AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #21 Skrevet 16. oktober 2015 Tusen takk, alle sammen! Hvordan gjennomføres en observasjon i timene? Det viktigste er selvsagt at han får hjelp, men ønsker jo ikke at han skal føle seg "uthengt" i forhold til klassekamerater. Da kommer saksbehandleren fra PPT og sitter et sted i klasserommet hvor hun/han kan observere barnet i en vanlig klasseromssituasjon. De andre barna vet ikke hvem som observeres.Anonymous poster hash: 9262d...612 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #22 Skrevet 16. oktober 2015 Tusen takk, alle sammen! Hvordan gjennomføres en observasjon i timene? Det viktigste er selvsagt at han får hjelp, men ønsker jo ikke at han skal føle seg "uthengt" i forhold til klassekamerater. Saksbehandler besøker klassen og observerer det aktuelle barnet uten at man lager noe oppstyr av det. Observasjon i klasse er såpass vanlig at det kan hende andre har blitt observert før. Uansett blir ingen elever utpekt for de andre som den som skal observeres. Skulle det være nødvendig, henviser ppt videre til f.eks bup. Anonymous poster hash: dcffb...859 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #23 Skrevet 16. oktober 2015 Skjønner ikke helt hva du mener, men hvis ppt mener at barnet bør utredes ytterligere, vil de henvise til rett instans. Ppt kan ikke diagnostisere et barn. Ts, mest sannsynlig vil ppt ha en samtale med dere før de setter igang med testing. Deretter vil de kjøre en generell evnetest (hvilken de velger avhenger av barnets alder, men jeg tipper en god gammel wisc-test siden barnet går på skolen). De snakker med skolen også, og foretar mest sannsynlig en observasjon.Anonymous poster hash: 72994...6ce Feil! PPT kan sette dysleksi diagnose. Anonymous poster hash: 9c600...f5b
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #24 Skrevet 16. oktober 2015 Hos oss må de ha ny sakkyndig vurdering annet hvert år.Anonymous poster hash: 9262d...612 Ifølge loven så kan sakkyndigvurdering vare i max tre år. Anonymous poster hash: 9c600...f5b
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #25 Skrevet 16. oktober 2015 En vennine av meg hadde ppt på barneskolen og er idag en flink lege. Så bra at ppt hjelper og setter igang tiltak. Hadde PPT? Anonymous poster hash: 9c600...f5b 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #26 Skrevet 16. oktober 2015 Hva hvis ppt sier at barnet har konsentrasjonsproblemer, blir det kobla opp mot ADHD? TS, har barnet deres konsentrasjonsproblemer i tillegg til at han ligger litt etter klassekamerater.Anonymous poster hash: 3c028...af1 Kobla opp mot ADHD? Skjønner du selv hva du mener her? Anonymous poster hash: 9c600...f5b 1
sweety pie Skrevet 16. oktober 2015 #27 Skrevet 16. oktober 2015 Hadde PPT? Anonymous poster hash: 9c600...f5b Går litt fort i svingene ser du Det jeg egentlig mente var at vennina mi hadde ekstra timer på skolen vurdert av ppt.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #28 Skrevet 16. oktober 2015 Kobla opp mot ADHD? Skjønner du selv hva du mener her?Anonymous poster hash: 9c600...f5b Ja om ppt mener barnet har konsentrasjonsproblemer pga ADHD?Anonymous poster hash: 3c028...af1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #29 Skrevet 16. oktober 2015 Tusen takk, alle sammen! Hvordan gjennomføres en observasjon i timene? Det viktigste er selvsagt at han får hjelp, men ønsker jo ikke at han skal føle seg "uthengt" i forhold til klassekamerater. Som andre har svart så vet ikke elevene hvem som skal observeres. Er ikke så kjempegammel og husker fra barneskolen at det av og til var folk der som skulle observere klassen. Tenker jo nå at det muligens var fra PPT som skulle observere noen, men husker at jeg og vennene mine alltid trodde at de skulle observere læreren og om hun gjorde en skikkelig jobb, og har hørt andre tenke slik, så da slipper du å bekymre deg for det Anonymous poster hash: 1a711...4e5
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #30 Skrevet 17. oktober 2015 Ja om ppt mener barnet har konsentrasjonsproblemer pga ADHD?Anonymous poster hash: 3c028...af1 PPT kan mene hva de vil. Hvis de mistenker ADHD får han gjerne utredning for det også. Det skal mer til enn konsentrasjonsproblemer for å få ADHD-diagnose, altså. Om det skulle vise seg å være ADHD, er det jo bra at de finner det ut da. Men PPT kan ikke utrede for det selv. TS: Så bra at han skal få hjelp. Nå finner de ut hvilke vansker han har, og så kan han få riktig hjelp til å utvikle seg, takle utfordringene sine og følge undervisningen slik han trenger det. Dette vil ikke skje åpenlyst så de andre barna/foreldrene merker det. Lykke til! Anonymous poster hash: 90ac4...9fa
livmor Skrevet 17. oktober 2015 Forfatter #31 Skrevet 17. oktober 2015 PPT kan mene hva de vil. Hvis de mistenker ADHD får han gjerne utredning for det også. Det skal mer til enn konsentrasjonsproblemer for å få ADHD-diagnose, altså. Om det skulle vise seg å være ADHD, er det jo bra at de finner det ut da. Men PPT kan ikke utrede for det selv. TS: Så bra at han skal få hjelp. Nå finner de ut hvilke vansker han har, og så kan han få riktig hjelp til å utvikle seg, takle utfordringene sine og følge undervisningen slik han trenger det. Dette vil ikke skje åpenlyst så de andre barna/foreldrene merker det. Lykke til!Anonymous poster hash: 90ac4...9fa Tusen takk for lykkeønskning! Blir spennende å se hva som kommer fram, håper virkelig gutten vår kan få en enklere skolehverdag:-)
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #32 Skrevet 17. oktober 2015 Tusen takk for lykkeønskning! Blir spennende å se hva som kommer fram, håper virkelig gutten vår kan få en enklere skolehverdag:-) Jeg har to diagnosebarn og de har gode evner som de har fått brukt mye mer og utviklet etter at de fikk hjelp via PPT Vi har bare gode erfaringer med PPT og er kjempetakknemlig for at barn med vansker kan få hjelp så de også kan få utdanning og komme seg ut i arbeidslivet og jobbe med det de interesserer seg for. Anonymous poster hash: 90ac4...9fa
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #33 Skrevet 17. oktober 2015 Jeg har to diagnosebarn og de har gode evner som de har fått brukt mye mer og utviklet etter at de fikk hjelp via PPT Vi har bare gode erfaringer med PPT og er kjempetakknemlig for at barn med vansker kan få hjelp så de også kan få utdanning og komme seg ut i arbeidslivet og jobbe med det de interesserer seg for.Anonymous poster hash: 90ac4...9fa Kan jeg spørre hva problemet hos dere var? Har et barn som har konsentrasjonsproblemer og er henvist til ppt nå. Anonymous poster hash: 3c028...af1
ElineRB Skrevet 17. oktober 2015 #34 Skrevet 17. oktober 2015 Jeg var hos utredning hos ppt. Det jeg oppnådde var en bekreftelse på at jeg er dysletiker og et papir som er GULL verd!! desverre får du ikke hjelp om ikke du har et papir som beviser at du er anderledes. Med dette papiret fikk ta alle prøver på vgs muntlig i tillegg til skriftlig, som gjorde at jeg gikk opp en og to karakterer i alle fag. Jeg fikk fritak i nynorsk!!! På universitetet får jeg ekstra stipend og rett på lengre tid på eksamen og ekstra rette programmer og bøker på lydbok. MYE hjelp!! veldig glad jeg har det papiret! 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #35 Skrevet 18. oktober 2015 Kan jeg spørre hva problemet hos dere var? Har et barn som har konsentrasjonsproblemer og er henvist til ppt nå.Anonymous poster hash: 3c028...af1 ADHD og Asperger (på grensen) Anonymous poster hash: 90ac4...9fa
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #36 Skrevet 18. oktober 2015 ADHD og Asperger (på grensen)Anonymous poster hash: 90ac4...9fa Hva var symptomene?Anonymous poster hash: 3c028...af1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå