Gå til innhold

Hvordan anbefale noen til en jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer bare på om det er noen uskrevne regler, eller andre "hør og bør" man må tenke på?

Jeg har en bekjent som skal søke på en stilling et sted hvor jeg har en kontakt, og jeg vil gjerne hjelpe til med å legge inn et godt ord.

Er det bare å si rett ut til kontakten jeg har at "navn" kommer til å søke denne stillingen og dette er en person jeg går god for og anbefaler?

Kontakten jeg har vil såvidt jeg vet ikke være direkte involvert i ansettelsen, men det er et lite sted, så er ikke helt sikker.

Hvordan hadde dere gjort det?

Anonymous poster hash: 2ed36...de7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg hadde tatt en tlf jeg å sagt det rett ut :)  

Anonymous poster hash: 98f17...6d3
Skrevet

Man bør ALDRI anbefale noen hvis man ikke kan gå god for personen 100%.

Selv om du kjenner personen og oppfatter personen som ok, så vet du ikke hvordan denne personen er i jobbsammenheng - hvis du da ikke har jobbet med personen da.

Spesielt viktig er dette hvis det er på din arbeidsplass du vil anbefale personen. Om personen har mye fravær eller gjør en dårlig jobb, så er det du som anbefalte personen. 

Anonymous poster hash: 15b22...93a
  • Liker 2
Skrevet

Ja jeg hadde tatt en tlf jeg å sagt det rett ut :)

Takk, da satser jeg på den enkle straight-forward måten. :-)

Man bør ALDRI anbefale noen hvis man ikke kan gå god for personen 100%.

Selv om du kjenner personen og oppfatter personen som ok, så vet du ikke hvordan denne personen er i jobbsammenheng - hvis du da ikke har jobbet med personen da.

Spesielt viktig er dette hvis det er på din arbeidsplass du vil anbefale personen. Om personen har mye fravær eller gjør en dårlig jobb, så er det du som anbefalte personen. 

Det er ikke min arbeidsplass, no worries. Jeg har full tillit til min dømmekraft og inntrykk i denne spesifikke situasjonen og til denne jobben, og er komfortabel med å gi en anbefaling selv om jeg ikke kjenner vedkommende så godt.

Synes det er litt spesielt å si at man aldri skal anbefale noen, det blir jo en veldig fryktbasert, usosialt og trist måte å forholde seg til omverdenen på. Det finnes uansett ikke en objektiv sannhet. Synes det er viktigere å vise tillit, både til den andre personen, til sine egne tanker og oppfatninger, og til at arbeidsplassen uansett foretar en saklig vurdering basert på intervju og deres egne behov. Jeg foretrekker generøsitet fremfor gjerrighet og knapphet uansett. ;-)

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke min arbeidsplass, no worries. Jeg har full tillit til min dømmekraft og inntrykk i denne spesifikke situasjonen og til denne jobben, og er komfortabel med å gi en anbefaling selv om jeg ikke kjenner vedkommende så godt.

Synes det er litt spesielt å si at man aldri skal anbefale noen, det blir jo en veldig fryktbasert, usosialt og trist måte å forholde seg til omverdenen på. Det finnes uansett ikke en objektiv sannhet. Synes det er viktigere å vise tillit, både til den andre personen, til sine egne tanker og oppfatninger, og til at arbeidsplassen uansett foretar en saklig vurdering basert på intervju og deres egne behov. Jeg foretrekker generøsitet fremfor gjerrighet og knapphet uansett. ;-)

Jeg personlig går kun god for mennesker jeg vet jeg kan gå god for. Jeg har sagt til folk at beklager men det kan jeg ikke gjøre.  Trenger ikke å ha kjent de en halv evighet eller lignende men vis jeg vet de er flinke,møter opp når de skal osv . så har jeg ingen problem med å gå god for noen.  

Skrevet

Ditta har eg brent meg på, etter å ha kjent vedkommande i nesten 10 år. Håper det går bedre for deg.

Anonymous poster hash: 60e9b...de9

• Liker 1
Skrevet

Ditta har eg brent meg på, etter å ha kjent vedkommande i nesten 10 år. Håper det går bedre for deg.

Ja, ikke sant. Man skriver dette fordi at man har brent seg før og vet at en person man kjenner godt privat kan være en helt annen i arbeidslivet. 

Skrevet

Ja, ikke sant. Man skriver dette fordi at man har brent seg før og vet at en person man kjenner godt privat kan være en helt annen i arbeidslivet.

Var håplaus i arbeidssituasjon. Eg kjem aldri til å annbefale ho igjen for å sei det slik. Vennskapet er over for min del, men det gjer meg ingenting. Viste seg at ho var ein dårlig venn og driv med baksnakking

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk god for en til min egen arbeidsplass, slik jeg kjenner vedkommende gjennom mange år er han en nøyaktig, pliktoppfyllende, enkel å jobbe med og faglig interessert. Han fikk jobben og er blitt ett mareritt på arbeidsplassen, krass, besserwisser, lite ydmyk og blander seg i alle andre sitt arbeid. Vær forsiktig med å anbefale noen, det kan slå tilbake på deg selv. 

Anonymous poster hash: 1d9ec...3e7
  • Liker 3
Skrevet

Jeg skulle ønsker jeg hadde deg i nettverket mitt. Kanskje du er der? Liker holdningene dine!

Anonymous poster hash: cdd97...e13

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...