Gå til innhold

Sjefen lar meg ikke bruke egenmelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er helt normalt å RINGE for å informere om at man er syk, ellers er det ingen garanti for at sjefen får beskjed. Å sende sms har jeg aldri om før jeg begynte å henge på kg, har hatt mange arbeidsgivere, men det har aldri vært tillatt, da du ikke har garanti for at noen faktisk får beskjed. Og gir du ikke beskjed om fravær men bare lar være å dukke opp regnes det som skoft, og skoft kan du ikke ta på egenmelding.

Anonymous poster hash: 4e239...8fe

Det skan jo være mange grunner å sende sms/e-post istedet for å ringe. Det meste av mitt sykefravær de siste årene har skyldes enten forkjølelse med manglende stemme eller at jeg har våknet med migrene på natten, sendt en e-post til jobben, og så sovet meg frisk, og dukket opp på jobb etter lunsj. Å måtte være våken er tortur, og da er det urimelig å forvente at man ringer.

Jeg syns dette er urimelig av arbeidsgiver., dersom en faktisk fikk beskjeden.

Anonymous poster hash: 2ef96...074

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På min arbeidsplass krever vi skriftlig beskjed (helst mail) ved fravær, så det varierer fra sted til sted.  Dersom det ikke finnes noen rutine som sier at du må ringe så kan de ikke nekte deg egenmelding, men dersom det finnes og du bare ikke har satt deg inn i det så kan de faktisk det.  Dette krever selvfølgelig at du har hatt mulighet til å sette deg inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skan jo være mange grunner å sende sms/e-post istedet for å ringe. Det meste av mitt sykefravær de siste årene har skyldes enten forkjølelse med manglende stemme eller at jeg har våknet med migrene på natten, sendt en e-post til jobben, og så sovet meg frisk, og dukket opp på jobb etter lunsj. Å måtte være våken er tortur, og da er det urimelig å forvente at man ringer.

Jeg syns dette er urimelig av arbeidsgiver., dersom en faktisk fikk beskjeden.

Anonymous poster hash: 2ef96...074

Men da har du en avtale ed arbeidsgiver om å sende mail midt på natten når du har migrene, og det har ikke ts. Har man ingen avtale er det en selvfølgelighet å ringe for å gi beskjed så man er sikker på at beskjeden er mottatt. 

Anonymous poster hash: 4e239...8fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Grunnen til at det hos min nåværende og forrige arbeidsgiver ikke er ok å sende e-post eller SMS har ingenting med om meldingen kommer frem å gjøre. Det har med at man skal ringe og snakke med en kollega når man melder seg syk. Dvs at man hever terskelen for å skulke. Dette er gjort fordi enkelte dessverre misbruker egenmelding lettere når det bare er å sende melding.

Jeg melder egen sykdom ved å ringe kundesenter innenfor deres åpningstid og så sender jeg en e-post til sjefen med samme informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skan jo være mange grunner å sende sms/e-post istedet for å ringe. Det meste av mitt sykefravær de siste årene har skyldes enten forkjølelse med manglende stemme eller at jeg har våknet med migrene på natten, sendt en e-post til jobben, og så sovet meg frisk, og dukket opp på jobb etter lunsj. Å måtte være våken er tortur, og da er det urimelig å forvente at man ringer.

Jeg syns dette er urimelig av arbeidsgiver., dersom en faktisk fikk beskjeden.

Anonymous poster hash: 2ef96...074

 

Hvordan klarer du å få sove når du har så vondt i hodet at du ikke kan gå på jobb? 

Anonymous poster hash: 371fe...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at man må ringe. Der jeg jobber får man heller ikke sykepenger hvis man ikke har ringt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Hvordan klarer du å få sove når du har så vondt i hodet at du ikke kan gå på jobb?  Anonymous poster hash: 371fe...d82

Det skal jeg fortelle deg: det hender at jeg sovner av ren utmattelse når jeg har migrene - etter å ha vridd meg i timesvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har du en avtale ed arbeidsgiver om å sende mail midt på natten når du har migrene, og det har ikke ts. Har man ingen avtale er det en selvfølgelighet å ringe for å gi beskjed så man er sikker på at beskjeden er mottatt.

Anonymous poster hash: 4e239...8fe

Nei, det har jeg ikke, men de få gangene jeg har behov for å gjøre det, så har ikke det vært noe problem, selv om det strengt tatt står i personalhåndboka at man skal ringe.

Anonymous poster hash: 2ef96...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes "sjefer" må vise some damn understanding jeg altså. Hvor vanskelig kan dette være??? Men ok om du rister dette av deg og tar en prat om hva som gjelder ved slike tilfeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg fortelle deg: det hender at jeg sovner av ren utmattelse når jeg har migrene - etter å ha vridd meg i timesvis.

 

Når man har vridd seg i timesvis ja. Men jeg undres stadig over alle de som sier at det de gjør når de får migrene er å sove. Da kan man umulig ha så vondt i hodet.

Anonymous poster hash: 371fe...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Når man har vridd seg i timesvis ja. Men jeg undres stadig over alle de som sier at det de gjør når de får migrene er å sove. Da kan man umulig ha så vondt i hodet. Anonymous poster hash: 371fe...d82

Søvn er ofte eneste medisin, og jeg arbeider faktisk ganske hardt for å få til å sove når jeg har migrene. Både med avslapningsteknikker og luftkvalitet der jeg sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer du å få sove når du har så vondt i hodet at du ikke kan gå på jobb?

Anonymous poster hash: 371fe...d82

En god dose smertestillende tar den verste smerten, det er umulig å sove uten smertestillende. Dessuten er migrene mer enn bare hodesmerter og jeg er helt ubrukelig på jobb frem til anfallet er over, og det går raskere over om jeg sover.

Nå har jeg ca 1/2 sykedag årlig pga migrene, så det er ikke akkurat et stort problem.

Anonymous poster hash: 2ef96...074

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min arbeidsplass må vi også ringe ved sykdom. I min arbeidskontrakt står det at jeg skal ringe daglig leder ved sykdom/fravær og det står også hvem jeg skal ringe dersom daglig leder ikke er til stede (jeg jobber i en liten, privat bedrift).

 

Sjefen min har imidlertid sagt at han kan godta sms eller epost i spesielle tilfeller, men at vi da må forsikre oss om at meldingen er mottatt. For min del er dette veldig logisk, jeg hadde selvsagt ringt dersom jeg ikke fikk svar på sendte sms til sjefen.



Anonymous poster hash: e0d4f...081
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søvn er ofte eneste medisin, og jeg arbeider faktisk ganske hardt for å få til å sove når jeg har migrene. Både med avslapningsteknikker og luftkvalitet der jeg sover.

 

Folk som klarer å sovne ved hjelp av avslapningsteknikker og luftkvalitet med "migrene" aner ikke hva det vil si å ha ordentlig migrene/hodepine. Det burde, og er, komplett umulig med så store smerter.

 

En god dose smertestillende tar den verste smerten, det er umulig å sove uten smertestillende. Dessuten er migrene mer enn bare hodesmerter og jeg er helt ubrukelig på jobb frem til anfallet er over, og det går raskere over om jeg sover.

Nå har jeg ca 1/2 sykedag årlig pga migrene, så det er ikke akkurat et stort problem.

Anonymous poster hash: 2ef96...074

 

Med smertestillende og medisin er jeg med på at det kan gå når det har gitt seg. Har selv en migrenemedisin som funker til dels, og de gangene den tar migrenen så kan jeg gjerne sove litt etterpå, blir trøtt av både medisin og smerter, men å sove UNDER anfallet, det går jeg ikke med på at går an. Tror mange som mener de har migrene eller sterk hodepine faktisk ikke har det. Klarer man å sove med hodepinen er det iallfall ikke snakk om mer enn moderate smerter.

 

Hører stadig at folk sier og skriver at søvn er det som gjelder mot migrene, jeg går rett og slett ikke med på det.

Anonymous poster hash: 371fe...d82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres rart ut, tror ikke du kan nektes egenmelding. Vi ringer ikke når vi er syke på min jobb, er ikke vits for meg å ringe sjefen kl 06:00 om morgenen og vekke henne. Vi sender mail. Om hun fikk meldingen din, men nekter deg sykepenger på grunn av ett prinsipp syntes jeg hun er bra kjip. Om dere har som rutine å ringe og du ikke visste om det så kan hun jo bare si fra at neste gang så ringer du.

Endret av Zereta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner som regel 1-2 timer før alle andre og ringer ikke først. Når jeg må ringe i rimelig tid før vakten starter så synes jeg det er unødvendig at jeg skal ringe kl 6 når de andre starter/våkner kl 8. Jeg sender sms om at jeg er syk, og vil ringe dem rett før vakten deres starter. Ingen har sagt noe på det, tror de bare setter pris på å ikke bli vekket :) Praksisen er at vi skal ringe så jeg tøyer jo grensen litt.

Endret av Dwight
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lov om folketrygd sier følgende:

 

§ 8-23.Egenmelding

Med egenmelding menes det at arbeidstakeren melder fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge fram legeerklæring.

En arbeidstaker har rett til sykepenger i arbeidsgiverperioden på grunnlag av skriftlig eller muntlig egenmelding etter bestemmelsene i §§ 8-24 til 8-27.

 

Det står overhodet ingenting om at det må ringes inn, eller at egenmelding over sms er ugyldig. Dette er også en ufravikelig lov, ergo det kan ikke avtales betingelser som innskrenker arbeidstakers rettigheter.

 

Dette med at du ikke får sykepenger fordi du ikke ringte og sa ifra, beror nok på ett av to forhold. Sannsynligvis en kombinasjon av begge:

 

1. Arbeidsgiver kjenner ikke til betingelsene.

2. Arbeidsgiver antar at dette er regelverk TS ikke har helt kontroll på, og dermed forsøker å komme seg unna sitt ansvar i forhold til sykepenger.



Anonymous poster hash: 5684f...10d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En arbeidsgiver kan frata arbeidstakeren retten til å bruke egnemelding både ved egen sykdom og ved barn og barnepassers sykdom. Dette er regulert i Folketrygdloven § 8–27 og § 9–7, siste ledd.

Har arbeidsgiveren rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom, kan han frata arbeidstakeren egenmeldingsretten i en periode på dette grunnlaget, jfr. Folketrygdloven

§ 8–27, bokstav b).

Tar man fra noen egenmeldingsretten, må retten til å nytte egenmelding vurderes på nytt etter seks måneder, se Folketrygdloven.

Fra NHOs hjemmeside.

Anonymous poster hash: dff94...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan man melder fravær varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass. der jeg jobber, på skole, skal vi sende SMS innen et gitt tidspunkt, også får vi bekreftelse per SMS. Nærmeste leder ringer første fraværsdag for å "sjekke ståa" og høre hvor lenge man ser for seg at man blir borte fra arbeidsplassen.

Jeg vil si det er ditt ansvar å sette deg inn i fraværsrutinene for arbeidsplassen din. At du "ikke er informert" er bare en dårlig unnskyldning når du har jobbet det i 7 måneder.

Og som AB over meg sier, har arbeidsgiver anledning til å frata arbeidstakere retten til å bruke egenmelding.

Anonymous poster hash: 2d269...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Folk som klarer å sovne ved hjelp av avslapningsteknikker og luftkvalitet med "migrene" aner ikke hva det vil si å ha ordentlig migrene/hodepine. Det burde, og er, komplett umulig med så store smerter.  Med smertestillende og medisin er jeg med på at det kan gå når det har gitt seg. Har selv en migrenemedisin som funker til dels, og de gangene den tar migrenen så kan jeg gjerne sove litt etterpå, blir trøtt av både medisin og smerter, men å sove UNDER anfallet, det går jeg ikke med på at går an. Tror mange som mener de har migrene eller sterk hodepine faktisk ikke har det. Klarer man å sove med hodepinen er det iallfall ikke snakk om mer enn moderate smerter. Hører stadig at folk sier og skriver at søvn er det som gjelder mot migrene, jeg går rett og slett ikke med på det. Anonymous poster hash: 371fe...d82

Så heldig du er da som har medisin som funker!

Jeg har ikke noen interesse av å diskutere med deg hvorvidt jeg har migrene eller ikke. Jeg er helt sikker på at du kjenner din migrene godt og det er jo virkelig kjedelig at søvn ikke hjelper for deg. Men akkurat som du kjenner din migrene og hva som virker eller ikke virker, så kjenner jeg min. Jeg sover selvsagt ikke mens jeg spyr, eller har synsforstyrrelser. Men når jeg ikke får medisinen til å virke har jeg virkelig ikke annet valg enn å prøve å stenge ute de voldsomme bølgene av det som kjennes ut som en hammer mot innsiden av hodeskallen like bak øyet og som forplanter seg ned i tennene. Det gjør jeg ved å åpne soveromsvinduet, stenge gardinene så det blir helt mørkt og arbeide med pusteteknikker så jeg sovner.

Det er ikke alltid det virker ...

PS: mine anfall går enten over av at medisinen virker eller at jeg sovner. Det er ytterst sjelden at anfallene går over av seg selv.

PS 2: unntatt noen ytterst få kjente faktorer aner jeg ikke hva som utløser anfallene - og har gitt opp å finne sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...