Gå til innhold

Redd for at jeg ikke kan bli gravid!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg bare lurte på om det er mulig å teste fertilitet på noen måte før man har prøvd i ett år? Ikke privat.

Jeg tåler ikke noen hormonprevensjoner, spiral kan jeg ikke bruke, og kondom kan jeg helt ærlig si at vi ikke har vært så flinke til å bruke, blir liksom litt kjedelig i lengden. Så i fem år har vi altså hoppet av i svingen og bare brukt kondom under eggløsning, og rett før menstruasjon har han kommet inni. (Vi har altså visst st vi har tatt en risiko, og vi skulle beholde om jeg skulle bli gravid, men først nå planlegger vi barn) men jeg burde jo blitt gravid på disse fem årene tenker jeg, vi har jo ikke akkurst gjort det så veldig sikkert.

Jeg har slitt veldig med ustabile hormoner, for høyt testosteron, lavt østrogen, normale verdier neste måned osv, og en del cyster på eggstokkene. Samboer sliter også en del med testosteronnivåene sine og noen andre ting. Så nå som vi skal begynne å prøve er jeg veldig redd for at grunnen til at jeg ikke ble gravid på disse fem årene rett og slett er fordi jeg ikke kan bli gravid :(

Kanskje veldig teit å starte denne tråden, men jeg er bare så redd, og samboeren min har mer den holdningen at det konmer til å gå helt fint, og føler liksom ikke helt at jeg kan snakke med venninner om det, syntes det blir litt for personlig :/

Vet jo at det ikke er noe annet å gjøre enn å prøve, men skulle gjerne visst hvordan vi lå an i det minste :P

-Anja :)

Anonymous poster hash: d2ce1...e78

Anonymous poster hash: 2c7c8...d3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får ikke sjekket fertiliteten før det er gått 1 år offentlig nei:)

Vi hoppet av i svingen i 3 år, men ble gravid første mnd vi prøvde:)

Anonymous poster hash: 4a6ce...0d2

Skrevet

Ikke for å høres veldig uforskammet ut nå, men hvordan vet legene at man har prøvd i ett år? Kan man ikke si at man har prøvd i over ett år? Eller er det vanlig å si ifra til legen sin når man begynner å prøve?Jeg regner hvert fall med at veldig mange sier de har prøvd i ett år, så har det kanskje bare gått 6 måneder.

Men altså, skjønner det ikke er noe poeng å teste før man har prøvd å bli gravide en stund, det kan jo godt ta en del måneder, men tenkte kanskje at det er mulig å få teste tidligere når man allerede sliter med ting. Samboeren min må jo gå på testosteron tilskudd for å ha normale verdier, men det kan også føre til at han ikke er fertil siden kroppen ikke trenger å produsere testosteronet selv, og derfor "stenger" gonadene av :/ og jeg har skikkelig uregelmessige sykluser, og hormoner som bare er helt rare.

Har egentlig håpet at jeg skulle bli gravid i løpet av disse årene der vi har vært litt åpne for det/uforsiktige. Har hele tiden grudd meg til den dagen vi faktisk skulle begynne å prøve, for jeg er så redd for at det ikke kommer til å gå!

Takk for svar hvert fall :)

- Anja :)

Anonymous poster hash: be98a...bd1

Skrevet

Ikke for å høres veldig uforskammet ut nå, men hvordan vet legene at man har prøvd i ett år? Kan man ikke si at man har prøvd i over ett år? Eller er det vanlig å si ifra til legen sin når man begynner å prøve?Jeg regner hvert fall med at veldig mange sier de har prøvd i ett år, så har det kanskje bare gått 6 måneder.

Men altså, skjønner det ikke er noe poeng å teste før man har prøvd å bli gravide en stund, det kan jo godt ta en del måneder, men tenkte kanskje at det er mulig å få teste tidligere når man allerede sliter med ting. Samboeren min må jo gå på testosteron tilskudd for å ha normale verdier, men det kan også føre til at han ikke er fertil siden kroppen ikke trenger å produsere testosteronet selv, og derfor "stenger" gonadene av :/ og jeg har skikkelig uregelmessige sykluser, og hormoner som bare er helt rare.

Har egentlig håpet at jeg skulle bli gravid i løpet av disse årene der vi har vært litt åpne for det/uforsiktige. Har hele tiden grudd meg til den dagen vi faktisk skulle begynne å prøve, for jeg er så redd for at det ikke kommer til å gå!

Takk for svar hvert fall :)

- Anja :)

Det skader jo ikke å spør:)

Legene kan jo ikke vite, men det vil jo bli stillt en del spm under utredning som gjør at de sikkert dår litt nyss i hvor lenge man har prøvd. Det er heller ikke noen enkel sjekk for å se om man er fertil, er en del man må gjennom:)

Anonymous poster hash: 4a6ce...0d2

Skrevet

Dumt å ta "plassen" til noen som faktisk har prøvd i over 1 år,bare fordi du ikke vil prøve normalt først.hadde en venninne som også som dere hoppet av i svingen i flere år med sin mann pga ingen prevensjon.de trudde også hun ville få problemer pga hormonforstyrrelser etc,men det gikk på første forsøk.tenk at det kan ta litt tid,og nyt prøvingen.for erfaringsmessig vet jeg hvor sliten og stresset du blir i hodet når man prøver hver måned.

Skrevet

Dumt å ta "plassen" til noen som faktisk har prøvd i over 1 år,bare fordi du ikke vil prøve normalt først.hadde en venninne som også som dere hoppet av i svingen i flere år med sin mann pga ingen prevensjon.de trudde også hun ville få problemer pga hormonforstyrrelser etc,men det gikk på første forsøk.tenk at det kan ta litt tid,og nyt prøvingen.for erfaringsmessig vet jeg hvor sliten og stresset du blir i hodet når man prøver hver måned.

Skal absolutt ikke gå foran i køen og lyve til legen altså, var ikke slikt ment, mente bare at jeg regner med at mange gjør det og at det får jo an.

Men lurer egentlig på om man kommer lenger foran i køen siden man faktisk har problemer, eller om alle må vente ett år uavhengig av om man er helt frisk eller ikke. Spesielt samboeren min tenker jeg egentlig på, om han kunne fått sædprøve av noe slag, men det får vi ta opp med legen. Takk for svar :)

Skrevet

Jeg har PCOS og fikk det konstatert for en stund siden. Vi prøver ikke å få barn enda, men legen min sa at vi ikke trenger prøve et år før jeg kan få hjelp (i form av hormoner el. lignende). Han sa jeg skulle si i fra etter 6 mnd :) Syntes du skal snakke med legen din jeg :)

Anonymous poster hash: 9ad56...6c5
Skrevet

Du kan lyve og si at du har prøvd i ett år. Men jeg anbefaler det ikke.

Det er liten sjanse å bli gravid om du ikke har eggløsning. Helst bør du ha samleie dagen før eggløsning, eggløsningsdagen og dagene etter det. Om du har hatt samleie dagene før menstruasjonen så har jo ikke egget hatt tid å feste seg, vil jeg tro. Men du vil ha vesentlig store sjanse å bli gravid om du har samleie rundt eggløsning enn andre dager.

Eggløsningstester viste alltid negativt på meg så jeg trudde jeg ikke fikk eggløsning i det hele tatt. Men så var det alltid en dag i hver syklus der jeg fikk myyye hvit utflod! Gynekologen sa jeg bare skulle følge utfloden og ha samleie når det skjedde. Da ble jeg tilslutt gravid. Fordi jeg prikket eggløsningen min. Hadde prøvd i 9 måneder.

Skrevet

Og nei det er ikke mulig å få hjelp fra det offentlige før du har prøvd i et år. Det tar i gjennomsitt seks måneder til et år før en blir gravid. Grunnene kan vare mange.

Skrevet

Skal absolutt ikke gå foran i køen og lyve til legen altså, var ikke slikt ment, mente bare at jeg regner med at mange gjør det og at det får jo an.

Men lurer egentlig på om man kommer lenger foran i køen siden man faktisk har problemer, eller om alle må vente ett år uavhengig av om man er helt frisk eller ikke. Spesielt samboeren min tenker jeg egentlig på, om han kunne fått sædprøve av noe slag, men det får vi ta opp med legen. Takk for svar :)

Hvis du er over 35 trur jeg kun kan ta kontakt med legen og få hjelp fortere.for meg var det ventetid både for å komme til GU og når vi skulle over på prøverør.det er tydeligvis mange som sliter idag.

Legen kan ikke bevise at dere har prøvd mindre enn 1 år,men er gjerne bra for dere at dere får prøvd i ro og fred en stund før dere hopper på karusellen med å søke hjelp.

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg er 27 år og han er 32. Så vi har jo egentlig ikke noe hastverk, men jeg er bare redd.

Vet jo at man blir gravid rundt eggløsning, men er først nå vi skal prøve, tidligere har vi bare vært veldig dårlig på å beskytte oss, siden jeg ikke tåler hormon prevensjon, og vi ikke liker kondomer, så har vi tenkt at om jeg blir gravid så gjør det ikke noe, men helst ikke liksom.

Er ganske sikker på at jeg har eggløsning, de fleste månedene hvert fall. Pleier å få mye eggløsningsslim hvert fall. syklusene mine ser litt slik ut: 27 dager, 28 dager, 35 dager, 28 dager, 40 dager, 28 dager, 38 dager osv. De gangene syklusen er på rundt 28 dager antar jeg st jeg har hatt en normal syklus med eggløsning hvert fall.

Vi har sex så og si hver dag, og om ikke så annenhver dag, så vi burde jo treffe eggløsning. :P har begynt å få en del eggløsningsslim nå, så får krysse fingrene hvert fall. :) sist måned var bare surr for min del, så da visste jeg at ikke noe skjedde.

Gjest daisydaisy
Skrevet

Har flere venner som sier de har hoppet av i svingen i flere år uten å bli gravide av det, og som har blitt gravide første eller andre måned de prøvde. 

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg er 27 år og han er 32. Så vi har jo egentlig ikke noe hastverk, men jeg er bare redd.

Vet jo at man blir gravid rundt eggløsning, men er først nå vi skal prøve, tidligere har vi bare vært veldig dårlig på å beskytte oss, siden jeg ikke tåler hormon prevensjon, og vi ikke liker kondomer, så har vi tenkt at om jeg blir gravid så gjør det ikke noe, men helst ikke liksom.

Er ganske sikker på at jeg har eggløsning, de fleste månedene hvert fall. Pleier å få mye eggløsningsslim hvert fall. syklusene mine ser litt slik ut: 27 dager, 28 dager, 35 dager, 28 dager, 40 dager, 28 dager, 38 dager osv. De gangene syklusen er på rundt 28 dager antar jeg st jeg har hatt en normal syklus med eggløsning hvert fall.

Vi har sex så og si hver dag, og om ikke så annenhver dag, så vi burde jo treffe eggløsning. :P har begynt å få en del eggløsningsslim nå, så får krysse fingrene hvert fall. :) sist måned var bare surr for min del, så da visste jeg at ikke noe skjedde.

Lykke til!

Jeg vet hvordan det er å føle seg engstelige over å ikke kunne bli gravid. Mannen og jeg har nedsatt fertilitet men tilslutt så gikk det jo. Vi hadde nok også samleie annenhver dag men det sikreste er nok om du klarer å prikke akkurat dagen før eggløsning og selveste eggløsningsdagen!

Det er tøft å prøve og føle en ikke får det til. Her tok det 9 måneder og så vips! I april ventes det tvillinger. Hadde aldri trodd det. Hadde gitt opp samme måned jeg fikk positiv test.

Skrevet

Lykke til!

Jeg vet hvordan det er å føle seg engstelige over å ikke kunne bli gravid. Mannen og jeg har nedsatt fertilitet men tilslutt så gikk det jo. Vi hadde nok også samleie annenhver dag men det sikreste er nok om du klarer å prikke akkurat dagen før eggløsning og selveste eggløsningsdagen!

Det er tøft å prøve og føle en ikke får det til. Her tok det 9 måneder og så vips! I april ventes det tvillinger. Hadde aldri trodd det. Hadde gitt opp samme måned jeg fikk positiv test.

Åh så koselig :klem: Gratulerer!! :D

Får kanskje kjøpe noen eggløsningstester, men nå de første månedene tenker jeg at jeg følger eggløsningsslim og el-smerter (pleier å få ganske vondt når jeg har eggløsning). Syntes man tar vekk litt av..."romantikken" når man skal ha sex bare fordi når har jeg el. Om du skjønner :fnise: Kanskje litt teit tankegang, men det blir jo ikke noe mer eller mindre sjanse å bli gravid, om man uansett har sex hver dag og noen ganger annenhver dag. Da treffer man jo i verste fall dagen før el og så dagen etter el, men man har jo uansett truffet el.

Skrevet

Får kanskje kjøpe noen eggløsningstester, men nå de første månedene tenker jeg at jeg følger eggløsningsslim og el-smerter (pleier å få ganske vondt når jeg har eggløsning). Syntes man tar vekk litt av..."romantikken" når man skal ha sex bare fordi når har jeg el. Om du skjønner :fnise: Kanskje litt teit tankegang, men det blir jo ikke noe mer eller mindre sjanse å bli gravid, om man uansett har sex hver dag og noen ganger annenhver dag. Da treffer man jo i verste fall dagen før el og så dagen etter el, men man har jo uansett truffet el.

Romantikken blir ikke mer hvis du skal begynne med noe som heter pergotime for å presse fram eggløsning.da må du ha sex mellom dag10-20 trur jeg.Da har du i tillegg mye hormoner som raser i kroppe ,og det er hvertfall ikke gøy.nei,ha sex en stund før dere søker hjelp,slapp av og ta det som det kommer.stress for deg hjelper ikke på dessverre.lykle til☺️
Skrevet

Å ha samleie annenhver dag funket aldri for oss men du må bare prøve deg. Eggløsningstester viste alltid negativt på meg så jeg hadde heller spart de pengene. Bare følg eggløsningsslimet du.

Du trenger jo ikke si noe om at du har eggløsning. Men ta initiativ til samleie når du vet du har eggløsning. Det ødela aldri stemningen her. Hadde nok gjort det om jeg sa til mannen "nå må vi ha sex! Jeg har eggløsning!".

Skrevet

Det er utrolig mange som tror at dem ikke kan bli gravide! Jeg trodde det i maaange mange år at jeg ikke kunne få barn.. Jeg startet i en alder av 15 og fikk etterhvert kjæreste og begyte ikke på p-pillene før jeg var kanskje 16 og da hadde jeg hatt fast kjæreste i over et halvt år og han kom alltid inni meg! (var ganske ung og dum den gang) Men jeg ble aldri gravid. Så gikk jeg på p-pillene i mange år så sluttet jeg på dem når det ble slutt med kjæresten min når jeg var 19 fordi jeg hadde bestemt meg for å ikke ligge med noen på lenge... det gikk jo ikke helt som planlagt og fant meg en knullevenn som jeg hadde i 8 mnd uten at jeg gikk på p-piller..da var jeg nesten sikker på at jeg ikke kunne bli gravid(og jeg var så dum at det var sånn jeg ville finne ut om jeg kunne få barn eller ikke, altså se om jeg ble gravid eller ikke).. men så etter de 8 mnd så plutselig ble jeg gravid, og jeg var overlykkelig! Uheldigvis spontanaborterte jeg i uke 14 men fikk hverfall bekreftelse på sykehuset at jeg visste hverfall nå at jeg kunne bli gravid! Hehe! 

Jeg vet også om utrolig mange venninner som har hatt så utrolig mye ubeskyttet sex, som jeg har..og aldri blitt gravid heller..

Du har jo hoppet av i svingen de fleste gangene og det er jo da selvfølgelig mindre sjans for å bli gravid enn sånn som jeg holdt på, da kom gutten alltid inni meg! Det spørs jo også veldig fra person til person på hvor fruktbar en er :) Mangen har blitt gravid bare av å ha sex èn gang mens andre må prøve i flere måneder eller kanskje år også før dem får det til.

Anonymous poster hash: 69fc4...517

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...