Gå til innhold

Avstemming angående innvandringsdebatten

47 stemmer

1. 1. Hva tenker du om bølgen av asylsøkere til Norge?

• Vi er pliktet til å hjelpe våre medmennesker. Koste hva det koste vil
      6
    • Norge burde bli mer kritiske og sette en øvre grense for hvor mange som får oppholdstillatelse, og denne grensen må overholdes
      12
    • Vi burde stenge grensene
      29
  2. 2. Jeg er redd velferdsstaten kommer til å opphøre

• Ja
      40
    • Nei
      7

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå er det så mye snakk om innvandring og konsekvensene av denne... For min del er jeg dypt bekymret, dog er dette et vanskelig problem som er desto vanskeligere å løse. Jeg er glad i velferdsstaten vår, men jeg vet ikke hvor lenge vi kommer til å ha den. Jeg tenkte å se hva folk flest tenker... rett og slett av ren nysgjerrighet...

Dere får si ifra om spørsmålene bør endres på eller om jeg må legge til noen flere. Dette var dem jeg kom på å formulere i farten...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere får si ifra om spørsmålene bør endres på eller om jeg må legge til noen flere. Dette var dem jeg kom på å formulere i farten...

Presiser gjerne spørsmål to. Jeg er redd velferdsstaten vil bukke under, men ikke pga. innvandringen.

Anonymous poster hash: a2ffb...e6a

• Liker 2
Skrevet

Hvis vi er flinke med de som faktisk får opphold her i landet (ikke alle som kommer får opphold), og virkelig gjør en innsats så de skal bli integrert og selv skal kunne bidra, så tror jeg det kommer til å gå fint med velferdsstaten.

Skrevet

Hvis vi er flinke med de som faktisk får opphold her i landet (ikke alle som kommer får opphold), og virkelig gjør en innsats så de skal bli integrert og selv skal kunne bidra, så tror jeg det kommer til å gå fint med velferdsstaten.

Det tror ikke jeg, dessverre. Hvor skal de jobbe? Spesielt nå som vi allerede mangler så mange arbeidsplasser pga nedgangen i oljebransjen? Det vil ikke bli så lett for dem å konkurrere med folk som snakker flytende norsk når jobbmarkedet er trådt. Får de seg ikke jobb hvor de er omringet av nordmenn 8 timer i døgnet blir integreringen ganske vanskelig.

Alt tyder på at i det store og det hele så vil vi tape penger på dem, det er ingen skikkelige fakta som viser at disse faktisk er en ressurs - at "vi tjener tross alt på innvandringen". 

Anonymous poster hash: ccc53...0e7

• Liker 4
Skrevet

Det tror ikke jeg, dessverre. Hvor skal de jobbe? Spesielt nå som vi allerede mangler så mange arbeidsplasser pga nedgangen i oljebransjen? Det vil ikke bli så lett for dem å konkurrere med folk som snakker flytende norsk når jobbmarkedet er trådt. Får de seg ikke jobb hvor de er omringet av nordmenn 8 timer i døgnet blir integreringen ganske vanskelig.

Alt tyder på at i det store og det hele så vil vi tape penger på dem, det er ingen skikkelige fakta som viser at disse faktisk er en ressurs - at "vi tjener tross alt på innvandringen". 

Anonymous poster hash: ccc53...0e7

De første årene blir det så klart en utgift. Men på sikt tror jeg de vil kunne bidra som andre nordmenn. Noen vil aldri kunne bidra, men en del vil kunne ta i et tak så det blir penger i statskassa. Men så klart: ikke første årene. Det er mye som skal på plass først. 

Det går nedover med oljebransjen, og er kamp om andre jobber også. Men slikt går i bølger. Kanskje lages det nye arbeidsplasser. 

Jeg tror ikke vi kommer noe sted ved å tenke at det kommer til å gå til dundas uansett, så samme hva vi gjør, eller ikke gjør. 

Skrevet

Presiser gjerne spørsmål to. Jeg er redd velferdsstaten vil bukke under, men ikke pga. innvandringen.

Anonymous poster hash: a2ffb...e6a

Tråden er spesifikk for innvandring, så alternativet betyr indirekte at du er redd velferdsstaten vil bukke under, hovedsakelig pga. ikke-vestlig innvandring og kostnadene det gir oss.

Anonymous poster hash: 19fe7...a51

• Liker 1
Skrevet

Det virker som du har et underliggende premiss om at dersom det går dårlig så er det de innvandringskritiske sin feil?

Anonymous poster hash: d15d7...0de

• Liker 2
Skrevet

Stengte grenser hele veien.

Dette maset om "integrering" har jo pågått i evigheter, med null resultater. Man må ha bodd under en stein for ikke å observere hvor håplost det er. Vi snakker om en kultur som er fullstendig uforenbar med moderne, vestlige idealer. 

Anbefaler Hege Storhaugs intervju i Nettavisen - en av de få som våger å kalle en spade for en spade. 

• Liker 3
Skrevet

Det virker som du har et underliggende premiss om at dersom det går dårlig så er det de innvandringskritiske sin feil?

Anonymous poster hash: d15d7...0de

Nei, men jeg tror vi alle må være flinke til å faktisk bidra. Jeg tror ikke staten kan løse alt og at staten kan stå for all integrering. Jeg tror det er viktig at vi vanlige borgere også tar i et tak der, for det vil vi etter min mening tjene på alle sammen. 

Skrevet

De første årene blir det så klart en utgift. Men på sikt tror jeg de vil kunne bidra som andre nordmenn. Noen vil aldri kunne bidra, men en del vil kunne ta i et tak så det blir penger i statskassa. Men så klart: ikke første årene. Det er mye som skal på plass først. 

Det går nedover med oljebransjen, og er kamp om andre jobber også. Men slikt går i bølger. Kanskje lages det nye arbeidsplasser. 

Jeg tror ikke vi kommer noe sted ved å tenke at det kommer til å gå til dundas uansett, så samme hva vi gjør, eller ikke gjør. 

Men dette er jo ikke noe man kan "tro" om. Vi vet jo hva statistikken er for innvandrere fra Midt-Østen og Afrika via SSB. Også for de som har bodd 7 år eller lengre i Norge. Og tallenes tale er jo krystallklar. Dersom nordmenn hadde hatt like lav arbeidsdeltakelse og skatteinnbetalinger som innvandrere fra Midt-Østen og Afrika har i Norge, så hadde Norge vært fattigere enn Hellas!

Anonymous poster hash: c24d0...509

• Liker 4
Skrevet

Men dette er jo ikke noe man kan "tro" om. Vi vet jo hva statistikken er for innvandrere fra Midt-Østen og Afrika via SSB. Også for de som har bodd 7 år eller lengre i Norge. Og tallenes tale er jo krystallklar. Dersom nordmenn hadde hatt like lav arbeidsdeltakelse og skatteinnbetalinger som innvandrere fra Midt-Østen og Afrika har i Norge, så hadde Norge vært fattigere enn Hellas!

Så klart er det mye "tror" ettersom vi nå ikke aner hvordan det blir fremover. Vi kan se på hva som har skjedd tidligere, og gjøre oss noen antagelser om hvordan det kan bli fremover, og vi kan prøve å bedre det som eventuelt har blitt gjort ikke fult så bra tidligere. 

Jeg tror (så klart) at det ikke vi ikke kan forvente like høy arbeidsdeltagelse fra de som nå kommer til landet som av nordmenn som har bodd her hele livet. Noe annet ville nesten vært eksepsjonelt, ville det ikke? Men av de som faktisk har mulighet til å delta i arbeidslivet, eller nyttiggjøre seg på andre måter, bør vi sørge for at faktisk får den muligheten. 

Skrevet

Så klart er det mye "tror" ettersom vi nå ikke aner hvordan det blir fremover. Vi kan se på hva som har skjedd tidligere, og gjøre oss noen antagelser om hvordan det kan bli fremover, og vi kan prøve å bedre det som eventuelt har blitt gjort ikke fult så bra tidligere. 

Jeg tror (så klart) at det ikke vi ikke kan forvente like høy arbeidsdeltagelse fra de som nå kommer til landet som av nordmenn som har bodd her hele livet. Noe annet ville nesten vært eksepsjonelt, ville det ikke? Men av de som faktisk har mulighet til å delta i arbeidslivet, eller nyttiggjøre seg på andre måter, bør vi sørge for at faktisk får den muligheten. 

Tvertimot så tyder alt på at arbeidsdeltakelsen blir lavere fremover enn for alle flyktningene som har kommet de siste tiårene fordi Norge ikke lenger er i en høykonjunktur med lav arbeidsledighet og høy oljepris, og forskning har konkludert med at det blir enda mindre behov for ufaglært arbeidskraft. 

Så dine spådommer om det stikk motatte uten noen form for statistikk og forskning, bare håp og tro, er ikke troverdig.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...