AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #1 Skrevet 13. oktober 2015 Utviklingsamtale står for tur for vårt barn i småskolen. I forkant av samtalen skal vi foreldre sette oss ned med barnet og svare på ca 40 spørsmål om alt fra trivsel, hvem barnet leker med, faglig utvikling etc. Ærlig talt; er ikke dette lærerens jobb og spørre om? Kommer barnet til å svare like bra på dette hjemme som det ville ha gjort med læreren på skolen? Hva brukes elevsamtaler til om ikke læreren skal snakke om trivsel og andre ting vedr skolearbeidet med barnet? Jeg reagerer sterkt på at denne oppgaven blir lagt over på oss foreldre. Jeg er engasjert og stiller opp på det meste som skolen krever av meg som foreldre, men dette er å dra det litt vel langt synes jeg. Noen som har erfaringer eller synspunkter om dette? Anonymous poster hash: 94d5b...3d5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #2 Skrevet 13. oktober 2015 Hvorfor syns du dette er å dra det langt? Anonymous poster hash: 12d10...e8f 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #3 Skrevet 13. oktober 2015 Poenget er vel at resultatene skal brukes i samtalen? Dermed får de mer grundig respons enn om læreren bare hadde spurt "trives du på skolen?" Anonymous poster hash: 695dc...a77 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #4 Skrevet 13. oktober 2015 Litt vel langt?! Skulle vel bare mangle at dere gadd å gå gjennom et spørsmålsark før en utviklingssamtale. Så klart har læreren en viss peiling på hvordan det går med barnet og slike ting blir jo også tatt opp på elevsamtaler, men det er vel kjempegreit for dere hjemme også å vite litt om dette, synes du ikke? Hvordan barnet har det, hva det synes er gøy, vanskelig osv.. Eller ville du helst bare fått et kort referat printet ut og sendt hjem til deg med leksemappa? At dette er å "dra det litt vel langt" fra skolen sin side er det dummeste jeg har hørt. Å klage over dette og ikke minst opprette en anonym diskusjonstråd om dette på internett mener jeg er å dra det litt vel langt. Barna kan gjerne gi andre svar hjemme, enn det gir til læreren på skolen. Læreren er alltid objektiv og "på alles lag", mens hjemme vet barnet at dere er på "h*ns" lag.. Det gjør det kanskje litt enklere å tryggere å si det som det er, f.eks. hvis det er noen av de andre i klassen han har problemer med. Det er jo litt greit at dere foreldre er klar over slike ting før samtalen, slik at dere kan ta det opp og drøfte det med læreren under møtet. Dere kan forberede spørsmål, lufte tanker og ikke minst diskutere dere foreldre i mellom før dere tar opp noe med læreren. Det er ikke like enkelt å komme med gode og gjennomtenkte spørsmål og svar på "direkten", det tror jeg gjelder de fleste mennesker i de fleste sammenhenger.. Jeg er ikke læreren til deres barn, men jeg er sikker på at læreren har valgt å gjøre det på den måten for en grunn. Her synes jeg nesten bare du må ha litt (mye) mer tillit til at læreren kan jobben sin og vet hva h*n gjør. Du kan jo evt. spørre læreren på foreldresamtalen? Anonymous poster hash: 1ab46...68d 7
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #5 Skrevet 13. oktober 2015 Syns kanskje det var litt mye med 40 spørsmål, men de du nevner er vel slike ting som foreldre snakker med barna om ellers også? Det er jo bare barnets hverdag... Foreldre har som regel en hel del mer tid til å ta en god prat med barnet sitt enn læreren har på en samtale med eleven, og det er greit for barnet å snakke med foreldre og lærer. Det forteller ofte (heldigvis!) foreldrene mer om eventuelle problemer på skolen enn læreren sin. Det er derfor din "jobb" å sette deg litt inn i skolehverdagen til barnet ditt.. Anonymous poster hash: 0c990...0fa 1
Arkana Skrevet 13. oktober 2015 #6 Skrevet 13. oktober 2015 Man har begrenset med tid under en utviklingssamtale. Hvis man har tenkt gjennom og svart på en del standard spørsmål på forhånd er dere mer forberedt og det er enklere både for dere og lærer. 2
Gjest Skrevet 13. oktober 2015 #7 Skrevet 13. oktober 2015 (endret) Læreren har kontinuerlige samtaler med elevene om trivsel, og gjennomfører elevsamtale før utviklingssamtalen. Litt av poenget med å gå gjennom skjemaet dere får hjem er å finne ut om det er noe dere trenger å ta opp (er ikke alle som kommer på alt selv) og å se om det læreren opplever og eleven forteller på skolen samsvarer med det som blir sagt hjemme. Selve skjemaet og antallet spørsmål vil jeg ikke uttale meg om uten å ha sett det. Endret 13. oktober 2015 av suspiria
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #8 Skrevet 13. oktober 2015 Dette er jo kun forberedelse til elevsamtalen. Det er da ikke noe galt i å forberede seg. Da går det raskere og det blir gjerne litt mer gjennomtenkte svar også. Anonymous poster hash: 11aa3...36b 1
Gjest morhjertegod Skrevet 13. oktober 2015 #9 Skrevet 13. oktober 2015 Jeg vil tro barna kanskje syns det er lettere å svare på dette hjemme med mor eller far. min datter vil nok vært tøffere i vurdering med læreren sin, mens hjemme ville hun kanskje gått mer i dybden på svarene. Tror også at læreren har en samtale med barna før foreldresamtalen, så fint at de forbreder seg både hjemme og på skole. Jeg ville syns det var en fin måte å finne ut av hvordan mitt barn har det på skolen, men konkrete spørrsmål.
Gjest Skrevet 13. oktober 2015 #10 Skrevet 13. oktober 2015 Det handler også om (i tillegg til det som er nevnt) at eleven kan svare annerledes hjemme enn på skolen. Det kan avdekkes tillitsproblemer mellom foreldre-elev, eller tillitsproblemer mellom lærere - elev. Og da kan en evt årsak være viktig å avklare. 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #11 Skrevet 14. oktober 2015 Sånne spørreskjema hadde jeg på skolen for 20år siden også før samtalene. Det gjør at foreldre og barn får satt seg skikkelig ned i en travel hverdag og barnet får fortalt hvordan det er på skolen. Det kan faktisk være at du lærer noe nytt om barnet ditt! Anonymous poster hash: e67d2...754 1
Gjest Magnifiq Skrevet 14. oktober 2015 #12 Skrevet 14. oktober 2015 Har også akkurat fylt ut slikt skjema med førsteklassingen. Syns det er kjempe bra jeg! Hun er nok mer ærlig med meg og pappaen enn med læreren som hun ikke kjenner så godt som oss.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #13 Skrevet 14. oktober 2015 Takk for svar alle sammen. Det hjelper å få svar fra andre for å se dette i et annet lys. Selvfølgelig er vi interessert i barnets ve og vel på skolen og deltar aktivt hver eneste dag for å høre hvordan det har vært på skolen, ta kontakt med lærer dersom det er noe spesielt osv. Jeg har hengt meg opp i, og vært redd for, at disse spørsmålene var oversendt oss slik at vi kunne ta mye av det som for meg hadde vært naturlig å tenke at skulle tas opp på elevsamtalen. Har ikke tenkt så mye på at spørsmålene kan brukes som et nyttig supplement til det som kommer fram på elevsamtalen, og at barnet kanskje er mer ærlig hjemme enn under elevsamtalen. Vi har vært gjennom mange konstruktive utviklingsamtaler tidligere, men har aldri forberedt noe på denne måten. Takk alle for at dere har opplyst meg og gjort meg mer positiv til disse spørsmålene! Anonymous poster hash: 94d5b...3d5 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #14 Skrevet 14. oktober 2015 Man har begrenset med tid under en utviklingssamtale. Hvis man har tenkt gjennom og svart på en del standard spørsmål på forhånd er dere mer forberedt og det er enklere både for dere og lærer. Nei. Tid har man nok av. Behøves mer tid så tar man det.Anonymous poster hash: 485f2...d70
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå