Gå til innhold

Hvordan lage potetmos...? Huff, dette haster

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stemmer. Trykkoker er slettes ikke så dumt - og har den fordelen at det tar betraktelig mindre tid å koke mat. Jeg har ikke trykkoker selv, såvel grunnet plass som at jeg hadde et "uhell" med en tidligere fordi jeg ikke gjorde det riktig. Oppvasken endte i full kjøkkenvask :plystre:

Til potetmosen min bruker jeg melne poteter og kutter de i terninger. Det korter ned på koketiden en god del. Etter at jeg har slått av vannet, lar jeg potetene stå og dampe av seg i et par minutter.

Visstnok skal ei slik potetpresse være det beste for å få luftig mos, men jeg bruker en god, gammeldags potetstamper. Og med både smør*, fløte*, pepper, havsalt, og muskat (samt gjerne et fedd hvitløk som jeg lar koke sammen med potetene) blir det rett så spiselig.

*Dette er IKKE slankekost, dette er "comfort food" :biggrin:

Nå måtte jeg le litt, har begge deler i skapet :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Takk for all respons, jenter! Hadde dessverre ingenting av duppeditter. Endte med at jeg kuttet potetene i biter og moste den med gaffel i kjelen. Dette var gjort på ett minutt, merkelig nok. Må nevne at potetmosen ble fantastisk!

-TS

Anonymous poster hash: c4da3...016

Flott å høre at du ble fornøyd og at det gikk så greit :)

Siden mange argumenterte for elektriske saker her, så bestemte jeg meg til å teste.

Jeg forsøkte med mixmaster og mosen ble som noe industrielt noe, fra pose.

Likte den sånn passe.

Forsøkte med stavmikseren.

Jeg vet hva jeg skal bruke neste gang jeg ønsker å henge opp tapet på en vegg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer også an på om man koker potetene i vann eller om man bruker en trykkoker. Selv bruker jeg en trykkoker da det tar ca 15-20 å koke potetene helt perfekte i denne. Jeg skjønner ikke at ikke alle bruker en trykkoker egentlig, for det gjør jo jobben så mye lettere. Før kunne jeg stå rundt 1 time :fnise:  å vente på at potetene skulle bli ferdige.

Poteter koker vitterlig alltid ferdig på 20 minutter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poteter koker vitterlig alltid ferdig på 20 minutter...

Ikke min erfaring. Da er de som regel bakre kokt rundt, mens kjernen ikke er ferdig. Trykkoker all the way for min del. Dessuten kan man bruke den til så mangt, så for min del er det et viktig verktøy på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke min erfaring. Da er de som regel bakre kokt rundt, mens kjernen ikke er ferdig. Trykkoker all the way for min del. Dessuten kan man bruke den til så mangt, så for min del er det et viktig verktøy på kjøkkenet.

Kanske du skulle skrudd opp varmen litt?

Uansett, det kommer sikkert an på størreslen på poteten.

Men har du kokt dem i én time, har du kokt dem til grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanske du skulle skrudd opp varmen litt?

Uansett, det kommer sikkert an på størreslen på poteten.

Men har du kokt dem i én time, har du kokt dem til grøt.

Har prøvd det meste, men har aldri kokt dem til grøt. Vi har derimot forskjellige erfaringer :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kutter de i litt store biter og koker de myke, heller av nesten alt vannet og moser med en tresleiv. Tilsetter deretter smør og melk som jeg rører inn før jeg setter den på plata og varmer opp. Krydrer med salt, pepper og muskat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...