AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #1 Skrevet 14. oktober 2015 Jeg går en del lange turer, og vet ikke alltid hvor lenge jeg blir gående når jeg starter. Av og til blir jeg plutselig veldig sliten underveis, og tenker å ha med noen form for energipåfyll i sekken. Hva er det beste jeg kan spise i et slikt tilfelle? Det må være noe som gir rask energi, men som ikke er for kaloririkt (og ikke nøtter). Anonymous poster hash: 65327...f36
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #2 Skrevet 14. oktober 2015 Jeg går en del lange turer, og vet ikke alltid hvor lenge jeg blir gående når jeg starter. Av og til blir jeg plutselig veldig sliten underveis, og tenker å ha med noen form for energipåfyll i sekken. Hva er det beste jeg kan spise i et slikt tilfelle? Det må være noe som gir rask energi, men som ikke er for kaloririkt (og ikke nøtter). Anonymous poster hash: 65327...f36 Brunost (evt lett-type) Anonymous poster hash: c8294...08d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #3 Skrevet 14. oktober 2015 Jeg går en del lange turer, og vet ikke alltid hvor lenge jeg blir gående når jeg starter. Av og til blir jeg plutselig veldig sliten underveis, og tenker å ha med noen form for energipåfyll i sekken. Hva er det beste jeg kan spise i et slikt tilfelle? Det må være noe som gir rask energi, men som ikke er for kaloririkt (og ikke nøtter). Anonymous poster hash: 65327...f36 Bananer Tørket frukt Druesukker (tabletter, eller pulver blandet ut i vann) Anonymous poster hash: c8294...08d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #4 Skrevet 14. oktober 2015 Takk for tips. Må bare komme med en presisering - jeg ønsker å ha noe liggende i sekken som jeg kan spise ved behov, altså ikke noe som må lages til den dagen eller som ikke kan oppbevares i romtemperatur. Brødskive og frukt utgår derfor Anonymous poster hash: 65327...f36 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #5 Skrevet 14. oktober 2015 Takk for tips. Må bare komme med en presisering - jeg ønsker å ha noe liggende i sekken som jeg kan spise ved behov, altså ikke noe som må lages til den dagen eller som ikke kan oppbevares i romtemperatur. Brødskive og frukt utgår derfor Anonymous poster hash: 65327...f36 Ok. energibarer, hjemmelagede eller kjøpte? (Hvorfor ikke nøtter? Tåler du det ikke?) Nøtter er lurt pga at de også inneholder mye proteiner) Anonymous poster hash: c8294...08d 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #7 Skrevet 14. oktober 2015 Koffeintabletter. Og dette inneholder energi? Anonymous poster hash: c8294...08d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #8 Skrevet 14. oktober 2015 Takk for tips. Må bare komme med en presisering - jeg ønsker å ha noe liggende i sekken som jeg kan spise ved behov, altså ikke noe som må lages til den dagen eller som ikke kan oppbevares i romtemperatur. Brødskive og frukt utgår derfor Anonymous poster hash: 65327...f36 Rosiner i små esker Anonymous poster hash: c8294...08d 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #9 Skrevet 14. oktober 2015 Bananer Tørket frukt Druesukker (tabletter, eller pulver blandet ut i vann) Anonymous poster hash: c8294...08d Fungerer alle slags tørket frukt? Ok. energibarer, hjemmelagede eller kjøpte? (Hvorfor ikke nøtter? Tåler du det ikke?) Nøtter er lurt pga at de også inneholder mye proteiner) Anonymous poster hash: c8294...08d Tåler ikke nøtter nei. Trodde sånne kjøpte energibarer stort sett bare var sukker og nøtter? Jeg kan jo lage selv, men aner ikke hva jeg skal ha i - det må jo være ingredienser som gir den ønskede effekten. Anonymous poster hash: 65327...f36 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #10 Skrevet 14. oktober 2015 Fungerer alle slags tørket frukt? Tåler ikke nøtter nei. Trodde sånne kjøpte energibarer stort sett bare var sukker og nøtter? Jeg kan jo lage selv, men aner ikke hva jeg skal ha i - det må jo være ingredienser som gir den ønskede effekten. Anonymous poster hash: 65327...f36 Jeg har ikke greie på all frukt. Forresten får du også kjøpt tørkede bananskiver i små poser. Men man kan sikkert også gjøre det selv Du finner nok mange oppskrifter om du søker på hjemmelagede energibarer Anonymous poster hash: c8294...08d 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #11 Skrevet 14. oktober 2015 Fungerer alle slags tørket frukt? Tåler ikke nøtter nei. Trodde sånne kjøpte energibarer stort sett bare var sukker og nøtter? Jeg kan jo lage selv, men aner ikke hva jeg skal ha i - det må jo være ingredienser som gir den ønskede effekten. Anonymous poster hash: 65327...f36 Oppskrift på energibar uten nøtter http://stines.no/oppskrift-onsdag-ruud-lager-energibar-uten-notter/ Anonymous poster hash: c8294...08d
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #12 Skrevet 15. oktober 2015 Flere oppskrifter her:http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=410489 Anonymous poster hash: c8294...08d
Bondenisse Skrevet 15. oktober 2015 #13 Skrevet 15. oktober 2015 Fungerer alle slags tørket frukt? Tåler ikke nøtter nei. Trodde sånne kjøpte energibarer stort sett bare var sukker og nøtter? Jeg kan jo lage selv, men aner ikke hva jeg skal ha i - det må jo være ingredienser som gir den ønskede effekten. Anonymous poster hash: 65327...f36 Om du vil kjøpe så har alpen en med cocos og sjokolade (og frokostblanding), med bare spor av nøtter om det funker? Ellers er det masse gode oppskrifter der ute om du googler litt 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #14 Skrevet 15. oktober 2015 " Finnes det energibarer uten nøtter, mandler og frukt og honning?? Er allergisk. Maxim lager noen som er safe, ja, ihvertfall i forhold til når det gjelder nøtter og mandler. Har forsåvidt ikke sjekket innholdet av frukt og honning, men jeg tror ingen av dem har honning. Noen av dem har frukt (eple eller banan). Hovedinnholdet ellers er vel havre, sukker og sjokolade. Hvorvidt de er gode må du selv vurdere. Billigste energibar-alternativ er Oreokjeks. Mye energi, men kanskje litt tørt, og man går fort lei. Likevel, det er billig og lett å få tak i, og det er uten nøtter/mandler/honning/frukt. Hjemmelagd løsning uten nøtter/mandler/honning/frukt: "Krydderbrød". Du finner oppskrift på den stygge hjemmesiden min. Krydderbrødet er ikke en energibar, men det er sabla godt, særlig med brunost. Og det holder seg i mer enn en uke." http://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1589599 Anonymous poster hash: c8294...08d
Thorn Skrevet 15. oktober 2015 #15 Skrevet 15. oktober 2015 (endret) Vil tro du kan få mange gode forslag inne på fjellforum sitt underforum om mat. Et par tips er f.eks. bjørnebrød (http://www.utemagasinet.no/Magasin/Kalde-kaloribomber) og alvebrød (http://forum.fitnessbloggen.no/topic/24111-alvebrød-energibombe/). Edit: innså nå at du kanskje ikke går lange turer som i flere dager, men at du vil ha noe som ligger fast i sekken mellom turene? I så fall ville jeg ha satset på kjøpte, nøttefrie energibarer, små poser med tørket frukt, eller hatt noe i porsjonsbiter i frysen og tatt med på tur. Det er jo begrenset hvor lenge du kan ha hjemmelagde muslibarer etc liggende i sekken. Endret 15. oktober 2015 av Thorn
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #16 Skrevet 15. oktober 2015 Trodde sånne kjøpte energibarer stort sett bare var sukker og nøtter? Anonymous poster hash: 65327...f36 Det må være noe som gir rask energi, men som ikke er for kaloririkt (og ikke nøtter). Anonymous poster hash: 65327...f36 Dersom du ønsker rask energi er det sukker som gjelder. Nøtter vil uansett ikke være et godt alternativ i slike tilfeller da de inneholder mye fett som gir langsom energi. Rosiner og tørket frukt er bra. Du kan også gå i en sportsforretning og kjøpe energibarer. F.eks. https://www.xxl.no/maxim-maxim-energibar-55g/p/1090104_1_style Disse inneholder raske karbohydrater, har lang holdbarhet, smelter ikke som sjokolade og kan ligge i sekken i en lengre periode. Anonymous poster hash: 533ff...ae9
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #17 Skrevet 15. oktober 2015 Små bokser med hermetisk annanas. Helst de i biter og ikke ringer. Passer like bra direkte fra boksen, med dra opp lokk, som på brødskiva. Ellers er apotekets næringsdrikker alltid kjekke å ha i sekken på tur. Anonymous poster hash: dff90...086
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #18 Skrevet 15. oktober 2015 Tørrfisk eller tørket kjøtt. Kjempelett å spise også mens du går, lett å bære og full av proteiner. Jeg har det alltid i sekken når jeg er og klatrer. Er blitt avhengig. Anonymous poster hash: 61659...29b 1
Gjest Overrasket Skrevet 15. oktober 2015 #19 Skrevet 15. oktober 2015 (endret) Jeg er uenig i mange av forslagene her. Flere av de vil gi deg et kortisiktig energiløft, men det du trenger på tur er ofte noe som holder deg gående over de neste timene. Alt mulig rart av kaffein og fruktsukker ville ikke kunne holde kroppen effektivt i gang over lengre tid, og neste gang energien faller vil du til og med bli enda mer energifattig! Nei, kjør proteiner for alle pengene. Det du trenger er noe som er proteinrikt og rikt på andre næringsstoffer, velsmakende så du gjerne spiser det selvom appetitten er nede og det må være lite og lett å ta med seg. Det åpenbare svaret for meg er nutrilletbarer. Jajaja, nutrilett er et slankemerke men det betyr ingenting i denne sammenhengen. De inneholder alt du trenger for å gjenopprette energien. Flere jeg har vært på tur med har vært litt uforberedt og møtt veggen. Heldigvis er det to barer i hver pakke, så jeg alltid kan dele ved behov. Det har redde mang en turkamerat. Endret 15. oktober 2015 av Overrasket
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 15. oktober 2015 #20 Skrevet 15. oktober 2015 Jeg pleier å lage energibars å har alltid 1-2 i turjakka/sekken i tilfelle jeg skal ut på en lengre tur Har alltid noen i veska mi også jeg, just in case
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå