Gå til innhold

Betaling av legemidler til barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei datter som blir 16 år på nyåret. Hun bruker en del astma og allergi medesiner.

Men når begynner hun og betale selv for å så eventuelt få frikort?

Har spurt flere apotek,men får like mange svar.

Noen sier hun må betale den dagen hun blir 16,noen sier fra måneden etter hun blir 16 og noen sier hun ikke skal betale før den dagen hun blir 17.

Noen her som vet hva som er riktig? Regner med at hun også da må betale hos lege eller er det en annen regel?

Anonymous poster hash: 462a9...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dagen man fyller 16, gjelder både medisiner og legetime



Anonymous poster hash: 98612...b22
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen man fyller 16, gjelder både medisiner og legetime Anonymous poster hash: 98612...b22

ok... Synes det er så rart at apotekene ikke kan disse reglene. De ser nesten rart på meg og sier vet ikke når jeg spør

Anonymous poster hash: 462a9...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apotekene trenger strengt tatt ikke å vite reglene, da info kommer opp automatisk når de taster inn fødselsdato i datasystemet. Legen, derimot, må vite slikt.

For øvrig lett søkbart på nett. Dette kom opp i første lenke da jeg søkte på "barn betaling medisin" på Google: "Fra og med måneden du fyller 16 år betaler du 38 prosent av reseptbeløpet, men ikke mer enn 520 kroner per utlevering av legemidler tilsvarende tre måneders forbruk"

https://www.apotek1.no/bruk-av-legemidler/resepter-og-refusjon/blaa-resept-og-egenandeler

Anonymous poster hash: b7263...104

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestilte en legetime selv, og gikk uten å betale. Hun trodde det var gratis. Fikk regning hjem, inkl ekstra gebyr.

Husk at fra og med fylte 16 år, får du automatisk ingen tilgang til hennes info, om du så kun ringer for blodprøver svar. De nekter deg info. I tillegg forsvinner hennes ev elektroniske resepter, fra din eresept side.

Denne overgangen var veldig vanskelig for meg. Da jeg følte at hun fortsatt var min lille datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...