AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #1 Skrevet 7. oktober 2015 Bor I en gammel,liten enebolig uten loft og kjeller. Dårlig romløsninger (lange,smale rom). 1 bar på 3 år,2 voksne i full jobb. Hvordan lage system for å holde det ryddig hele tiden? Har hyller der det er veggplass,esker og kurver på gulv og oppå skap.Anonymous poster hash: 09394...93d
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #2 Skrevet 7. oktober 2015 Alt må ha sin faste plass, og dere må være flinke til å alltid legge på plass ting igjen etter bruk. I tillegg synes jeg det funker bra å gjøre litt husarbeid hver dag, så sklir det aldri ut og blir helt kaos her hjemme. Drar for eksempel kjapt over badet mens barna bader, støvsuger mens de ser på barne tv (ikke hver dag, altså!), rydder alltid kjøkkenet før vi legger oss osv. Har to barn på 1 og 3 år, pg har det alltid såpass ryddig/strøkent hjemme at vi uten problemer kan ta imot uventet besøk. Likevel føler jeg ikke at vi behøver og stresse med husarbeidet, og det er absolutt ikke sånn at vi ikke har tid til gjøre andre ting enn husarbeid her hjemme. Så lenge man alltid rydder etter seg, alle ting har faste plasser og man tar litt husarbeid hver dag, synes jeg det går veldig greit å holde det ryddig og rent.Anonymous poster hash: 0ab92...e91 3
Molly85 Skrevet 7. oktober 2015 #3 Skrevet 7. oktober 2015 Ikke ha unødvendige ting i hus. Sorter og gi bort/kast. Og alt må ha fast plass! Nøkler, lommebøker, post, leker, bøker etc. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #4 Skrevet 7. oktober 2015 Rydd på plass ting rett etter bruk. Da må de ryddes bort på en fast plass hver gang. Akkurat samme som st man hver morgen/kveld og ellers tar ut og setter tilbake tannbørsta i koppen ved vasken. Anonymous poster hash: c8460...7c8
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2015 #5 Skrevet 8. oktober 2015 Vi bestemte oss for å leie ut et rom til turister, fra den dagen har huset vært "shina". Jeg hadde aldri trodd det gikk an.(har vært en rotekopp) Men som de sier over her, ta litt etter litt, ta bort alt unødvendig, du har mye mer enn du trenger. Bruk plassen under senga, oppå skapet. Anonymous poster hash: 1b002...4da 2
Gjest Marillia Skrevet 8. oktober 2015 #6 Skrevet 8. oktober 2015 Rydd på plass alt etter bruk. Når man går å legger seg puffer man opp puter, henger pleddet på plass, rydder på plass fjernkontroller og blad fra stuebordet. Kjøkkenet shines etter middag, slik at det kun er å tørke over benk og bord etter kveldsmat. Det å gjøre litt husarbeid hver dag sparer en for mye arbeid i lengden. Som andre sier; kvitt dere med de ting dere ikke bruker, og rydd vekk alt unødvendig.
Sølvi88 Skrevet 8. oktober 2015 #7 Skrevet 8. oktober 2015 Kjøp møbler med lagringsmuligheter Puffer du kan ha blader/bruksanvisninger i istede for å ha de liggende under bordet for eksempel, tvbord med mange skuffer og skap som alt av tilbehør til tven ligger. Kommoder istede for små bord her og der, bord med skuffer under plata til alt rotet som ligger på bordet. Da har du masse lagringsplass og det er lett å sortere om det er mere plass enn rot. 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2015 #8 Skrevet 8. oktober 2015 Ha en minimalistisk stil, altså ikke mye dill og nips som fyller opp. Og vær organisert og ryddig hver dag, både i stue, kjøkken og på bad. Alt skal ha sin plass og settes tilbake. Anonymous poster hash: b4355...129 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2015 #9 Skrevet 8. oktober 2015 Jeg slenger smånips og rot oppi fine oppbevaringsbokser, og sorterer det når jeg har bedre tid. Har en stor gulvkost stående som jeg drar kjapt over gulvene flere ganger daglig, spesielt på kjøkkenet og i gangen der det samler seg opp en del rusk.. MYE kjappere og enklere enn å støvsuge! Bruker kun støvsugeren på gulvteppet. Tar oppvasken og rydder kjøkkenet mens jeg venter på at middagen skal bli ferdig.. bretter rent tøy eller henger opp tøy ved spisebordet mens barna spiser kveldsmat.Anonymous poster hash: 592c2...f90
ops2 Skrevet 8. oktober 2015 #10 Skrevet 8. oktober 2015 Ikke ha unødvendige ting i hus. Sorter og gi bort/kast. Og alt må ha fast plass! Nøkler, lommebøker, post, leker, bøker etc. Ja, dette er det eneste som virker. Å kjøpe flere esker og bokser som man stabler oppå de eskene og boksene man har, går bare ikke i lengden. Vær helt bestemt på at for hvert klesplagg som kjøpes, skal et klesplagg ut til Fretex. Når noe blir ødelagt, har dere tid til å reparere det når dere er i jobb? Her har jeg spart på ting fordi det kan brukes, det kan fikses. Nei, er det ikke reparert etter 1 måned, så blir det ikke reparert. Jeg lurer meg selv. Det høres sikkert ut som om jeg bidrar til overforbruk, men jeg gir bort mye gratis. heller det enn den lange prosessen med å selge. Selger jeg noe, priser jeg det så lavt at det blir solgt fort. Og så må en tilgi seg selv for at en gjør bomkjøp noen ganger. Ikke sitt og spar på noe fordi det var dyrt og det er er "synd" å kvitte seg med det. Alle kan gjøre bomkjøp. Gå igjennom lekene, del de i tre hauger, ha framme 1/3 i gangen, bytt på hva som er framme. Når en leke tas fram, legges en annen på lager.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2015 #11 Skrevet 8. oktober 2015 Finn favoritter blant forbruksartikler og hold deg til de få - ha maks 1 i reserve (f.eks. kjøp inn 1 vaskemiddel når du har åpnet en ny pk/flaske, ikke ha 5 flasker stående, hvorav 4 er noe billig dritt som ikke vasket klærne rene, men tross alt kostet så mye at du er nødt til å ha det stående til den spaserer ut på egen hånd), og kast alt som ikke er bra nok. Kast / gi bort leker, klær, pynt og annet som ikke du bruker. Utvaskede/hullete klær som du har spart til maling/trening? Glem det. Hiv det i søpla, og kjøp deg den fine treningstightsen du har så lyst på som belønning! Glem dårlig samvittighet! Ja, dritten kostet mange penger. Men det er bedre å få en dyr dritt vekk fra huset, enn å ha en dyr dritt stående i veien i huset ditt! Og det gjelder gaver også. Dritt er dritt. Selv om du har fått dritten i gave, så er det fortsatt en dritt. Tante Frida blir ikke mer lykkelig om du går rundt og irriterer deg over dritten. Trolig husker hun ikke at hun kjøpte dritten en gang (fordi hun var så stresset og sur sent på 23. desember og rasket med seg et eller annet dritt for å bli ferdig med julehandelen). Ha få ting stående fremme. Pakk/gi bort brødbakemaskinen du ikke har brukt på 2 år som fortsatt tar så stor plass at du nesten må rulle ut deigen på komfyren fordi du også skal ha plass til blender, foodprossessor, youghurtismaskin (brukt én gang), brusmaskin (selv om ingen liker noe annet enn coca cola, pepsimax og solo), vannkoker, 2 kaffetraktere, brødrister, knekkebrødpakke, brødboks, vaffeljern (som du har glemt å rengjøre), 40 krydderglass som gikk ut i fjor og som du ikke vet hva er en gang og en vase med blomster som har visnet. Vekk med det! Du vet hva du bruker, og det får stå. Ikke la noe stå fordi du BURDE ha brukt det. Blomster kan du ha i hagen. Det har ingenting på en kjøkkenbenk å gjøre - det er kun i interiørmagasiner hvor der ikke lages mat. Ikke tenk at du burde tatt den og den flekken. Ta den med det samme du ser den. Enten den er på gulvet, i toalettet eller på speilet. Ta med deg ting som ligger på feil plass hver gang du går fra et rom til et annet. Har du barn, ha gjerne en kasse stående for å legge leker oppi til de senere kan sorteres på rommene. Vask også klær ofte, så det ikke hoper seg opp i skittentøyskurvene (og spesielt utenfor!) Bord, disker og gulv er lettere å holde rene når det ikke er mengder av ting stående på dem. Jo færre ting du må flytte og løfte på, jo mindre tiltak er det å rengjøre. Tenk at svigerforeldrene dine, eller tante Frida plutselig kan komme på besøk! Det er fristende å stappe alt inn i skapene. Men om du tar en skikkelig opprenskning i skapene og bodene. Og kaster alt du ikke trenger der også (selv om ingen kikker i skapene), så frigjør du mengder med oppbevaringsplass der også! Husk masse hyller på bodene. Der kan du evt. sette brødbakemaskinen om du ikke er heeeeelt sikker på at du ikke i fremtiden plutselig vil bli en super-mamma som står opp kl 04 for å lage nybakt brød til den smørblide ustressede familien din som da kan samles rundt frokostbordet for en perfekt start på dagen! Kast kast kast!! Og med mindre du er helt ufattelig sliten om kvelden, ta en kjapp ryddings, så dere kan våkne opp til et kjekt og ryddig hjem. Og det viktigste av alt. Dette er ikke en enmannsjobb. Det er ALLE sin jobb. Ikke bare å rydde opp etter seg selv, men å IKKE ROTE. Og én ting til; Det er ALLE sin jobb å rydde opp etter de andre i familien også! Jeg har hørt noen ganger; Jammen det var ikke jeg som rotet den. Men da sier jeg at jeg rydder mye som han har rotet, og at vi skal ha det trivelig, så må vi gjøre dette sammen og for hverandre. Anonymous poster hash: 7af51...223 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2015 #12 Skrevet 8. oktober 2015 Dette med forbruksartikler som AB over skriver om er et godt poeng som jeg har klart å lære meg. Man trenger ikke 14 forskjellig såper ti husvask. Man trenger heller ikke shamporester fra shampoer man helst ikke vil bruke. er du tom så fyll vann på flasken, klem ut resten og kjøp ny Stearinlys også: få brent dem opp!. Rester av servietter, papptallerkener, bursdagslys, ballonger,sugerør....Hva du måtte ha. BRUK DET OPP! Ihvertfall det du har hatt lagret lenge og ikke har noen plan for. Lag FLASHCARDS med oppgaver, lapper i hatt e.l. Gå på pinterest og finn en eller annen plan av typen "30-day mission for organizing---"Eller noe sånt. Sett deg mål. Kast kast kast! Anonymous poster hash: be04f...4f2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå