Gå til innhold

Fortvilet mamma

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tusen takk. Jeg har heldigvis en utdanning i bunn og jeg har variert arbeidserfaring på CV'n min, men i dagens marked er det ikke bare bare til å skaffe seg en ny jobb. Bare det å stå uten jobb er en stor påkjenning for psyken. Jeg har vært der flere ganger og vet at jeg alltid vil klare meg, men ang ta et valg om å flytte er grusomt vanskelig. Jeg kan som sagt ikke ta hva som helst jobb heller pga jeg har ungene som jeg har 50% av tiden. Flytter jeg har jeg foreldre som kan stille opp + søsken, tanter etc..

Anonymous poster hash: 723da...6de

- og det er den belastningen for psyken du vil bli kvitt dersom du tar den sjansen du nå faktisk har blitt pådyttet.

Jeg var der for noen måneder siden, men istedet for å se alle hindringene så valgte jeg å fokusere på mulighetene og dermed fokusere på den døren som åpnet seg da en annen ble lukket.

Med tilhørighet på den andre siden av landet, med all slekt og majoriteten av venner der, så valgte jeg å søke jobber på østlandet og kun jobber jeg virkelig hadde lyst på.

Jeg har også en god utdannelse og en cv som skiller seg ut mht. oppgaver og gjennomføringsevne.

Så ikke lull deg bort i at det blir enkelt. I dag er det ikke slik det var for 5-6 år siden, du må regne med å reise på intervjuer og ikke bli tilbudt absolutt alle jobber du har søkt på.

Du bør også ta en solid gjennomgang av økonomien din, for dagpenger vil gi deg max. 20 000 i måneden.

Dersom du ikke har noe lån overhodet så er det bra, om du har lån på f.eks. huset så må både du og ungene innstille dere på en smalere hverdag. Du bør sjekke om ungene kan være hos far dersom du blir innkalt på intervju i en annen by og må være borte hele dagen.

Jo lenger du sitter og funderer, jo dårligere stiller du, og punkt 1 på listen må uansett være at mor lander en ny jobb.

Som liten flyttet min familie noen ganger, og det gikk helt greit for oss barna. 

Så ikke skyv barna foran deg som unnskyldning for å ikke søke jobber på andre steder enn ditt hjemsted.

Anonymous poster hash: 58c65...7b3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen takk for svar. Han vet å spille på samvittigheten min og følelsene mine. Han har ingen respekt for meg, men det er nok ikke så rart når jeg har latt han styre på disse årene. Jeg skal iallefall gjøre et forsøk på å få til flyttingen, så får vi se om det lar seg gjøres. Enkelt valg blir det iallefall ikke.

Jeg forstår ikke hvorfor det hele tiden vinkles til at det er far som er problemet i forhold til å flytte. Du planlegger faktisk å flytte i fra et av barna dine, det ser jeg på som et mye større problem. Tenk deg godt om før du tar det valget.

Anonymous poster hash: 3f663...0a8

Skrevet

Det er ikke et lett valg og jeg skulle så ønske at alle barna ville flytte. Jenta mi har alle sine venner der fare bor og et treningsmiljø, så hun vil stort sett være der så ofte som mulig selv om hun er hos meg. Det blir til at hun ofte overnatter hos venner der, ellers kjører/henter jeg henne..

Ang jobb, så er jeg i gang med å oppdatere cv, jeg leter på finn og prøver å tenke ut løsninger. Økonomisk sett skal jeg klare meg frem til jul om jeg er flink til å leve på minimalen. Uansett ukene flyr og jeg er bare nødt til å skaffe meg en ny jobb ganske så snart. Det at jeg mistet jobben vi betyr at jeg minst halverer årslønnen min. Jeg har hatt en uforsigbar jobb de siste årene, så jeg ser frem til å ha noe mer stabilt. Det er mye som må på plass før eventuelt flytting og det er ikke sikkert at det vil gå..

Skrevet

Nå fikk jeg vondt av deg. Sender en stor klem til deg <3 

Skrevet

NinaB82: tusen takk<3

• Liker 1
Skrevet

Ved projektiv identifikasjon er det nettopp en form for ansvarsfraskrivelse og følelsesmessig skyldfordeling som foregår, men på en enda mer kompleks måte enn ved enkel projeksjon slik vi blant annet beskriver det i artikkelen Paranoid, sjalu eller helt normal?. Personen tillegger først en annen sine egne uakseptable følelser, og opplever rent faktisk at disse følelsene opprinnelig stammer fra den andre. Så langt har det foregått en projeksjon av følelser fra den ene til den andre. Ved projeksjon vil vedkommende ofte frita seg selv for følelsen ved å legge den hos andre, men ved projektiv identifikasjon er det ikke så enkelt. Personen vil fremdeles føle de negative eller uakseptable impulsene, men oppleve disse som en naturlig reaksjon på den andres emosjonelle tilstand. Ved projeksjon fornekter personen sine uakseptable følelser, men ved projektiv identifikasjon innrømmer personen å ha disse følelsene, men opplever at de er en reaksjon på de samme følelsene og impulsene hos den andre. Det er med andre ord ikke «min feil» at jeg føler slik, men helt naturlig fordi den andre er så negativ, aggressiv, fiendtlig etc. Man kalrer simpelthen ikke å erkjenne at de negative følelsene har sin opprinnelse hos oss selv.

Ps, ikke myntet på deg TS :-) .

Anonymous poster hash: b37d6...4c8
  • Liker 2
Skrevet

Du får jo antageligvis ikke flyttet ut av kommunen med barna uansett. Da må far godkjenne og det gjør han vel neppe.

Anonymous poster hash: 2506c...e93
Skrevet

Problemet er at dagens lovverk og praksis gir deg som kvinne mer muligheter enn hva jeg som mann har. At du ikke ser det, handler ikke om at du ikke kan se, det handler om du ikke vil se og alt det du skriver gjennomsyres av denne ånden.

Jeg har vel ikke snakket om loverkt eller hvilken rettigheter kvinner har. Du har nok forduftet fra denne tråden nå. Du har tydeligvis store problemer og er en bitter bitter mann iallefall!

• Liker 1
Skrevet

Takke meg til modne, voksne mennesker som både kan se sine egne feil og motpartens. Blir nesten litt redd når jeg ser hvor fastlåste enkelte voksne mennesker ser verden, hvor de selv er totalt feilfrie, og alt som skjer av vonde ting er andre sin feil. Uansett hva man skriver eller sier så er det helt umulig å få dem til å se virkeligheten på en nyansert måte, verden er svart-hvit,og jeg tilhører de gode som er et uskyldig offer for andres slemme atferd. Så tenker jeg på barn som vokser opp med foreldre med et slik umodent syn på tilværelsen, hvordan skal de makte å vokse opp til å bli modne, ansvarsfulle voksne? :( Det er bare å håpe at en av foreldrene har en moden personlighet, slik at barna kan lære av dem.  Ps, dette er ikke rettet mot deg TS.

Anonymous poster hash: b37d6...4c8
  • Liker 2
Skrevet

Ryddet for personangrep, avsporinger og svar til dette.

Tekola, admin.

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Ryddet for personangrep, avsporinger og svar til dette.

Tekola, admin.

Endelig kom du!! Hurra 🙌

Skrevet

Setter stor pris på alle dere andre som har svart i denne tråden. Jeg har pratet mer med ungene i dag og de virker usikker. Selv om det kun er den ene aktiviteten de ikke har lyst å slutte på som er årsakene for at de er usikker. Jeg har fryktet at de egentlig er for små til å se for seg situasjonen om det faktisk ble flytting og det at jenta mi ikke har lyst gjør at jeg har innsett at jeg ikke kan flytte eventuelt før de er ferdig på skolen. Jeg snakket også lenge med min mor og hun sa det samme som meg at jeg burde flyttet med en gang det ble slutt, men den gangen visste jeg desverre ikke hvor lite faren kom til å stille opp. Det hjelper ikke å være etterpåklok desverre. Jeg håper jeg klarer å finne meg en jobb inntil videre som gjør at jeg klarer å sitte på huset. Logistikken og det ptaktiske blir beintøff, men jeg må bare gjøre det beste ut av det. Håper og tror at oljekrisen skal snu og at jeg med tiden vil få en bedre økonimi igjen. Jeg synst hele situasjonen er trist, men mammahjertet mitt får meg ikke til å flytte på ungene uten at jeg er sikker på at de vil.

Skrevet

Setter stor pris på alle dere andre som har svart i denne tråden. Jeg har pratet mer med ungene i dag og de virker usikker. Selv om det kun er den ene aktiviteten de ikke har lyst å slutte på som er årsakene for at de er usikker. Jeg har fryktet at de egentlig er for små til å se for seg situasjonen om det faktisk ble flytting og det at jenta mi ikke har lyst gjør at jeg har innsett at jeg ikke kan flytte eventuelt før de er ferdig på skolen. Jeg snakket også lenge med min mor og hun sa det samme som meg at jeg burde flyttet med en gang det ble slutt, men den gangen visste jeg desverre ikke hvor lite faren kom til å stille opp. Det hjelper ikke å være etterpåklok desverre. Jeg håper jeg klarer å finne meg en jobb inntil videre som gjør at jeg klarer å sitte på huset. Logistikken og det ptaktiske blir beintøff, men jeg må bare gjøre det beste ut av det. Håper og tror at oljekrisen skal snu og at jeg med tiden vil få en bedre økonimi igjen. Jeg synst hele situasjonen er trist, men mammahjertet mitt får meg ikke til å flytte på ungene uten at jeg er sikker på at de vil.

Kunne, skulle og burde er ting man ikke bør tenke på i ettertid. Jeg et sikker på at barns hadde fått det fint men det står stor respekt for at du hører på deres ønsker.

Heier på deg videre TS og håper virkelig av hele mitt hjerte at det løsner etterhvert. Med en jobb på land kommer nok nettverket også, godt mulig du vil trives bedre da :)

Anonymous poster hash: 87638...2fb

Skrevet

Tusen takk. Jobb får jeg meg nok, men siden jeg er aleine er det begrenset for hvilken type jobb jeg kan ha. Jeg kan tjene helt ok på grunn utdanningen min, men må bare innstille meg at det blir trangt økonomisk inntil videre og håpe på det beste. Det kommer nok en opptur i oljebransjen en vakker dag:-)

Skrevet

Vi er flere som håper på oppsving, her i huset jobbet jeg offshore og mannen jobbet med noe som var direkte relatert til bransjen så jeg vet godt hvor tøft det er. Inntekten er mer en halvert.

Håper du får komme ut igjen når det løsner og at du finner noe som kan gi dere en ok levestandard i mellomtiden :)

Anonymous poster hash: 87638...2fb

Skrevet

Tusen takk. Ja jeg vet om flere der begge har mistet jobben og oljekrisen rammer så mange mer enn kun offshore. Lykke til dere også. Det ordner seg på et vis og en dag snur det nok.

Skrevet

Hei Ts. Bor du og bf.langt fra hverandre i dag. Tenker mest i reisetid kollektivt.

Jeg tenker ikke kommentere det økonomiske for deg om du flytter. Det er vel allerede klart og forutsigbart.

Jeg tenker vel ut fra det du forteller at 50/50 delt bosted slik jeg tror du mener er noe som far ikke nå følger opp.

Det fremstår som om arbeidet og hans firma tar mye tid. Det å drifte et eget firma er neppe forenelig med 50/50 delt bosted.

. Jeg vet at det at et firma tar mye tid. Jeg tenker også at skal han fortsette med firmaet må samvær med barna ned offisielt for at du skal føle det riktig.

Alternativet er å selge firmaet og bli lønnsmottaker.

Det siste blir vel neppe gjort om firmaet fungerer bra.

Er det dårlige tider kan det nå kanskje tenkes.

Antar at dere har delt bosted kontrakt siden de bor likt hos dere. Delt bosted kan også vøre f.eks.60/40. Der er ingen grenser. Rettigheter og plikter overfor barna er lik som delt bosted 50/50.

Det er også barnebidrag ved delt bosted. Dette ved ulike inntekter foreldre selv om det er 50/50. 60/40 Er det samme regler men bidrag vil øke om den som tjener minst mottar. Bidrag ved delt bosted heter nettobidrag.Resultat blir ofte lik vanlig bidrag. I tillegg skal barnetrygd oskattefordel deles mellom foreldre. Det er ingen offentlige stønader vanligvis ved delt bosted.

Økonomisk vil du få litt mer bidrag ved 60/40.

Vanlig 60/40 bosted/samvær vil gi mer offentlige stønader om du oppfyller dette.

Siden eldste tenker bli hos far ved flytting og får bosted der tilfaller bidrag og resten far for han.

Flytte en med barn som har delt bosted kreves det signert flyttemelding fra begge foreldrene.

Det er ulovlig å flytte med de uten. Dette heter selvtekt. Straffebestemmelser mot selvtekt i straffeloven av 1902 §§ 392 og 395.

Kommentar til ditt siste avsnitt:

Vis meg dommer? Har en mor. Litt fratatt barna eller dømt fordi hun flyttet med barn uten fars signatur?

Jeg vet om flere mødre med delt bosted som flyttet ut av kommunegrensen uten fars signatur...

Det fikk null konsekvenser annet enn at far ble sint.

Anonymous poster hash: 6c47d...076

Skrevet (endret)

Kommentar til ditt siste avsnitt:

Vis meg dommer? Har en mor. Litt fratatt barna eller dømt fordi hun flyttet med barn uten fars signatur?

Jeg vet om flere mødre med delt bosted som flyttet ut av kommunegrensen uten fars signatur...

Det fikk null konsekvenser annet enn at far ble sint.

Anonymous poster hash: 6c47d...076

Nå tror jeg du misforstår eller det er uavklarte ting her.

Flytter mor og tar med barna så langt at delt bosted kan opprettholdes når dette er avtalt?

Har barna folkeregistret adresse hos mor med kontrakt om delt bosted når hun flytter med de?

Anmelder far forholdet?

Jeg kan vel tilføye at dommer som dette er ikke er lett å få ut selv om den er anonymisert. Teksten legges ikke tilgjengelig for alle.

Henviser til.https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/bosted-og-samvar/samvar/id749587/

Sitat: Foreldre kan avtale at barnet skal ha fast bosted hos en av dem eller hos begge (delt bosted). Med delt bosted menes en ordning hvor barnet har fast bosted to steder. Dette innebærer at barnet bor (omtrent) like mye hos hver av foreldrene og at begge må samtykke til beslutninger som hører inn under det å bo fast sammen med barnet (herunder flytting innenlands) . For at delt bosted skal være til barnets beste må foreldrene kunne bli enige om større avgjørelser som gjelder barnets dagligliv.

Aktuelt til tråden: http://www.skilsmisse.com/delt-bosted-barnefordeling-50-50/              Delt bosted som utgangspunkt: Det har vært drøftet av lovgiver ved Ot.prp. 104 (2008-2009) hvorvidt delt bosted burde være barnelovens utgangspunkt og hovedregel, slik som i vårt naboland Sverige.

http://www.verdensbestepappa.no/artikkel11-flytting_ved_delt_fast_bosted.html

Du kan ikke hindre at mor flytter, men mor kan ikke flytte med barna uten ditt samtykke når dere har delt bosted.

Dersom mor likevel vil flytte kan du be om at retten avgjør ved en foreløpig avgjørelse før mor flytter, om det er til det beste for barna og få fast bosted hos deg eller mor og dermed om mor kan flytte med barna.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Advarer-skilte-foreldre-mot-a-gi-fra-seg-delt-bosted-3027339.html

Advarer skilte foreldre mot å gi fra seg delt bosted.

- Mekleren anbefalte at far fikk annenhver helg og én dag i uken, fordi datteren vår fortsatt var liten. Dette kaller de for vanlig samvær. Hvordan kan de kalle dette for vanlig samvær, spør Nygard.

Han signerte avtalen fordi andre mente at det var til datterens beste.

- Som far ville jeg jo gjøre det jeg trodde var det beste for barnet mitt. Men ingen opplyste meg om at jeg mistet alle mine juridiske rettigheter dersom jeg gikk med på denne ordningen, forklarer Nygard.

Aftenbladet har vært i kontakt med eks-samboeren. Hun ønsker ikke å kommentere saken.

Det finnes mange slike syke historier. Det er bare at en ikke hører om de.

At familievernkontorene rundt om kring i de ganske land bør strammes opp er helt klart. Dette med å opplyse konsekvenser av sine valg ved en rådgivingstjeneste burde være obligatorisk. Når det i tillegg er pålagt mekling er dette er skrekkeksempel.

At mor har samvittighet til å utsette deres felles barn for dette forteller ganske mye om denne moren en kan si.

Endret av Peter007

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...