AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #1 Skrevet 10. oktober 2015 Jeg flytter ut for første gang i mitt liv. Hva kan gå galt? Det eneste jeg har kommet på selv er hjemlengsel, men det hadde vært veldig synd. Kan dere som har flyttet ut, komme med noen gode tips til meg? Anonymous poster hash: 987a4...2fb
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #2 Skrevet 10. oktober 2015 Her er noen tips http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=953206 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=681029 Anonymous poster hash: 3b253...72f
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #3 Skrevet 10. oktober 2015 Økonomi Anonymous poster hash: bb149...619 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #4 Skrevet 10. oktober 2015 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=965783 Anonymous poster hash: 3b253...72f
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #5 Skrevet 10. oktober 2015 Hva kan gå galt? Alt, kan gå galt! Gjør neppe det...Anonymous poster hash: 6a3f6...8c3 5
Gjest FruPotter Skrevet 10. oktober 2015 #6 Skrevet 10. oktober 2015 Økonomien var for meg det vanskeligste, men jeg taklet det greit etterhvert. Ville ikke bekymret meg, og heller se positivt på ting. Men vær forsiktig og pass på økonomien, for det er utrolig trasig å havne i knipe...
Høna79 Skrevet 10. oktober 2015 #7 Skrevet 10. oktober 2015 Det kjipeste er vel hvis du roter det til med økonomien, dvs leie, lån e.l Eller så er det bare å forberede seg på stort og smått; du kan ødelegge klær i vaskemaskinen, krympe ullgenseren i tørketrommelen, spise nudler til frokost, lunsj og middag fordi du ikke helt vet hvor mye penger som går til mat, du kan glemme å bestille et billig og bra strømabonnement og derfor betale alt for mye. Du kan risikere å glede deg stort til å komme på søndagsmiddag hos mor, fordi du endelig skal få skikkelig mat osv. Nok flås, nå kommer noe viktig: skaff deg innboforsikring (hvis du ikke er dekket av dine foreldres på noe vis da). Du tror kanskje ikke alt du eier er verdt noe særlig når du nettopp har flyttet hjemmefra, men tenk deg at du mister alt i brann e.l. Da er det kjipt å stå på bar bakke.. Så skaff deg det asap.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 10. oktober 2015 #8 Skrevet 10. oktober 2015 (endret) ,. Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 10. oktober 2015 #9 Skrevet 10. oktober 2015 (endret) , Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
blonden Skrevet 24. oktober 2015 #10 Skrevet 24. oktober 2015 Brannsikkerhet! Sjekk at du har et bra brannslukkingsapparat og nok røykvarslere i leiligheten. Røykvarslerene bør være optiske og seriekoblede (dette er veldig viktig!). Aldri aldri aldri lag varm mat på natten etter fylla, aldri gå fra levende lys, ikke ha masse gammel slitt elektronikk, ikke lad mobilen om natten, osv. For å være sikker =) 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #11 Skrevet 24. oktober 2015 En ting til. Kjøp deg ei lita skriveblokk. Fint å vite hvor lang tid du bruker på sjampo, zalo, toalettpapir etc. Skriv dette ned i blokken. Slik at når det er gode tilbud, f.eks 10kr for ei flaske lano, da vet du at "Ok, 6 flasker holder i et halvt år". Fint! Da slipper du å kjøpe 16 flasker og hamstrer som en galing. Fint å vite sånn ca hvor lenge noe varer, slik at du kan følge med på tilbud og du vet OK, nå har jeg to flasker sjampo liggende og går snart tom, da burde jeg kjøpe det nå når det er på tilbud. Høres ufattelig dumt ut Det kan jeg være enig med deg i. Hvis man trenger å gjøre slikt som dette er man kanskje kvalifisert for å bo i omsorgsbolig e.l. Anonymous poster hash: 06856...78d
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 24. oktober 2015 #12 Skrevet 24. oktober 2015 (endret) AnonymBruker skrev (På 24.10.2015 den 13.54): Det kan jeg være enig med deg i. Hvis man trenger å gjøre slikt som dette er man kanskje kvalifisert for å bo i omsorgsbolig e.l. Anonymous poster hash: 06856...78d , Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
SiMa Skrevet 25. oktober 2015 #13 Skrevet 25. oktober 2015 En ting til. Kjøp deg ei lita skriveblokk. Fint å vite hvor lang tid du bruker på sjampo, zalo, toalettpapir etc. Skriv dette ned i blokken. Slik at når det er gode tilbud, f.eks 10kr for ei flaske lano, da vet du at "Ok, 6 flasker holder i et halvt år". Fint! Da slipper du å kjøpe 16 flasker og hamstrer som en galing. Fint å vite sånn ca hvor lenge noe varer, slik at du kan følge med på tilbud og du vet OK, nå har jeg to flasker sjampo liggende og går snart tom, da burde jeg kjøpe det nå når det er på tilbud. Høres ufattelig dumt ut Men noen ting kommer på tilbud i rykk og napp. F.eks cola og brus er ofte på tilbud, alltid en butikk i uken som har tilbud på det. Tannkrem, ikke så ofte. Nå mener jeg god tannkrem til 10 kr, ikke en middelmådig tannkrem du egentlig ikke liker som kommer hele tiden på tilbud til 20 kr. Da er det greit å vite at når det er på tilbud så kan du fint ta med deg 3 tuber tannkrem, for det holder i flere måneder, i stedet for å kjøpe 15 tuber. Last ned appen "Mattilbud". Den er gull! Kall meg rar, men jeg skrev lister de første par månedene. Har ikke betalt fullpris for sjampo, såper, oppvask-ting og slike tinger. Har heller ikke betalt fullpris for verken tørrvarer, halvfabrikata (som lasagne, mousakka, pastablandinger etc), hermetikk eller frysevarer. Eneste jeg betaler fullpris for er frukt og grønt og melk.. that's it. Jeg gikk en hel måned hvor jeg brukte maks 200kr på mat, fordi jeg hadde absolutt alt i skap og fryser, alt jeg trengte var frukt og grønt, og melk. 200kr på en måned, det er lommerusk! Og da kjøpte jeg meg pizza fra en restaurant en dag! Jeg har verken vært tom for tannkrem, skyllemiddel, kjøttdeig, dopapir eller pasta Det er heller ikke overfylt fordi jeg vet hva som kommer ofte på tilbud, og hvor lenge en ting varer (sånn ca). Det var faktisk lurt, jeg har ikke oversikt over dette, så kjøper alt for mye av noe (doruller tar plass) og for lite av andre ting (og må betale full pris på vaskepulver). Skal begynne å lage en sånn liste selv også.Bare en liten ting, ikke kjøp store mengder av nytt vaskepulver når det er på tilbud, det kan vise seg at du ikke tåler det og blir sittende med fem pakker du ikke får brukt.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #14 Skrevet 25. oktober 2015 Jeg flytter ut for første gang i mitt liv. Hva kan gå galt? Det eneste jeg har kommet på selv er hjemlengsel, men det hadde vært veldig synd. Kan dere som har flyttet ut, komme med noen gode tips til meg? Anonymous poster hash: 987a4...2fb Dritt av en leietager, lekasjer, småkryp, kjedelige venner å bo med, dyr regninger. Anonymous poster hash: 880e1...28d
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #15 Skrevet 25. oktober 2015 Dritt av en leietager, lekasjer, småkryp, kjedelige venner å bo med, dyr regninger. Anonymous poster hash: 880e1...28d [/acronym** ** dyre Anonymous poster hash: 880e1...28d
Chizue Skrevet 25. oktober 2015 #16 Skrevet 25. oktober 2015 Det kan jeg være enig med deg i. Hvis man trenger å gjøre slikt som dette er man kanskje kvalifisert for å bo i omsorgsbolig e.l. Anonymous poster hash: 06856...78d Hehe.... Er greit å ha kontroll over hva man bruker De som kanskje burde flyttet inn i en omsorgsbolig er de som har null clue på økonomi, har sett mange tilfeller med venninner som har flyttet ut for første gang..Som studenter, hvor de får første stipend og de går ut og shopper og uka etterpå har de knapt ett rød øre å handle mat for.. Så har du de få av oss som skriver ned hva vi bruker, når det er tilbud osv, Og kanskje kan leve fett på slutten av måneden om vi var flink i starten Jeg har bodd borte siden jeg var 16 og det er 11år siden, men helt ærlig, jeg skriver enda ned, jeg tar vare på alle kvitteringer loggfører dette i ei mappe..Hvorfor? Jeg har jo kontroll, rett og slett fordi det har blitt en vane for meg
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 25. oktober 2015 #17 Skrevet 25. oktober 2015 (endret) SiMa skrev (På 25.10.2015 den 16.44): Det var faktisk lurt, jeg har ikke oversikt over dette, så kjøper alt for mye av noe (doruller tar plass) og for lite av andre ting (og må betale full pris på vaskepulver). Skal begynne å lage en sånn liste selv også.Bare en liten ting, ikke kjøp store mengder av nytt vaskepulver når det er på tilbud, det kan vise seg at du ikke tåler det og blir sittende med fem pakker du ikke får brukt. , , Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #18 Skrevet 26. oktober 2015 Eh ok... kjenner flere som har brukt denne metoden i starten, og har spart my penger på det. Vet du hvor lenge en flaske zalo varer? Eller hva med tannkrem, sjampo, skyllemiddel, oppvasktabletter, toalettpapir etc? De første månedene så er det greit å få en oversikt. For når dusjsåpe kommer på tilbud til 10 kr (i stedet for å betale fullpris på 30kr), så er det fint å vite at en flaske varer i så mange uker. Så da kan du fint ta med 4 flasker, for du da har fulgt med og vet at dusjsåpe er noe som sjeldent kommer på tilbud. Faktisk, så kommer dusjsåpe på tilbud ganske ofte. Det å kjøpe 10 flasker er bortkastet penger. For om 2 uker så kommer de på tilbud igjen. Har du trang økonomi så har du da kastet bort flere hunder kroner på å være "smart". Når du ikke trenger det. Også er oppvasktabletter på tilbud, noe som ikke kommer på tilbud vær bidige måned. Også sitter du der med 10 flasker dusjsåpe og må kjøpe oppvasktabletter til fullpris. Det eneste jeg betaler fullpris for er ferskvarer. Alt som er tørt, fryst og har lang holdbarhet har jeg ikke betalt fullpris for. Kvalifiseres for å bo i omsorgsbolig? Kanskje det, men jeg trenger ihvertfall ikke å si nei til fester, reiser og annet som er dyrt og "unødvendig". Jeg hamstrer også når ting er på tilbud ^^ Og jeg hamstrer spesielt når jeg er i utlandet. Ikke at det blir billigere iom at jeg bruker mye penger på reisen, men da jeg studerte var det klasseturer som vi uansett måtte dra på, og ett år tok jeg meg en ferietur. Nå når jeg jobber hamstrer jeg litt i utlandet uansett og. Mye baderoms/hygiene-artikler som er billigere, og også noe tørrmat. Da kjøper jeg gjerne noe av kvalitet også, som koster like mye som frist price i Norge liksom Oppvask og ryddighet var noe jeg sleit litt med da jeg flyttet for meg selv haha. Jeg var nok mest vant til at mamma tok oppvask, klesvask osv. Selv om jeg bidro mye i hjemmet. Men plutselig måtte jeg gjøre absolutt alt selv! Nå bor jeg alene på 6. året er det vel, og er vel egentlig første gangen jeg faktisk klarer å holde det ryddig i leiligheten mye har nok med at jeg ikke tok med så mye ting denne gangen da! Helt i starten da jeg flyttet ut tok jeg jo fks med meg bøker jeg hadde lest ut før, bare for å ha de i bokhylla. Tok jo bare plass, jeg leste de jo ikke om igjen! Lett for at det blir mindre plass til andre ting da, og mer rotete. Og hvis du ikke har funnet deg leilighet helt enda, jeg regner med at du har da? Men hvis ikke: OPPVASKMASKIN! Drit i om det blir ekstra strøm. Man sparer så sykt mye tid og krefter på å ha det.Anonymous poster hash: ee197...417
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #19 Skrevet 26. oktober 2015 * Handle på tilbud. Tro meg, det er gull verdt. Føler du deg ikke inspirert til å handle på tilbud, så får du ihvertfall inspirasjon etter et par episoder med kupong damene på youtube! Haha * Økonomi. Den er veldig, veldig viktig å ha kontroll på. Om du ikke føler deg helt flink med penger enda, så kan du opprette egen konto til regninger, sett en sperre på den, så du ikke kan ta ut pengene og bruke de på vas. Fra den kontoen kan du ha faste trekk til husleie, strøm etc. Jeg har 3-4 sånne kontoer med sperre på, for det funker fint for meg Om det er noe for deg, vet bare du Prøv deg frem i såfall.. * Elektriske apparater. Tv er faktisk ikke nødvendig. utgifter der er jo strøm, abonnemang, lisens. Har du data? Kjøp heller tilgang for 99 kr eller lignende, og se tv/film på data. Bruk avisene på data flittig. Samt videoene avisene legger ut stadig vekk. Mye underholdning der. Youtube har også veldig masse bra. Kommer ann på hva du liker å se på.. Ikke kjøp papiraviser. Aviser på nett oppdaterer hele døgnet og man får mer for pengene. Nå til dags kan man gjøre det meste via data. * Handling. Trenger du møbler, interiør etc, så har ikea mye billig. Ikea har blitt veldig bra med årene, og de har IKEA- family kort, som er gratis å få. De har mye på tilbud med IKEA family kortet. Sparer du en krone her og en krone der, kan det bli mye penger ut av det etterhvert.. Noe annet som også er veldig viktig. Sett opp en liste over faste matvarer og matvarer du bruker, skriv datoer ved siden av matvaren, for hver gang du kjøper ny av den varen. Hva har du kjøpt denne måneden? Hva kan du bruke mindre penger på? Trengte jeg egentlig den pizzaen til 100 kr, når jeg egentlig kunne fått middager for flere dager med den summen, som er sunn? Et godt tips jeg gjorde før, var å bake mye. Bakte brød, boller, rundstykker, horn etc, og fryste ned. Brukte lite penger en stund fremover da.. Nå vet jeg ikke om du jobber, går på nav, skole etc. Men uansett får du mange gode råd i denne tråden. Husk, det kan ta tid før du finner ut et system som passer for DEG, både når det gjelder handling, baking, økonomi oppsett etc. Lykke til! Dette går så bra atte. PS: Har du litt penger til overs pr mnd, er det lurt å legge av resterende, eller litt av det inn på en "Buffer" konto, i tilfelle noe skulle skje, om du havner i en økonomisk knipe eller trenger nye hvitevarer etc. Hjemlengsel hadde jeg den første tiden. Det gikk over etterhvert, og jeg satte veldig pris på friheten og privatlivet. Så klart det kan være tøffe tider/stunder, men sånn er livet. Livet er ingen dans på roser. Det du ikke dør av, gjør deg sterke, og noen erfaringer rikere Jeg har flere råd, men skal på jobb snart så rekker ikke å notere ned Anonymous poster hash: 3af11...a01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå