AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #1 Skrevet 12. oktober 2015 Virker ofte som alle andre har det så fryktelig travelt, selv om vi har like mange barn og jobber like mye alle sammen. Er det noen som later som de har det ekstra travelt pga status?Anonymous poster hash: 3aadb...1e5 3
kvinneguide Skrevet 12. oktober 2015 #2 Skrevet 12. oktober 2015 Virker ofte som alle andre har det så fryktelig travelt, selv om vi har like mange barn og jobber like mye alle sammen. Er det noen som later som de har det ekstra travelt pga status?Anonymous poster hash: 3aadb...1e5 Later som de har det travelt fordi det gir status?! Nei det tror jeg ikke noen gjør. Har ikke alle med jobb og barn det travelt da? Ellers er det vel slik at opplevelsen av stress er forskjellig, noen lever bedre med det enn andre. Og det kan ha noe med hvordan man organiserer hverdagen, hvor mye man legger opp til med aktiviteter osv. Tror mange lever i tanken om at man "må, skal og bør" heller enn slappe av og la det stå til og gjøre som man føler for.
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 12. oktober 2015 #3 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg tror det er mange som lar seg bli med på kjøret som A4-llivet krever. Tror nok det kan ha noe med status å gjøre, ja. Mange som vil følge strømmen for å være "med", ha "noe" å snakke med andre om etc enten det gjelder seg selv, eller sine barn. Personlig unngår jeg to avtaler på en dag dersom jeg kan unngå det. Heldigvis pleier ikke det å være noe problem for min del, men jeg trenger en del egentid for meg selv. Vi er jo skapt på ulike vis, og noen liker jo å ha fullt kjør sosialt sett hele dagen lang gjennom flere dager, mens andre trenger å trekke seg litt mer tilbake. Så jeg tror nok det er en blanding av statusjaget og ens personlighet.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #4 Skrevet 12. oktober 2015 Tror nok det er forskjell i hvordan folk organiserer seg, noen er flinke til å ukeshandle f.eks. mens andre ikke er det, og da går det fort en halvtime bare på å handle hver dag. Og da blir jo resten av dagens gjøremål forskjøvet. Noen har kanskje lengre reiseve til jobb/skole/barnehage, kanksje barna har flere aktiviteter eller aktiviteter langt unna osv. Så selv om rammene er de samme kan det være stor forskjell. Anonymous poster hash: 779b5...512
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #5 Skrevet 12. oktober 2015 Vet ikke, men tror mange "gjemmer seg bak dette" for å unngå å få samtalen inn på en dypere plan. Noen Kronisk travle mennesker har ikke kontakt med sitt eget følelsesliv. Min nabo var nettopp et slikt menneske. Full jobb, håndballtrener og tre barn. Hus og hage pent og ryddig. Et såkalt supermenneske med ja, høy status. Ble nesten sliten bare ved en liten samtale med henne. En dag opplevde jeg at hun brøyt fullstendig sammen. Fikk se en dame som på ingen måte var lykkelig! Etter flere år fikk jeg endelig kontakt med HENNE, ikke bare den travle masken hun skjulte seg bak. Det viste seg faktisk å være et flott menneske bak den godt skjulte masken.Anonymous poster hash: a8072...bb0 1
Gjest Gjest_Balian de Ibelin Skrevet 12. oktober 2015 #6 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg synes at folk burde slutte å bry seg så mye om status. Kan ikke tenke meg noe mer ubetydelig en status. 3
Mafalda Skrevet 12. oktober 2015 #7 Skrevet 12. oktober 2015 Virker ofte som alle andre har det så fryktelig travelt, selv om vi har like mange barn og jobber like mye alle sammen. Er det noen som later som de har det ekstra travelt pga status?Anonymous poster hash: 3aadb...1e5 Late som de har det travelt på grunn av status?? Det synes jeg høres ytterst merkelig ut. Tror det er mer sannsynlig at de later som de har det travelt for å slippe å bli foreldrerepresentant eller materialforvalter... "Nei gurimalla, det har jeg ikke tid til. Men det har sikkert du!"
prill Skrevet 12. oktober 2015 #8 Skrevet 12. oktober 2015 (endret) Enig i at det på en måte er status å ha mye å gjøre, masse planer og opplevelser å fortelle om. Lett å føle seg kjedelig og dum dersom noen spør hva man har gjort i helga, og svaret er ingen verdens ting. Jeg har i alle fall følt det sånn lenge.. Men har innsett i det siste at det faktisk avhenger veldig mye av personlighet hvor travelt man liker å ha det, og hvor mange sosiale avtaler man tåler å ha i løpet av en uke. Jeg trenger mye rolig tid for meg selv for å fungere, og da må helgene brukes til å slappe av fremfor å dra på besøk/fester/arrangementer. Fint med litt av det, men blir det for mye blir jeg bare sliten og sur. Endret 13. oktober 2015 av prill 2
Rotemor Skrevet 12. oktober 2015 #9 Skrevet 12. oktober 2015 Det er jo en samfunnstrend at travle mennesker har en viss suksess. De er engasjerte og opptatte og sliter med tidsklemma. Det er en tildels kunstig problemstilling og så selvvalgt i mange tilfeller. Jo, jeg tror det er noe i HI. 3
Gjest Kaffelattn Skrevet 12. oktober 2015 #10 Skrevet 12. oktober 2015 Virker ofte som alle andre har det så fryktelig travelt, selv om vi har like mange barn og jobber like mye alle sammen. Er det noen som later som de har det ekstra travelt pga status?Anonymous poster hash: 3aadb...1e5 Nei. Høy status er å ha tid til sine nære og samtidig overblikk/kontroll på jobbarenaen. Mener jeg :-) Tror meningene varierer enormt. Money Talks uansett, det er tidløst.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #11 Skrevet 12. oktober 2015 Virker ofte som alle andre har det så fryktelig travelt, selv om vi har like mange barn og jobber like mye alle sammen. Er det noen som later som de har det ekstra travelt pga status?Anonymous poster hash: 3aadb...1e5 Jeg kjenner et par sykler som er slik. Later som de sover mindre enn de gjør feks, fordi døgnet aldri har nok timer til å rekke alt de skal få gjort Anonymous poster hash: b9dac...1ca
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #12 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg mener ja. Hørt om Brené Brown? Hun forsker på blant annet dette, og sier at mange bruker travelhet som et "badge of honor." https://sempervigilansjoy.wordpress.com/2015/06/07/pushing-through-crucifying-a-badge-of-honor/ Hun sier også blant annet dette om travelhet: ‘Crazy-busy’ is a great armor, it’s a great way for numbing. What a lot of us do is that we stay so busy, and so out in front of our life, that the truth of how we’re feeling and what we really need can’t catch up with us. Så jeg tror at det er noe i det. I alle fall at folk som ikke vil kjenne ordentlig etter hvordan de egentlig har det, ofte er de svært opptatte menneskene. Anonymous poster hash: ffa77...a3e 3
Gjest Raindrops Skrevet 12. oktober 2015 #13 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg kan godt kjenne meg igjen i at jeg fyller hverdagen med ting å gjøre, for å slippe å deale med ting som virkelig plager meg, men det er ganske langt derfra til det å late som om man er travel fordi man på en eller annen måte tror det er "kult".
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #14 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg kjenner et par sykler som er slik. Later som de sover mindre enn de gjør feks, fordi døgnet aldri har nok timer til å rekke alt de skal få gjort Anonymous poster hash: b9dac...1ca Par stykker, ikke par sykler Anonymous poster hash: b9dac...1ca 1
makkapakka Skrevet 12. oktober 2015 #15 Skrevet 12. oktober 2015 mer enn 5 jeg kjenner, mens jeg sier de bare går rundt å stresser.. så jeg får frem sureleppa dems
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #16 Skrevet 12. oktober 2015 En lever liksom ikke "riktig" med mindre en har det travelt med partner, barn, trening, barnas trening, venner, jobb, hobbier, reising, kosthold osv., og dermed blir det et slags statussymbol å være travel. Anonymous poster hash: 3e7b8...4a6 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #17 Skrevet 12. oktober 2015 Her vi bor føles det ofte sånn. Folk styrer med aktiviteter, møter på kvelden, trening, klemt inn et besøk her og der. Nå er sønnen vår bare 2,5 men vi bestemte tidlig at tiden etter bhg er hjemmetid. Jeg lager middag ferdig kvelden før så jeg ikke må bruke tid på det etter bhg og rydder av bordet når guttungen har sovnet. På den måten får jeg mest mulig ut av tiden med han. Jeg meldte meg ut at foreningen jeg var med i fordi jeg ikke synes jeg fikk tid. Vet mange her synes jeg er rar og nesten asosial, men det får de bare tenke. Jeg vil bruke den lille tiden jeg har med barn og heller være nede på status stigen.mAnonymous poster hash: af88f...bd5 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #18 Skrevet 13. oktober 2015 Jeg tror ikke mange later som om de er travle, men jeg tror enkelte sørger for å ha en fullpakket timeplan for statusens del. Eller egentlig er det vel slik at det er ikke det å være travel som gir status, men det å ikke være det er lavstatus. En liten nyanseforskjell der. Det er for mange lavstatus å være hjemme uten å gjøre noe. De vil ikke fremstå som "fattige, feite og late", men som aktive, engasjerte og vellykkede, og da må de ha det travelt. Skal de selv være vellykkede skal de trene, være aktive og engasjerte i frivillig arbeid, vedlikeholde vennskap og familiebånd, hus og hage skal være plettfri til enhver tid, tv er "fy-fy" osv. Barna deres skal drive med idrett, kultur, sosialisere med venner, og de skal selvsagt følges opp i forbindelse med dette, og i forbindelse med skolen. Anonymous poster hash: 2aec1...b9b 1
mintgrønn Skrevet 13. oktober 2015 #19 Skrevet 13. oktober 2015 Her jeg bor tror jeg ikke folk har det travelt pga at de vil ha høy status, men fordi de bare føler de må ha en fullbooka timeplan pga barna sine. De kjører dem hit og dit til alle 4 forskjellige aktivitetene hver uke, er medlem i styret, jobber 100% fordi de vil jo ha et stort hos, 2 biler, flere sydenturer i året etc. Jeg har bestemt meg for at jeg slik vil jeg ikke ha det. Nå er barnet mitt bare 3,5 men jeg har bestemt meg for at etter bhgen så slapper vi av, da spiser vi ilag som familie og leker vi i lag, da skjer det minst mulig aktiviteter for bhgen er travel nok fra før. Og når han blir eldre så kan han velge en aktivitet, men bare 1. Og med en gang barnet er stor nok til å komme seg fra og til aktiviteten selv så sykler/ tar han buss dit selv. Både fordi ungen da blir selvstendig og fordi jeg ikke syns det er foreldrenes jobb å være taxisjåfør. Og selvfølgelig, av og til kan jeg fint hente og bringe, men ikke hele tida. Og for å redusere stress i min hver dag jobber jeg ikke 100%. Dermed velger jeg jo også at jeg ikke kan bo i et stort hus og dra på dyre ferier men det går helt fint. Jeg jobber heller mindre og har mindre stress i mitt liv. Slik har jeg mer tid for meg selv og familien min. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #20 Skrevet 13. oktober 2015 Jeg tror det er noe i det. Man må ha mye å gjøre for å ha status. Og helgene MÅ fylles med skogturer ol, ellers så er man en dårlig forelder. Jeg jobber fullt og har to barn, men har ofte tid til å sitte i sofaen og slappe av på ettermiddag/kveld for det. Det liker barna også. Stress har ingen godt av. Anonymous poster hash: 5e401...6cb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå