Gå til innhold

Vaginitt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg har det.

Jeg har hvertfall nesten alle symptomene.

Fikk det for ca. 2-3 uker siden og jeg har ikke hatt sex i mellomtiden.

Hvordan kn jeg bli kvitt det? Det er irriterende med svie og utflod som stinker

Anonymous poster hash: ed10b...90d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tiltak

Antibiotikabehandling. Lokalbehandling er førstevalg.

Lokalbehandling med imidazolpreparater (klotrimazol, ekonazol eller mikonazol).Bruk imidazol vagitorier x 1 i 1–3 kvelder, eventuelt i kombinasjon med imidazol krem x 2–3 i 1–2 uker. Kremen smøres på labium, perineum og perianalområdet. Preparatene er reseptfrie. Samtidig partnerbehandling kun når partneren har symptomer (tørre, røde, såre forandringer på glans penis).

Systemisk behandling med flukonazol. Gi for eksempel Diflucan® tablett 150 mg som engangsdose. Preparatet er reseptfritt.

Oppfølging ved fastlege. For å unngå overbehandling er det viktig å påvise soppen mikroskopisk og eventuelt ved dyrkning (for artsbestemming og resistensmønster) ved residiverende infeksjoner. Pasienten må også utredes for predisponerende faktorer som uoppdaget diabetes eller annen grunnsykdom.

Skrevet

Tiltak

Antibiotikabehandling. Lokalbehandling er førstevalg.

Lokalbehandling med imidazolpreparater (klotrimazol, ekonazol eller mikonazol).Bruk imidazol vagitorier x 1 i 1–3 kvelder, eventuelt i kombinasjon med imidazol krem x 2–3 i 1–2 uker. Kremen smøres på labium, perineum og perianalområdet. Preparatene er reseptfrie. Samtidig partnerbehandling kun når partneren har symptomer (tørre, røde, såre forandringer på glans penis).

Systemisk behandling med flukonazol. Gi for eksempel Diflucan® tablett 150 mg som engangsdose. Preparatet er reseptfritt.

Oppfølging ved fastlege. For å unngå overbehandling er det viktig å påvise soppen mikroskopisk og eventuelt ved dyrkning (for artsbestemming og resistensmønster) ved residiverende infeksjoner. Pasienten må også utredes for predisponerende faktorer som uoppdaget diabetes eller annen grunnsykdom.

Har helst ikke lyst til å dra til fastlegen. Vet du om noen av disse kremene inneholder antibiotika eller noe? Siden jeg går på p piller så har jeg hørt st det kn redusere effekten

Anonymous poster hash: ed10b...90d

Skrevet

Jeg tror jeg har det.

Jeg har hvertfall nesten alle symptomene.

Fikk det for ca. 2-3 uker siden og jeg har ikke hatt sex i mellomtiden.

Hvordan kn jeg bli kvitt det? Det er irriterende med svie og utflod som stinkerAnonymous poster hash: ed10b...90d

Tiltak

Antibiotikabehandling. Lokalbehandling er førstevalg.

Systemisk behandling med flukonazol. Gi for eksempel Diflucan® tablett 150 mg som engangsdose. Preparatet er reseptfritt.

Oppfølging ved fastlege. For å unngå overbehandling er det viktig å påvise soppen mikroskopisk og eventuelt ved dyrkning (for artsbestemming og resistensmønster) ved residiverende infeksjoner. Pasienten må også utredes for predisponerende faktorer som uoppdaget diabetes eller annen grunnsykdom.

Siden utfloden din stinker, er bakteriell vaginose mer sannsynlig enn soppinfeksjon, som Kratt beskriver behandlingen av. Hvis du kikker videre nedover på listen hos legevakthåndboken, der utdraget var tatt fra, ser vi at behandlingen for bakteriell vaginose er antibiotikavagitorier. Dette trenger du resept fra lege for å få kjøpt. Gå til lege, TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...