pappar Skrevet 16. oktober 2015 #1 Skrevet 16. oktober 2015 Hei! Jeg og kjæresten har nettopp kjøpt vår første leilighet! Endelig kan vi male og pusse opp som vi selv ønsker😄 Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg litt ang. fargevalg: I stua er det lysegrått gulv. Veggene er hvite (ikke kritthvitte). Det er mye lys i stua. Jeg ønsker å male veggene da jeg har hatt hvite vegger i alle leilighetene jeg har leid tidligere, og er litt lei. Jeg liker typiske "varme" farger, men jeg er redd beige f eks vil kræsje med gulvet? Forøvrig har vi to gråe Ektorp-sofaer, et rødbrunt spisebord (dette har jeg tenkt til å male, men vet ikke hvilken farge enda), en hvit skjenk og en svart bokhylle. Kan noen hjelpe meg litt?😃
Gjest Zeitgeist Skrevet 16. oktober 2015 #2 Skrevet 16. oktober 2015 Hva med grågrønt (mer grønt enn grått) evt. Eukalyptusgrønt? Eller koksgrå? I tillegg ville jeg ha ventet litt med å male til dere har blitt husvarme og ser hvordan dagslyset endret seg nå som høst og vinter er på god vei.
pappar Skrevet 16. oktober 2015 Forfatter #3 Skrevet 16. oktober 2015 Takk for svar!😊 Jef liker mer type caffe latte osv. Ikke grønn eller blå osv. Det blir for "fargete" for meg😁 Men det er nok lurt der du sier; å bo her litt. Får ta tiden til hjelp. Det er jo ingen hast😊
Gjest Zeitgeist Skrevet 16. oktober 2015 #4 Skrevet 16. oktober 2015 Takk for svar! Jef liker mer type caffe latte osv. Ikke grønn eller blå osv. Det blir for "fargete" for meg Men det er nok lurt der du sier; å bo her litt. Får ta tiden til hjelp. Det er jo ingen hast Mener det finnes en farge som heter Nevada, og den er gråbeige og veldig fin (synes jeg da). Den har litt varme i seg, men ikke så mye som f.eks. caffe latte. Jeg er heller ikke spesielt fargerik, så den grågrønne jeg nevnte tidligere, ville vært min versjon av "Nei, nå slår jeg meg virkelig løs og er gær'n!"
Leo Skrevet 16. oktober 2015 #5 Skrevet 16. oktober 2015 Jeg har prøvd MANGE farger i greige-spekteret, men den jeg alltid faller tilbake på er "Skagen" (Jotun). Ikke så brun/beige som "Caffe Latte" (Som det for øvrig finnes flere av avhengig av hvilken malingsprodusent man ser på...). Er litt rødt i den som gjør den varmere og mindre grønn/blå enn ren grå, men den går likevel fint til grått uten å se rosa/gul ut. Men smak og behag kan som kjent ikke diskuteres og jeg er enig med Lafemmemauvaise i at sen høst og vinter ikke er den beste tiden å velge farger på på grunn av det dårlige lyset. Det er også lurt å "bo seg litt til" slik at man slipper å male om fordi man plutselig ombestemmer seg. Ta tiden til hjelp og kjøp gjerne noen prøvebokser (Koster ca. 70 kroner for en boks) og et par meter malerstrie og mal noen store prøver som dere kan tape på veggen og flytte rundt. Da kan dere bruke tid på å vurdere farge i ro og mak og i forskjellig lys. 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #6 Skrevet 16. oktober 2015 "Bo seg litt til" kan også være dumt fordi man risikerer å aldri komme så langt. Og det er lettere å male uten møbler.Anonymous poster hash: fcb05...11b 2
Gjest Zeitgeist Skrevet 17. oktober 2015 #7 Skrevet 17. oktober 2015 Jeg har prøvd MANGE farger i greige-spekteret, men den jeg alltid faller tilbake på er "Skagen" (Jotun). Ikke så brun/beige som "Caffe Latte" (Som det for øvrig finnes flere av avhengig av hvilken malingsprodusent man ser på...). Er litt rødt i den som gjør den varmere og mindre grønn/blå enn ren grå, men den går likevel fint til grått uten å se rosa/gul ut. Men smak og behag kan som kjent ikke diskuteres og jeg er enig med Lafemmemauvaise i at sen høst og vinter ikke er den beste tiden å velge farger på på grunn av det dårlige lyset. Det er også lurt å "bo seg litt til" slik at man slipper å male om fordi man plutselig ombestemmer seg. Ta tiden til hjelp og kjøp gjerne noen prøvebokser (Koster ca. 70 kroner for en boks) og et par meter malerstrie og mal noen store prøver som dere kan tape på veggen og flytte rundt. Da kan dere bruke tid på å vurdere farge i ro og mak og i forskjellig lys. Dette er et heidundrende bra og fornuftig forslag!
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #8 Skrevet 17. oktober 2015 Hva du enn velger, ikke velg fargen bast (som på fargekartet så veldig fin ut, men resultatet så mer rosa ut enn på fargekartet, og det var som å befinne seg inni en leverposteiboks når jeg var i det nymalte rommet. Jeg ble veldig uvel av å befinne meg i det rommet) http://www.jotun.com/no/no/b2c/search-results.aspx?searchtype=Overall+search&search=bast Anonymous poster hash: 16e94...42f 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #9 Skrevet 17. oktober 2015 Hei! Jeg og kjæresten har nettopp kjøpt vår første leilighet! Endelig kan vi male og pusse opp som vi selv ønsker Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg litt ang. fargevalg: I stua er det lysegrått gulv. Veggene er hvite (ikke kritthvitte). Det er mye lys i stua. Jeg ønsker å male veggene da jeg har hatt hvite vegger i alle leilighetene jeg har leid tidligere, og er litt lei. Jeg liker typiske "varme" farger, men jeg er redd beige f eks vil kræsje med gulvet? Forøvrig har vi to gråe Ektorp-sofaer, et rødbrunt spisebord (dette har jeg tenkt til å male, men vet ikke hvilken farge enda), en hvit skjenk og en svart bokhylle. Kan noen hjelpe meg litt? Fargen Vanilje (eller caffe latte som den kalles på noen fargekart) er den eneste fargen jeg har funnet som går til alt. En svært behagelig og lys og dus beigefarge. Anbefales! Anonymous poster hash: 16e94...42f 1
pappar Skrevet 19. oktober 2015 Forfatter #10 Skrevet 19. oktober 2015 Takk for alle svar!☺ Jeg er redd hvis jeg velger en lys beige farge, så vil det kanskje ikke bli så mye forskjell på sånn som det er nå. Er jeg crazy hvis jeg går for en mørk farge? På en vegg f eks. Har sett noen som har mørkegrå, og det ser kjempekult ut! Men på ingen av bildene jeg har setr har det vært lysegrå gulv. Men det går kanskje til alt?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #11 Skrevet 19. oktober 2015 Jeg ville vært forsiktig med mørke vegger, spesielt i stuen. Det kan kanskje gå om man har veldig stor stue, og masse vinduer så man får inn lys. Men mørke farger får rommet til å virke mindre, i tillegg til at det sluker lys. En vegg kan være stilig, men jeg ville ikke malt hele rommet mørkt. Hva med grå vegger da? Jeg synes lysegrått er skikkelig fint, og om dere har grått gulv også kan det bli en fin helhet. Beige til grått synes jeg ikke høres noe fint ut. Anonymous poster hash: 2268f...d93
pappar Skrevet 19. oktober 2015 Forfatter #12 Skrevet 19. oktober 2015 Takk. Nå fikk jeg egentlig bekreftet min mistanke: at grått og beige ikke går sammen. Det får bli en gråfarge. Men igjen er gulvet LYSEgrått, så tar jeg en lysegrå farge, vil det gå-i-ett. Tar jeg en mørkere blir det kanskje for mørkt? Nei herregud, ikke lett dette her😂 Noen med grå vegger (ikke lysegrå) som har noen fargeanbefalinger?😃
Lenem88 Skrevet 19. oktober 2015 #13 Skrevet 19. oktober 2015 Jeg ville utvilsomt valgt en varm og mørk gråfarge! Mange er veldig skeptiske til mørke vegger men jeg syns det er kjempelekkert!!
Muffinsdilla Skrevet 19. oktober 2015 #14 Skrevet 19. oktober 2015 Jeg har god erfaring med gråfargen Demring fra Jotun. Denne er det bittelitt gult i, og passer derfor bra sammen med den veldig mye brukte fargen egghvit/bomull. Har selv brukt den i en del av stua. I store rom med mye lys vil de fleste farger se lysere/annerledes ut enn på en liten fargeprøve. Støtter forslaget om prøvebokser. Evt. så er det noen malingsbutikker som selger store fargeprøver for 10-20 kr. Da kan man teipe dem opp på veggen og vurdere dem.
Gjest Zeitgeist Skrevet 19. oktober 2015 #15 Skrevet 19. oktober 2015 Er et listverk rundt dører, vinduer, og vegger der du bor? I den forrige leiligheta mi malte jeg en "kort"*-vegg i koksgrått. Resten av rommet var i hvitt. Gulvet var eikeparkett (relativt gammel, så derfor også noe mørk). Dører, dørkarmer, og vegglister var i samme hvitfarge som resten av rommet. Personlig fant jeg det meget pent, og det ble ikke dominerende. Siden dobbeltdørene og listverket var i hvitt, brøt dette opp den svarte flaten, og gjorde at det nesten så ut som et bilde. * veggen var omlag fire meter lang, "lang"-veggen var omlag sju.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå