Gå til innhold

Bør jeg bruke håndbrekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker alltid begge deler. I bakke er det ingen god ide bare å bruke gir: Grunnen til at bilen ikke triller, er at motorens kompresjon stopper bilen fra å bevege seg. Dvs bilen er slått av, kald og jævlig, men det er potensielt mye trykk i motoren likevel. Det er ikke så bra for tetninger osv.

Anonymous poster hash: d80c6...cc1

Snakker du da om bensin eller dieselmotor?

Skrevet

Jeg har fått beskjed av mekaniker å bruke brekket, fordi det kan ruste. Jo mer du bruker det, jo bedre.

Hadde vanen med å bruke det før denne beskjeden også, så jeg bruker alltid håndbrekket. Eller parkeringsbremsen om du vil.

Anonymous poster hash: 9ffc6...180

Skrevet

Vær sikker på at håndbrekket virker skikkelig hos verkstedet, ellers blir det en falsk trygghet. Er det for dårlig strammet, kan bilen begynne å trille i en bakke, uansett.

Anonymous poster hash: 30e70...707
  • Liker 1
Gjest Canario
Skrevet

Bruker håndbrekket på manuell men nå som jeg kjører automat setter jeg den bare i "park". Bruker håndbrekket i bakker men ikke ellers.. Har bare blitt sånn, aner ikke hvorfor jeg dropper brekker på automatbil :klo:

Skrevet

Bruker alltid håndbrekk! :-) Har forstått det som at det må brukes innimellom for at det ikke skal ruste/bli ødelagt, og dessuten har jeg aldri opplevd at det har fryst fast eller lignende.

Skrevet

Jeg bruker vanligvis alltid brekket, men har opplevd at brekket hadde fryst. Bilen hadde stått parkert i 3 uker midt på vinteren på Gardermoen, og jeg hadde selvsagt ikke tenkt på at brekket kunne fryse. Veldig digg å komme tilbake til en bil som ikke flyttet seg av flekken etter nesten et døgn på reisefot :P Etter en telefon til en mekaniker endte det med at vi tråkket på gassen til wire'n røk, og måtte byttes. Men vi kom i alle fall hjem :P

Så nå forsøker jeg å la brekket være på vinteren, med mindre jeg parkerer i en bakke.

Anonymous poster hash: 792e6...95c

Skrevet (endret)

I oppoverbakke parkerer jeg med 1. gir, mens i nedoverbakke står jeg i revers. En revers kan aldri gå fremover og ett førstegir kan aldri gå bakover :)

Du bør bruke parkeringsbremsen i tillegg til å parkere i gir.

Når du har stoppet motoren kan girspaken står i revers eller første gir, så kan bilen trille for det. Men kompressjonen i motoren held litt igjen. Forskjellen på revers og første gir er at motoren blir turnet (dratt rundt) den feil vei.

Det er ein grunn til at Saab har lagt tenninga og girspaken sånn at du må sette girspaken i revers for å få ut nøkkelen.

Og på noen biler med automatkasse må du sette girspaken i P (for park) for å få vri om nøkkelen og skru av tenninga, og ta ut nøkkelen.

Endret av Dodge
Skrevet

I oppoverbakke parkerer jeg med 1. gir, mens i nedoverbakke står jeg i revers. En revers kan aldri gå fremover og ett førstegir kan aldri gå bakover :)

Alt du skriver her er jo helt feil. Jo, er bakken bratt nok og du kun parkerer i gir uten håndbrekk kan bilen trille. Eneste forskjellen om du parkerer på din måte er at motoren går motsatt vei.

Skrevet

Bruker håndbrekket på manuell men nå som jeg kjører automat setter jeg den bare i "park". Bruker håndbrekket i bakker men ikke ellers.. Har bare blitt sånn, aner ikke hvorfor jeg dropper brekker på automatbil :klo:

Jeg mener å ha lest at det er smart å bruke håndbrekk på automat i tillegg til P. Automatkasser har visst ikke godt av at bilen "henger" på P (mulig dette er en urban legend, kan egentlig ikke dokumentere det... :) ).

Så jeg bruker alltid brekk enten det er manuell eller automat...

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener å ha lest at det er smart å bruke håndbrekk på automat i tillegg til P. Automatkasser har visst ikke godt av at bilen "henger" på P (mulig dette er en urban legend, kan egentlig ikke dokumentere det... :) ).

Så jeg bruker alltid brekk enten det er manuell eller automat...

Du har rett, det er ikkje en myte.

Mekanismen som låser utgående aksling på girkassa blir utsett for store belastning og kan gå i stykker.

Viss parkeringsmekanismen går i stykker, så kan småe deler og spon skape et større girkassehavari. Spon blir spylt med oljen rundt i systemet og ødelegge clutchpakker, lamellpakker, planetgir, oljepumpen og ventiler.

Når du bruker parkeringsbremsen, så reduseres belastningen på parkeringsgiret/mekanismen/ låsingen av utgående aksling.

https://en.wikipedia.org/wiki/Parking_pawl

Skrevet

Da jeg var liten var jeg under en meter unna å bli truffet av en bil som var parkert uten håndbrekk. Det var så og si flatt der bilen sto, men helling litt nedenfor. Jeg vet ikke hva som fikk den til å trille, men jeg sto nederst på parkeringsplassen og bilen kom rullende i god fart. Vi kom fra det uten skader, men den føk rett inn i en bil som kom kjørende bak oss. Å bruke brekk bør bare være en vane man har inne, plutselig en dag undervurderer man hellingen og treffer noen med bilen.

Anonymous poster hash: 83032...646
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...