hernes09 Skrevet 19. oktober 2015 #1 Skrevet 19. oktober 2015 Hei! Jeg er forferdelig redd for å fly, da mest for å være så veldig høyt over bakken og en smule klaustrofobisk. Jeg har derfor fått sobril av legen min for å takle flyturer. Dette har fungert ganske bra på kortere flyturer (på rundt to timer), men nå skal jeg fly i 13 timer og lurer på hvordan dette er med dosering. Har hørt med legen min, men h*n hadde ikke noen erfaringer med sobril og var usikker. Syntes dette var rart, så bestemte meg for å høre på apoteket. Damen der sjekket bøker og nettet, men hun fant heller ikke noe. Lurer på hvor lenge en sobril varer, og når jeg eventuelt burde fylle på for å beholde roen. Kan man bli dårlig/uvel om man tar for mye? Jeg tar 20mg, men er fortsatt urolig. Tar aldri piller ellers, ikke engang paracet. Kan en halv til hjelpe? Eller noen som har tips for å få 13 timer på et fly til å gå så fort som mulig? Har veldig problemer med å få sove på fly, noen tips der også? :-)
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #2 Skrevet 19. oktober 2015 Hei! Jeg er forferdelig redd for å fly, da mest for å være så veldig høyt over bakken og en smule klaustrofobisk. Jeg har derfor fått sobril av legen min for å takle flyturer. Dette har fungert ganske bra på kortere flyturer (på rundt to timer), men nå skal jeg fly i 13 timer og lurer på hvordan dette er med dosering. Har hørt med legen min, men h*n hadde ikke noen erfaringer med sobril og var usikker. Syntes dette var rart, så bestemte meg for å høre på apoteket. Damen der sjekket bøker og nettet, men hun fant heller ikke noe. Lurer på hvor lenge en sobril varer, og når jeg eventuelt burde fylle på for å beholde roen. Kan man bli dårlig/uvel om man tar for mye? Jeg tar 20mg, men er fortsatt urolig. Tar aldri piller ellers, ikke engang paracet. Kan en halv til hjelpe?Eller noen som har tips for å få 13 timer på et fly til å gå så fort som mulig? Har veldig problemer med å få sove på fly, noen tips der også? :-) Lese, høre på lydbok, se film, skrive brev, lage budsjett, lage planer osv Anonymous poster hash: bd9c3...2b4 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #3 Skrevet 19. oktober 2015 Ta en pille ca en time før du drar hjemmefra og en midtveis på flyturen. Husk godt med vann å skylle ned med. Anonymous poster hash: ea4d5...ce2 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #4 Skrevet 19. oktober 2015 Hei! Jeg er forferdelig redd for å fly, da mest for å være så veldig høyt over bakken og en smule klaustrofobisk. Jeg har derfor fått sobril av legen min for å takle flyturer. Dette har fungert ganske bra på kortere flyturer (på rundt to timer), men nå skal jeg fly i 13 timer og lurer på hvordan dette er med dosering. Har hørt med legen min, men h*n hadde ikke noen erfaringer med sobril og var usikker. Syntes dette var rart, så bestemte meg for å høre på apoteket. Damen der sjekket bøker og nettet, men hun fant heller ikke noe. Lurer på hvor lenge en sobril varer, og når jeg eventuelt burde fylle på for å beholde roen. Kan man bli dårlig/uvel om man tar for mye? Jeg tar 20mg, men er fortsatt urolig. Tar aldri piller ellers, ikke engang paracet. Kan en halv til hjelpe? Eller noen som har tips for å få 13 timer på et fly til å gå så fort som mulig? Har veldig problemer med å få sove på fly, noen tips der også? :-) Ps Husk å ha med deg resepten fra legen, dersom du reiser utenlands når du har sobril med deg Anonymous poster hash: bd9c3...2b4 1
hernes09 Skrevet 19. oktober 2015 Forfatter #5 Skrevet 19. oktober 2015 Ta en pille ca en time før du drar hjemmefra og en midtveis på flyturen. Husk godt med vann å skylle ned med. Anonymous poster hash: ea4d5...ce2 Kan jeg spørre hvorfor vann er viktig? Veldig ny på dette. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #6 Skrevet 19. oktober 2015 Ta en pille ca en time før du drar hjemmefra og en midtveis på flyturen. Husk godt med vann å skylle ned med. Anonymous poster hash: ea4d5...ce2 Hvor mange timers virkningstid har sobril? Anonymous poster hash: bd9c3...2b4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #7 Skrevet 19. oktober 2015 Sjekk halveringstid for Sobril på Felleskatalogen. Anonymous poster hash: 9af67...088 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #8 Skrevet 19. oktober 2015 Du bør sjekke mer angående virkestid og dosering med legepersonell. Husk at medisiner kan virke anderledes i lufta enn på bakken. Du bør ikke ta mer enn foreskrevet tross hva andre skriver her. Dessuten viss dette er medisin du ikke vet hvordan effekten er bør du holde deg til legens anbefaling. Jeg får Vival for flyskrekk og (5-10mg) jeg ble helt kokko da jeg landa. Hadde heldigvis familie med meg. Slike tabletter vil uansett ikke ta vekk hele angsten, du blir bare litt mer avslappet. Anonymous poster hash: dccc3...b63 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #9 Skrevet 19. oktober 2015 Sjekk halveringstid for Sobril på Felleskatalogen. Anonymous poster hash: 9af67...088 Takk! Hva betyr kumlasjon i kroppen? "Biologisk halveringstid er vanligvis 10-15 timer, hvilket gjør at kumulasjon i kroppen ved gjentatt dosering blir relativt liten. " http://www.felleskatalogen.no/medisin/sobril-pfizer-563995 Anonymous poster hash: bd9c3...2b4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #10 Skrevet 19. oktober 2015 Fra felleskatalogen: Egenskaper: Klassifisering: Benzodiazepinderivat. Spesifikk angstdempende virkning, med svak muskelrelakserende effekt. Absorpsjon: Relativt langsom. Maks. serumkonsentrasjon etter 2-4 timer. Proteinbinding: 94-97%. Halveringstid: Biologisk halveringstid er vanligvis 10-15 timer, hvilket gjør at kumulasjon i kroppen ved gjentatt dosering blir relativt liten. Metabolisme: Enkel metabolisering uten aktive metabolitter. Utskillelse: Ca. 80% utskilles via nyrene, hovedsakelig som glukuronid. Fullstendig utskillelse i løpet av 2-3 døgn. Selv beregner jeg 12 timer. Du har altså best virkning 2-4 timer etter inntak, og etter 10-15 timer har du igjen halvparten i kroppen. Hvis du tar en to timer før flyturen starter er det ikke sikkert du trenger å ta flere. Evt bare en halv en etter 8-9 timer. Men jeg har litt vanskeligheter for å tro at du har tatt det opp med legen? Halveringstid og dosering er noe som er ekstremt viktig på legemidler, legen kunne bare slått det opp mens du snakket med han. Anonymous poster hash: a306b...fa5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #11 Skrevet 19. oktober 2015 Takk! Hva betyr kumlasjon i kroppen? "Biologisk halveringstid er vanligvis 10-15 timer, hvilket gjør at kumulasjon i kroppen ved gjentatt dosering blir relativt liten. " http://www.felleskatalogen.no/medisin/sobril-pfizer-563995 Anonymous poster hash: bd9c3...2b4 Opphopning. Anonymous poster hash: a306b...fa5 1
hjertesukka Skrevet 19. oktober 2015 #12 Skrevet 19. oktober 2015 Man blir jo søvnig og sløv av Sobril, så jeg ville ikke tatt første tablett før jeg var ferdig med passkontroll, billetter og funnet plassen min på flyet. Har litt erfaring selv med den. Jeg ville tatt første tablett når jeg hadde satt meg ned, og så kanskje en halv tablett halvveis uti reisen. Dette må du nesten kjenne etter selv. Ikke så kjekt å komme fram helt sløv heller. Kanskje det går fint med bare en i starten. 1
hernes09 Skrevet 19. oktober 2015 Forfatter #13 Skrevet 19. oktober 2015 (endret) Fra felleskatalogen: Egenskaper: Klassifisering: Benzodiazepinderivat. Spesifikk angstdempende virkning, med svak muskelrelakserende effekt. Absorpsjon: Relativt langsom. Maks. serumkonsentrasjon etter 2-4 timer. Proteinbinding: 94-97%. Halveringstid: Biologisk halveringstid er vanligvis 10-15 timer, hvilket gjør at kumulasjon i kroppen ved gjentatt dosering blir relativt liten. Metabolisme: Enkel metabolisering uten aktive metabolitter. Utskillelse: Ca. 80% utskilles via nyrene, hovedsakelig som glukuronid. Fullstendig utskillelse i løpet av 2-3 døgn. Selv beregner jeg 12 timer. Du har altså best virkning 2-4 timer etter inntak, og etter 10-15 timer har du igjen halvparten i kroppen. Hvis du tar en to timer før flyturen starter er det ikke sikkert du trenger å ta flere. Evt bare en halv en etter 8-9 timer. Men jeg har litt vanskeligheter for å tro at du har tatt det opp med legen? Halveringstid og dosering er noe som er ekstremt viktig på legemidler, legen kunne bare slått det opp mens du snakket med han. Anonymous poster hash: a306b...fa5 Hvorfor i alle dager skulle jeg giddet å lyve om det? Jeg byttet nylig lege da min gamle sluttet. Den nye legen er utenlandsk og det virker ikke som om h*n skjønner halvparten av det jeg sier. H*n snakker seg ofte bort, og jeg får sjelden svar på det jeg lurer på. Ikke alle leger er like gode. På apoteket nevnte hun halveringstid. Dette sier ikke meg så mye, da jeg ikke er utdannet eller interesserer meg for medikamenter. Jeg lurte på når jeg eventuelt burde ta en ny dose da jeg har hørt at sobril bare varer i 4 timer, men ikke er sikker. Dette kunne ikke damen på apoteket svare meg på, så derfor spør jeg heller om erfaringer enn å prøve meg frem da jeg er rimelig skeptisk til piller og bare tar disse fordi jeg må for å komme over den verste angsten.:-) Endret 19. oktober 2015 av hernes09 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #14 Skrevet 19. oktober 2015 Kan jeg spørre hvorfor vann er viktig? Veldig ny på dette. Sikkert for at sobrilen skal virke riktig Anonymous poster hash: bd9c3...2b4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #15 Skrevet 19. oktober 2015 Fra Felleskatalogen: "SobrilPfizer Anxiolytikum. ATC-nr.: N05B A04 Krever Schengen-attest" http://www.felleskatalogen.no/medisin/pa-utenlandsreise Anonymous poster hash: bd9c3...2b4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #16 Skrevet 19. oktober 2015 Jeg har aldri tatt en så lang flytur, men har flyskrekk selv og har tatt Sobril mot det. Det jeg har erfart er at den begynner å virke etter ca en halv time for min del. Kan ikke gi deg konkret svar, men du kan gjøre følgende. Enten: 1. Ta en Sobril litt i forkant av flyturen. Ta med deg pakken i flyet. Se hvordan det går på den ene tabletten. Dersom du merker noe angst, ta en halv i tillegg. 2. Ring flere apotek. Ring legevakten og spør. Altså ring til kyndig helsepersonell. Dersom det er i morgen tidlig du skal reise. Kan du gå for alternativ 1. Anonymous poster hash: 9af67...088 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #17 Skrevet 19. oktober 2015 Sikkert for at sobrilen skal virke riktig Anonymous poster hash: bd9c3...2b4 Det er viktig uansett og drikke godt med vann under flytur. Du blir mer dehydret i fly som kan og medføre du blir svimmel. Dette er og en bivirkning du kan få av Sobril, ikke alle får det. Få i deg mat før og under turen om ikke annet en liten bit underveis. Blir du dehydret og svimmel kan dette forsterke angsten underveis. Unngå kaffe og brus, da koffeinen i disse kan gjøre du får hjertebank og da forsterker du og uroligheten i kroppen. Har alltid hatt flyskrekk, men jeg flyr. Men har fått disse rådene selv og vet de fungerer for meg. Sørg og for at hvis de du reiser med kjenner til at du har tatt beroligenes i tilfelle du oppfører deg unormalt underveis eller er veldig trøtt. Dette og for at personal ombord ikke tror du er rusa på andre ting. Jeg har informert personal til tider at jeg har flyskrekk. Da har de med jevne mellomrom spurt meg om det går bra. Jeg er sikker på at turen din blir kjempefin. Anonymous poster hash: dccc3...b63 1
hernes09 Skrevet 19. oktober 2015 Forfatter #18 Skrevet 19. oktober 2015 Jeg har aldri tatt en så lang flytur, men har flyskrekk selv og har tatt Sobril mot det. Det jeg har erfart er at den begynner å virke etter ca en halv time for min del. Kan ikke gi deg konkret svar, men du kan gjøre følgende. Enten:1. Ta en Sobril litt i forkant av flyturen. Ta med deg pakken i flyet. Se hvordan det går på den ene tabletten. Dersom du merker noe angst, ta en halv i tillegg.2. Ring flere apotek. Ring legevakten og spør. Altså ring til kyndig helsepersonell. Dersom det er i morgen tidlig du skal reise. Kan du gå for alternativ 1. Anonymous poster hash: 9af67...088 Takk for svar. Reiser lørdag morgen, så har absolutt tid til å ringe et par apotek. Det skal jeg gjøre. Merket veldig fort virkning første gang jeg prøvde sobril selv. Gikk fra å sitte og riste og grine på flyplassen med full panikkangst til å tenke at dette skal jeg få til, så for meg har den hjulpet veldig. Er bare redd for at virkningen skal forsvinne halvveis på flyturen og at jeg skal få totalt panikk. Det tror jeg ville vært veldig ødeleggende for framgangen jeg har gjort så langt:/ 1
hernes09 Skrevet 19. oktober 2015 Forfatter #19 Skrevet 19. oktober 2015 Det er viktig uansett og drikke godt med vann under flytur. Du blir mer dehydret i fly som kan og medføre du blir svimmel. Dette er og en bivirkning du kan få av Sobril, ikke alle får det. Få i deg mat før og under turen om ikke annet en liten bit underveis. Blir du dehydret og svimmel kan dette forsterke angsten underveis. Unngå kaffe og brus, da koffeinen i disse kan gjøre du får hjertebank og da forsterker du og uroligheten i kroppen. Har alltid hatt flyskrekk, men jeg flyr. Men har fått disse rådene selv og vet de fungerer for meg. Sørg og for at hvis de du reiser med kjenner til at du har tatt beroligenes i tilfelle du oppfører deg unormalt underveis eller er veldig trøtt. Dette og for at personal ombord ikke tror du er rusa på andre ting. Jeg har informert personal til tider at jeg har flyskrekk. Da har de med jevne mellomrom spurt meg om det går bra. Jeg er sikker på at turen din blir kjempefin. Anonymous poster hash: dccc3...b63 Takk for gode tips, det hadde jeg ikke tenkt over engang. Jeg reiser alene, så har ekstra mye angst uten min mann til å roe meg ned. Tenkte å informere flyvertinnen om at jeg har flyskrekk. Har aldri gjort det før, men tror det kan være lurt. Så modig du er som flyr uansett, får håpe skrekken forsvinner snart! 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #20 Skrevet 19. oktober 2015 PsHusk å ha med deg resepten fra legen, dersom du reiser utenlands når du har sobril med deg Anonymous poster hash: bd9c3...2b4 Man bør ha Schengen-attest om man mellomlander eller reiser innen Schengen. Men det er kanskje enda lenger av gårde. Halveringstid for Sobril er 12-14 timer, tror jeg. To Sobril skulle holde ganske godt om du ikke er tilvendt. Anonymous poster hash: 8c852...6da 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå