Gå til innhold

Oppkjøring! Driter på meg snart!

Alja

Anbefalte innlegg

Jeg har oppkjøring i morgen på Evje klokken 12.30 (ikke by, litt landlig) og jeg holder på å kapitulere fullstendig. Jeg er så inni helvete redd og nervøs. 

Nå kvinneguiden trenger jeg dere mer enn noen gang! Har dere noen greie tips og triks? Typiske feil man gjør, osv osv. 

Nervøsiteten er så utrolig ødeleggende. På eksamener og fremføringer osv, så spyr jeg og driter rett før jeg skal i ilden, og jeg er faktisk redd for at jeg må akutt på do mens jeg kjører......

JEG ER SÅ NERVØS ATTE HJÆLP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miss Selfridge

Kjenner til følelsen! Var utrolig nervøs på min oppkjøring også. Tror det var mye grunn til at jeg strøk første gangen. Det beste tipset jeg kan gi deg er å prøve å tenke at det er faren eller veninna di som sitter ved siden av deg, og ikke sensor. Tenk på at du bare skal kjøre en passasjer et sted. 

Husk å ikke være for nærme bilen foran deg, ikke legg deg for raskt ut i kryss uten å sakke farten og se deg om, sjekk speilene, og hold vikeplikten. 

Jeg hater alt av fremføring og spyr av tanken på muntlig eksamen, oppkjøring og ting som har med å måtte prestere noe for noen. Prøv å ta det med ro, det er IKKE verdens undergang om du stryker. Tenk på det som en bonus om du består. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HOLD VIKEPLIKT

pust med magen og prøv og vær så avslappet som du kan før du starter bilen. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg latet som sensoren min bare var en kompis.. Pratet om løst og fast, dårlige vitser og bare hadde det morsomt. Tenkte ikke over at jeg hadde oppkjøring en gang... Ellers er blinklys også viktig å huske på :) Bare slapp helt av, og pust.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, huff da! Men ja dette går helt sikkert fint, gjør det som kjøreskolelæreren din har lært deg. Tenk at du skal ta det heeeeeelt med ro. Ikke stress. Dessuten er det bare å ta den på nytt om du stryker, det er ikke nå eller aldri.

Jeg fikk en veldig grei sensor, og jeg var så trøtt at jeg ble ikke nervøs. Tenkte bare på å finne senga, noe som gjorde meg rolig. Det var ikke et tips altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst angående det å måtte på dass av nervøsitet rett før - Det skjedde med meg rett før oppkjøringa. Hadde fem minutter på å løpe inn mellom oppvarmingstimen og selve oppkjøringa for å betale et gebyr. Tenkte jeg skulle rekke meg på do på den tiden, noe jeg IKKE rakk. Trodde jeg skulle sprenge da jeg innså det, men da jeg deretter gikk ut for å møte sensor så glemte kroppen alt om dobehov. Ble så fokusert på at oppkjøringa faktisk skjer nå, at jeg glemte det helt. Og jeg har vanligvis et relativt stort problem med det der å måtte på do hundre ganger før ting altså. 

Viktigste tips: kjør trafikksikkert. Det viktigste er å huske å sjekke speil, blindsone(!!), regulere fart, opprettholde vikeplikt og så videre. Litt funny at jeg sier det, for her kommer noe som kanskje letter nervøsiteten din litt; I løpet av de første fem minuttene av oppkjøringa mi hadde jeg allerede prestert å nesten kjøre over en stakkars syklist. Det var nære altså. Husker ikke om hun hadde gått av sykkelen, men hun var på vei over et gangfelt. Da sa jeg rett og slett til sensor: "Er det egentlig noen vits i at jeg fortsetter nå?". Jeg forstod jo at hun ikke var fornøyd med feilen, men hun sa at nå glemmer vi det, og ser hvordan det går videre og om nervøsiteten slipper. Rett etter på la jeg meg heeeelt klin inn i høyre felt der jeg skulle ligge helt til venstre (det var tre felt å velge mellom). Hun hadde nettopp poengtert at vi skulle i retning Oslo, og gjentok da igjen "OSLO JA." da jeg lå i helt motsatt felt. Herregud at det går an. Men etter det ordna det meste seg!

Tips nummer to: Vær åpen og ærlig med sensor. Før du setter i gang, gjerne informer om at "du, nå må jeg ærlig innrømme at jeg er veldig nervøs og spent", og ta et dypt pust. Det føles garantert godt å bare si rett ut hva man føler, du vet sikkert selv at det ikke er behagelig å holde negative følelser stengt inne. Sensor kommer nok med et standard svar om at det er helt normalt og at det sikkert løsner etter hvert, men da er det i det minste blitt sagt, og du slipper å tenke at du må fremstå som at du er helt cool med alt. Kanskje blir det da også enklere å få litt forståelse om du faktisk stoppe på en bensinstasjon og låne doen. Må man så må man, altså. 

Har du oppvarmingstime før oppkjøringa? Det er vel for sent å ordne nå hvis du ikke har, men det er egentlig et must spør du meg. Var godt å bare "hilse" på bilen for dagen, og få i gang kjøremodusen. I tillegg sa kjørelæreren min tilfeldigvis svaret på nøyaktig det sikkerhetsspørsmålet jeg fikk helt i starten av oppkjøringa. Så det var jo kjekt!

Lykke til i morgen da, you can do it. Bare vær forberedt på alt! Du trenger ikke kjøre perfekt, jeg fikk beskjed om at hadde aaaakkurat god nok "håndtering av kjøretøy" eller noe for å bestå. Hold ei passelig fart, der du føler du har kontroll og kan stoppe for ting man kan bli nødt til å stoppe for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke verdens undergang om det ikke går bra, i verste fall må du kjøre opp på nytt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er viktig å huske på er at selv om du ser deg til høyre, så gjør det TYDELIG. Jeg fikk beskjed flere ganger om at jeg ikke så meg godt nok til høyre, selv om jeg gjorde det. Beveg hodet ditt, i tillegg til øynene sånn at du er helt sikker på at sensor legger merke til det. 

Hold vikeplikten, hold fartsgrensen, og pass på blindsonen. Om du ser en familie som går midt i sentrum, så vis sensor at du har lagt merke til de. Se godt på familien og senk farten litt. 

Anonymous poster hash: 27db0...671
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst angående det å måtte på dass av nervøsitet rett før - Det skjedde med meg rett før oppkjøringa. Hadde fem minutter på å løpe inn mellom oppvarmingstimen og selve oppkjøringa for å betale et gebyr. Tenkte jeg skulle rekke meg på do på den tiden, noe jeg IKKE rakk. Trodde jeg skulle sprenge da jeg innså det, men da jeg deretter gikk ut for å møte sensor så glemte kroppen alt om dobehov. Ble så fokusert på at oppkjøringa faktisk skjer nå, at jeg glemte det helt. Og jeg har vanligvis et relativt stort problem med det der å måtte på do hundre ganger før ting altså.

Viktigste tips: kjør trafikksikkert. Det viktigste er å huske å sjekke speil, blindsone(!!), regulere fart, opprettholde vikeplikt og så videre. Litt funny at jeg sier det, for her kommer noe som kanskje letter nervøsiteten din litt; I løpet av de første fem minuttene av oppkjøringa mi hadde jeg allerede prestert å nesten kjøre over en stakkars syklist. Det var nære altså. Husker ikke om hun hadde gått av sykkelen, men hun var på vei over et gangfelt. Da sa jeg rett og slett til sensor: "Er det egentlig noen vits i at jeg fortsetter nå?". Jeg forstod jo at hun ikke var fornøyd med feilen, men hun sa at nå glemmer vi det, og ser hvordan det går videre og om nervøsiteten slipper. Rett etter på la jeg meg heeeelt klin inn i høyre felt der jeg skulle ligge helt til venstre (det var tre felt å velge mellom). Hun hadde nettopp poengtert at vi skulle i retning Oslo, og gjentok da igjen "OSLO JA." da jeg lå i helt motsatt felt. Herregud at det går an. Men etter det ordna det meste seg!

Tips nummer to: Vær åpen og ærlig med sensor. Før du setter i gang, gjerne informer om at "du, nå må jeg ærlig innrømme at jeg er veldig nervøs og spent", og ta et dypt pust. Det føles garantert godt å bare si rett ut hva man føler, du vet sikkert selv at det ikke er behagelig å holde negative følelser stengt inne. Sensor kommer nok med et standard svar om at det er helt normalt og at det sikkert løsner etter hvert, men da er det i det minste blitt sagt, og du slipper å tenke at du må fremstå som at du er helt cool med alt. Kanskje blir det da også enklere å få litt forståelse om du faktisk stoppe på en bensinstasjon og låne doen. Må man så må man, altså.

Har du oppvarmingstime før oppkjøringa? Det er vel for sent å ordne nå hvis du ikke har, men det er egentlig et must spør du meg. Var godt å bare "hilse" på bilen for dagen, og få i gang kjøremodusen. I tillegg sa kjørelæreren min tilfeldigvis svaret på nøyaktig det sikkerhetsspørsmålet jeg fikk helt i starten av oppkjøringa. Så det var jo kjekt!

Lykke til i morgen da, you can do it. Bare vær forberedt på alt! Du trenger ikke kjøre perfekt, jeg fikk beskjed om at hadde aaaakkurat god nok "håndtering av kjøretøy" eller noe for å bestå. Hold ei passelig fart, der du føler du har kontroll og kan stoppe for ting man kan bli nødt til å stoppe for.

Du brøt jo vikeplikta, og hadde andre grove feil og. Helt sykt at du bestod, sensoren gjorde ikke jobben sin..

Anonymous poster hash: f05fe...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du brøt jo vikeplikta, og hadde andre grove feil og. Helt sykt at du bestod, sensoren gjorde ikke jobben sin..

Anonymous poster hash: f05fe...e81

Altså, jeg fikk jo stoppa for syklisten, bare med en bråere stopp enn optimalt. Det var jo en alvorlig feil, men det gikk bra og det var helt i starten (så jeg hadde hele resten av timen på å vise at jeg ikke var en nervøs idiot). Men, andre grove feil? Det med feil feltvalg fikk jeg ordnet (lagt meg over til venstre) siden det ikke var noen andre biler i nærheten. Og det er uansett ikke noen grov feil å kjøre feil.

Uenig med deg der altså, og selv er jeg nå veldig fornøyd med kjøremåten min :-) Det føles litt merkelig å diskutere dette med en anonym person, det hadde ikke vært noe farlig å tatt denne lille diskusjonen under nick altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er at om du skulle gjøre en liten brøler som ikke er for alvorlig så gjør sensor oppmerksom på at du er klar over feilen. Jeg kryssa sperrelinja på min oppkjøring. Sa tydelig ifra da jeg gjorde det og fikk ikke registrert det som feil:-)

Anonymous poster hash: 4b784...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkars deg! Men jeg husker da jeg selv skulle kjøre opp- lenge siden- så gjorde jeg et par små feil, blant annet fikk jeg tilsnakk for at jeg ikke så nok i speilene og så tulla jeg littegrann i et kryss. Men, det gikk bra!!!!!

Håper det går bra med deg også!

:reise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...