Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er  16 år gammel gutt gutt og i august skal jeg flytte ut på hybel i Bergen. Jeg har funne en liten kjellerleilighet i Arna for 5000 kr i mnd pluss strøm. Jeg er litt usikker rundt prisene i Bergen, men jeg tror jeg har fått en ganske grei pris. Hva tror derre? 

Men målet med denne tråden er ikke å snakke om leiligheten. Jeg lurer om noen har gode tips/råd til å spara mest mulig, men samtidig har det godt. Hvordan kutta ned på utgifter?  Jeg er ute etter generelle erfaringer som kan hjelpe meg i hverdagen og ikke minst få orden på økonomien.

Jeg lurer også på hva ugifte hadde derre når det budde på hybel? Så kort sagt  jeg er på jakt etter tips til alt, alt fra innkjøp av klær, til mat osv.  

Jeg  tenker at det hadde vært mulig å spare på mat. Er det sider der du kan sjå forskjellig tilbud for butikker? Har derre noe gode tips til mat jeg kunne laga som er billig men godt eller vett nettsider som kan hjelpe meg? Men samtidig vil jeg ette sunt også. 

Klær er noe jeg har tenk på litt og jeg tenker jeg kommer ikke til å bruke mye penger, men samtidig vil jeg ha skikkelige kle og sjå ordentlig. Har derre noe tips til hvordan jeg kunne spare med klær. Kjøpe på nett? Er det kanskje noe sider der de viser tilbuda for forskjellige butikker? :D

Siden jeg er ikke student så jeg tror jeg har ikke alle tilbuda en student har, men er det noe tilbud som er veldig lure som jeg kan benytte meg av? Jeg vett jeg kan få  ungdombillett til 350 kr i mnd, men er det noe ant?

Tenker også på å jobba i helgene og av og til etter skolen, men så lenge det ikke påvirker skolegangen min. Så kanskje har derre noe tips til hvordan jeg kan finne meg jobb? 

En tid til jeg er litt bekymret for strømrekningen. Siden utleierer sier at strømrekningen kan fort stige over 1000 kr i mnd. Er det noe måter jeg kan spare strøm på? :D  

Men  jeg er ikke ute etter  berre tips til punkter jeg har nemt ovenfor, men til alt mulig. Siden jeg regner med jeg har glømt noe:). Er det noen andre ting jeg kunne spara som jeg har ikke nemt så gjerne kom med de? 

Nå tenker jeg kommer til å fortelle litt om inntekta jeg tror kommer til å ha. Så det er stipend, penger jeg har tjent av sommerjobb (er litt usikkert hvor mye jeg kommer til å tjene, men jeg jobber 5 dager i uka pluss av og til helg) og 2000kr i mnd fra foreldre. Jeg tar ikke med jobb i tillegg fordi jeg vett ikke om jeg kommer til å finne meg en. Jeg tror jeg kan ha inntekt rund 10 000 kr i mnd(men detter er i veldig grove trekk kan hende det er  til og med mindre). Men som sagt detter er ikke noe nøyaktig utrekning. 

Så til utgifter. Det er jeg er minst sikker på, men det jeg er sikker er leie og strøm og der går det fort 6000 kr i mnd tror jeg.   I tillegg her jeg sånne ting som ungdoms billett 350 mnd, mat ca 1500 mnd eller mer er litt usikker :D Hva ugifte hadde derre?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bare 1500 kr i måneden på mat? Det var nok i minste laget. Med mindre du har tenkt å leve av brødskiver?

Det er nok altfor lite budsjett for en person. Tipper du havner på minst en tusenlapp mer. Klarer du å kjøpe kun på tilbud og alle billigste artikler på alt (First Price f.eks, det er et billigmerke) så går det med litt tid og innsats for å både reise til de butikkene og å finne tilbudene. Du har kanskje månedskort uansett, så du har vel mulighet til å reise til en billigbutikk uten å betale ekstra for reisen dit?

Jeg kjenner ikke til noen nettside som samler tilbud fra dagligvarekjedene. Du må bare følge med i alle reklamebladene som legges i postkassa, og sammenligne priser og utvalg der.

På tv har jeg ofte sett programmet Luksusfellen. Der setter de opp budsjetter og sparetiltak for folk som har brukt for mye penger. Jeg har aldri sett dem sette opp mindre enn 2500 i mnd på mat til èn person. Og dette er økonomiske eksperter som har peiling på budsjett og hva folk bruker.

Du kan jo ikke leve av direkte usunn mat som det ikke finnes næring i. Da blir du jo sjuk av underernæring! Mange som vil spare penger spiser f.eks. altfor mye nudler, som er veldig billig, men som det overhodet ikke er noe næring i. Unngå det, selv om det er billig. Ha det i skapet som reserve en sjelden gang bare.

Beste måten å spare strøm på, er å tenke over hva du bruker. En stor strømsluker er oppvarming av varmtvann man bruker til å dusje. Står du i dusjen 20 minutter og koser deg? Vask deg kjappere og gjør det unna på 10 minutter - strøm og penger spart. Skal du bare være hjemme en søndag og slappe av uten å treffe folk, kan du sikkert droppe den dagens dusj og spare de pengene.

Når du vasker opp og skal skylle oppvasken; skru av varmtvannet og skyll oppvasken under kaldt vann.

Annet sparetiltak på strøm er å alltid slå av lyset i rommene du ikke er. Benytt sparepærer i lysene/lampene, det sparer du mye på. Sparepærer bruker en brøkdel av strømmen. Man får kjøpt rimelige pærer på Clas Ohlson (hvis denne butikken finnes i Bergen, da). Billigere der enn i matvarebutikken.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Bak brød selv! Lag store mengder mat slik at du kan fryse ned. Hamstre når deg er salg osv.

Klær, sørlig vinterjakke og sko er kjekt å ønske seg til bursdag/jul. Prøv å få deg en ekstrajobb, vet det er vanskelig når man er under 18 men det er verd et forsøk. Sånn ellers så bare prøv å hamstre litt hjemme når du er der, haha

Anonymous poster hash: fa717...d86

Skrevet (endret)

Anbefaler deg å sjeke SIFOs standardbudsjett (http://kalkulator.referansebudsjett.no/php/standard.php ) og ta det som utgangspunkt. 

Du må nok leve billigere enn det som listes opp der, men som det blir nevnt over; mat er dyrt. Du sparer endel på å kjøpe billig typer og hos billig-butikker (ikke spar, meny osv) men kiwi, rema1000. 

Strøm er dyrt også, men veksler vanligvis gjennom året. i de kalde måneder så kan du spare ved å kle på deg stilongs og ull inne. ;)

Endret av GirlGeek
  • Liker 1
Skrevet

Det er vel foreldrene dine som må dekke noe når du går på vgs om jeg ikke tar feil? Dersom det i utgangspunktet var tilgang på vgs og den linjen du ønsket der du bodde før, så bør du hvertfall legge listen lavt for hva du forventer å få av penger av dine foreldre.

Om klær:
Det finnes flere sider med klær på nettet. Mange med gratis frakt og åpent kjøp (dersom genseren ikke passet likevel, så kan du sende den tilbake og bytte størrelse eller få penger tilbake). Mange slike nettsider er ofte billigere enn å gå i butikk. Mange har også ofte salg, og da kan man få klær for en billig penge. Husk på toll dersom du bestiller fra utlandet. Uansett så trenger du sikkert ikke sååå mange klær. Noe kan du jo ønske deg til jul og bursdag, slik som vinterjakke, joggesko o.l. Som oftest trenger man mindre klær enn man selv tror. Og det er ikke slik at alle ser at du kun bruker klær av en liten bunke i skapet ditt. 

Om mat:
De fleste matbutikker har tilbudsaviser på nettsidene sine. Disse kan du jo bruke når du skal handle inn mat. Ellers kan det være en idé å gå til innkjøp av en liten fryser dersom du ikke har tilgang på det i hybelen. Da kan du lage større porsjoner og fryse ned. Dette kan du spare på, spesielt dersom du har kjøpt kjøtt/andre ingredienser på tilbud. Ofte er det jo for mye kjøttdeig i en pakke til en person, og da slipper man å kaste restene etter matlaging. Da kan man fryse inn. Ellers så kan du søke på google etter billige middager. F.eks. kan man få lapskausblanding i frysedisken til under 10kr (om jeg ikke tar feil?) og så kan man kjøpe pølse/annet kjøtt å ha oppi. Det vil gi flere porsjoner som du kan fryse ned. 

Om strøm:
Bruk mindre tid i dusjen enn vanlig. Med mindre du er en racer i å dusje fort fra før av. Ikke la vannet renne mens du smører deg inn med såpe og sjampo. Skru av lamper i rom du ikke bruker. Nå er det jo ikke mange rom i en hybel :P Men skru av alle lamper før du går ut. Bruk peis dersom det skulle vært tilgang på det. Skru av ovner og bruk heller gode ullsokker og varme klær. Man skal selvsagt ikke fryse. Men dersom man får nok varme av et ekstra par sokker og en varmere genser så sparer man en del på strøm av ovner, varmekabler o.l. 
Ellers står det litt tips her og sikkert flere steder på nettet: http://www.lyse.no/kundesenter/stroem/hvordan-spare-strom-article14372-15022.html

Andre ting du må huske på:
Innboforsikring. Så lenge du leier hybelen så kan du vel ha adresse hos dine foreldre? Og om foreldrene dine har innboforsikring og du fortsatt har adresse hos dem mens du bor vekke, så dekkes du også av den. Dette må noen korrigere meg i om jeg har feil! Om du ikke dekkes, så må du skaffe deg egen innboforsikring. 
Husk at du sikkert får flere nye venner på vgs. Det er fort gjort at man deltar på mye som koster penger. Så husk å sett av penger til aktiviteter. Det er kjedelig å sitte alene på hybelen fordi man har glemt å legge tilside penger. Men det er også lov å være blakk og ikke kunne delta på alt. Selv kan du foreslå aktiviteter som ikke koster penger og velge å delta på ting med omhu slik du ikke blir blakk.
Du bør også prøve å få deg en jobb. Sikkert ikke alle jobber man synes er attraktiv, men man tjener penger. Det kan f.eks. være behov for ekstravakter/helgevakter på sykehjem. Jeg vet ikke hvor keen du er på det, men jeg tror man kan komme litt fortere til en slik jobb når man er gutt. Men tror kanskje man helst bør være 17-18 da. Om du ikke klarer å skaffe deg en jobb (butikkjobb eller noe), så kan du legge ut småjobber på finn.no. Da kan du legge ut jobber du har mulighet til å utføre, som å klippe hekk, hjelpe til med utvask av hus osv. Eller se gjennom om noen i området allerede har lagt ut jobber de trenger hjelp til. 
Ellers er det nok lurt å jobbe så mye man kan i ferier. Da kan du vel også flytte hjem for å jobbe om det er der du allerede har tilgang på jobb.

Og for all del, ikke fall for fristelsen med å bruke kredittkort eller ta noen form for lån. Tror ikke man kan det når man er 16år. Men man vet jo aldri. Bruk aldri mer penger enn du har. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare 1500 kr i måneden på mat? Det var nok i minste laget. Med mindre du har tenkt å leve av brødskiver?

1500 kroner i mat skal gå helt fint så lenge en er flink til å planlegge. Ingen grunn til å leve av brødskiver for å holde seg til det budsjettet. De gangene jeg lever sparsomt klarer jeg meg på rundt 2000 kroner i mnd, da inkluderer dette også shampoo, toalettpapir og vaskemiddel.

Anonymous poster hash: f54ea...de0

AnonymBruker
Skrevet

5000,- i mnd. + strøm for en hybel var dyrt. Er det virkelig så dyrt for hybel?

Anonymous poster hash: 46d2f...798
AnonymBruker
Skrevet

http://enhver.no har en oversikt over tilbudene til de forskjellige butikkene og gir tilbudsavisene terningkast. De sammenligner også en god del av de vanlige matvarene. Kan se ut som de har tatt sommerferie akkurat nå, men den pleier å være ganske oppdatert:) 

Anonymous poster hash: f54ea...de0
AnonymBruker
Skrevet

ja

Anonymous poster hash: d1ed4...0f7

Skrevet (endret)

5000 kr for å bo i Bergen (og i Fana - langt utenfor sentrum) er ikke billig!!  Hvor stort er det? Det er ikke en unormal pris, men det er ikke billig. I utgangspunktet burde du som VGS-elev ha funnet deg noe billigere. Det er mulig. Bor du helt alene kanskje? Det koster jo gjerne litt, menmen. Så lenge du kan dekke husleiga så er det jo ditt valg. Jeg fikk selv utbetalt rundt 5000 kr i måneden i stipend da jeg gikk på VGS, og det inkluderte bostipend og grunnstipend. Jeg hadde aldri klart å betale en husleie på 5000 kr i måneden, men får håpe at bostipendet har blitt litt mer siden da.

Og 1000 kr på strøm i måneden høres helt vilt ut. Selv om vinteren klarer jeg ikke å komme i nærheten av 1000 kr i strøm, og det er inkludert nettleige og forbruk. På det verste er det kanskej snakk om 1000 kr på to måneder i løpet av vinteren, men det har ikke skjedd. Greittnok, jeg har varmvatn og vaskemaskin inkludert i leiga, så jeg sparer jo mye strøm der, men likevel.. Så her er det noe som er litt rart synest jeg. Er leiligheten veldig stor og trenger mye oppvarming? Slå iallfal av ALT av varmekabler, det tar mye strøm.  Skaff deg varmekilder som tar mindre strøm. Panelovner og oljeovner bruker mye strøm. Jeg vil foreslå en type ovn som blåser ut varm luft og som slår seg av når ønsket grad er oppnådd. Om du kan, kanskej du prøve å dusje i treningssenteret på skolen om det er et der? Og IKKE bruk tørketrommel, det tar mye strøm. Alltid lufttørk og prøv å fylle opp maskinene når du vasker kler. Husk at alt ikke trenger å vaskes på 60 grader. 

Ellers kan du spare mye på mat med å følge med på mattilbud ja. Det er en app som heter mattilbud. Så viss du har smarttelefon så går du inn og laster den ned. Den er gratis og oppdateres hver uke.

Tja. Jeg liker å handle på tilbud på Zalando. De har ofte tilbud på merker med god kvalitet og man kan ofte få rabattkoder her og der, så jeg ville fulgt med på den siden. Ellers er det jo mulig å stikke innom freetex i Bergen. Er du heldig finner du helt fine og kler til god kvalitet billig. Høres smart ut at du tenker kvalitet fremfor kvantitet. Unngå H&M ved buksekjøp og tskjorter. Det går fort hull i...

Endret av lillsunshine
AnonymBruker
Skrevet

det er fortsatt litt tid igjen til solestart så heng som en hale på den som koker middag og lær deg å lage mat fra bunnen, det smaker bedre enn ferdigmat og er billigere og du får rester som du kan dele opp i porsjoner og fryse ned

og kjøp inn på tilbud, lær å bak brød selv og lage syltetøy og saft av selvpukkede bær (solbær gir godt syltetøy og stikkelsbør gir god saft)

klær - trenger du noe no eller er det bare at du har lyst på, om du trenger noe så sjekk alle kjedebutikkene no for no er det gjerne halvpris på halv pris eller halv pris av rød pris, og ellers ønsk deg til bursdag og jul

strømsparing - godt ullundertøy og gode pledd så slipper du å varme opp så mye , dusj fort,

hva annet du trenger- handduker, kjøkken handduker, kopper og kar altså ting å lage mat i og med og til å spise av og med og drikke av, sengetøy- dyne og pute og trekk til, oppvask børster og kluter til benker, støvkluter, kluter til rundt om på badet og egen do klut, noe å vaske gulva med enten langkost eller mopp, er der tepper så trenger du en liten støvsuger,

og ja ikea har et rimelig starter sett med kasseroller, og de har kanskje også rimelig servise til 4 personer som er nok når en bor på hybel,

få forldrene dine til å sjekke med sitt forsikringsselskap om deres forsikring også gjeler for deg på hybel viss ikke så m du ha egen innbo forikring for regner med at du har både telefon og laptop som kan bli vanskelig å erstatte om det skulle bli ødelagt og forsikringen ikke dekker deg på hybel

Anonymous poster hash: c69eb...a57

Skrevet

Anbefaler deg å sjeke SIFOs standardbudsjett (http://kalkulator.referansebudsjett.no/php/standard.php ) og ta det som utgangspunkt. 

Du må nok leve billigere enn det som listes opp der, men som det blir nevnt over; mat er dyrt. Du sparer endel på å kjøpe billig typer og hos billig-butikker (ikke spar, meny osv) men kiwi, rema1000. 

Strøm er dyrt også, men veksler vanligvis gjennom året. i de kalde måneder så kan du spare ved å kle på deg stilongs og ull inne. ;)

Takk, den SIFO var veldig grei utgangpunkt i å lage budsjett. 

Skrevet

Det er ikke hybel, Det er en liten kjellerleilighet med en liten stova, soverom, kjøkken og bad.  

Skrevet

5000 kr for å bo i Bergen (og i Fana - langt utenfor sentrum) er ikke billig!!  Hvor stort er det? Det er ikke en unormal pris, men det er ikke billig. I utgangspunktet burde du som VGS-elev ha funnet deg noe billigere. Det er mulig. Bor du helt alene kanskje? Det koster jo gjerne litt, menmen. Så lenge du kan dekke husleiga så er det jo ditt valg. Jeg fikk selv utbetalt rundt 5000 kr i måneden i stipend da jeg gikk på VGS, og det inkluderte bostipend og grunnstipend. Jeg hadde aldri klart å betale en husleie på 5000 kr i måneden, men får håpe at bostipendet har blitt litt mer siden da.

Og 1000 kr på strøm i måneden høres helt vilt ut. Selv om vinteren klarer jeg ikke å komme i nærheten av 1000 kr i strøm, og det er inkludert nettleige og forbruk. På det verste er det kanskej snakk om 1000 kr på to måneder i løpet av vinteren, men det har ikke skjedd. Greittnok, jeg har varmvatn og vaskemaskin inkludert i leiga, så jeg sparer jo mye strøm der, men likevel.. Så her er det noe som er litt rart synest jeg. Er leiligheten veldig stor og trenger mye oppvarming? Slå iallfal av ALT av varmekabler, det tar mye strøm.  Skaff deg varmekilder som tar mindre strøm. Panelovner og oljeovner bruker mye strøm. Jeg vil foreslå en type ovn som blåser ut varm luft og som slår seg av når ønsket grad er oppnådd. Om du kan, kanskej du prøve å dusje i treningssenteret på skolen om det er et der? Og IKKE bruk tørketrommel, det tar mye strøm. Alltid lufttørk og prøv å fylle opp maskinene når du vasker kler. Husk at alt ikke trenger å vaskes på 60 grader. 

Ellers kan du spare mye på mat med å følge med på mattilbud ja. Det er en app som heter mattilbud. Så viss du har smarttelefon så går du inn og laster den ned. Den er gratis og oppdateres hver uke.

Tja. Jeg liker å handle på tilbud på Zalando. De har ofte tilbud på merker med god kvalitet og man kan ofte få rabattkoder her og der, så jeg ville fulgt med på den siden. Ellers er det jo mulig å stikke innom freetex i Bergen. Er du heldig finner du helt fine og kler til god kvalitet billig. Høres smart ut at du tenker kvalitet fremfor kvantitet. Unngå H&M ved buksekjøp og tskjorter. Det går fort hull i...

Som sagt er det en liten kjellerleilighet med en liten stova, soverom, kjøkken og bad, og jeg kommer til å bu aleine. 

Skrevet

5000 er en ok pris, ihvertfall i Arna som ikke er så veldig sentralt. Men 1000 i strøm i mnd er mye, her må du sjekke hva det er som trekker strøm. Sjekk om du kan få deg jobb i en av butikkene rundt i området, lever åpne søknader direkte til sjefen

• Liker 1
Skrevet

Last ned appen som heter mattilbud. 

Der finner du tilbudsoversikt over alle dagligvarebutikkene.'

1000kr i strøm i mnd høres helt vilt ut! Er du sikker på det ikke er er i kvartalet? 

Vi betaler 300kr mnd og bor i en 70kvm leilighet. 

Skrevet

Orker ikke lese gjennom alt som står her. Ser enkelte skriver noe om størm.

Pass på å skrive av strømmen når du flytter inn, og at den skal avskrives når du flytter ut. Pass på at du har egen strømmåler.

Jeg tok selv 1000,- i mnd i strøm når jeg leide ut leiligheten her.(a-konto)

Ble selvfølgelig avregnet.

Internettet mitt ble betalt av mamma og pappa. Om du har TV ikke glem at du får NRK-lisens.

Som en annen skriver er jo Zalando fin når det gjelder klær, men hvor mye nye klær trenger man egentlig? Ikke mye. Stor garderobe er luksusproblem.

Man trenger vel egentlig kun klær nok til at man rekker vaske det man ikke bruker.

Jeg husker ikke eksakt hva jeg hadde av budsjett på den tiden.. Ser noen nevner SIFO.. Sifo er veldig generisk, skulle jeg fulgt den hadde jeg vært personlig konk for lenge siden.. 

Når det gjelder mat er min erfaring er at:

I utgangspunktet er det meste av ferdigmat beregnet på 2 personer. (Til og med det på boks)

Makaroni og ost er godt og billig.

Pizza kan enkelt lages ved å bruke pitabrød.

Mye av maten man kan lage varer i 2 dager. (sett i kjøleskap)

For eksempel meksikansk gryte.

Skrevet

Det er vel foreldrene dine som må dekke noe når du går på vgs om jeg ikke tar feil? Dersom det i utgangspunktet var tilgang på vgs og den linjen du ønsket der du bodde før, så bør du hvertfall legge listen lavt for hva du forventer å få av penger av dine foreldre.

Om klær:

Det finnes flere sider med klær på nettet. Mange med gratis frakt og åpent kjøp (dersom genseren ikke passet likevel, så kan du sende den tilbake og bytte størrelse eller få penger tilbake). Mange slike nettsider er ofte billigere enn å gå i butikk. Mange har også ofte salg, og da kan man få klær for en billig penge. Husk på toll dersom du bestiller fra utlandet. Uansett så trenger du sikkert ikke sååå mange klær. Noe kan du jo ønske deg til jul og bursdag, slik som vinterjakke, joggesko o.l. Som oftest trenger man mindre klær enn man selv tror. Og det er ikke slik at alle ser at du kun bruker klær av en liten bunke i skapet ditt. 

Om mat:

De fleste matbutikker har tilbudsaviser på nettsidene sine. Disse kan du jo bruke når du skal handle inn mat. Ellers kan det være en idé å gå til innkjøp av en liten fryser dersom du ikke har tilgang på det i hybelen. Da kan du lage større porsjoner og fryse ned. Dette kan du spare på, spesielt dersom du har kjøpt kjøtt/andre ingredienser på tilbud. Ofte er det jo for mye kjøttdeig i en pakke til en person, og da slipper man å kaste restene etter matlaging. Da kan man fryse inn. Ellers så kan du søke på google etter billige middager. F.eks. kan man få lapskausblanding i frysedisken til under 10kr (om jeg ikke tar feil?) og så kan man kjøpe pølse/annet kjøtt å ha oppi. Det vil gi flere porsjoner som du kan fryse ned. 

Om strøm:

Bruk mindre tid i dusjen enn vanlig. Med mindre du er en racer i å dusje fort fra før av. Ikke la vannet renne mens du smører deg inn med såpe og sjampo. Skru av lamper i rom du ikke bruker. Nå er det jo ikke mange rom i en hybel :P Men skru av alle lamper før du går ut. Bruk peis dersom det skulle vært tilgang på det. Skru av ovner og bruk heller gode ullsokker og varme klær. Man skal selvsagt ikke fryse. Men dersom man får nok varme av et ekstra par sokker og en varmere genser så sparer man en del på strøm av ovner, varmekabler o.l. 

Ellers står det litt tips her og sikkert flere steder på nettet: http://www.lyse.no/kundesenter/stroem/hvordan-spare-strom-article14372-15022.html

Andre ting du må huske på:

Innboforsikring. Så lenge du leier hybelen så kan du vel ha adresse hos dine foreldre? Og om foreldrene dine har innboforsikring og du fortsatt har adresse hos dem mens du bor vekke, så dekkes du også av den. Dette må noen korrigere meg i om jeg har feil! Om du ikke dekkes, så må du skaffe deg egen innboforsikring. 

Husk at du sikkert får flere nye venner på vgs. Det er fort gjort at man deltar på mye som koster penger. Så husk å sett av penger til aktiviteter. Det er kjedelig å sitte alene på hybelen fordi man har glemt å legge tilside penger. Men det er også lov å være blakk og ikke kunne delta på alt. Selv kan du foreslå aktiviteter som ikke koster penger og velge å delta på ting med omhu slik du ikke blir blakk.

Du bør også prøve å få deg en jobb. Sikkert ikke alle jobber man synes er attraktiv, men man tjener penger. Det kan f.eks. være behov for ekstravakter/helgevakter på sykehjem. Jeg vet ikke hvor keen du er på det, men jeg tror man kan komme litt fortere til en slik jobb når man er gutt. Men tror kanskje man helst bør være 17-18 da. Om du ikke klarer å skaffe deg en jobb (butikkjobb eller noe), så kan du legge ut småjobber på finn.no. Da kan du legge ut jobber du har mulighet til å utføre, som å klippe hekk, hjelpe til med utvask av hus osv. Eller se gjennom om noen i området allerede har lagt ut jobber de trenger hjelp til. 

Ellers er det nok lurt å jobbe så mye man kan i ferier. Da kan du vel også flytte hjem for å jobbe om det er der du allerede har tilgang på jobb.

Og for all del, ikke fall for fristelsen med å bruke kredittkort eller ta noen form for lån. Tror ikke man kan det når man er 16år. Men man vet jo aldri. Bruk aldri mer penger enn du har. 

Nå høres jeg sikkert ut som en noob men hva er innboforsikring og hvorfor er det lurt?

Skrevet (endret)

Tusen takk for svara, setter stor pris.  Det med strømmen må jeg sjekke ut. Men hvor mye vill det betalt i strømregning for en lite kjellerleilighet på ca.30 kvm? Også vett noen rabatt som gjelder for med som er 16 år? 

Også hvor mye ville det sagt jeg trenger i inntekt i mnd, er 10 000 kr nokk? Og har det noe gode eksempler på en budsjett for noen på min alder? 

Endret av deima
Skrevet (endret)

Nå høres jeg sikkert ut som en noob men hva er innboforsikring og hvorfor er det lurt?

Innboforsikring er en forsikring som dekker inventar osv der du bor.

Dersom det skulle skje noe der du bor, oversvømmelse og alle tingene dine går istykker, så kan man få igjen på forsikring.

I tillegg til det luckiness skrev, så er det sikkert andre som går på samme skole som du skal begynne på som er i samme båt. Man kan jo høre om noen vil bli med å spleise på middag noen dager.. Enten at man ene dagen spiser hos han/hun, andre dagen spiser han/hun hos deg.

Eller at man spleiser på faktiske kostnader av det maten koster. Om man får med seg 3-4 kompiser kan man ha et ganske greit måltid.

Det med strømmen må jeg sjekke ut. Men hvor mye vill det betalt i strømregning for en lite kjellerleilighet på ca.30 kvm?

Kommer ann på. Veldig vanlig med a-konto. (At man forhåndssbetaler en sum i mnd, og får den avregnet per år/ved utflytting.)

Endret av AndreasBR

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...