Gå til innhold

virketid jerntabletter? jernmangel, men ok hb?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor lang tid tar det før man merker virkning av jerntabletter?

Og kan man ha symptomer på jernmangel selv om hemoglobin verdien er fin?

Anonymous poster hash: 03803...663

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke svare på det siste spørsmålet men avhengig av hvor jernfattig du er og hvor høy dose jern du tar,kan det ta noen måneder å fylle opp jernlagrene.Jeg merket gradvis forbedring etter noen uker.Kjente at jeg var mindre trøtt og at pulsen ble lavere.Særlig det å trene ble mye enklere.

Skrevet

1-2 mnd tar det normalt å få opp jernverdiene, avhengig av hvor lave de var.

Du kan ha lavt ferritin nivå med relativt fint hemoglobin nivå.

Anonymous poster hash: 71347...b75
Skrevet

1-2 mnd tar det normalt å få opp jernverdiene, avhengig av hvor lave de var.

Du kan ha lavt ferritin nivå med relativt fint hemoglobin nivå.

Anonymous poster hash: 71347...b75

Takk for svar. Men vil man kunne ha symptomer på jernmangel dersom hb er fin?

Kunne selvfølgelig spurt legen, men han mente det ikke var jernmangel som var årsaken til symptomene mine. Han har likevel gått med på å la meg prøve med jern da han foreløpig ikke hadde noe annet forslag til hva plagene kan skyldes.

Ts

Anonymous poster hash: 03803...663

Skrevet

Jeg følte meg mye søvnig når jernverdiene var lave. Var tåkete og bomull i hodetr når jeg var våken, samt trøtt og slapp. Etter ca 10 dager med jern merket jeg bedring.

Anonymous poster hash: 81ce8...994
Skrevet

Hvor lang tid det tar å fylle opp jernlagrene er avhengig av flere ting. Hvor godt tarmen og kroppen tar opp og klarer å nyttegjøre seg jerntilskuddet, hvilket jerntiskudd som blir gitt og om man fortsatt mister/taper jern f.eks. gjennom menstruasjon.

Man kan ha ok HB, men lav ferritin eller ok HB og ok Ferritin men lave lagre på noen av de andre komponentene i jernlagrene. Om en har symptomer på anemi kommer an på flere ting, hvor fort man har utviklet anemi, om anemi er en konsekvens av annen sykdom og ikke minst hvordan kroppen kompenserer og takler for anemien.

Noen må bruke jerntilskudd i mange måneder andre klarer seg med noen få måneder så dettemå legen følge opp og tilpasse til hver enkelt pasient.

Anonymous poster hash: 67316...092

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...