Gå til innhold

Når psykologen spør

Fremhevede innlegg

Gjest Unknown
Skrevet

Hei!

Når psykologen spør dere: "Hva vil du at jeg skal gjøre for at du får det bedre?" Hva svarer dere da? Jeg føler liksom at jeg har tatt initiativet til å få hjelp, og da er det opp til de å finne ut hvordan de kan hjelpe meg?? Hater å få det spørsmålet der, for jeg vet aldri hva jeg skal svare

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg svarte at jeg i første omgang trengte noen som virkelig lyttet til det jeg fortalte.

Gjest Unknown
Skrevet

Jeg svarte at jeg i første omgang trengte noen som virkelig lyttet til det jeg fortalte.

Bra svar, aldri tenkt på det egentlig. Får ofte det spørsmålet, men blir helt rådvill..

Gjest sjakkmatt
Skrevet

Jeg har sagt at jeg trengrr noen som lytter, og at jeg håper vi sammen kan prate om hva vi kan gjøre for at situasjonen kan bli bedre

Gjest Unknown
Skrevet

Jeg har sagt at jeg trengrr noen som lytter, og at jeg håper vi sammen kan prate om hva vi kan gjøre for at situasjonen kan bli bedre

Takk, det tror jeg jeg kommer til å svare!

Skrevet

Bra svar, aldri tenkt på det egentlig. Får ofte det spørsmålet, men blir helt rådvill..

At du er rådvill er jo også et bra svar. Hvorfor sier du ikke det?

Gjest Unknown
Skrevet

At du er rådvill er jo også et bra svar. Hvorfor sier du ikke det?

Hm, hvem vet..

Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg tenker at du da kan si at "Jeg vil at du skal hjelpe meg. Jeg vet ikke helt hvordan, men jeg vil at du skal hjelpe meg, og hjelpe meg å finne ut hva jeg trenger, og hvor jeg vil, og hvordan jeg skal komme meg dit." Du trenger ikke ha peiling. Du trenger ikke å vite at du vil prøve kognitiv atferdsterapi eller sånn eller sånn, du kan si det så enkelt som det. "Du vil ha hjelp." 

Jeg tror ikke psykologer spør det spørsmålet for å legge ansvaret av å finne en løsning på pasienten, men nettopp for å gi rom for at pasienten kan si noen tanker de eventuelt har hatt om en behandlingssituasjon. Mange har lest en del på forhånd og har konkrete forventninger til psykologen. Jeg tror det er det det handler om, og ikke en forventning til at du skal vite hvordan du skal hjelpes. 

Gjest Unknown
Skrevet

Jeg tenker at du da kan si at "Jeg vil at du skal hjelpe meg. Jeg vet ikke helt hvordan, men jeg vil at du skal hjelpe meg, og hjelpe meg å finne ut hva jeg trenger, og hvor jeg vil, og hvordan jeg skal komme meg dit." Du trenger ikke ha peiling. Du trenger ikke å vite at du vil prøve kognitiv atferdsterapi eller sånn eller sånn, du kan si det så enkelt som det. "Du vil ha hjelp." 

Jeg tror ikke psykologer spør det spørsmålet for å legge ansvaret av å finne en løsning på pasienten, men nettopp for å gi rom for at pasienten kan si noen tanker de eventuelt har hatt om en behandlingssituasjon. Mange har lest en del på forhånd og har konkrete forventninger til psykologen. Jeg tror det er det det handler om, og ikke en forventning til at du skal vite hvordan du skal hjelpes. 

Åh, okei!! :) 

Skrevet

Jeg tror ikke du skal tenke så mye på hva som er et "bra" svar eller ikke. Jeg ville i alle fall ikke brukt svar som andre har brukt fordi det høres ok ut. Kjenn etter i deg selv og tenk på hva du virkelig vil ha hjelp til, hva du ønsker og håper? Og klarer du ikke svare der og da, så sier du det som det er, eventuelt at du gjerne vil tenke litt på det? Det er også helt ok :)

• Liker 2
Skrevet

Hm, hvem vet..

For at psykologen skal kunne hjelpe deg er det viktig at du er ærlig. Å komme med tomme fasitsvar som du tror høres bra ut hjelper ingen.

• Liker 2
Gjest Unknown
Skrevet

For at psykologen skal kunne hjelpe deg er det viktig at du er ærlig. Å komme med tomme fasitsvar som du tror høres bra ut hjelper ingen.

Sant nok

Skrevet

Jeg føler liksom at jeg har tatt initiativet til å få hjelp, og da er det opp til de å finne ut hvordan de kan hjelpe meg??

Nettopp! Et merkelig spørsmål å stille en pasient 

Skrevet

Jeg sier som sant er: det vet jeg ikke

Føler lissom det er psykologens oppgave å finne ut hva en pasient behøver, men jeg er vel sinnsyk

Anonymous poster hash: 939ef...611

Skrevet

Jeg fikk nettopp dette spørsmålet selv av behandleren min og svarte enkelt og greit at jeg ikke vet. Det burde være et ganske ok svar. Hadde man visst hva som må til så hadde man kanskje ikke vert der i utgangspunktet.

Skrevet

Jeg støtter spesielt Rainstorm sitt svar her.  Ellers tenker jeg at det kan være lurt å svare med hvilke mål du ønsker å oppnå.  Du har nok en ide om hvorfor du er hos psykologen og hva du ønsker å få ut av det.  "Jeg vil at du skal hjelpe meg til å slutte å ***" eller liknende.

• Liker 1
Skrevet

Jeg svarte at "jeg har fullstendig kaos i hodet, og klarer ikke styre sinnet mitt. Jeg sliter også med at jeg skaper forventninger av min samboer, som igjen gir meg skuffelser". Å ha en nøytral person hjelper også, sa jeg til han. Hvis vi vet hva slags situasjoner eller hva vi trenger hjelp til, er veien til rett behandling raskere. Hmm..de sier forsåvidt ikke noe jeg ikke vet fra før, men dæven det hjelper å få det fortalt!

Anonymous poster hash: fa25f...c7d

Skrevet

Jeg kom til deg fordi jeg håpet på at du viste det, du er trossalt fagpersonen her..

Skrevet

Jeg svarer at det er et meningsløst spørsmål. Hvis jeg hadde visst svaret på det, hadde jeg ikke trengt å være der til å begynne med. Det er som om fastlegen skulle spurt meg hvilken medisin jeg hadde lyst på.

• Liker 2
Skrevet

Kanskje et litt klønete formulert spørsmål. Psykologen mente nok "hva ønsker du at jeg skal hjelpe deg med"? I form av at du skal svare feks bli kvitt angst, depreajon, sinne etc.

For at jeg skal bli bedre skal du hjelpe meg til å ikke eksplodere lenger feks.

Men det er mange som har klare tanker, noen ønsker å snakke fritt, noen tenker spesifikkt kognitiv terapi etc. Jeg starta nylig en behandlingstime på det jeg visste var mest effektivt med angst. Fikk da en misfornøyd pasient som bare ønska å snakke fritt om takene i håp om at det ville endre dem. Jeg vet at aktive tiltak må til, men pasienten min hadde en klar formening om hvor hun ville med behandlingen. Så mange har faktisk tanker om hva som må til, eller om ikke anna hva som ikke bør gjøres.

Anonymous poster hash: dbe90...43d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...