Gå til innhold

Island


Midnattsol

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Silje

Jeg har vært på Island, vet ikke helt hva jeg kan fortelle.

Er absolutt en opplevele å ta med seg, er et flott land!

Utelivet er meget godt.

Anbefaller å ta en guidet tur ut til Gullfoss, geysirer og forbi flere store kilder. Er et vakkert landskap.

Den "Blå Lagune" syntes jeg var oppskrytt, drar man dit så møter mann noe helt annet enn hva bildene viser. Det lukter grusomt, er skittent og store fabrikker i bakgrunnen. Ødelegger håret gjør man også :-?

Husk morgenbad i varme kilder, det er et "must".

Det er jo ikke et land man reiser til om man søker sol og varme, men det regner jeg jo med at du alt har forstått :wink:

Og så må det nevnes at det er veldig dyrt her.

Kan sikkert svare på mer, om du lurer på noe konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engel, ikke pålogget

Jeg har også vært der. Anbefaler Gullfoss og geysirer jeg også, og jeg syns faktisk den blå lagune var en opplevelse! Muligens fordi det snødde da vi badet der! :) Selvfølgelig lukter det litt, svovel har da aldri luktet godt! Hadde ikke noe problem med håret eller noe sånt jeg...

En ridetur på islandshester kan være ok, men personlig ble jeg litt skuffet fordi jeg er veldig hestevant og havnet sammen med noen håpløse amrikanere som knapt hadde sett en hest før... Det gikk fryktelig tregt, og turen ble kortere enn det som var meningen.

Prisene er som i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Skal ikke dit selv, men ei på jobben min skal og hun prater om det heeeele tiden og leter etter tips og sånn, derfor tenkte jeg at jeg skulle høre litt her :) Tnx, når blir hun sikket glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett det meste av Island når det gjelder geografi.

Hvis du er av den urbane typen:

Hold deg i Reykjavik og området rundt. Til nød kan en tur til Akureyri anbefales. I Akureyri finnes også verdens nordligste 18-hulls golfbane, samt et mylder av japanske turister.

Hvis du er av den naturelskende typen:

Lei bil og kjør rundt øya, følg ringveien. Det er en uforglemmelig opplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Island er vakkert! Vi skal i hvert fall tilbake - må bare selge et hus eller noe sånt først - det er fryktelig dyrt. Blå Lagune er vidunderlig - visst lukter det vondt, det er svovelen. Det samme lukter det overalt, fra kranen på badet og dusjen - det varme vannet er svovelholdig.

Prøv islandshest - og blir med på safari med jeeper.

Maten er nydelig - kan anbefale Vid Tjørninn i Reykjavik. Og så spise lundefug på Borg.... ååå... vil tilbake igjen snart.

Det spiller forøvrig ikke noen som helst rolle når på året man reiser - 10 grader og vind og regn hele tiden :P neida, men man drar ikke dit for sol og varme. Ta med fleece, fjellsko, regntøy (ikke paraply) og lettere klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Kan absolutt anbefale Island!!

Har vært på Island tre ganger på ferie og så flyttet jeg hit for å gå på skole, så jeg er nok litt partisk men.. :sjarmor:

Jeg har oppholdt meg mest på nordlandet, og Mývatnsveit er obligatorisk. I löpet av en dag får man med seg Dimmuborgir (lavaformasjoner), pseudokrater, Ásbyrgi, Goðafoss, Námaskarð (kokende leire og varm damp som kommer opp av jorden) - hvis man er glad i å gå tur er det rike muligheter for det. I tillegg er det Dettifoss og Hljóðaklettir, og så kan man dra på hvalsafari i Húsavík. Veien til Dettifoss er ikke helårsåpen tror jeg. På sörlandet er det jo selvfölgelig Gullfoss, Þingvellir, Geysir (eller Strokkur som den egentlig heter) og Bláa Lónið (den blå lagune).

Den blå lagune syns jeg er helt fantastisk, men det er sant at det lukter svovel. Fabrikkene må man bare ta med, det er pga dem at vannet der ble så varmt og kiselrikt i utgangspunktet. Varmtvannet lukter svovel i reykjavíkområdet fordi det er naturlig oppvarmet (jmfr varme kilder), på Akureyri er det feks ikke lukt av vannet.

Reykjavík er en sjarmerende by syns jeg og fullt av koselige kaféer.. og hvis man vil handle er det Laugarvegur, Kringlan eller Smáralind som gjelder, de to sistnevnte kjöpesenter.

For overnatting vil jeg anbefale Frelsesarmeens gjestehjem, de er byens billigste og så sentralt som det bare går an, rett ved Tjörnin.

Islendinger flest er gode i engelsk, spesielt de yngre. De som er noe eldre snakker gjerne dansk.

God tur og velkommen til island!! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...