Gå til innhold

Framføringer, klarer ikke å puste

Fremhevede innlegg

Skrevet

heihei :)

Jeg går 2. året på videregående og sliter utrolig mye med framføringer. Det er ikke det at jeg er så utrolig, utrolig redd for å snakke forran alle, men når jeg står der framme klarer jeg ikke å puste normalt, noe som gjør at stemmen min blir helt ødelagt, og det høres ut som jeg er på gråten og klarer så vidt å snakke. I tilleg blir jeg knallrød i trynet, og får stressutslett over hele brystet og oppover halsen, noe som er veldig pinlig. Det føles også som om hjertet snart hopper ut av brystet. 

Jeg hører det hele tiden fra både medelever og lærere som mener at jeg burde klare dette, at det er bare å gjøre det mange ganger så blir det bedre og bedre, men slik har det ikke vært for meg. Første gang på barneskolen grudde jeg meg ikke noe særlig, men det gikk utrolig dårlig og jeg synes det var så skummelt at jeg da allerede begynte å mislike framføringer veldig. siden det har jeg bare blitt mer og mer nervøs for hver gang. Ungdomsskolen gikk greit, selv om jeg grudde meg veldig da også, men i 1. klasse på videregående fikk jeg stressutslett for første gang under ei framføring, og det gjorde situasjonen mye verre og jeg begynte å grue meg enda mer. Når jeg får vite at vi skal ha ei framføring, tenker jeg på den hele tiden og noen ganger er det så ille at jeg ikke klarer å sove om natta, og det sliter meg veldig ut.

Noen som har det på samme måte, eller har noe tips til å bli kvitt stressutslett, eller klare å puste normalt? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det på samme måte når jeg gikk på skolen

Utsagnet om at hvis man gjør det mange ganger, så blir det bedre, stemte heller ikke for meg. Min løsning ble å nekte alle fremføringer. Av og til fikk jeg kun ha for læreren. Jeg ville heller risikere å få stryk i noen fag, enn å ha framføring... sliter fortsatt med dette den dag i dag

Skrevet

Det er jo typiske angstsymptomer, som kommer i akkurat den konkrete situasjonen. Stressutslett er vel en form for rødming, siden du blir knallrød i ansiktet også. Rødming kan opereres bort med thorakal sympatectomi på et av de store sykehusene i ekstreme tilfeller, men ville aldri gjort detbom det ikke er et daglig problem som skaper sosial isolasjon.

Ellers blir det å enten lære pusteteknikker og avslapningsteknikker, jobbe med angsten kognitivt sammen med psykolog eller eventuelt prøve en betablokker (for eks Pranolol) som kan hjelpe mot de fysiske symptomene. Ville ikke gått for berogiende som er avhengighetsskapende, for det løser ikke problemet på sikt, men skaper et nytt.

Anonymous poster hash: 9b4ad...391

Skrevet

Prestasjonsangst ja...Kjenner til den >.<

Denne siden er skrevet for 100år siden (2003)
Men, noe av de tiltakene var noe jeg fikk bruk for :)
http://www.elevsiden.no/motivasjon/1098312610

Du bør prate med en lærer/rådgiver, slik at dette kan bli lettere for deg :)
Jeg fikk dette helt plutselig, lite visste jeg da at det var bundet med sosial angst som kom krypende på meg i slutten av 10.klasse. Jeg spilte i skolekorps OG kor.. og hadde mange solo-framføringer, ble valgt ut til å gå solo foran mange hundre mennesker som kom til konsertene.. DET klarte jeg, fordi da kunne jeg ikke se hvor mange jeg spilte foran...Men i ett klasserom, satt alle og så på meg, jeg tenkte alltid at "nei, dette liker de ikke, dette er så lame, hvorfor tok jeg denne oppgaven..."

Så for meg ble bedre når jeg klarte å tenke meg til at jeg sto og framførte noe i min "happy place"...Jeg sto ikke å så på hver enkelt av medelevene mine.. Ofte sto lærer bakerst i klasserommet så jeg valgte å fokusere på han/hun. Istedet for å se på alle de andre :fnise:

Skrevet (endret)

Det er jo typiske angstsymptomer, som kommer i akkurat den konkrete situasjonen. Stressutslett er vel en form for rødming, siden du blir knallrød i ansiktet også. Rødming kan opereres bort med thorakal sympatectomi på et av de store sykehusene i ekstreme tilfeller, men ville aldri gjort detbom det ikke er et daglig problem som skaper sosial isolasjon.

Ellers blir det å enten lære pusteteknikker og avslapningsteknikker, jobbe med angsten kognitivt sammen med psykolog eller eventuelt prøve en betablokker (for eks Pranolol) som kan hjelpe mot de fysiske symptomene. Ville ikke gått for berogiende som er avhengighetsskapende, for det løser ikke problemet på sikt, men skaper et nytt.

Anonymous poster hash: 9b4ad...391

Som du sier så burde den operasjonen være siste utvei..mange får bivirkninger som ekstrem svette Endret av tørkestativ

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...