Sølvi88 Skrevet 6. oktober 2015 #1 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg og min kjæreste har tenkt å gi hans barn/mine stebarn ukelønn. Barna søker min anerkjennelse fremfor far sin så jeg har fått oppgaven. Tanken vår er at gutt11 og jente5 skal rydde å støvsuge rommet sitt annenhver uke, hver gang de er hos far. Også skal gutt11 i tillegg støvsuge huset. Jeg kommer til å hjelpe jente5 til hun klarer det selv. For dette tenker jeg 25kr for jente5 og 50kr for gutt11 pr gang. Jente5 er veldig flink å holder orden mens gutt11 er helt håpløs og bor i et kaos. Men jeg vil ikke gjøre forskjell på de, så begge får ha samme oppgave. Jeg tror at jente5 vil bruke 10min totalt mens gutt11 bruker nok 20min på hus og 1t på rom slik det ser ut i dag, kortere tid etter hvert forhåpentligvis. Noen kommentarer? Er det for mye/lite penger? For lite oppgaver? For store oppgaver? For stor forskjell på de? Noen tanker?
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #2 Skrevet 7. oktober 2015 For det første så mener jeg at ungene ikke skal tjene penger på å rydde/støvsuge etc på eget rom. Her i huset må de iallefall holde orden på eget rom uten å tjene noe på det. Her har de aldri fått ukelønn men de får noen kroner når de hjelper til. Gutten på 12 ser ikke poenget med å tjene egne penger, mens det er litt enklere for jenta på 14. Så får de penger etter hva de har hjulpet til med. Husk at det er stor forskjell på en 11-åring og en 5-åring, men du må nesten vurdere hva de er i stand til å hjelpe til med. 11-åringen er gammel nok til å hjelpe til med det meste. 5-åringen greier kanskje å gå ut med søppel eller tørke støv... Anonymous poster hash: 13819...884
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #3 Skrevet 7. oktober 2015 Her får stebarn 50 kroner annenhver lørdag (har barnet kun annenhver helg). Dette for å lære barnet om å hjelpe til, være med å bidra til rydding og orden i huset. Barnet har i oppgaver å rydde rommet, leker tilbake på rommet etter lek og bidra til generelle ting som å tørke litt støv etc. Barnet ønsker seg ofte noe, hvor 50 kroner kan brukes eller spares til ønsket leke, klær eller annet. Forrige helg hadde barnet selv spart opp 400 og kjøpte koe det hadde ønsket seg siden sommeren. Ukelønn går utenom ting barnet faktisk trenger selvsagt, men greit at barn kan lære at ting koster og gleden over å kjøpe noe selv etter å ha spart opp til det. Anonymous poster hash: f188e...73e 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #4 Skrevet 7. oktober 2015 Synes det høres bra ut!Anonymous poster hash: 70b0a...dae 1
galmamma Skrevet 8. oktober 2015 #5 Skrevet 8. oktober 2015 Her må alle barna, små som stor, hjelpe til hjemme. Trenger de penger, så får de det. Til kino ol. Eldstegutten på 15 må jobbe selv, for å tjene penger til det andre han trenger(har større forbruk enn de minste). Ikke snakk om at de får penger for å rydde/vaske rommet sitt.. 1
Sølvi88 Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter #6 Skrevet 8. oktober 2015 Barna her er ikke vandt til å jobbe for noe som helst, og ikke hjelpe til så mye heller.. Jente5 er litt lita enda så jeg forventer egentlig ikke at hun skal klare så mye. Men jeg tenker at de kan lære å støvsuge. De lider litt av en far som tror at de er små barn enda, han nekter å innse at de begynner å bli store og klare for nye oppgaver Jente5 får hjlelp til å kle på seg, ta på pysj, vaske hender etter dobesøk, hjelp til å tisse osv.. Så jeg prøver å presse inn noen nye vaner for de, blandt annet å rydde rommene sine. Det er ikke så lett for de å være store barn når far behandler de som babyer enda. Det er derfor jeg begynner på et laft nivå tenker jeg. Vi prøvde å få gutt11 til å rake plenen men det måtte jeg og far ta selv da han aldri ble ferdig, gutt11 synes det var kjedelig å gadd ikke, det skulle han gjøre for ipaden han fikk på forskudd(fars ide). Så barna trenger å starte på et lavere nivå enn alderen tilsier tror jeg :S jeg får bare prøve meg frem.. Bordskikk er heller noe de ikke har lært mye av, så det inngår også i ukelønna. Far tror også de er babyer når det gjelder mat Skjærer opp maten i biter til jente5, skjærer av skorpe, smører på smør osv.. Netsen så han leker flymaskin med skjea
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2015 #7 Skrevet 8. oktober 2015 Barna her er ikke vandt til å jobbe for noe som helst, og ikke hjelpe til så mye heller.. Jente5 er litt lita enda så jeg forventer egentlig ikke at hun skal klare så mye. Men jeg tenker at de kan lære å støvsuge. De lider litt av en far som tror at de er små barn enda, han nekter å innse at de begynner å bli store og klare for nye oppgaver Jente5 får hjlelp til å kle på seg, ta på pysj, vaske hender etter dobesøk, hjelp til å tisse osv.. Så jeg prøver å presse inn noen nye vaner for de, blandt annet å rydde rommene sine. Det er ikke så lett for de å være store barn når far behandler de som babyer enda. Det er derfor jeg begynner på et laft nivå tenker jeg. Vi prøvde å få gutt11 til å rake plenen men det måtte jeg og far ta selv da han aldri ble ferdig, gutt11 synes det var kjedelig å gadd ikke, det skulle han gjøre for ipaden han fikk på forskudd(fars ide). Så barna trenger å starte på et lavere nivå enn alderen tilsier tror jeg :S jeg får bare prøve meg frem.. Bordskikk er heller noe de ikke har lært mye av, så det inngår også i ukelønna. Far tror også de er babyer når det gjelder mat Skjærer opp maten i biter til jente5, skjærer av skorpe, smører på smør osv.. Netsen så han leker flymaskin med skjea Her er det på tide at pappa våkner. En 11-åring er absolutt i stand til å hjelpe til med mange ting i huset. Men jeg skjønner absolutt ditt problem, det er ikke enkelt å blande seg inn når man blir kjent med de i den alderen. Her gjelder det at de ikke får noe på forskudd, da er det lett å gå i fella og bli sittende med "gjella" (måtte bare rime litt) selv. Her får de ikke lommepenger uten at de har hjulpet til. Dumt for de at de ikke har gjort noe hvis en kompis vil på kino... De skal lære at penger ikke vokser på trær. Vi voksne må jo også jobbe for pengene vi har. Anonymous poster hash: 13819...884 1
Sølvi88 Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter #8 Skrevet 8. oktober 2015 Her er det på tide at pappa våkner. En 11-åring er absolutt i stand til å hjelpe til med mange ting i huset. Men jeg skjønner absolutt ditt problem, det er ikke enkelt å blande seg inn når man blir kjent med de i den alderen. Her gjelder det at de ikke får noe på forskudd, da er det lett å gå i fella og bli sittende med "gjella" (måtte bare rime litt) selv. Her får de ikke lommepenger uten at de har hjulpet til. Dumt for de at de ikke har gjort noe hvis en kompis vil på kino... De skal lære at penger ikke vokser på trær. Vi voksne må jo også jobbe for pengene vi har. Anonymous poster hash: 13819...884 Ja jeg vet!! Og unga maser etter "jobb".. De vet nok ikke hva det helt er, men de er jo så positivt innstilt til å hjelpe.. Det er bare far som mener at det blir søl og ting blir ødelakt osv.. Men såklart blir det søl og ting blir ødelakt osv, de har jo aldri gjort det før.. Blir litt frustrert nå!! I sommer bytta vi noen planker på garasjen, jeg sa at gutt11 kunne male de men det ble bare søl mente far, huff! Han må jo forklare og lære, så blir det ikke like mye søl neste gang.. De er barn å må jo få søle litt!! Og gutt11 er så utrolig lojal og flink til å lære praktiske ting, men far bare "næææ, er det noe særlig daaa?" huff! Jeg og barna er kjempe gode venner, far som er litt tilbakeholden på dette med å bli større barn bare. Jeg måtte også true far til å la gutt11 sitte barnevakt for jente5 en time en lørdags formiddag. Han var flink som bare det han, alt gikk bra. Jeg vil også at barna skal lære at ingenting er gratis, for nå maser de om at far skal kjøpe tøffere bil, stor firhjuling(de har en mindre nå), sånn mopedbil gutt11 vil ha som han ikke har lov til å kjøre osv.. De forstår ikke at man ikke kan kjøpe alt, så det hadde vært veldig fint om de lærte litt om penger.. Nå skal det sies at far er enig i stort sett det meste jeg fåreslår, så ombestemmer han seg litt etterpå og avblåser hele casen.. Så han er godhjerta, men forstår ikke at han begynner å få to store barn
Gjest Rux Skrevet 9. oktober 2015 #10 Skrevet 9. oktober 2015 Jeg har litt av den samme greia her hjemme. Jeg har to bonusdøtre på 12 og 14. De gjorde absolutt ingenting (!!) her før jeg flyttet inn for et år siden. Jeg innførte ukelønn, noe de ikke har vært vant til verken hos mor eller far. De er her hver tredje uke, og da har de oppgaver de må gjøre for å få ukelønn på fredagen. Etter min mening er dette oppgaver som egentlig er en selvfølge at de gjør, men fordi de ikke er vant til å gjøre noe som helst verken her eller hos mor så starter jeg enkelt, og så kommer vi til å tilføye litt mer ting etter hvert. De må blant annet vaske og rydde rommet, sette inn i oppvaskmaskinen etter seg, rydde opp når de har lagd seg mat, legge klær på plass når de får nyvaska klær, og bære sekker og bager ned på rommet når de kommer hjem etter skolen. (Som sagt, etter min mening burde dette vært en selvfølge) Dette får de 100kr for. Hvis de skal ha lørdagsgodt må de kjøpe det for disse pengene, i tillegg til at de også må bruke ukelønna hvis de skal kjøpe seg noe på ungdomsklubben på fredager. Planen min videre (i løpet av et par måneder) er å innføre at de må vaske badet annenhver gang, og ta ut av oppvaskmaskinen en gang i uka hver. Jeg må bare overtale far først, for han syns det er vanskelig å kreve ting av dem når de ikke trenger å gjøre noen ting hos mor... Han er heldigvis ikke så vanskelig å overbevise, jeg må bare la han få litt tid til å vende seg til tanken
LatersBaby Skrevet 9. oktober 2015 #11 Skrevet 9. oktober 2015 Datteren min på 7 år får ikke penger for å rydde sitt eget rom. Her har hun faste oppgaver, hun tar ut søpla og støvsuger stua hver dag. For dette får hun 50 kroner hver lørdag, som hun kan velge å kjøpe lørdagsgodt/annet eller spare. Om hun ønsker ekstra penger må hun gjøre noe for det. I morgen får hun 100 kroner fordi hun har jobbet ekstra. Ting hun trenger, aktiviteter (kino o.l) betaler selvsagt vi for. Dette begynte hun med da hun var 4-5 år.
Sølvi88 Skrevet 13. oktober 2015 Forfatter #12 Skrevet 13. oktober 2015 Jeg har litt av den samme greia her hjemme. Jeg har to bonusdøtre på 12 og 14. De gjorde absolutt ingenting (!!) her før jeg flyttet inn for et år siden. Jeg innførte ukelønn, noe de ikke har vært vant til verken hos mor eller far. De er her hver tredje uke, og da har de oppgaver de må gjøre for å få ukelønn på fredagen. Etter min mening er dette oppgaver som egentlig er en selvfølge at de gjør, men fordi de ikke er vant til å gjøre noe som helst verken her eller hos mor så starter jeg enkelt, og så kommer vi til å tilføye litt mer ting etter hvert. De må blant annet vaske og rydde rommet, sette inn i oppvaskmaskinen etter seg, rydde opp når de har lagd seg mat, legge klær på plass når de får nyvaska klær, og bære sekker og bager ned på rommet når de kommer hjem etter skolen. (Som sagt, etter min mening burde dette vært en selvfølge) Dette får de 100kr for. Hvis de skal ha lørdagsgodt må de kjøpe det for disse pengene, i tillegg til at de også må bruke ukelønna hvis de skal kjøpe seg noe på ungdomsklubben på fredager. Planen min videre (i løpet av et par måneder) er å innføre at de må vaske badet annenhver gang, og ta ut av oppvaskmaskinen en gang i uka hver. Jeg må bare overtale far først, for han syns det er vanskelig å kreve ting av dem når de ikke trenger å gjøre noen ting hos mor... Han er heldigvis ikke så vanskelig å overbevise, jeg må bare la han få litt tid til å vende seg til tanken Huff, godt vi er fler! Jeg har heldigvis ikke flyttet inn og tenker særbo videre fremover. Men de er jo likeverdige familiemedlemmer for meg alle sammen. Og en dag nå jeg å mannen flytter sammen så kommer jeg jo til å kreve ting av barna om de ønsker å bo hos oss. Stå på videre, jeg følger etter!
Sølvi88 Skrevet 13. oktober 2015 Forfatter #13 Skrevet 13. oktober 2015 Datteren min på 7 år får ikke penger for å rydde sitt eget rom. Her har hun faste oppgaver, hun tar ut søpla og støvsuger stua hver dag. For dette får hun 50 kroner hver lørdag, som hun kan velge å kjøpe lørdagsgodt/annet eller spare. Om hun ønsker ekstra penger må hun gjøre noe for det. I morgen får hun 100 kroner fordi hun har jobbet ekstra. Ting hun trenger, aktiviteter (kino o.l) betaler selvsagt vi for. Dette begynte hun med da hun var 4-5 år. Oi shit! Så flink dattern din er!! Det kunne jeg bare drømt om med disse to Men de er flinke og opptatt av penger, så å få de til å gjøre oppgaver i huset for ukelønn blir nok en smal sak 1
skruf Skrevet 13. oktober 2015 #14 Skrevet 13. oktober 2015 Jentene mine har også alltid hatt sine faste oppgaver i hjemmet. Oppgavene har økt/avansert etter alderen. De får også lommepenger. Nå har de muligheten til å tjene hundre kroner hver siden de er eldre og har andre behov enn da de var mindre. Klær og sånne nødvendigheter betaler jeg. De får uansett 50kr hver fredag, men har mulighet til å tjene 100kr hvis de gjør oppgavene sine. Da de var yngre fikk de alltid 30kr, men hadde mulighet til å tjene 50kr. Jeg hadde en slags pizzamagnet på kjøleskapet (en til hver) som var inndelt i 8 biter. For hver gang de gjorde det de skulle ble det satt inn en pizzabit. Var pizzaen full til helga så fikk de max ukelønn. Oppgaver de gjør nå er: ta inn og ut av oppvaskmaskinen, gå ut med søpla, ta inn post, vaske badet, hjelpe til med støvsuging, hjelpe til ved matlaging (f.eks skrelle poteter). De begge har og ansvar for egne rom, holde ryddig og støvsuge/vaske. De hjelper og til med hagearbeid når det er aktuelt. Jeg synes det er veldig greit med lommepenger istedet for at de bare får penger når det er noe de trenger. Da lærer de seg å spare til det de ønsker seg, og til å disponere penger. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #15 Skrevet 13. oktober 2015 Oj, vi ligger langt unna i sum, ser jeg! Her får gutten på 7 år 10,- hver lørdag om han rydder etter seg etter måltider og setter inn i oppvaskmaskinen (jada, det er noe de skal gjøre uansett, men Gud bedre så mange unger som ikke gjør det!). I tillegg gå med klær fra bad til vaskerom. Rydder han rommet, får han 10,- i tillegg. Dette fungerer veldig bra på vårt barn, han er svært interessert i å spare og se hva han får råd til. Mynten er motivasjon. Lørdagsgodt kjøper vi. Anonymous poster hash: cc027...a2b
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #16 Skrevet 13. oktober 2015 Vi har enda ikke innført ukelønn, men jeg er inne på tanken da eldste er blitt 12 år. Hos oss får de ikke lørdagssnop hvis rommet ikke er ryddet til kl 16 lørdag. Dette kommer jeg til å holde på. Ukelønn tenker jeg de kan få for å gjøre andre ting i huset, som feks rydde gang, stue, tømme oppvaskmaskin etc. Våre unger er kjempe flinke, men har hittil ikke fått penger for å hjelpe til, men hver gang jeg ber de om noe ekstra, så vanker det belønning, men da altså ikke i form av kontanter. Men gjerne noe de ønsker seg eller en noe lite, som vafler til kvelds. Slik det er i dag, så får de alt de trenger om det er kino eller svømmehall. Men de har ikke så mye cash liggende som de kan bruke på feks snop. Anonymous poster hash: e7475...30e
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #17 Skrevet 13. oktober 2015 Jeg må bare si at dette med å gi rene penger er helt gjennomtenkt hos oss. De skal ikke bare få penger når de trenger det, de skal kunne ha penger mellom hendene og kunne spare/bruke ettersom. Lære seg verdien av det. For dèt er det mange som ikke kan når de blir eldre! Jeg har mange venner som fikk penger når de trengte det, og de lærte jo aldri noe. Tunglærte når det gjaldt å disponere lønna de fikk senere. Anonymous poster hash: cc027...a2b
Sølvi88 Skrevet 14. oktober 2015 Forfatter #18 Skrevet 14. oktober 2015 Oj, vi ligger langt unna i sum, ser jeg! Her får gutten på 7 år 10,- hver lørdag om han rydder etter seg etter måltider og setter inn i oppvaskmaskinen (jada, det er noe de skal gjøre uansett, men Gud bedre så mange unger som ikke gjør det!). I tillegg gå med klær fra bad til vaskerom. Rydder han rommet, får han 10,- i tillegg. Dette fungerer veldig bra på vårt barn, han er svært interessert i å spare og se hva han får råd til. Mynten er motivasjon. Lørdagsgodt kjøper vi. Anonymous poster hash: cc027...a2b Det er vel egentlig sånn det burde vært ang sum! Men barna her er desverre vant til å 100-200 kr for å miste ei tann, ny iphone6 i en alder av 11 år, ipad, gopro, playstation osv.. Så jeg tror ikke at de hadde giddi rett og slett for en "luselønn".. Trist at de har blitt sånn, men de er to flotte barn på tross av alle bjørnetjenestene.. Fine holdninger, høflige, hjelpsomme osv, ikke noen hovne drittunger som mange blir. Men jeg skal tenke på summen, evt gi de mer å gjøre. Takk for innspill!
Sølvi88 Skrevet 14. oktober 2015 Forfatter #19 Skrevet 14. oktober 2015 Jeg må bare si at dette med å gi rene penger er helt gjennomtenkt hos oss. De skal ikke bare få penger når de trenger det, de skal kunne ha penger mellom hendene og kunne spare/bruke ettersom. Lære seg verdien av det. For dèt er det mange som ikke kan når de blir eldre! Jeg har mange venner som fikk penger når de trengte det, og de lærte jo aldri noe. Tunglærte når det gjaldt å disponere lønna de fikk senere. Anonymous poster hash: cc027...a2b Det er tanken min og! De skal lære noe, det er jo ikke fordi jeg/far ikke gidder å gjøre ditt og datt selv, det er for at de skal forstå verdien i å jobbe for noe og verdien i penger.
regine Skrevet 14. oktober 2015 #20 Skrevet 14. oktober 2015 og jeg kjenner jeg er dypt uenig i hele premisset i denne diskusjonen. Hvorfor skal barn få penger for å gjøre normalt husarbeid, et arbeid som må gjøres, og som vi som voksne uansett ikke får betalt for å gjøre i eget hjem? Det skjønner jeg ikke. Hos meg så har reglen alltid vært at her bor vi alle, dermed er det vårt alles ansvar hvordan det ser ut rundt oss. Jeg jobber fulltid, men husarbeidet må jeg gjøre uansett, uten at noen betaler meg for det. Sånn har det også vært for barna. Og her har det vært plikter fra ganske ung alder (tømme oppvaskmaskina og vaske badet fra 7-8-års alder som fast, + hjelpe til med annet ved behov). For at noe skal være ens hjem så har det også en verdi å ha eierskap ut fra at man også må bidra til hvordan det ser ut. Det betyr ikke at barn ikke lærer verdien av penger, kun at ukelønn ikke knyttes opp til typ "vanlig husarbeid". Mine har alltid fått ukelønn, fra 5-års alderen, så har summen og hva de selv måtte dekke økt med alderen. Blant annet for å lære de å også disponere de pengene de har og prioritere mellom viktig/uviktig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå