Gå til innhold

Fiffige ord og uttrykk


Gjest Gjest_flabbycat

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_flabbycat

Jeg er veldig glad i ordet fiffig, det hører jeg ikke mange som sier nå for tiden! Og hvor mange er det som tar seg en pjolter i dag?

Og så tenker jeg litt på ord som kanskje snart forsvinner fra språket vårt. Kanskje forsvinner telefonkatalogen eller hustelefonen?

 

Har dere noen eksempler på norske ord og uttrykk som ikke brukes lenger og som dere kanskje vil bevare? 

Eller noen ord dere helst vil få bort fra ordboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gleder meg til det blir lov å skriva nippler om brystvorter :)

Anonymous poster hash: 5c3a3...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_flabbycat

Gleder meg til det blir lov å skriva nippler om brystvorter :)

Anonymous poster hash: 5c3a3...56d

Huff, nippler er så fælt ord :P brystvorter og egentlig! Hva med å kalle dem areola? riktignok latinsk, men mye bedre i mine ører  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mange er det som tar seg en pjolter i dag?

 

 

Hvor mange som drikker pjolter er vel ikke et språklig spørsmål? Jeg vet ikke om noen som drikker pjolter.

Anonymous poster hash: 4e5ef...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvor mange som drikker pjolter er vel ikke et språklig spørsmål? Jeg vet ikke om noen som drikker pjolter.

Anonymous poster hash: 4e5ef...a50

 

Hva er en pjolter? Er det det samme som karsk?

Anonymous poster hash: 7842e...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om noen som drikker pjolter.

Jeg drikker pjolter rett som det er. Den skal egentlig være laget av selters, og det er ikke helt enkelt å få tak i. Så vidt jeg vet er det bare to fabrikker som lager selters i Norge nå; Grans (Rema 1000) er den beste, etter min smak.

Anonymous poster hash: fff3c...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Pølsevev, kavaler, fjong, taskenspiller, luguber. Fikk også høre at jeg hørtes ganmel ut når jeg sa "Kirsten Giftekniv" og "frierferd" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_flabbycat

Pølsevev, kavaler, fjong, taskenspiller, luguber. Fikk også høre at jeg hørtes ganmel ut når jeg sa "Kirsten Giftekniv" og "frierferd" :P

Taskenspiller! Den likte jeg  :laugh:  Kirsten Giftekniv er vel ikke så mye brukt nå lenger nei. Er vel det engelske "match maker" som har tatt over kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nippler er så fælt ord :P brystvorter og egentlig! Hva med å kalle dem areola? riktignok latinsk, men mye bedre i mine ører  :fnise:

 

Areola er området rundt brystvortene. Det er mange som kaller dem brystknopper, også. Låter det bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, nippler er så fælt ord :P brystvorter og egentlig! Hva med å kalle dem areola? riktignok latinsk, men mye bedre i mine ører  :fnise:

 

En nippel er spissen og areola er det mørke området rundt.

 

Anonymous poster hash: 5d782...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En nippel er spissen og areola er det mørke området rundt.

Anonymous poster hash: 5d782...fe1

 

 

Areola varierer i farge fra meget lys rosa til svært mørk.

 

Dette er nipler:

 

Bilder av nipler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Portemonné er også et fantastisk ord! Mye kulere enn lommebok!

 

Men er ikke det mer en (penge)pung enn lommebok, egentlig?

 

For øvrig liker jeg "fiffig" godt selv, og bruker det aktivt. Ellers kommer jeg egentlig ikke på noen "rare" ord jeg bruker, men det er garantert noen! Kjæresten synes i alle fall det  :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pompadour, muffe, fadermorder, vankelmodig, vederheftig.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke det mer en (penge)pung enn lommebok, egentlig?

For øvrig liker jeg "fiffig" godt selv, og bruker det aktivt. Ellers kommer jeg egentlig ikke på noen "rare" ord jeg bruker, men det er garantert noen! Kjæresten synes i alle fall det :laugh:

Vet egentlig ikke, folk bruker jo lommebok om pengepung/myntlommebok også og min farmor sa portemonné til både pengepung og lommebok. Et kult ord er det uansett! :) Fiffig er også et stilig ord, ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...