Gå til innhold

Hvorfor er kvinner så narsissistiske?


Summers

Anbefalte innlegg

Alle har sikkert lagt merke til at kvinner er vesentlig mer narsissistiske enn menn, det er ikke uten grunn at forfengelighet regnes som en feminin egenskap.

 

Kvinner elsker å vise seg frem og skryte av seg selv.  Det hadde vært ytterst sært om en mann ukentlig skiftet profilbildet hvor han poserte  eller hele tiden skulle vise frem sommerkoppen.

 

I en nylig tråd klagde også en mor over at venninnene hennes skrøt av mannen hennes i stedet for henne.  Det kunne hun ikke tolerere og samtlige kvinner som svarte i tråden hadde naturlig nok full forståelse for det synspunktet.

 

Ellers på forumet ser man hele tiden kvinner skryte av seg selv, hvor pene de er, hvor mye skryt de får for stumpen, puppene og sengeferdighetene sine. 

 

Hvorfor er det egentlig sånn? Er kvinner født sånn eller blitt sånn? 

Endret av Summers
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Balian de Ibelin

Slik jeg ser det så er narrisisme et menneskelig trekk som er like sterkt tilstede oss både menn og kvinner.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at flere kvinner poserer på profilbilder betyr ikke at du kan trekke en slutning om at kvinner er mer narsissistiske enn men. Vi kan heller diskutere hva som gjør at fler kvinner skifter profilbilder ofte.

Kanskje det er noe kulturelt? Tenk dameblader vs. blader for menn.

Anonymous poster hash: e5406...979

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke helt hva ordet betyr, etter et lite søk skjønte jeg det.

jeg syntes ikke det er tilfellet.



Anonymous poster hash: 4112e...39c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt kvinner er mer narsissistiske enn menn vet jeg ikke, der tror jeg nok først og fremst narsissismen kommer frem på forskjellige måter.

 

Det jeg nok tror stemmer er at kvinner i større grad enn menn realiserer seg selv gjennom utseendet, og det kan nok ha mye å gjøre med at menn gjennom historien i større grad enn kvinner har måttet hevde seg gjennom handling utenfor hjemmet/landsbyen/stammen osv. mens kvinnen i større grad har måtte hevde seg innen nevnte rammer. Der ligger det sikkert både biologiske og tillærte forskjeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Alle har sikkert lagt merke til at kvinner er vesentlig mer narsissistiske enn menn, det er ikke uten grunn at forfengelighet regnes som en feminin egenskap.

 

Kvinner elsker å vise seg frem og skryte av seg selv.  Det hadde vært ytterst sært om en mann ukentlig skiftet profilbildet hvor han poserte  eller hele tiden skulle vise frem sommerkoppen.

 

I en nylig tråd klagde også en mor over at venninnene hennes skrøt av mannen hennes i stedet for henne.  Det kunne hun ikke tolerere og samtlige kvinner som svarte i tråden hadde naturlig nok full forståelse for det synspunktet.

 

Ellers på forumet ser man hele tiden kvinner skryte av seg selv, hvor pene de er, hvor mye skryt de får for stumpen, puppene og sengeferdighetene sine. 

 

Hvorfor er det egentlig sånn? Er kvinner født sånn eller blitt sånn? 

.

 

Kan du på noe som helst vis, uten å henvise til en tråd med et tema du helt klart har misforstått, komme med eksempler på at kvinner er mer narsissistiske enn menn?

 

(Narsissistisk personlighetsforstyrrelse rammer menn i større grad enn kvinner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er mannfolka på KG så store idioter? Det er et mye mer interessant spørsmål. 



Anonymous poster hash: 38327...1fd
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerbit

Slik jeg ser det så er narrisisme et menneskelig trekk som er like sterkt tilstede oss både menn og kvinner.

Dette mener jeg er feil å si (ikke det om kjønn, men om menneskelig trekk) da narsissisme er en personlighetsforstyrrelse og ikke et menneskelig trekk.

Alle mennesker er fra naturens side egoistiske. F.eks er det egoistisk av meg å få barn mtp jordkloden vår, men jeg ønsker det likevel. Men når egoismen går over en viss grense kan man kalle det narsissisme. Dette er ikke noe alle kvinner har. Heller ikke alle menn. Jeg har heller ikke sett noe forskning som sier at flere kvinner har denne typen personlighetsforstyrrelse enn menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

(Narsissistisk personlighetsforstyrrelse rammer menn i større grad enn kvinner)

Den statistikken går vel på hvem som har fått diagnosen og for å få diagnosen så må man jo selv velge å gå til psykolog. Kan jo tyde på at menn har mer selvinnsikt. Uansett åpenbart at det å bare telle med de som har gått til psykolog ikke er en fullstendig statistikk over alle med narsissistisk personlighetsforstyrrelse.

Endret av Summers
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Den statistikken går vel på hvem som har fått diagnosen og for å få diagnosen så må man jo selv velge å gå til psykolog. Kan jo tyde på at menn har mer selvinnsikt.

Jeg tror du vil bli overrasket over hvor mange som har denne, eller andre typer personlighetsforstyrrelser, som har fått sine diagnoser ved en "tilfeldighet", ikke fordi de har selvinnsikt nok til å oppsøke psykolog på eget initiativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i premisset ditt for diskusjonen. Det er din påstand at kvinner er mer narsissistiske enn menn, noe jeg er uenig i. 



Anonymous poster hash: 3a1d9...545
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Balian de Ibelin

Dette mener jeg er feil å si (ikke det om kjønn, men om menneskelig trekk) da narsissisme er en personlighetsforstyrrelse og ikke et menneskelig trekk.

Alle mennesker er fra naturens side egoistiske. F.eks er det egoistisk av meg å få barn mtp jordkloden vår, men jeg ønsker det likevel. Men når egoismen går over en viss grense kan man kalle det narsissisme. Dette er ikke noe alle kvinner har. Heller ikke alle menn. Jeg har heller ikke sett noe forskning som sier at flere kvinner har denne typen personlighetsforstyrrelse enn menn.

 

Ja du har rett- Jeg tenkte meg ikke helt om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerbit

Ja du har rett- Jeg tenkte meg ikke helt om.

Jeg skjønte (etter dine tidligere innlegg) at du egentlig visste og at du bare sikkert formulerte deg feil, så jeg følte meg veldig pirkete her nå :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Balian de Ibelin

Hva betyr narsisme? Har det noe med krigen å gjøre?

 

 

I bunn å grunn betyr det vel å være forelsket i seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...