Valar Morghulis Skrevet 19. oktober 2015 #1 Skrevet 19. oktober 2015 Derfor bryter vi med islam 3 (5) av de mest unike stemmer i islam-diskusjonen, eksmuslimer, står modig frem med ansikt og snakker ut i Aftenposten, ikke kun om sine oppgjør med "barndoms-kulturen", en genre som er litt passè, men nå også med religionen selv som fremmer ukulturen. For meg, det mest interessante med disse menneskene, som i min mening er de som har studert/filosofert mest grundig rundt islam, er at de har kredibilitet til å si og bli trodd av ikke-muslimer på saker om islam og Muhammed som det vanligvis fnyses av. Det er vanskelig/uønskelig for de fleste å tro at en grunnlegger av en av verdensreligionene, en mann sett opp til av over en milliard mennesker som ett av de beste som noensinne har tråkket kloden, var en sosiopat. Det blir enda lettere å fnyse når muslimer som er klar over og ubetinget godtar dette feier det vekk fordi det ikke er viktig for dem og skadelig for fremming av islam hos den del av verden som ikke ønsker at det skal være sånn. Og alle kjenner jo en god muslim som kategorisk har avvist dette, og da er det jo sånn. Eller? 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #2 Skrevet 19. oktober 2015 Jeg ser ikke helt problemstillingen; er det problemmiljøene , eller ens tolkning/syn på profeten Muhammed? Sistnevnte hører hjemme i religionsforumet og ikke i aktueltforumet.Anonymous poster hash: 2818b...3dd 1
Valar Morghulis Skrevet 19. oktober 2015 Forfatter #3 Skrevet 19. oktober 2015 Jeg ser ikke helt problemstillingen; er det problemmiljøene , eller ens tolkning/syn på profeten Muhammed? Sistnevnte hører hjemme i religionsforumet og ikke i aktueltforumet.Anonymous poster hash: 2818b...3dd Å forstå islam er aktuelt, mer enn noensinne, og særlig da å forstå islams historie. Shakeel Rehman sier; Vi sviktet da vi ikke tok oppgjøret med intoleransen i islam For å kunne ta oppgjør med og forhindre spredning av denne intoleransen, nei, brutaliteten vi ser i dag, er kritisk tenkning viktig. De som har forlatt islam tilbyr som jeg skrev, ett unikt syn. Vi må gjøre som Farshad Kholgi sier; Stå fast på de grunnleggende verdier. og islam må filleristes så den "jevne muslim" kjenner det. Såpass at de tar sin tro alvorlig og ikke bare går på auto-pilot. Å vise frem "avhoppere" og deres mening er provoserende og utfordrende. Kanskje man synes at denne skal inn på livssyn. Det gjør ikke jeg. Jeg satt og leste om islam på "livssyn" for 20 år siden, jeg kan ikke tro hvor vi er hen i dag til tross for den galskap jeg begynte å studere dengang. Gårsdagens "livssyns-forum" er dagens overskrifter. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå