Gjest Lilleulv Skrevet 25. september 2004 #1 Skrevet 25. september 2004 Jeg vet ikke så mye om kommunisme egentlig, bare at det går ut på at alle skal ha det likt og ikke noe forskjellsbehandling. vet at cuba er et kommunistisk land, hvordan fungerer det egentlig der? Hvordan er tilstanden liksom? Hvilke fler land er kommunistiske? Kjenner ei som har reist til Cuba for å ta forberedende, lurer på hvordan det er for ei norsk jente å bo og studere der...
Gjest Anonymous Skrevet 25. september 2004 #2 Skrevet 25. september 2004 Kina, Nord-Korea og Vietnam er kommunistsiske land. De praktiseres veldig forskjellige i disse landene, f.eks har Kina åpnet for en mer markedliberalistisk enn før.
Gjest 1111 Skrevet 25. september 2004 #3 Skrevet 25. september 2004 Leste en artikkel om Cuba for ikke så lenge siden, og endel er nødt til å ty til f.eks ulovlig produksjon og salg av sigarer for å få det til å gå rundt. de får utdelt så og så mye penger og kan kjøpe så og så mye av hver matvare i måneden. om det gjelder hele Cuba vet jeg ikke, og kan bare huske deler av artikkelen, men det var noe slikt.
Gjest Lilleulv Skrevet 25. september 2004 #4 Skrevet 25. september 2004 Leste en artikkel om Cuba for ikke så lenge siden' date= og endel er nødt til å ty til f.eks ulovlig produksjon og salg av sigarer for å få det til å gå rundt. de får utdelt så og så mye penger og kan kjøpe så og så mye av hver matvare i måneden. om det gjelder hele Cuba vet jeg ikke, og kan bare huske deler av artikkelen, men det var noe slikt. :o hjelpe meg...
Gjest Valhalla Skrevet 25. september 2004 #5 Skrevet 25. september 2004 For ikke å snakke om den minimale friheten for folk som har andre meninger, jeg hadde vel blitt fengslet og skutt lol
Gjest Anonymous Skrevet 25. september 2004 #6 Skrevet 25. september 2004 Leste en artikkel om Cuba for ikke så lenge siden' date= og endel er nødt til å ty til f.eks ulovlig produksjon og salg av sigarer for å få det til å gå rundt. de får utdelt så og så mye penger og kan kjøpe så og så mye av hver matvare i måneden. om det gjelder hele Cuba vet jeg ikke, og kan bare huske deler av artikkelen, men det var noe slikt. Delvis skyldes det sanksjoner.
Frodo Skrevet 25. september 2004 #7 Skrevet 25. september 2004 Alle skal være like, men det er alltid noen som er likere enn andre. Anbefaler å lese Animal Farm / Kamerat Napoleon av George Orwell. Kommunismen er vel grei i teorien, men i praksis gidder ikke folk jobbe uten en gulrot (hvis man får det samme uansett hva man yter, så yter man minst mulig) og de som skal styre klarer ikke helt å la være å gi seg selv privilegier.
Gjest NOMADEN Skrevet 25. september 2004 #8 Skrevet 25. september 2004 Her kan du lese om hvorfor kommunisme ikke lar seg gjennomføre i praksis: http://www.vegardmartinsen.com/eiendom.html
Mathias Skrevet 25. september 2004 #9 Skrevet 25. september 2004 Gjennomført ideologisk kommunisme har aldri blit gennomført. Det har alltid stoppet opp i andre fase... Der noen har makt og kontroll.
Gjest StoreSky Skrevet 25. september 2004 #10 Skrevet 25. september 2004 Komunisme som ideal er genialt. Alle skal yte etter evne og få etter behov. Kort sagt. Men: Mennesker vil ha og ha. Altså vil man ha mer enn det man strengt tatt trenger, og det går på bekostning av andre. (fattige land, mennesker som er underbetalt etc.) Jeg er slik jeg også -vil betale minst mulig for kaffe, te, og lignende, enda jeg VET at de som dyrker dette får svært lite betalt.. Knapt til å fø seg og sin familie, som gjør at barna også må arbeide istede for å gå på skole. Uff.. må bli flinkere å kjøpe "rettferdig" kaffe :-? ...
Gjest Poirot Skrevet 25. september 2004 #11 Skrevet 25. september 2004 Kjenner en som har bodd lengre perioder på Cuba, hun trivdes veldig godt. Men det er mye fattigdom og strengt regime.
Gjest Valhalla Skrevet 26. september 2004 #12 Skrevet 26. september 2004 Jeg synes ikke kommunisme som ide er noe bra heller. Hvem vil leve i et samfunn der alle er like?
Gjest Anonymous Skrevet 26. september 2004 #13 Skrevet 26. september 2004 Jeg synes ikke kommunisme som ide er noe bra heller. Hvem vil leve i et samfunn der alle er like? Da har du misforstått litt. Ingen skal være like, tvert i mot skal man brukes etter den enkeltes evner. Et klasseløst samfunn er ikke det samme som at alle er like. Utdannelse og idrett er forøvrig ting som var høyt prioritert i Sovjet, områder man må skille seg ut fra massen for å vær gode i. Et klasseløst samfunn er ikke det samme som at alle er like. Ideen er at ingen skal være fattige, noe som jo er fint.
Cand alt Skrevet 26. september 2004 #14 Skrevet 26. september 2004 I Tjekkia har kommunismen fungert godt. Det er vel det landet der det har fungert best. Innbyggerne hadde det godt under kommunist tiden. 1
Gjest Valhalla Skrevet 26. september 2004 #16 Skrevet 26. september 2004 Nei jeg vil at de som har det vanskelig skal ta seg sammen å gjøre noe med det.
Gjest Anonymous Skrevet 26. september 2004 #17 Skrevet 26. september 2004 Nei jeg vil at de som har det vanskelig skal ta seg sammen å gjøre noe med det. Sier du som har fått ræva full av penger (ihvertfall forhold til mange andre i verde) gjennom hele livet. Som oftest må man ha penger for å tjene penger. Har man ikke penger så er man inne i en ond sirkel. Ihvertfall hvis samfunnet ikke hjelper deg.
Gjest StoreSky Skrevet 26. september 2004 #18 Skrevet 26. september 2004 Nei jeg vil at de som har det vanskelig skal ta seg sammen å gjøre noe med det. Synes du skal reise til Kongo, Sierra Leone, Sør Afrika, landsbygds i Kina og Russland, ex-sovjetiske stater. Der kan du simpelthen "be de ta seg sammen!" Genialt! Tenk at fattigdom er så enkelt å utrydde!! At vi ikke har tenkt på det før...
Gjest Anonymous Skrevet 26. september 2004 #19 Skrevet 26. september 2004 Nei jeg vil at de som har det vanskelig skal ta seg sammen å gjøre noe med det. Det er sikkert veldig lett når man kanpt har råd til mat på bordet. Sikkert også lett å komme seg ut i arbeidslivet om man ikke får hjelp til behandling av kronisk sykdom eller nødvendige medisiner. Og jeg vil tro folk med psykiske lidelser får det bedre ved å få økonmiske problemer i tillegg. :o ':klaske:
Gjest Valhalla Skrevet 26. september 2004 #20 Skrevet 26. september 2004 Hvorfor skal jeg måtte betale for sykdom til personer jeg ikke kjenner? Late mennesker bør ikke bli belønnet. Disse landene dere snakker om har seg selv å takke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå