AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #1 Skrevet 10. oktober 2015 Leser overskrifter som "Fint i sør - Vått i Nord" eller "Nå kommer vinteren i Sør, men Nord må vente i 2 uker til". Hva gjelder for meg?! Bor jeg i Sør, Nord eller Midt-Norge, og hvorfor skriver de så sjeldent Midt-Norge når det kommer til ekstremvær og slikt. Liksom, "Nå kommer Sola til Sør, Nord får sterk vind og regn i noen uker til". Hva med her... finnes vi ikke? Jeg bor i Trondheim. Hvor bor jeg? Sør, Nord, Midt-Norge? Jeg bor jo i Sør-Trøndelag, da må det jo være Sørlandet da? eller? Jeg suger balle i Geografi, trenger vell ikke nevne at jeg fikk 2 i geografi på ungdomskolen. Anonymous poster hash: 1dd07...ca0
Poserose Skrevet 10. oktober 2015 #3 Skrevet 10. oktober 2015 Tror Trøndelag gjelder som sør om man skal dele landet i to på den måten. Sør i den sammenhengen der gjelder nok kun Østlandet, da. Men de skriver sør for å få flere til å kjøpe/klikke. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #4 Skrevet 10. oktober 2015 Du bor i midt-norge. Anonymous poster hash: a4fe6...1bb
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #5 Skrevet 10. oktober 2015 Så forvirrende! Hvorfor heter det da ikke Midt-Trøndelag Takk for oppklaringen. Skal ikke være enkelt. ts Anonymous poster hash: e95f4...b67
Gjest Mats Skrevet 10. oktober 2015 #6 Skrevet 10. oktober 2015 Du bor i midt Norge. Nord og sør trøndelag er fylker i midt Norge. Da bor du i det fylket som ligger sør i midt Norge.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #7 Skrevet 10. oktober 2015 Du bor i midt Norge. Nord og sør trøndelag er fylker i midt Norge. Da bor du i det fylket som ligger sør i midt Norge. Forvirrende ts Anonymous poster hash: e95f4...b67
Gjest Mats Skrevet 10. oktober 2015 #8 Skrevet 10. oktober 2015 Forvirrende ts Anonymous poster hash: e95f4...b67 Du kan enkelt og greit si at du bor midt i landet Hverken nord, sør, vest eller øst.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #9 Skrevet 10. oktober 2015 Forvirrende ts Anonymous poster hash: e95f4...b67 Ikke egentlig ... Trøndelag ligger i den landsdelen som heter Midt-Norge. Midt-Norge ligger omtrent midt i landet, derav navnet. Trøndelag består av to fylker, Nord-Trøndeliag og Sør-Trøndelag, som ligger henholdsvis i nord og sør. Dette er ikke akkurat rakettforskning. Anonymous poster hash: 28a00...883 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #10 Skrevet 10. oktober 2015 Ikke egentlig ... Trøndelag ligger i den landsdelen som heter Midt-Norge. Midt-Norge ligger omtrent midt i landet, derav navnet. Trøndelag består av to fylker, Nord-Trøndeliag og Sør-Trøndelag, som ligger henholdsvis i nord og sør. Dette er ikke akkurat rakettforskning. Anonymous poster hash: 28a00...883 Når det står "varme i Sør, regn i Nord" på VG... hva gjelder da for meg? Det som er problemet... de nevner jo ikke midt-norge, det er alltid "ditten i Nord og datten i Sør"... glemmer de helt oss i midten da, med vilje? ts Anonymous poster hash: e95f4...b67
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #11 Skrevet 10. oktober 2015 Men når de snakker om nord og sør, så ser du vel sånn ca hvor du ligger på kartet?Anonymous poster hash: da325...2c1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #12 Skrevet 10. oktober 2015 Vel, avstandsmessig bor du nærmere Kristiansand enn Vadsø, men det går jo selvsagt an å gå inn på en av værtjenestene for å se hva værmeldingen sier for akkurat der du bor. Men av erfaring vil jeg si at når det er pent i sør og drittvær i nord eller omvendt, og du ligger omtrent på midten, vil du få penvær, tåke og snøstorm om hverandre sånn ca hvert kvarter. Altså typisk trøndervær. Anonymous poster hash: 28a00...883
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #13 Skrevet 11. oktober 2015 Så lenge du bor i Trondheim/trøndelag kan du forholde deg til følgende værmelding for resten av livet: "Det kommer i dag til å være sol, regn, tåke og snøvær. Hver av dem varer i ca 10 minutter, så skifter det. Hvis du er i månedene juni, juli, august og september kommer snøværet som ekstra regn. Temperaturen kan variere i alt fra 5-25*C, og ned i -15 om vinteren. Kle deg derfor for alle muligheter, allværsjakken er din beste venn". Været i Trondheim Anonymous poster hash: f2bbd...82b 7
Gjest Margit Spat Skrevet 12. oktober 2015 #14 Skrevet 12. oktober 2015 Gi blaffen i overskriftene i VG og gjør et søk på yr.no istedenfor. Enkelt og greit, myyyye mer oppdatert enn en avisoverskrift som ble laget i går kveld, og ikke minst mer nøyaktig. Hvis det skulle være vanskelig: gå for værvarselet til AB over meg
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #15 Skrevet 12. oktober 2015 Hvis man tror man bor på sørlandet når man bor i Trondhjem, da vinner man glatt prisen for Norges dummeste i geografi. Har du ikke fullført barneskolen? Anonymous poster hash: bb293...304 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #16 Skrevet 13. oktober 2015 Leser overskrifter som "Fint i sør - Vått i Nord" eller "Nå kommer vinteren i Sør, men Nord må vente i 2 uker til". Hva gjelder for meg?! Bor jeg i Sør, Nord eller Midt-Norge, og hvorfor skriver de så sjeldent Midt-Norge når det kommer til ekstremvær og slikt. Liksom, "Nå kommer Sola til Sør, Nord får sterk vind og regn i noen uker til". Hva med her... finnes vi ikke? Jeg bor i Trondheim. Hvor bor jeg? Sør, Nord, Midt-Norge? Jeg bor jo i Sør-Trøndelag, da må det jo være Sørlandet da? eller? Jeg suger balle i Geografi, trenger vell ikke nevne at jeg fikk 2 i geografi på ungdomskolen. Anonymous poster hash: 1dd07...ca0 For det første: Du bor i Midt-Norge, som er en region i landsdelen Sør-Norge. Midt-Norge har ikke offisiell status som landsdel. Det er likevel helt i orden å si at du bor i Midt-Norge, selv om det beste er å si at du bor i Trøndelag eller Trondheim. Alle vet at Trondheim er i Trøndelag, men hvis du kom fra et mindre sted ville det vært bedre å si Trøndelag slik at folk lettere kunne plassere det. For det andre: gi blaffen i generaliserende formuleringer som "fint i sør - vått i nord". Det er værmeldingen oppsummert i en setning, og ikke noe å henge seg opp i. Sjekk heller værmeldingen for akkurat der du bor, slik vi andre gjør. For det tredje: Sør-Norge og Sørlandet er to vidt forskjellige ting! Nord-Norge er nordligste del av Norge - fylkene Nordland, Troms og Finnmark. (https://no.wikipedia.org/wiki/Nord-Norge) Sør-Norge er det motsatte av Nord-Norge - altså inkluderer det Trøndelag (https://no.wikipedia.org/wiki/Sør-Norge) Sørlandet er sørligste del av Norge - fylkene Vest-Agder og Aust-Agder. (https://no.wikipedia.org/wiki/Sørlandet) Eksempel: Jeg bor i Oslo og Sør-Norge, men jeg bor ikke på Sørlandet. Du bor langt nord for Oslo, men du bor ikke i Nord-Norge. Kristiansand er på Sørlandet, som er sørlige del av Sør-Norge. Anonymous poster hash: 59c9f...027 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #17 Skrevet 13. oktober 2015 Hvis man tror man bor på sørlandet når man bor i Trondhjem, da vinner man glatt prisen for Norges dummeste i geografi. Har du ikke fullført barneskolen? Anonymous poster hash: bb293...304 Jeg har fullført barneskolen, men geografi er noe jeg har slitt med i alle år Sørlandet er Oslo for meg... Men blir forvirret når det er Sør-Trøndelag. Sier alltid at jeg er fra Trondheim. Trondheim er jo en av de største byene i Norge, så du må være veldig fjern hvis du aldri har hørt om Trondheim. Hørt om Bergen jeg også, men om det er Sør, Nord eller whatever på kartet vet jeg ikke. Men vet at Bergen er nederst på kartet, mer enn det trenger jeg ikke å vite. Jeg eier ikke stedsans heller, så kart og GPS må jeg ha for å kjøre rundt i Trondheim. Selv om at jeg har bodd her i 20+ år, altså født og oppvokst i Trondheim. ts Anonymous poster hash: e95f4...b67
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #18 Skrevet 13. oktober 2015 Jeg har fullført barneskolen, men geografi er noe jeg har slitt med i alle år Sørlandet er Oslo for meg... Men blir forvirret når det er Sør-Trøndelag. Sier alltid at jeg er fra Trondheim. Trondheim er jo en av de største byene i Norge, så du må være veldig fjern hvis du aldri har hørt om Trondheim. Hørt om Bergen jeg også, men om det er Sør, Nord eller whatever på kartet vet jeg ikke. Men vet at Bergen er nederst på kartet, mer enn det trenger jeg ikke å vite. Jeg eier ikke stedsans heller, så kart og GPS må jeg ha for å kjøre rundt i Trondheim. Selv om at jeg har bodd her i 20+ år, altså født og oppvokst i Trondheim. ts Anonymous poster hash: e95f4...b67 Sørlandet er Aust-Agder og Vest-Agder, og ligger langt sør for Oslo. Oslo er ikke på Sørlandet. Oslo er på Østlandet. Både Sørlandet og Østlandet er deler av Sør-Norge. Fylket Sør-Trøndelag har navnet sitt fordi det er sørlige del av Trøndelag, ikke fordi det ligger sør i Norge. Det blir det samme som at et sted kan ligge nord i Australia, selv om hele Australia ligger langt sør. Jeg synes det er vanskelig å tro at du kan være over 20 år gammel og ikke forstå dette. Anonymous poster hash: 59c9f...027 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #19 Skrevet 13. oktober 2015 Jeg har fullført barneskolen, men geografi er noe jeg har slitt med i alle år Sørlandet er Oslo for meg... Men blir forvirret når det er Sør-Trøndelag. Sier alltid at jeg er fra Trondheim. Trondheim er jo en av de største byene i Norge, så du må være veldig fjern hvis du aldri har hørt om Trondheim. Hørt om Bergen jeg også, men om det er Sør, Nord eller whatever på kartet vet jeg ikke. Men vet at Bergen er nederst på kartet, mer enn det trenger jeg ikke å vite. Jeg eier ikke stedsans heller, så kart og GPS må jeg ha for å kjøre rundt i Trondheim. Selv om at jeg har bodd her i 20+ år, altså født og oppvokst i Trondheim. ts Anonymous poster hash: e95f4...b67 Herregud...en ting er å være så dårlig i norsk geografi, en helt annen er å faktisk innrømme det. Dette er jo direkte flaut. Oslo er på sørlandet? Anonymous poster hash: bb293...304
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #20 Skrevet 15. oktober 2015 Herregud...en ting er å være så dårlig i norsk geografi, en helt annen er å faktisk innrømme det. Dette er jo direkte flaut. Oslo er på sørlandet? Anonymous poster hash: bb293...304 Ja, og ble overrasket over vedkommendes alder. 20+? Anonymous poster hash: 3a7a1...df0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå