god kontakt med sin familie/slekt, så det blir unaturlig å feire jul der.

I år ser det ut til at jeg og mannen feirer jul alene. Er det noen som har feiret jul alene med sin kjære på juleaften? Jeg synes dette er utrolig trist.

Å gå i kirken, julemiddag, samlet familie rundt sølvkoret og andre koselig tradisjoner blir borte dette året.

Å være en splittet familie med deling av samvær må jeg sier sårt for et særkullsbarn som endte opp uten pappa og med en mor som ikke ønsker å feire jul uten alle barna sine samlet. Jeg skjønner det, men føler julen er ødelagt og kommer til å sitte hjemme på juleaften. Har tenkt hvem man kan være med, hvor alle er utelukket. Har ikke råd til å besøke annen familie på grunn av reisekostnader (fly).

Ingen i familien et alene bortsett fra oss. Om vi drar til svigers vil det ikke bli en hyggelig dag, men popping av allergimedisiner for å overleve allergien vi begge har for hund (de har to).

Så hva gjør man? Vi har vurdert veldedighetsarbeid, for å gjøre noe for andre som heller ikke har noen. Kanskje invitere en eller to som er alene på juleaften?

Har dere noen tanker eller tips om hva man kan gjøre for å bidra til at andre kan få en god juleaften?

Anonymous poster hash: eb16f...dd6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan da ha en utrolig koselig jul bare dere to? Tenk på de som sitter helt alene. 

Lag deres egen juletradisjon, da. Dette kan jo etter hva du beskriver skje flere ganger. 

Hvorfor kan ikke dere gå i kirken bare dere to? Sølvguttene synger også på tv selv om dere bare er to som ser på. Det går helt fint an å lage julemat til 2 pers, er bare digg med rester. Nå kan dere til og med endre på julematen som dere ønsker. 

Anonymous poster hash: 48048...fe4
  • Liker 19
Skrevet

Dere er jo ikke alene, dere har jo hverandre.

Jeg og samboer har feiret jul sammen, bare vi to i 5 år nå. Vi pynter oss, lager full julemiddag og åpner gaver. Eneste forskjellen er at huset ikke er fullt.
Og det er vel ingen som hindrer dere å gå i kirken?
Lag deres egne tradisjoner.

Hvis dere ønsker å åpne hjemmet for noen som sitter alene, så er jo det kjempeflott!! Vi har også vært inne på tanken :)

Anonymous poster hash: f474d...bc1
  • Liker 7
Skrevet

Før vi fikk barn feiret vi et par juler sammen kun jeg og min kjære. Det var faktisk veldig koselig. Vi hadde en hyggelig og avslappet kveld der vi gjorde det vi brukte å gjøre ellers også. Vi spiste ribbe med tilbehør, hørte på sølvguttene og alt annet som vi forbandt med jul. Selvsagt åpnet vi også julegaver og bare koste oss.

For oss var det viktig å kunne lage våre juletradisjoner sammen, så disse gangen var en viktig start på dette.

Om du syns at veldedighet er riktig for dere, ja da gjør dere det. Eller dere inviterer noen andre til å feire sammen med dere.

Siden vi ikke har mye familie i nærheten  så har vi mye venner sammen med oss i jula. Ikke selve juleaftenen, men juledagene feirer vi ofte i hyggelig lag med gode venner.

Finn ut hvordan dere vil ha det, og hva som er viktig for dere.

• Liker 1
Skrevet

Her har dere en fantastisk mulighet til å skape deres egne tradisjoner.

Ta det beste fra begge verdener, og gjøre det til deres eget!

Dette blir bra! :)

Anonymous poster hash: 42c71...6ef
  • Liker 1
Skrevet

Vi har feiret jul alene flere år. Mannen og jeg. Rett og slett fordi det er fryktelig langt å reise til våre foreldre.

Det er fint. Jeg savner noen å gjøre noe sammen med på dagtid, er vant til litt styr, samt julegrøt sammen med storfamilien. Men vi har en sen god frokost, ser på Disney på TV, leser julehefter, spiller spill og lager middag. En lang, deilig middag med dyr vin. Før vi åpner gaver.

Anonymous poster hash: baf6f...50f

• Liker 2
Skrevet

Samboer og jeg har også feiret jul alene et par ganger. Det var jo kjempekoselig, vi laget julemat, så på det vi ville på TV, hadde juledigg og gaver. Selvsagt er det enda koseligere når familien er samlet, men noen ganger blir det ikke slik. Da kan det å feire jul alene med samboer også være veldig koselig. Det er alt hva man gjør det til.

• Liker 4
Skrevet

Blir ikke mere trist enn hva man gjør det til.

Kjøp inn juletre, pynt og kos dere på lillejulaften. Handle inn god mat og litt julegodt og se kvelden før kvelden med noe godt i glasset. Neste morgen bare koser dere, dere foran TV og spiser en lang frokost med eggerøre, røkt laks osv. Så kan dere begynne forberede julemiddagen. Stell dere og kle dere pent. Ha på julemusikk i bakgrunnen. Kanskje blir det tid til en "kjapp en" mens middagen lager seg og før dere hopper i finstasen. Spis og kos dere og nyt en deilig og rolig julehøytid 😊

Anonymous poster hash: f81d6...fa0

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det hørtes herlig ut; en avslappet julaften med bare deg og kjæresten, og "full familiejul" senere i romjula. Plukk ut det dere liker best ved julaften; dere kan da godt gå i kirken og senere høre Sølvguttene, ser ikke problemet. Kanskje kan dere hvis begge ønsker det engasjere dere i noe veldedig julaften formiddag, for så å gå hjem og kose dere med vin, matlaging, laaang middag, julehefter og julemusikk og gaveåpning. Tenn lys og pynt både hus og dere selv.

Ingen grunn til å sture. Skjønner det er trist å føle at forholdet til din far er ødelagt, men nå er du voksen og kan skape egne juletradisjoner ilag med samboer.

Anonymous poster hash: 9eed0...529
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har feiret jul med min kjære alene fordi familien min bor for langt unna og han er uvenn med sin. Jeg elsker min mann ,men jeg hater å feire jul i tosomheten. Liker mange mennesker og at det er liv. Det blir som du gjør det til sier dem,men fakta er jo at det blir litt trist når du vet hvorfor dere er alene

Anonymous poster hash: 7e69d...6bd

Skrevet

I år ser det ut til at jeg og mannen feirer jul alene. Er det noen som har feiret jul alene med sin kjære på juleaften? Jeg synes dette er utrolig trist.

Jeg synes det er trist at noen kan synes at dette er utrolig trist...

Anonymous poster hash: fa1e1...5e3

• Liker 7
Gjest Keikolina
Skrevet

Gjort det mye, koste oss med juleskinke, pils og GTA.

Skrevet

Min mann og jeg har feiret jul alene to ganger, og det har vært (selvvalgt) rett og slett vidunderlig ❤️ Vi feiret med pyntet julehus, vi hadde juletre og spiste ribbe som vanlig

Anonymous poster hash: a2400...d84

Skrevet

Både julemiddag, kirkebesøk og sølvguttene kan man da fint gjennomføre som par. Sikkert sjokkerende for noen, men kan man jo også alene. Man trenger jo ikke sitte og sture over grandisen selv om man er få eller alene.

Anonymous poster hash: fa1e1...5e3
  • Liker 2
Skrevet

Jeg og mannen min feiret jul alene året før sønnen min ble født:) Da inviterte vi 3 eldre ensomme folk , til å feire med oss:)

Hvorfor ikke invitere noen som er alene i julen og ikke har noen å feire jul med`?!

• Liker 1
Skrevet

Jeg og mannen min feiret jul alene året før sønnen min ble født:) Da inviterte vi 3 eldre ensomme folk , til å feire med oss:)

Hvorfor ikke invitere noen som er alene i julen og ikke har noen å feire jul med`?!

Hvordan var det å ha dem over til jul? Ønsker gjerne å gjøre dette, for når man har hjerterom er det hyggelig å kunne lage pinnekjøtt til flere enn kun to, og tenker det kunne vært fint for andre å få en koselig jul :)

• Liker 2
Skrevet

Hilsen ts forresten :)

Skrevet

Det var kjempekoselig:) De ble så glade og takknemlige, for at de fikk komme til oss:)

Elsker å lage mat (er kantinedame/kokk), jo flere jo bedre!

En av de eldre laget frokost til oss dagen etter:) Før de ville hjem:)!

Serverte pinnekjøtt med hjertelig hilsen svigermor (får tilsendt 2 pinnesider iblant av svigers:)

Skrevet

Det var kjempekoselig:) De ble så glade og takknemlige, for at de fikk komme til oss:)

Elsker å lage mat (er kantinedame/kokk), jo flere jo bedre!

En av de eldre laget frokost til oss dagen etter:) Før de ville hjem:)!

Serverte pinnekjøtt med hjertelig hilsen svigermor (får tilsendt 2 pinnesider iblant av svigers:)

Vet du, da gjør vi dette i år. Det er liten plass, men håper vi kan skape et hyggelig miljø for en eller to likevel. :) Er det påmelding for å huse middagsgjester via nett hvert år, eller tar man fysisk kontakt med... eventuelt hvem? :)

Skrevet

Kort fotralt; Mine søsken skal feire jul hos sin far, mor reiser derfor bort og utsetter feiringen til de kommer tilbake i romjulen. Min far har ei kone som ødela forholdet mellom meg og far, og jeg har i dag ikke kontakt med dem på grunn av dette.

Min samboer har ikke så god kontakt med sin familie/slekt, så det blir unaturlig å feire jul der.

Å gå i kirken, julemiddag, samlet familie rundt sølvkoret og andre koselig tradisjoner blir borte dette året.

Å være en splittet familie med deling av samvær må jeg sier sårt for et særkullsbarn som endte opp uten pappa og med en mor som ikke ønsker å feire jul uten alle barna sine samlet. Jeg skjønner det, men føler julen er ødelagt og kommer til å sitte hjemme på juleaften. Har tenkt hvem man kan være med, hvor alle er utelukket. Har ikke råd til å besøke annen familie på grunn av reisekostnader (fly).

Ingen i familien et alene bortsett fra oss. Om vi drar til svigers vil det ikke bli en hyggelig dag, men popping av allergimedisiner for å overleve allergien vi begge har for hund (de har to).

Så hva gjør man? Vi har vurdert veldedighetsarbeid, for å gjøre noe for andre som heller ikke har noen. Kanskje invitere en eller to som er alene på juleaften?

Har dere noen tanker eller tips om hva man kan gjøre for å bidra til at andre kan få en god juleaften?

Jeg synes det høres veldig koselig å feire jul bare dere to.  Men med mindre dere må ha juletre og de vanlige tradisjonene, hva med å reise til varmere strøk i jula? Og ta igjen den tradisjonelle feiringen neste jul? Det ville  jeg gjort :)

Anonymous poster hash: 04744...9cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...