AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #1 Skrevet 5. oktober 2015 I dag skulle familie komme innom på en kaffe og prat hos meg og min mann. Jeg synes det er så koselig å ha venner og familie på besøk, og kan ofte invitere over. Problemet er at ingen kommer... Nå fikk jeg igjen en melding på at det får bli "neste gang", fordi ting kom opp. Jeg kan telle på en hånd hvor ofte familie har vært her i det året vi har bodd her, og det er med bursdagsfeiring. Dette er en leilighet på 70 kvm, hvor vi har lite kjøkken og ikke plass til middagsgjester. Men vi har stor stue, og fikk inn 10 stk til selskapet for noen måneder siden. Det er også første og siste gang de fleste har vært her... Meg og min mann er veldig nær familien, og er ofte hos alle andre på kaffe. Men når det er snakk om å komme hit, er det uansett nei, selv om de først sier ja og gleder seg til å se oss igjen. Jeg er lei meg, og bruker gjerne en time på å rydde, vaske litt rundt omkring og gjlre klart til besøk, setter på kaffe og tar frem noe å knaske på i skål. Sa fordi jrg selv synes det er koselig å få litt "oppvartning" når jeg selv er over hos andre. Har nå behov for å få sagt det et sted, for jeg klarer ikke flere skuffelser og må innrømme at jeg er lei av at det alltid er vi som drar på besøk. Særlig at vi har et lite barn i hus gjør det ekstra kjipt. Hun har spurt noen ganger hvorfor vi aldri kan være hjemme og at "de kan komme hit". Vet ikke hav man skal svare.... for jeg vet ikke hvorfor. Anonymous poster hash: 1a6ea...5f1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #2 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg reagerer på det du skriver her: Dette er en leilighet på 70 kvm, hvor vi har lite kjøkken og ikke plass til middagsgjester. Men vi har stor stue, og fikk inn 10 stk til selskapet for noen måneder siden. Det er også første og siste gang de fleste har vært her... Om dere har for vane å stue folk sammen, kan det være grunn nok til at folk foretrekker at dere kommer på besøk til dem, og ikke vil komme til dere... Jeg hater å sitte som sild i tønne. Jeg synes også 10 stk er i overkant mye folk En annen ting er at det er mandag i dag. Folk flest er på jobb, og er gjerne slitne etter jobb. Jeg ville ikke orket dra i familiebesøk på en mandag. Spesielt ikke om det var fare for at det var mange personer der, og iallefall ikke om det var trangt i tillegg. Ikke ta det personlig sånn umiddelbart. Se på omstendighetene dere inviterer i. Inviterer dere på vanskelige tidspunkt? Altså i ukedager, hvor folk gjerne har det travelt, eller er slitne etter jobb? Inviterer dere for mange av gangen, så det blir slitsomt, og trangt? Anonymous poster hash: 37bd3...a82 3
Anim92 Skrevet 5. oktober 2015 #3 Skrevet 5. oktober 2015 Kanskje du kan prøve å si til de rundt deg at du savner at de kommer mer på besøk? De er kanskje ikke helt klar over det. Jeg bare kjenner igjen meg selv - jeg er typen som altfor lett kan avlyse å komme til familien min. Ofte fordi jeg føler meg sliten og prioriterer en kveld hjemme hos meg selv, fordi det skjer så mye. Så glemmer jeg rett og slett meg litt bort - jeg tenker at "jammen, familien forstår, også glemmer jeg at det kan virke sårende for de jeg avlyser for. Jeg tror faktisk det er et ektepar i familien jeg altfor sjeldent er hos, som oftest jeg avlyser hos. Og det er egentlig helt tilfeldig, men etter å ha lest det her kom jeg på at damen i huset nettopp er typen som kunne tenkt over det på den måten du nevner. Så nå skal jeg skjerpe meg hvertfall 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #4 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg reagerer på det du skriver her: Dette er en leilighet på 70 kvm, hvor vi har lite kjøkken og ikke plass til middagsgjester. Men vi har stor stue, og fikk inn 10 stk til selskapet for noen måneder siden. Det er også første og siste gang de fleste har vært her... Om dere har for vane å stue folk sammen, kan det være grunn nok til at folk foretrekker at dere kommer på besøk til dem, og ikke vil komme til dere... Jeg hater å sitte som sild i tønne. Jeg synes også 10 stk er i overkant mye folk En annen ting er at det er mandag i dag. Folk flest er på jobb, og er gjerne slitne etter jobb. Jeg ville ikke orket dra i familiebesøk på en mandag. Spesielt ikke om det var fare for at det var mange personer der, og iallefall ikke om det var trangt i tillegg. Ikke ta det personlig sånn umiddelbart. Se på omstendighetene dere inviterer i. Inviterer dere på vanskelige tidspunkt? Altså i ukedager, hvor folk gjerne har det travelt, eller er slitne etter jobb? Inviterer dere for mange av gangen, så det blir slitsomt, og trangt?Anonymous poster hash: 37bd3...a82 Når vi var ti, var det feiring av barnets bursdag, og vi ønsket at hun endelig skulle få feiret med familien. Alle stortrivdes og det ble en vellykket dag. Har aldri invitert så mange før eller siden. Ellers inviterer vi i helger. I dag var det litt spesielt, fordi to i familien kjørte forbi og skulle komme innom på en kaffe på vei tilbake. Så... Ikke akkurat familiebesøk sånn ment, men komme innom generelt. Noe de heller aldri gjør. Jeg skjønner at omstendighetene ikke alltid er passende, men synes det er litt synd når de selv ringer og sier at de kommer innom på vei tilbake, for så å si at de ikke kan 5-10 min unna. Takk for vinklingen! I stuen er det romslig og stor plass, hvor tapet av kvm er i de andre rommene Har sagt at jeg gleder meg til å få et eget sted med større plass i fremtiden, nettopp fordi jeg ønsker å invitere til middager (hvor det er "mer å komme for"). Anonymous poster hash: 1a6ea...5f1 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #5 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg har foreldrene min ca 5 min med bil unna og broren min med familie ca 4 min med bil. Jeg har bodd i denne leiligheten i 4 år. Broren min og hans familie har vært her maks 6 ganger og foreldrene mine 10. Jeg har gitt opp å invitere de. Broren sin sønn på 1 1/2 år har vært her 1 gang. Egentlig ganske tragisk!Anonymous poster hash: 3334f...98c
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #6 Skrevet 5. oktober 2015 Skjønner du blir skuffet om de har invitert seg selv og så lar være å komme, ja. Hadde det vært ikke-familie eller andre ikke-nære hadde jeg syntes det var veldig frekt. Men med familie er det gjerne litt mer uformelt. Det kan godt hende de ble mer slitne enn de trodde av ærender og slikt, eller at de feilberegnet tiden. Men ja, jeg skjønner godt at du blir skuffet og lei deg da, det hadde jeg også blitt. Det kan jo også være at du inviterer for ofte i forhold til når hvor ofte folk egentlig har tid? Jeg er introvert og har behov for alenetid, i tillegg til at jeg har noen fritidsinteresser (både verv og bare generell trening) som gjør at jeg er opptatt. Jeg har ikke lyst til å komme på besøk til folk så ofte, for jeg trenger tid for meg selv. Så jeg er en slik som nok hadde takket nei hadde du invitert meg veldig ofte på besøk.. Ikke på grunn av at det er noe med de som inviterer, det er ikke noe galt med dem, det er ikke slik at jeg ikke vil være med akkurat dem. Men jeg har bare behov for tiden til meg selv. Anonymous poster hash: 37bd3...a82
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #7 Skrevet 5. oktober 2015 Kanskje du kan prøve å si til de rundt deg at du savner at de kommer mer på besøk? De er kanskje ikke helt klar over det. Jeg bare kjenner igjen meg selv - jeg er typen som altfor lett kan avlyse å komme til familien min. Ofte fordi jeg føler meg sliten og prioriterer en kveld hjemme hos meg selv, fordi det skjer så mye. Så glemmer jeg rett og slett meg litt bort - jeg tenker at "jammen, familien forstår, også glemmer jeg at det kan virke sårende for de jeg avlyser for. Jeg tror faktisk det er et ektepar i familien jeg altfor sjeldent er hos, som oftest jeg avlyser hos. Og det er egentlig helt tilfeldig, men etter å ha lest det her kom jeg på at damen i huset nettopp er typen som kunne tenkt over det på den måten du nevner. Så nå skal jeg skjerpe meg hvertfall Takk for vinklingen du kommer med, da å være en av de som avlyser. Jeg skjønner også litt tanken på at "det er familie, så de forstår", men når det ikke bare er noen, men alle man inviterer,så er det litt sårt. Hadde det vært snakk om av og til, så er det en ting, men etter ett år og typ 4 besøk, så synes jeg det er veldig spesielt hvorfor familien (da 5 familier/husstander) ikke føler for å komme hit. At de kom til barnets bursdag var overraskende, og jeg takker dem for at de tok seg bryet å komme hit i det hele tatt. Hun hadde en fantastisk dag! Anonymous poster hash: 1a6ea...5f1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #8 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg har også foreldre og søsken som ikke kommer til oss annet enn på bursdager. De bor fem minutter unna. Foreldrene mine vil heller at vi kommer til dem og samles der. Litt dumt på en måte, men det er sånn de vil ha det, gidder ikke å krangle på det. Vi liker også å få besøk, så vi inviterer venner på kaffe og helgelunsj og slikt i stedet. Anonymous poster hash: edcfe...ccd
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #9 Skrevet 5. oktober 2015 Skjønner du blir skuffet om de har invitert seg selv og så lar være å komme, ja. Hadde det vært ikke-familie eller andre ikke-nære hadde jeg syntes det var veldig frekt. Men med familie er det gjerne litt mer uformelt. Det kan godt hende de ble mer slitne enn de trodde av ærender og slikt, eller at de feilberegnet tiden. Men ja, jeg skjønner godt at du blir skuffet og lei deg da, det hadde jeg også blitt. Det kan jo også være at du inviterer for ofte i forhold til når hvor ofte folk egentlig har tid? Jeg er introvert og har behov for alenetid, i tillegg til at jeg har noen fritidsinteresser (både verv og bare generell trening) som gjør at jeg er opptatt. Jeg har ikke lyst til å komme på besøk til folk så ofte, for jeg trenger tid for meg selv. Så jeg er en slik som nok hadde takket nei hadde du invitert meg veldig ofte på besøk.. Ikke på grunn av at det er noe med de som inviterer, det er ikke noe galt med dem, det er ikke slik at jeg ikke vil være med akkurat dem. Men jeg har bare behov for tiden til meg selv. Anonymous poster hash: 37bd3...a82 Det forstår jeg. Sånn som situasjonen var i dag, ringer de gjerne tidligere på dagen og sier at de skal forbi og jeg eller de nevner besøk på vei tilbake eller når "de likevel er her". Så om det er meg eller de som inviterer, blir der det samme hver gang. Neste gang fremover ønsker jeg å si at det ikke passer lengre. Det eneste positive ut av det er at leiligheten blir ryddig da, for å se den siden av det. Kan nevne at jeg er student og jobber deltid, om det er av betydning Min mann er også ganske lei av at både min og hans familie avlyser eller synes at vi heller skal komme dit. Anonymous poster hash: 1a6ea...5f1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #10 Skrevet 5. oktober 2015 Trodde denne tråden handlet om en bestemor som vil ha mer besøk... Det er snodig at de avlyser. Hva beginner de med da? Oppfører alt besøk seg på samme måten eller er det bare familien som avlyser avtaler? Kansje du skal invitere de på middag i stedet? Om du har plass til et spisebord i stua?Anonymous poster hash: 1de0e...284
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #11 Skrevet 5. oktober 2015 Begrunner*Anonymous poster hash: 1de0e...284
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #12 Skrevet 5. oktober 2015 Trodde denne tråden handlet om en bestemor som vil ha mer besøk... Det er snodig at de avlyser. Hva beginner de med da? Oppfører alt besøk seg på samme måten eller er det bare familien som avlyser avtaler? Kansje du skal invitere de på middag i stedet? Om du har plass til et spisebord i stua?Anonymous poster hash: 1de0e...284 Dessverre har vi ikke plass til det, eller skulle jeg så gjerne invitert på middag... De begrunner det ikke med noe annet enn at det ikke var tid/passet/endringer o.l som gjør at de ikke kan,men vi er hjertelig velkomne til dem en dag... Anonymous poster hash: 1a6ea...5f1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #13 Skrevet 6. oktober 2015 Dessverre har vi ikke plass til det, eller skulle jeg så gjerne invitert på middag... De begrunner det ikke med noe annet enn at det ikke var tid/passet/endringer o.l som gjør at de ikke kan,men vi er hjertelig velkomne til dem en dag... Anonymous poster hash: 1a6ea...5f1 Kan du lage plass da? Eller står møblene forankret i golvet?Anonymous poster hash: 1de0e...284
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #14 Skrevet 6. oktober 2015 Kan du lage plass da? Eller står møblene forankret i golvet?Anonymous poster hash: 1de0e...284 Hadde jeg klart å lage plass, hadde jeg selvsagt gjort det. Men det er ikke mulig. Anonymous poster hash: 1a6ea...5f1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #15 Skrevet 6. oktober 2015 Hadde jeg klart å lage plass, hadde jeg selvsagt gjort det. Men det er ikke mulig. Anonymous poster hash: 1a6ea...5f1 Det er ikke så håpløst, er det vel?Hvorfor er det umulig? Det finnes klappstoler og bord med klaffer og så kan du dytte unna møbler når dere får besøk. Møbler kan byttes ut med mindre versjoner. Man ka rydde unna leker og sånt fra stua så fåe man plass. Anonymous poster hash: 1de0e...284
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #16 Skrevet 6. oktober 2015 Hadde jeg klart å lage plass, hadde jeg selvsagt gjort det. Men det er ikke mulig.Anonymous poster hash: 1a6ea...5f1 Dere har en leilighet på 70 kvm, selvsagt får dere plass. Vi har leilighet på 54 kvm og har nå plass til å ha folk på middag. Kjøp et spisebord som kan slås ut og noen ekstra stoler. 70 kvm er da ikke lite, det er fint plass til gjester til middag og til 10 stykker (og flere til) bursdagsselskap. Anonymous poster hash: 87b02...79c 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #17 Skrevet 6. oktober 2015 Det er ikke ment for å være frekt, ts, men du er veldig sånn defeatist/offer? Det er liksom bare andre som gjør feil, de melder avbud og du savner besøk og sosialt mens du ikke har mulighet å lage rom til en spisebord på deres 70 kvm. På ikea får du faktisk bord med klaffer. De har stoler som kan stables. Om det handler om pengene så finner dy ting på finn. Om det handler om frakt så spør nown venner om hjelp. Ikke bare så "greier ikke" "kan ikke" når det faktisk handler om at du ønsker å skape en sosial situasjon for dere og datteren deres. (Sånn jeg forsto det så var det en sorg for deg at deres datter ikke fikk oppleve besøk?) Det er faktisk litt sånn at om du lager en middag så skal du se at folk kommmer. Å bare være på besøk og ha litt snacks i en skål er liksom ok å takke nei til i motsetning til en middag..spesielt om man er sliten.Anonymous poster hash: 1de0e...284
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #18 Skrevet 6. oktober 2015 Dere har en leilighet på 70 kvm, selvsagt får dere plass. Vi har leilighet på 54 kvm og har nå plass til å ha folk på middag. Kjøp et spisebord som kan slås ut og noen ekstra stoler. 70 kvm er da ikke lite, det er fint plass til gjester til middag og til 10 stykker (og flere til) bursdagsselskap.Anonymous poster hash: 87b02...79c Kjøkkenet er for lite. Vi sitter trangt og den ytterste må gå bort for at barnet på 6 skal komme seg forbi. Stua og badet er rommene som tar kvm, hvor vi gjerne kunne hatt noen i stua, men rommet er ikke bygd opp for det. On ci sjulle gjort det, hadde vi måttet fjerne møblene vi har i stua ut, problemet er at vi har ingen steder å sette det... Pluss at det er veldig stress å omøblere leiligheten for en middag. I den forrige leiligheten hadde vi 60 kvm, og plass til 7 rundt et bord, uten å sitte trangt. Leiligheter er forskjellige, og denne er ikke egnet. Anonymous poster hash: 1a6ea...5f1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #19 Skrevet 6. oktober 2015 Kjøkkenet er for lite. Vi sitter trangt og den ytterste må gå bort for at barnet på 6 skal komme seg forbi. Stua og badet er rommene som tar kvm, hvor vi gjerne kunne hatt noen i stua, men rommet er ikke bygd opp for det. On ci sjulle gjort det, hadde vi måttet fjerne møblene vi har i stua ut, problemet er at vi har ingen steder å sette det... Pluss at det er veldig stress å omøblere leiligheten for en middag. I den forrige leiligheten hadde vi 60 kvm, og plass til 7 rundt et bord, uten å sitte trangt. Leiligheter er forskjellige, og denne er ikke egnet.Anonymous poster hash: 1a6ea...5f1 Dere får det nok til i stua om dere vil. Den kan ikke være så liten når dere har 70kvm. Men uansett, skjønner at du syns det er leit når de ikke kommer. Om det er din familie så kan du jo rett og slett bare ta deg en prat med de? Er det samboers familie så kan han snakke med de. Anonymous poster hash: 87b02...79c 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #20 Skrevet 6. oktober 2015 Kjøkkenet er for lite. Vi sitter trangt og den ytterste må gå bort for at barnet på 6 skal komme seg forbi. Stua og badet er rommene som tar kvm, hvor vi gjerne kunne hatt noen i stua, men rommet er ikke bygd opp for det. On ci sjulle gjort det, hadde vi måttet fjerne møblene vi har i stua ut, problemet er at vi har ingen steder å sette det... Pluss at det er veldig stress å omøblere leiligheten for en middag. I den forrige leiligheten hadde vi 60 kvm, og plass til 7 rundt et bord, uten å sitte trangt. Leiligheter er forskjellige, og denne er ikke egnet. Anonymous poster hash: 1a6ea...5f1 Hva med å bruke mer plassbesparende møbler på stua? Mindre sofa feks. har dere svær sofa?Anonymous poster hash: 1de0e...284 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå