AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #21 Skrevet 7. oktober 2015 Betyr det flyskrekk? Så vanvittig kjipt det må være. Har du prøvd hypnose? Ser merkelig nok ut til å hjelpe for enkelte. Fly er faktisk tryggeste reisemåten man har her i verden. Lett for meg å si, men.. Tenk på alle flyene som daglig er i lufta, det er ekstremt mange, og bare en sjelden gang hører man om styrt, og dette gjelder stort sett shady flyselskaper fra Asia og Afrika. Til Hellas kan man komme seg med bil, buss, tog. Trenger ikke ta fly. Men er alle reisemåter ille? England bare med fly. Eller er det en tunnel under havet fra Frankrike? Anonymous poster hash: 225c9...adb Eurostar-toget fra Paris til London. Anonymous poster hash: b7d94...437
Cata Skrevet 7. oktober 2015 #22 Skrevet 7. oktober 2015 Jeg må bare spørre siden vi er inne på temaet her. Jeg har forferdelig angst for å være i nærheten hvis noen andre kaster opp. Spesielt hvis folk kaster opp pga alkohol fordi da har de mindre kontroll, som for eksempel å komme seg på do. Jeg vil heller kaste opp selv en uke i strekk enn å være i nærheten av noen som spyr. Er det noen andre som har det sånn, og er det et navn på det? Jeg mener det også er emetofobi, men heldigvis litt enklere å håndtere enn den versjonen som TS har. Jeg har det slik som deg og det har vært fryktelig hemmende opp gjennom årene. Det er nok en medvirkende grunn til at jeg aldri så mye som har vurdert å få barn for eksempel, og det er hemmende nok på reiser enten man er underveis eller på bestemmelsesstedet. Du kan selv tenke deg superferien jeg hadde det året venninnen jeg reiste på tur med fikk solid magesjau og vi delte et ganske lite hotellrom på et hotell på en gresk øy. Hun hang over do, jeg satt ute på verandaen.... For å komme med noe som kan være et konkret tips for TS for å avhjelpe den delen av emetofobien, så har jeg hatt nytte av noe så enkelt som musikk på øret når jeg reiser med kollektive transportmidler. Min filosofi er at da overdøver jeg evt. oppkastlyder fra medreisende. Lukker jeg øynene så ser jeg det heller ikke. Og luktesansen kan jeg ikke gjøre noe med. Fordelen er jo at dette i de aller fleste tilfeller er en ubegrunnet angst, folk blir som oftest ikke syke rundt meg. Så dermed har mitt triks vært å lure meg selv på denne måten. Hva gjør folk med emetofobi hvis dere får omgansyke? Kan bare snakke for meg selv, men jeg har ikke kastet opp på 20 år. Jeg vet ikke om jeg faktisk har hatt omgangssyke, men jeg har hatt dager h or jeg har følt at jeg hele tiden var på nippet til å kaste opp. Da puster jeg dypt, vandrer hvileløst rundt og svelger hvert 5. sekund, og rett og slett bruker all min makt på å holde det inne.Anonymous poster hash: 1c8b3...e0b Samme gjør jeg. Kan ikke huske sist jeg hadde omgangssyke. Jeg kastet opp en eller annen gang før jeg fylte 10 og nå er jeg rundet 50. Har to ganger blitt matforgiftet (faktisk i Sverige og i min mors hus....) slik at jeg har måttet kaste opp, men det holdt heldigvis med et par ganger over skålen for hver av de gangene, så klarte jeg å "ta meg sammen".
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #23 Skrevet 7. oktober 2015 Jeg er mer redd for omgangssyken enn kreft. Jeg vil heller bli skutt 10 ganger i benet enn å spy. Og jeg vet det ikke er farlig å spy,men bare jeg hører om noen som er syke så får jeg helt panikk og tør ikke gå ut. Anonymous poster hash: 41d6f...a18
pantora Skrevet 7. oktober 2015 #24 Skrevet 7. oktober 2015 Har dessverre ingen erfaring med reisesykeplaster. Resiesyketab har alltid funket på meg. Kan det være angsten du ble kvalm av, og ikke selve turbulensen? Jeg har emetofobi selv, føler virkelig med deg
Djungelvrål Skrevet 7. oktober 2015 #25 Skrevet 7. oktober 2015 Dere med denne fobien kan jo heller ikke få barn, barn spyr ofte! Har dere ikke oppsøkt profesjonell hjelp?
Betasuppe Skrevet 9. oktober 2015 #26 Skrevet 9. oktober 2015 (endret) Exposure Therapy Rescues Woman From Vomit Phobia: http://abcnews.go.com/Health/MindMoodResourceCenter/exposure-therapy-rescues-woman-vomit-phobia/story?id=14764219 Begynn her: YouTube vomit compilations: https://www.youtube.com/results?search_query=vomit+compilation&page=&utm_source=opensearch Endret 9. oktober 2015 av Betasuppe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå