Gå til innhold

Salsa kurs, hvis man ikke kan danse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har litt lyst til å lære meg å danse. Hvordan er det å være på et salsakurs hvis man ikke kan danse i det hele tatt? Er det noen som har gjort dette og blitt flinke?



Anonymous poster hash: 44ae9...686
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen er født med danseferdigheter, men noen har mer rytmesans enn andre. Så sant du ikke har total mangel på rytmesans kan du bli ganske så flink selv om du nok hadde blitt flinkest hvis du startet å danse mens du var barn.

 

I Oslo, Bergen og Trondheim vet jeg at det fins danseklubber for de vanligste stilartene: Swing (både boggie woggie og lindy hop), tango, salsa etc. Der starter det nybegynnerkurs hvert semester. På nybegynnerkurset er alle nybegynnere, akkurat som du, men noen har kanskje danset noe annet tidligere, og vil ha en liten fordel av det. Men som sagt, de fleste er nybegynnere, og føler seg akkurat like stive og keitete som du sannsynligvis vil føle deg.

 

Det er bare å begynne, følge godt med på hva instruktørene sier og ikke minst få danset mest mulig sosialt. På de fleste klubber har man både kurs og sosialdans. Det er ved å danse med tilfeldige folk sosialt at man virkelig blir god.

 

Jeg begynte å danse for noen år siden, uten å ha danset noe særlig fra før, og jeg synes selv jeg har blitt ganske så flink. :)



Anonymous poster hash: 48b5f...b52
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan ta dansekurs uten å kunne å danse på forhånd! Det er jo derfor man tar dansekurs: for å lære hvordan det skal gjøres.

 

Som AB over sier; noen har mer rytmesans enn andre. Og disse har vel en liten fordel over de som absolutt ikke finner rytmen, om den så slår dem i magen. Men det fine er at mye kan læres likevel. :) Da jeg begynte på mitt første swingkurs som 20åring, var min erfaring begrenset til noen få timer i gymmen på ungdomsskolen, hvor vi lærte litt sånn helt grunnleggende ting innen ymse folke- og selskapsdanser. (Et herlig avbrekk fra all den helsikes fotballen og volleyballen, for øvrig! :fnise: ) Etter hvert har jeg fått flere tilbakemeldinger på at jeg er blitt flink. :)

 

Jeg vet om en som hadde null rytmesans da han begynte, han trippet(riktig: trippet!) rundt på dansegulvet fullstendig i utakt med musikken. Jeg gruet meg nesten til å danse med ham, men hadde liksom ikke helt hjerte til å si nei heller. Så gikk det et år eller to, jeg ble hindret fra å delta på kurs og sosiale kvelder pga jobb. Da jeg endelig fikk være med på en sosial kveld igjen, bad han meg opp til dans. Han hadde forbedret seg enormt! Utakten i stegene var så godt som borte vekk, og han var blitt mer bestemt i føringa. I tillegg til ham vet jeg om tre andre som heller ikke har rytme og takt helt naturlig i seg, men de danser og koser seg likevel.

 

En annen jeg vet om, begynte på sitt første grunnkurs for en del år siden. Etter det jeg har hørt, var han ikke akkurat noe spirende talent dengang. Noen år og maaange timer på dansegulvet senere ble han instruktør, og er fortsatt en veldig populær sådan. Han er veldig flink til å lære fra seg, og en sann fryd å danse med. Han kan få deg til å danse slik du ikke ante at du kunne, og utenfra ser det ut som om du aldri har gjort noe annet. Felles for disse to her, er at de startet på et grunnkurs i swing, helt uten forkunnskaper.



Anonymous poster hash: ffe62...790
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...