AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2015 #1 Skrevet 9. oktober 2015 Vi skal bytte ut begge bilene nå, og etterhvert som vi kikker så lokker naturligvis bare dyrere og dyrere biler :-P Hvor mye er det verdt å ha en relativt ny bil kontra en eldre? Vi bytter ut to 15 år gamle biler. Anonymous poster hash: aeb51...5fd
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2015 #2 Skrevet 9. oktober 2015 Forresten, det var lite gjennomtenkt spm fra meg. Lønn hr ikke noe å si. Hvor mye har dere i samlet billån og er det verdt det? Anonymous poster hash: aeb51...5fd
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2015 #3 Skrevet 9. oktober 2015 Jeg har rett under 70.000 igjen på billånet. Det er jo veldig klart at bil ikke akkurat er en investering, så hvor mye det er verdt er vel opp til den enkelte. Anonymous poster hash: b2478...7bb
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2015 #4 Skrevet 9. oktober 2015 0kr i billån, og det er verdt det. To 13 år gamle kvalitetsbiler. Billån er noe av det mest idiotiske som fins. Du betaler renter og avdrag på noe som faller sterkt i verdi, hele tiden. Jeg kjenner folk som har kjøpt elbil til 600000 og sier det er jo så billig. Når jeg spør om alt er lån tar det 5s å regne ut at de betaler like mye i rente hvert år som jeg betaler for drivstoff og forsikring. Så kommer verditapet på ca 30-40000kr/år, som er ca 5000kr med våre biler. Plutselig var det ikke så lønnsomt med elbil lel.Anonymous poster hash: 4717b...058 5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2015 #5 Skrevet 9. oktober 2015 Jeg har et forholdsvis lite boliglån i forhold til verdi på bolig - så jeg valgte å bake billånet inn i boligen for å få hverdagen mer oversiktlig og kun ha et lån å forholde meg til etter at jeg ble alene. Bryr meg ikke om at bilen synker i verdi. Kommer til å kjøre den i mange år enda. Den er forøvrig 4 år gammel og er en stor og solid familiebil. Anonymous poster hash: bfaae...ae3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2015 #6 Skrevet 9. oktober 2015 Hadde jeg tatt opp lån til kjøp av bil hadde jeg nok bakt det inn i boliglånet også. Ulempen med det er dog at du kan ende opp med å betale for en bil i 20 år - men skal du ha den så lenge?Anonymous poster hash: 4717b...058
Labbetussen Skrevet 9. oktober 2015 #7 Skrevet 9. oktober 2015 Vi har 67.000 netto inn, 5.000.000 i boliglån og 160.000 i billån over 5 år med 2600kr pr. mnd! Vi også byttet ut 10 år gammel bil for og ha "bekymringsfritt" bilhold de neste 5 åra. For oss er det verst det..
Ruccula Skrevet 9. oktober 2015 #8 Skrevet 9. oktober 2015 Har 240 000 i billån. Lånet er dyrt, men jeg orker ikke gamle dritt biler som det er noe galt med hele tiden. Har nå en helt ok suv fra 2010
jomann Skrevet 10. oktober 2015 #9 Skrevet 10. oktober 2015 (endret) Vel, hvis du ønsker å rettferdiggjøre det å kjøpe helt ny bil, så kan jeg med glede fortelle deg at det er en myte at det er kjempedyrt å ha ny bil kontra brukt eldre bil. Det er regnet på dette flere ganger i media og forskjellen utgjør noen hundrelapper i året på en helt ordinær bil. Det er du som må avgjøre om det er verdt å ha en helt ny og sikker bil som koster noen hundrelapper mer i året eller å ha en gammel og langt mer trafikkfarlig bil for å spare noen hundrelapper og utsette familien for større risiko ved kollisjoner. Det er klart du finner eksempler i ekstreme tilfeller hvor man fikser alt selv på sin 25 år gamle bil og aldri bruker en krone på service. I andre enden finner du de som tjener penger på å kjøpe og selge bilen sin brukt. Ingen av dem er representative for gjennomsnittsfamilien. Endret 10. oktober 2015 av jomann 1
prt90 Skrevet 14. oktober 2015 #10 Skrevet 14. oktober 2015 (endret) 0 kroner i billån og 0 bil. Ville ikke hatt en om jeg fikk den kastet etter oss, hvis vi skal utenfor ring 2 tar vi flytoget Endret 14. oktober 2015 av prt90
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #11 Skrevet 14. oktober 2015 0kr i billån og kommer aldri til å ha det! Det er et enormt tap. Velger man rett bil får man både gamle og billige biler som funker fett i mange år! Anonymous poster hash: 7a0bb...be7 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #12 Skrevet 14. oktober 2015 150 000 i billån. Kjøpte splitter ny bil for 2,5 år siden. Den var billig og lite pen, men vi skal bare ha et framkomstmiddel som funker uten for mye styr og reparasjoner. Veldig fornøyd.Anonymous poster hash: 791da...e54
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #13 Skrevet 14. oktober 2015 Vel, hvis du ønsker å rettferdiggjøre det å kjøpe helt ny bil, så kan jeg med glede fortelle deg at det er en myte at det er kjempedyrt å ha ny bil kontra brukt eldre bil. Det er regnet på dette flere ganger i media og forskjellen utgjør noen hundrelapper i året på en helt ordinær bil. Det er du som må avgjøre om det er verdt å ha en helt ny og sikker bil som koster noen hundrelapper mer i året eller å ha en gammel og langt mer trafikkfarlig bil for å spare noen hundrelapper og utsette familien for større risiko ved kollisjoner. Det er klart du finner eksempler i ekstreme tilfeller hvor man fikser alt selv på sin 25 år gamle bil og aldri bruker en krone på service. I andre enden finner du de som tjener penger på å kjøpe og selge bilen sin brukt. Ingen av dem er representative for gjennomsnittsfamilien. En gammel bil er ikke synonymt med trafikkfarlig.. Det er gjort tester på førers, passasjers og "krasjobjekts" skade på nærmest alle biler fra idag til for 15-20 år siden. Det er veldig mange gamle biler som har femstjerners score på testene. Og, selvfølgelig er ikke bilene "langt mer trafikkfarlige" når alle biler går gjennom samme EU-testen som tester det aller mest trafikkfarlige. I tillegg til at testen har blitt heftig strammet inn. Min 16år gamle bil suste gjennom testen, med intet andre feil enn at pæra på skiltlyset var gåen. Den er også høyere rangert i krasjtester enn de fleste andre biler. Min mors relativt nye bil gikk ikke gjennom. Og den er faktisk likt rangert som min i krasjtester. Anonymous poster hash: 7a0bb...be7
jomann Skrevet 14. oktober 2015 #14 Skrevet 14. oktober 2015 (endret) En gammel bil er ikke synonymt med trafikkfarlig.. Det er gjort tester på førers, passasjers og "krasjobjekts" skade på nærmest alle biler fra idag til for 15-20 år siden. Det er veldig mange gamle biler som har femstjerners score på testene. Og, selvfølgelig er ikke bilene "langt mer trafikkfarlige" når alle biler går gjennom samme EU-testen som tester det aller mest trafikkfarlige. I tillegg til at testen har blitt heftig strammet inn. Min 16år gamle bil suste gjennom testen, med intet andre feil enn at pæra på skiltlyset var gåen. Den er også høyere rangert i krasjtester enn de fleste andre biler. Min mors relativt nye bil gikk ikke gjennom. Og den er faktisk likt rangert som min i krasjtester. Anonymous poster hash: 7a0bb...be7 Du kan ikke bruke tidligere "stjerner" som et argument for hvor sikker bilen din er i dag. En 5 stjernes bil for 15 år siden ville kanskje fått 1-2 stjerner i dag fordi kravene skjerpes hele tiden. Ikke engang 5 stjerner for 3 år siden er nok til å få 5 i dag. Men for å visuelt overbevise deg, så kan jeg vise til tester på området. Volvo blir av de fleste ansett for å være stridsvogner som man er udødelig i, eller? Fifth Gear testet en slik gammel traver som vi anser for å være trafikksikker i en frontkollisjon med en ny 5-stjerners bil med et panser som er like langt som en hundevalp. Gjett hvilken bil "passasjerene" kunne gå tilnærmet uskadet fra stedet? youtube.com/watch?v=HCecdOBCFjI Videoen over burde være pensum på alle landets kjøreskoler for å banke dette inn i skallen på unge familier som fremdeles tror på myten du tror på. EU-testen (eller PKK som det heter) har ingen ting med sikkerheten i en kollisjon. Endret 14. oktober 2015 av jomann 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #15 Skrevet 19. oktober 2015 Vel, hvis du ønsker å rettferdiggjøre det å kjøpe helt ny bil, så kan jeg med glede fortelle deg at det er en myte at det er kjempedyrt å ha ny bil kontra brukt eldre bil. Det er regnet på dette flere ganger i media og forskjellen utgjør noen hundrelapper i året på en helt ordinær bil. Kan du vise til noen av disse artiklene? Anonymous poster hash: 4717b...058
jomann Skrevet 19. oktober 2015 #16 Skrevet 19. oktober 2015 Kan du vise til noen av disse artiklene? Anonymous poster hash: 4717b...058 Det hadde kostet deg 1 kalori å google det selv: dagbladet.no/2013/01/01/tema/bil/bruktbil/bil_og_trafikk/24918185/
Blådiamant Skrevet 19. oktober 2015 #17 Skrevet 19. oktober 2015 270 000 kr i billån. Bil er et pengesluk uansett. Liker bilen godt og syns det er verd det. Hadde en billig bil før som bare irriterte meg.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #19 Skrevet 19. oktober 2015 Det hadde kostet deg 1 kalori å google det selv: dagbladet.no/2013/01/01/tema/bil/bruktbil/bil_og_trafikk/24918185/ Ikke bli lei deg; det er generelt godt skikk å ha med belegg på noe man påstår, i alle fall om det skal være så enkelt. Under våre beregningsforutsetninger, som ligger tettere opp mot hvordan forbrukerne faktisk opptrer, så vil det faktisk lønne seg å kjøpe en ny BMW XDrive 2.0d til 575.000 kroner framfor den gamle utgaven BMW X3 2,0d til 401000 kroner, sier samfunnsøkonom Christer Tonheim i Norges Automobil Forbund til Dagbladet. Mao. folk er idioter og dette legges inn i beregningene. Når vi så nærmere på årsaken, så viste det seg at verditapet og de høyere rentekostnadene på den nye utgaven mer enn oppveies av det nesten 15% lavere drivstofforbruket, at behovet for større servicer og slitasje på bremser og slitedeler som faller på den eldre bilen. Dette skjer når eierne tar servicer etter kilometerintervallene framfor å gjøre det årlig. Mao. flere service per år for å drive opp totalkostnaden på bruktbil. Du ser dessuten av tabellen at de forutsetter 51000km kjøring per år (!) for at drivstoffbesparelsen fungerer som drivende effekt, dessuten er det konsekvent brukt vesentlig mer egenkapital på ny bil enn på brukt bil. Dermed blir ikke lånekostnadene sammenliknbare - på flere biler er det hele 50% avvik. Det er dessuten snakk om tyske biler som er svært dyre når det kommer til service. Kort sagt: Det er fortsatt vesentlig billigere å kjøpe en noe eldre bil, uten lånopptak, til vanlig bruk. Mye som forventet altså. Anonymous poster hash: 4717b...058 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #20 Skrevet 20. oktober 2015 0. Sparte opp penger for å kjøpe. Ikke aktuelt å ta opp lån for noe slikt. Om bilen konker, og man MÅ ha ny bil umiddelbart, ville jeg heller kjøpt en billig bruktbil som fikk meg omkring, og fortsatt og spart til jeg hadde råd til en "ordentlig" bil. Jeg begynte sparing til ny bil et par år før jeg faktisk kjøpte ny. Gamlebilen rakk å bikke 18 år før den gikk til de evige jaktmarker. Anonymous poster hash: b32b4...32f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå