Gå til innhold

Noen som har startet nettbutikk her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten drøm om å starte en liten nettbutikk. Har absolutt ingen tanke om å bli rik av det, men bare ha en liten hobby. Jeg vil selge ting jeg lager, så utgiftene blir ikke så høye, men de utgiftene hadde jeg uansett hatt til hobby.

Ja, rett og slett som hobby ved siden av en 100% jobb. Vet jo hvor galt det kan gå med nettbutikk etter hva jeg har lest.

Googlet forresten dette, men kom på forum der det mest kun sto advarsler mot å gjøre det. Fant ingen som greiet ut om egen erfaring og tips.

Så om noen her inne har startet en;

*hvilken nettside brukte dere? 

*Hva koster det i mnd å eie nettbutikken/domenet?

*Hvordan ordner dere frakten og hvor kjøper dere papp/emallasje/innpakning, hva koster frakt og det? (type pakker som får plass i postkasse, men de kommer vel på postkontoret uansett, eller?) Veier under 1kg hvertfall om det har noe å si for frakt. Har fått for meg det er dyrt.

*måtte ''du'' betale inn 25%moms på det du solgte, i tillegg til å skatte vanlig av kapitalinntekten?

Tror det er det jeg lurer på i første omgang.

Anonymous poster hash: cb266...3a1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Ingen?

Bruk https://www.bigcartel.com/som ikke koster allverden i måneden. Domene koster noen hundrelapper + oppsett av nettbutikk om du ikke skal gjøre det selv. Du trenger ikke å registrere deg for moms før du runder 50 000 kr i omsetning.

Du kan bruke Minipakken: http://www.bring.no/sende/pakker/private-i-norge/i-postkassen-med-sporing

Det finnes masse hjelp å få: http://www.innovasjonnorge.no/no/grunder/. Du kan ringe skatteetaten også, som pleier å gi veiledning.

Dette er ting jeg fant med et Google søk på 5 min. Skal du starte noe så må du legge ned mye arbeid selv.

Anonymous poster hash: 7e7a8...6ae

Skrevet

Kanskje ikke helt det du vil ha svar på, men har du vurdert å selge tingene du lager via online markedsplasser som f.eks. Etsy eller Ebay?

Tror mange som driver med slikt på hobbybasis velger den løsningen, fremfor å opprette en helt egen nettbutikk selv.

Skrevet

Her er en pakke med informasjon og priser; https://www.dnb.no/nettbutikk

Ikke akkurat gratis som du ser, så kan hende etsy, ebay osv er en god start hvis dette bare er for hobbyen

Anonymous poster hash: c2277...5a7
Skrevet

Hei! 

Jeg har startet nettbutikk, og kan gjerne hjelpe deg med tips og råd. Husker jeg selv søkte rundt på nettet, men det var lite hjelp å få. Derfor er jeg "selvlært" og har prøvet og feilet masse på veien. Startet nettbutikken min i mars, og synes det er utrolig gøy.

Først og fremst må du bestemme deg for nettside-plattform. Dette er grunnmuren for nettsiden din. Det er viktig å velge en plattform som tilbyr fine design, med mindre du er god på HTML-koder selv. Jeg anbefaler www.shopify.com på det sterkeste. Dette er en amerikansk plattform, som støtter norsk valuta. Jeg registrerte meg på flere steder, før jeg endelig fant frem til shopify. Det er også en plattform med masse lekre design, som heter www.squarespace.com, men de støtter dessverre ikke norsk valuta, enda. 

Du registrerer deg enkelt på shopify.com, og kjøper deg et ferdig-design på "theme-store". Jeg betalte rundt 140$ for mitt, og er superfornøyd. Du kan endre masse på designet du kjøper. 
Designet har nesten alt å si, og siden blir tatt seriøs og ser ikke "hjemmesnekra" ut.

Shopify.com har 24/7 online support på chat, noe jeg har benyttet med masse av! De hjelper deg med alt du trenger om oppsett og lignende.

I tillegg koster det deg en sum i måneden, å være medlem på Shopify. Ellers stenges nettsiden din. Jeg har premium-medlemskap. Dette avhenger av hvor mange ordre du har i måneden. Jeg betaler noen hundrelapper.

Etter du har opprettet deg en side, trenger du et domene. Hvis du ikke velger å kjøpe et domene, så blir nettadressen din seende slik ut "nettside.myshopify.com" 

Jeg kjøpte domene på domeneshop.no. Kostet meg rundt 120 kr.

Du bør også opprette webmail med ditt eget domene. Dette inngår i pakken når du kjøper domene. Slik at du får en seriøs e-postadresse knyttet til nettsiden din, som fremstår seriøs.

Deretter, må du koble domene til nettsiden din, dette kan du få hjelp til i support-chatten, og ved å kontakte domeneshop. Jeg slet litt med dette, men det er egentlig ganske lett når man får det til.

Så kommer jo det viktigste: produkter. Disse legger du inn på Shopify, med en god beskrivelse og fine bilder.

Når det kommer til frakten, så kan du lage en avtale med bring, eller andre integrasjonsløsning. Jeg holder for tiden med å lage en slik avtale for å få en lettere løsning på logistikken. Hittil har jeg kun levert alle pakker på posten og ordnet med adresselapper og slikt selv.

Når det gjelder innpakning og postordreposer, så er dette noe du bestiller på internett. Du kan enten bestille på ebay.com, eller fra norske nettbutikker som selger. Jeg har kjøpt mine fra artpack.no og det er veldig billig. 

Hvis det er noe mer du lurer på så må du gjerne kontakte meg på email! [email protected]

Anonymous poster hash: 79538...3c9
Skrevet

Glemte å svare på det med skatten.

Du må forresten opprette et enkeltmannsforetak, for å kunne drive en nettside på Shopify. 

Du kan omsette for opptil 50.000 kr i salgsinntekter i løpet av ett år, uten å være momspliktig.

Når du begynner å nærme deg 50.000 i omsetning, så må du sende inn en søknad til Altinn, for å melde deg inn i Merverdiavgiftsregisteret. Da må du huske å ha dokumentasjon (fakturaer eller ordrebekreftelser) i søknaden din. 

Inntil jeg ble momspliktig, solgte jeg varer uten 25 % moms. Da stod det "eksklusiv moms" på ordren til kundene mine. Da jeg ble MVA-pliktig, så justerte jeg prisen litt opp, slik at jeg fikk inn for momsen også. 

Anonymous poster hash: 79538...3c9
Skrevet

Det lureste er nok å åpne en butikk på epla.no for å se hvordan produktene dine blir mottatt. Da er risikoen lav. Om det slår an kan du jo åpne en større nettbutikk som foreslått over her.

Anonymous poster hash: fc875...a20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...