Gå til innhold

Leksefri skole?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva tenker du om dette?

Jeg klarer ikke helt å bli enig med meg selv om hva jeg mener, spesielt med tanke på dette innlegget.

http://www.dagbladet.no/2015/10/16/kultur/meninger/lekser/leksefri/skole/41535984/

Det hadde vært deilig om leksene var gjort på SFO eller skolen. Men som jeg ser det så fordrer det at man må tilføre mye ressurser til skolene. Lærerne må da ha timene med leksehjelp, ansatte fra SFO kan ikke ha det. Min erfaring viser i hvertfall at dette ikke fungerer..

Men, jeg tviler på om man klarer å få nok ressurser til dette?

I innlegget i Dagbladet viser man til at SFO bare er tull og tøys. Da mener jeg foreldregruppen har en jobb å gjøre med å påvirke slik at SFO faktisk tilfører barna noe. Som aktiviteter av forskjellige sportslige slag, turgrupper, forskergrupper etc. Vår skole har blitt veldig god på det etter at de har hørt på hva foreldrene ønsker.

En annen ting er at jeg også ønsker kontroll over hva barnet mitt lærer og trenger ekstra hjelp med. 3 klassingen min (og her er det jo forskjeller fra skole til skole) bruker 15 min på lesing, om det er matte tar det 5 min, norsk kanskje 10 min. Mens engelsken som er nyere tar lenger tid. Der fanger jeg opp at det er vanskeligere, kan bruke mere tid på dette og feks "lure" inn gloser i hverdagen med ting som interesserer barnet. Jeg føler at det til 7 og sist er mitt ansvar at barnet lærer det det skal. Man kan si det er skolen, men det er barnet som sitter igjen som Svarteper om det ikke får den kompetansen det trenger.

Tid er også en utfordring. Med mye trening, jobb etc så er det ikke mye tid til overs. Men allikevel synes jeg lekser er pri nr 1 uansett, så da må evnt andre ting kuttes ut - og dette er igjen mitt ansvar som foreldre. Jeg styrer tiden. Har man ikke som familie tid til lekser, så må prioriteringene endres - eller?

Noen som har gode argumenter for eller i mot?

Anonymous poster hash: 85c24...44c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er SFO tull og tøys?

Min sønn går på SFO for på ha det gøy med frileik. Noe han har stor glede av. Leksene tar vi hjemme, da jeg vil hjelp ham selv.

Anonymous poster hash: aa779...4f0

• Liker 1
Skrevet

Etter at mine  barn kommer hjem fra skolen er de slitne og jeg er sliten etter jobb. Og da begynne med lekser er ikke fristende for hverken meg eller barna. For de trenger hjelp, de går i småskolen. De bruker ca 1 time på leksene, da er det lesing, norsk, matte og engelske gloser. Det er ofte en kamp.

Jeg synes de kunne hatt lengre skoledager istedenfor. Da hadde vi sluppet SFO også. Skjønner at det blir dyrere siden kommunen da ikke får inn penger for SFO, men jeg tror skoletilbudet hadde vært mye bedre.

Hos oss får de tilbud om leksehjelp to time pr uke på SFO, men det er et for dårlig tilbud til at mine barn kan bruke det. Det er 20 barn og en voksen, det blir mye feil og misforståelser. 

Her er SFO en oppbevaringsplass, som mange andre steder. Greit nok, men dyrt til å kun være det. 

Anonymous poster hash: 3df56...a9a
Skrevet

En time p på lekser i småskolen? Sønnen min går i 3. klasse og bruker ca 20 minutter. Og hjelp trenger han egentlig ikke, bare litt lett veiledning og oppmuntring

Anonymous poster hash: aa779...4f0

Skrevet

Jeg drømmer om leksefri skole, helst før eldstemann begynner på skolen til høsten!

Jeg har enda mareritt fra fra jeg selv gikk på skolen.

Hadde udiagnostisert dysleksi og dyskalkuli, men ble bare sett på som dum.

Så jeg forstod skjelden det vi lærte på skolen.

Så gikk jeg hjem for å gjøre lekser mine alene.... Det funka jo ikke! Så da var det frem igjen med leksene når foreldra mine kom hjem, og vi kunne sitte i timesvis uten at jeg forstod noe mer.

Pappa var skolemester i matte, så han forsøkte virkelig å hjelpe med med matteleksene. Men når han da hadde brukt 3-4 timer på å lære meg noe, vi hadde fått rigtig svar og alt var fint, fikk jeg ikke godkjent oppgavene på skolen fordi måten vi hadde kommet frem til riktig svar var feil....

Jeg gikk heller ikke på noen aktiviteter, så det var ikke ett problem, men jeg satt stort sett med lekser fra 13.30-15.00 og fra 18-21 hver bidige dag!!

Barna burde ha lengre skoledager, med ordenlige lærere, droppe SFO, og ha fri når de kommer hjem. Det hadde blitt best for både barn og voksne.

For jeg har absolutt INGEN forutsettning for å kunne hjelpe barna mine med leksene....

Anonymous poster hash: fff17...568

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...