AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #1 Skrevet 15. oktober 2015 Jeg har slitt med angst og andre psykiske lidelser i over 10 år. Har prøvd ut psykolog, forskjellige medisiner og eksponeringsterapi. Har nå prøvd en medisin som jeg kjøpte av en venn. (Altså ulovlig!) Har kjøpt flere typer medisiner på denne måten, fordi jeg er dritlei av å vente på diverse vurderinger og tiltak som tar flere måneder!! Har endelig funnet en som funker for meg. Legen min er tilbakeholden på de fleste typer medisiner, og mener alt skal kureres naturlig. Kan jeg fortelle legen at jeg har prøvd denne medisinen, og spørre om å få resept på den? Skjønner at det virker dumt, men det er den eneste lovlige som har virket på meg. Alternativet er verre. Anonymous poster hash: 4254b...e8d
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #2 Skrevet 15. oktober 2015 Og om noen lurer: denne "vennen" min er autorisert i sitt land. Hun selger medisiner lovlig, men jeg kjøper dem ulovlig. Har ikke prøvd ut "hva som helst", men det h*n har anbefalt. Nå har jeg prøvd en over flere måneder som funker myye bedre enn dritten jeg får av legen (les: feks Cipralex).. Medisinen jeg bruker er lovlig i Norge, men jeg vet likevel ikke hvordan legen min vil reagere på at jeg har prøvd den ulovlig.. Noen som har erfaringer eller hva som helst å si rundt dette? Anonymous poster hash: 4254b...e8d
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #3 Skrevet 15. oktober 2015 Ingen som kan svare? Anonymous poster hash: 4254b...e8d
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #4 Skrevet 15. oktober 2015 Klart du kan fortelle det til legen, enten får du resept eller så får du det ikke. Dersom du ikke vil si det rett ut kan du pakke det litt inn og si at du har lest, og hørt ditt og datt om denne medisinen og at du ønsker å se om den kan være til hjelp for dine problemer.Anonymous poster hash: 9143b...ae6 6
Tibbie Skrevet 15. oktober 2015 #5 Skrevet 15. oktober 2015 Legen har taushetsplikt helt til han tror du er i livsfare for deg selv. Om du sier at du skal drepe deg, vil legen trolig ta ordene dine ut av legekontoret. At du har kjøpt medisin uten resept og ønsker å få kjøpe den lovlig, vil nok kun være mellom dere At du, ulovlig har prøvd en lovlig medisin, har ingenting å si. 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #6 Skrevet 15. oktober 2015 Og om noen lurer: denne "vennen" min er autorisert i sitt land. Hun selger medisiner lovlig, men jeg kjøper dem ulovlig. Har ikke prøvd ut "hva som helst", men det h*n har anbefalt. Nå har jeg prøvd en over flere måneder som funker myye bedre enn dritten jeg får av legen (les: feks Cipralex).. Medisinen jeg bruker er lovlig i Norge, men jeg vet likevel ikke hvordan legen min vil reagere på at jeg har prøvd den ulovlig.. Noen som har erfaringer eller hva som helst å si rundt dette? Anonymous poster hash: 4254b...e8d Hva heter den medisinen i Norge? Anonymous poster hash: 2e539...4e5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #7 Skrevet 15. oktober 2015 Klart du kan fortelle det til legen, enten får du resept eller så får du det ikke. Dersom du ikke vil si det rett ut kan du pakke det litt inn og si at du har lest, og hørt ditt og datt om denne medisinen og at du ønsker å se om den kan være til hjelp for dine problemer.Anonymous poster hash: 9143b...ae6 Kan legen bli sint på meg og nekte meg? Skrive i journalen min at jeg er en psyko? Legen har taushetsplikt helt til han tror du er i livsfare for deg selv. Om du sier at du skal drepe deg, vil legen trolig ta ordene dine ut av legekontoret. At du har kjøpt medisin uten resept og ønsker å få kjøpe den lovlig, vil nok kun være mellom dere At du, ulovlig har prøvd en lovlig medisin, har ingenting å si. Jeg spurte om en medisin tidligere (som jeg hadde lest meg grundig opp på og vurdert nøye ift mine plager, ville aldri spurt ellers!) Men da fikk jeg blankt nei. Jeg måtte gå flere måneder hos psykolog først, fikk jeg høre. Psykologer har aldri hjulpet meg dessverre. Hva kan jeg gjøre om legen sier nei igjen? Evt hva kan jeg gjøre for å motvirke at legen sier nei? Regner med h*n ikke bryr seg om mine private testinger, og tenker at jeg ikke har kompetanse til å finne ut slikt uansett. Takker for svar! Anonymous poster hash: 4254b...e8d
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #8 Skrevet 15. oktober 2015 Kan legen bli sint på meg og nekte meg? Skrive i journalen min at jeg er en psyko? Jeg spurte om en medisin tidligere (som jeg hadde lest meg grundig opp på og vurdert nøye ift mine plager, ville aldri spurt ellers!) Men da fikk jeg blankt nei. Jeg måtte gå flere måneder hos psykolog først, fikk jeg høre. Psykologer har aldri hjulpet meg dessverre. Hva kan jeg gjøre om legen sier nei igjen? Evt hva kan jeg gjøre for å motvirke at legen sier nei? Regner med h*n ikke bryr seg om mine private testinger, og tenker at jeg ikke har kompetanse til å finne ut slikt uansett. Takker for svar! Anonymous poster hash: 4254b...e8d Evt bytt lege. Spør også gjerne om råd på Psykiatriforumet på Doktoronline Anonymous poster hash: 2e539...4e5 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #9 Skrevet 15. oktober 2015 Hva heter den medisinen i Norge? Anonymous poster hash: 2e539...4e5 Det er en mildere versjon av Valium. Vet legen min har fordommer mot alt som har røde trekanter. Anonymous poster hash: 4254b...e8d
Gjest Vevila Skrevet 15. oktober 2015 #10 Skrevet 15. oktober 2015 Det er en mildere versjon av Valium. Vet legen min har fordommer mot alt som har røde trekanter. Anonymous poster hash: 4254b...e8d Det er klart at dette vil virke, men det er ikke noe du kan ta hver dag over lengre tid desverre.
Stiani Skrevet 15. oktober 2015 #11 Skrevet 15. oktober 2015 Klart du kan si dette til din lege, det vil overhodet ikke få noen konsekvenser. Faktisk kan det hjelpe legen din å finne ut hva som er galt med deg.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #12 Skrevet 16. oktober 2015 Det er klart at dette vil virke, men det er ikke noe du kan ta hver dag over lengre tid desverre. Dette forstår jeg Men føler legen min ikke vil tro meg uansett. H*n tror det er mulig å bli avhengig av allergimedisin av alle ting, så hvordan skulle jeg få noe annet uansett? Jeg vil ha medisin for de dagene jeg føler jeg ikke klarer, eller de dagene jeg ser, drømmer eller innbiller meg ting som ikke er reelle. Jeg har gode dager, men disse kompenserer ikke særlig når jeg allerede har fucket opp de andre dagene. Jeg trenger noe de dagene jeg vanligvis ville fucket opp. Klart du kan si dette til din lege, det vil overhodet ikke få noen konsekvenser. Faktisk kan det hjelpe legen din å finne ut hva som er galt med deg. Så legen vil ikke se på meg som en narkis som er ute etter å få rus? Det er dette jeg er redd for, og kan ikke få understreket nok hvor feil det i så fall er. Har lest, hørt om og sett så mange skrekkhistorier. Anonymous poster hash: 4254b...e8d
Stiani Skrevet 16. oktober 2015 #13 Skrevet 16. oktober 2015 Så legen vil ikke se på meg som en narkis som er ute etter å få rus? Det er dette jeg er redd for, og kan ikke få understreket nok hvor feil det i så fall er. Har lest, hørt om og sett så mange skrekkhistorier. Anonymous poster hash: 4254b...e8d Neida, det skjer ikke hvis du er åpen å ærlig med legen din. En 'narkis' ville aldri sagt i fra om slikt, de prøver seg heller på den 'jeg har vondt i ryggen'-metoden.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #14 Skrevet 16. oktober 2015 Det er en mildere versjon av Valium. Vet legen min har fordommer mot alt som har røde trekanter. Anonymous poster hash: 4254b...e8d Da tror jeg neppe det er noen varig løsning for deg. Jeg er selv avhengig av en mildere versjon av Valium, dvs Sobril. Det er et helvete å komme ut av. Du vil oppleve himmelen i begynnelsen, når angsten slipper taket. Deretter vil de virke dårligere, og du må ta mer og gjerne oftere for å få virkning. Du vil oppleve at det blir vanskelig å tanpause fra medisinen, for du får abstinenser - og de gir verre angst enn den du har nå. Andre ting i livet blir skjøvet vekk,mrelasjoner svikter. I tillegg kan du ikke kjøre bil, og legen kan vurdere å tabfra deg førerkortet. Bare sier det, sånn kan det gå. Og jeg anså meg som et menneske med stor selvkontroll. Kanskje nettopp derfor jeg hadde så mye angst.Anonymous poster hash: 2935b...4d2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #15 Skrevet 16. oktober 2015 Men det er jo ganske tydelig at legen ikke vil gi deg den medisinen når du sier han er så skeptisk til dem. Leger er mennesker de også, noen strenge, andre mindre strenge osv. Nytter ikke gå til en lege som tviholder på reseptene. Anonymous poster hash: d2bc0...95e
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #16 Skrevet 16. oktober 2015 Det er en mildere versjon av Valium. Vet legen min har fordommer mot alt som har røde trekanter. Anonymous poster hash: 4254b...e8d Denne typen medisin løser ikke problemene dine, den bare kamuflerer dem. Du må jobbe med problemene dine. Quickfix lønner seg ikke i lengden. Jeg håper og tror fastlegen din er enig i dette. Anonymous poster hash: 245e1...968
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #17 Skrevet 16. oktober 2015 Det er en mildere versjon av Valium. Vet legen min har fordommer mot alt som har røde trekanter. Anonymous poster hash: 4254b...e8d Å være restriktiv mot den type medikamenter er ikke å være fordomsfull, men ansvarlig. At du faktisk går hen og kjøper benzodiazepiner ulovlig sier i hvert fall meg mye om at du ikke bør få en slik forskrivning.Anonymous poster hash: 5fd6a...4e4
Avalon Skrevet 16. oktober 2015 #18 Skrevet 16. oktober 2015 Kjære Ts Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege. Vennlig hilsen - Avalon, mod 1
Fremhevede innlegg