Gå til innhold

Seponeringsyndrom efexor 75mg HJELP

Anjah

Anbefalte innlegg

Jeg trenger igrunn et råd litt raskt, fra andre som har seponert Efexor.

Jeg var ferdig seponert med Efexor i forgårs. Trappet ned fra 75mg til ingenting. Nå har jeg slike klassiske abstinenssymptomer, slik som konstant svimmelhet, kvalme, "lyn" i hodet, øresus og diare. Yeii!

På lørdag skal jeg i dåp, men slik som formen har vært de siste par dagene, kvir jeg meg fælt for å delta i dåpen. Problemet er at jeg er fadder, og jeg MÅ dit.

Dere som har seponert, hvor lenge varte deres "seponeringssyke"? Kan jeg være i orden igjen til lørdag?

Vil det bli midlertidig ok igjen, om jeg tar 75mg Efexor i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal vel ikke seponere dette medikamentet så bombastisk? Skal det ikke skje gradvis da? Ring legen din imorgen og hør hvilken nedtrappingsdose han foreslår og om nedtrappingen skal vare 1 uke, 2 uker osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedtrappingen har foregått over 6 uker, så det er ikke så bombastisk. Fra 300mg, med 75mg nedtrapping i hvert ledd. Etter å ha stått på 75mg, har jeg ikke fått foreskrevet noen lavere dose (vet ikke engang om det eksisterer?). Nedtrappingen har selvfølgelig skjedd i samråd med lege, og den endelige nedtrappingen fra 75mg til 0mg var planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 4 mnd. Fra 150 til 75 til 37,5 til 37,5 annenhver dag en lang stund. Dette i samråd med psykiater. Hvem har laget seponeringsplanen din?

Anonymous poster hash: 1fcb3...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dritdårlig og sengeliggende en uke etter fullstendig stopp, deretter ble det gradvis bedre før det var helt tilbake til normalen etter 2 uker. Dåp på Lørdag høres litt vel optimistisk ut, men du kan jo prøve for så å gå hjem om det skulle bli for grusomt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte 4 mnd. Fra 150 til 75 til 37,5 til 37,5 annenhver dag en lang stund. Dette i samråd med psykiater. Hvem har laget seponeringsplanen din?

Lege i samråd med min psykiater. Har vært på efexor siden juli. Skal over på wellbutrin. Det har gått helt fint å seponere fra 300mg ned til 75mg. For hver nedtrapping har jeg kjent litt lett ubehag i et par dager, i form av "ullenhet" og støt i hodet. Men det har ikke vært så ille. Fullt håndterbart. Denne seponeringssyka jeg har nå derimot, helt uten efexor på 3 dagen, er virkelig ille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dritdårlig og sengeliggende en uke etter fullstendig stopp, deretter ble det gradvis bedre før det var helt tilbake til normalen etter 2 uker. Dåp på Lørdag høres litt vel optimistisk ut, men du kan jo prøve for så å gå hjem om det skulle bli for grusomt? :)

Akk, kan ikke bare reise om det skulle bli for ubehagelig. Dåpen er i Bergen, og hjem er 4 timer med tog unna... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trappet også ned etter nøye oppsatt plan, siste dose var på 37,5 mg. Likevel fikk jeg seponeringssyndrom i det jeg hadde gått på 0mg noen dager. Symptomene vedvarte i nesten 10 dager hos meg, ble mindre og mindre intenst. For meg gikk det greit å sitte, det som var ille var å stå, og alle bevegelser jeg gjorde med hodet. Hadde ekstremt dårlig balanse og konstant kvalm! Hele rommet snurret når jeg lå. Om du kan dra eller ikke må du nesten vurdere selv :) Kanskje en ide ikke å holde barnet bare ;) Lykke til! 

Anonymous poster hash: 80364...a9f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten oppdatering.

Helgen er over, og jeg fikset det fint. På fredagsmorgen følte jeg meg fortsatt veldig kvalm og svimmel. Jeg tok 75mg Efexor igjen, og ble mye bedre utover dagen. Har tatt efexor i går og i dag, og føler meg tipp topp igjen. Tror jeg burde prøve å se om jeg får tak i den dosen på 37,5mg, slik noen av dere har vært borti. Kanskje det vil gjøre seponeringen litt enklere... Jeg ser ikke fram til å være så sjuk i 1-2 uker etter pilleslutt. Man blir jo helt invalidisert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten oppdatering.

Helgen er over, og jeg fikset det fint. På fredagsmorgen følte jeg meg fortsatt veldig kvalm og svimmel. Jeg tok 75mg Efexor igjen, og ble mye bedre utover dagen. Har tatt efexor i går og i dag, og føler meg tipp topp igjen. Tror jeg burde prøve å se om jeg får tak i den dosen på 37,5mg, slik noen av dere har vært borti. Kanskje det vil gjøre seponeringen litt enklere... Jeg ser ikke fram til å være så sjuk i 1-2 uker etter pilleslutt. Man blir jo helt invalidisert!

Ja, gjør det. Hvis du har resept tror jeg apoteket kan gi deg depotpiller av mindre størrelse enn foreskrevet. Ta det en stund og gå over til annenhver dag etterhvert. Jeg synes 6 uker fra 150 til 0 høres brått ut. Man kan fint opptrappe den veien, men nedtrapping krever mye lenger tid, har jeg lært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins ikke noe dose på 37,5 du må dele den på 75 i to :)
Enig i at 75 til 0 kan høres skummelt ut, og jeg ville ha da tatt enten 75 annenhver dag i en ukes tid før jeg stoppet, eller knekt den og tatt 37,5 i 2 dager, så ingen i to dager, så 37,5 en dag,og annenhver dag i en uke eller to.

Min psykolog sa ogå at 75 til 0 mg var helt greit men jeg fikk også et helvete, og har lært godt etter den gang med å trappe ned etter egen plan og ikke psykologens. Har vært på disse medikamentene av og på i femten år nå så begynt å lære meg hvordan kroppen reagerer på det, og det vet faktisk ikke en psykolog som aldri har prøvd det selv.

MEN , det er ikke krise om man heller ikke trapper ned forsiktig, det beste er uansett å få alt ut av systemet og ikke gå på medisiner mer, så jeg syns ikke du skal ta 75 nå bare fordi du er redd for å få seponeringsbivirknigene igjen. Ja dt er helvete i noen uker, men det klarer du, og det vil føles som at du har våknet opp fra de døde når bivirknigenene går over og hodet starter å produsere serotonin som normalt igjen selv :) Ikke minst vil du merke det på tenke og konsentreringsevnen din og at du begynner å føle ting igjen.

Anonymous poster hash: 62c9c...28a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, efexor finnes i 37.5mg. Se felleskatalogen: http://www.felleskatalogen.no/m/medisin/pasienter/pil-efexor-depot-pfizer-548242

Jeg har gått på dem selv :)

Ok, det sa ikke min psykolog til meg, så jeg knakk de på 75 i to. De har også delestrek på seg, så det er beregnet for å kunne gjøre det sånn. Har ikke noe behov for å google felleskatalogen doser og hvor store størrelser piller som jeg aldri skal putte i min munn igjen , produseres i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det finnes et annet medikament, som jeg selvsagt ikke husker navnet på nå, som kan brukes som erstatning for Efexor for å hjelpe i overgangsfasen ved nedtrapping ved lave doser. Å gå fra 75mg til 0 over natten er nesten umulig om du har kraftig 'seponeringssyke'. Men, dette må du ta opp med legen din altså, han eller hun bør vite det.

Forøvrig finnes det jo tablettdelere å få kjøpt, så om du har faste tabletter kan du vel dele de? Men obs-obs!, dette gjelder altså IKKE om det er depotkapsler det er snakk om, de skal IKKE deles. Dette bør du forøvrig alltid dobbelsjekke med farmasøyt på apoteket før du eventuelt gjør.

Men du, ta dette opp med legen din så snart som mulig. Dette er altfor viktig til å ta her inne, da det er helt umulig å vite hvilke råd du får. Håper du finner ut av det så snart som mulig  :blomst:

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det sa ikke min psykolog til meg, så jeg knakk de på 75 i to. De har også delestrek på seg, så det er beregnet for å kunne gjøre det sånn. Har ikke noe behov for å google felleskatalogen doser og hvor store størrelser piller som jeg aldri skal putte i min munn igjen , produseres i :)

Mine tabletter var depottabletter, ikke piller, og de kan man ikke bare dele i to. Vet ikke hva ts går på, men depot er vel mest vanlig pga ønsket om langsom frigjøring.

Det er greit at du føler du ikke har behov for å lese i felleskatalogen, men da burde du ikke skrevet at efexor ikke finnes i 37,5 mg, siden du faktisk ikke hadde oppdatert kunnskap om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Mine tabletter var depottabletter, ikke piller, og de kan man ikke bare dele i to. Vet ikke hva ts går på, men depot er vel mest vanlig pga ønsket om langsom frigjøring. ...

Oppdatering igjen :) Jeg går forøvrig på depot, så splitting av tabelett er vanskelig. Jeg har nå fått utskrevet 37,5 mg Efexor. Merket ikke noen seponeringssymptomer fra 75mg og ned til 37,5mg.

Etter 2 uker på 37,5mg, forsøkte jeg å kutte de helt ut. Det resulterte nok en gang med sponeringssyndrom med ullhue, svimmelhet og kvalme. Heldigvis ikke så ille som fra 75mg stoppen, men svimmelheten er ille nok til ikke å kunne kjøre bil uansett. Nå tar jeg en 37,5mg tablett annenhver dag, slik som noen her foreslo. Det har jeg gjort i halvannen uke ca. Ser ut som dette kan bli løsningen, altså! På den tabelettfrie dagen, er jeg i fin form på formiddagen, men på ettermiddag/kveld kommer svimmelhelt og kvalme tilbake. Heldigvis mindre og mindre av det for hver tabelettfrie dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det fungerer bedre med 37,5 mg! Bare ta der rolig å gi prosessen god tid. Kroppen trenger tid på å omstille seg. 

Anonymkode: 1fcb3...577

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...