Gå til innhold

Er det egentlig riktig


Gjest Gjest_Balian de Ibelin

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Balian de Ibelin

Er det egentlig riktig at brystkreft skal få så mye mer oppmerksomhet enn andre kreftyper ?

 

 

Burde ikke f.eks Bukspyttkjertelkreft som er den mest dødlige krefttype få like mye oppmerkosmhet som det brystkreft gjør ?

 

 

Og er det riktig at en kreftype som hovedsakelig rammes kvinner blir gitt mer oppmerksomhet en krefttyper som hovedsakelig rammes menn ?

 

Burde ikke alle kreftyper få like mye oppmerksomhet ?

 

 

Eller er det riktig at brystkreft er den typen som får mest oppmerksomhet ?

 

 

 

Det vil ikke overraske meg om dere total misstolker det jeg nå skrev.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krefttyper får ofte oppmerksomhet basert på hvor hyppig de forekommer og hvor lett det er å undersøke for det selv, mer enn dødelighet. Brystkreft er en vanlig kreftform og jo tidligere det oppdages, jo bedre. Det er man noe kan se etter selv. 

 

Så jevnt over er det fokus på krefttyper der vi lett kan se symptomene selv og ta tak i ting tidlig. Brystkreft kan man oppdage ved svulst i brystet, føflekkkreft ved føflekker som endrer seg. Disse krefttypene er det fokus på og da som regel hva folk skal se etter. Lungekreft er en annen hyppig krefttype og denne henger jo (som regel) sammen med røyking, noe det er stort fokus på ulempene ved.

 

Bukspyttkjertelkreft er ikke noe du kan se etter selv og symptomene kommer sent. Det samme gjelder tykktarmskreft. Prostatakreft har sjelden veldig tydelige symptomer, ofte veldig tvetydige symptomer som oftest har opphav i noe annet (som at det svir når man urinerer el.l.).

 

Det er mange former for kreft, men det vet folk flest. Man kan ikke vite alt, alltid, og alternativet er jo at man ber om scanning for å vite at man er trygg uten at man har opplevd symptomer, noe vi ikke har kapasitet til. Derfor settes det fokus på det man kan. 

 

Faren min døde av kreft og det var ikke pga. mangel på symptomer, ei heller offentlig informasjon rundt symptomene. Det var rett og slett at han somlet / unnlot å dra til legen. Akkurat dette er dessverre et problem. Jeg er riktignok usikker på akkurat hvordan dette skal angripes - familie og venner maste, men til ingen nytte. Uavhengig av sykdom er man overlatt til seg selv når det faktisk gjelder å komme seg til legen. 



Anonymous poster hash: 6fc1e...e0a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle krefttyper burde få like mye oppmerksomhet. Men noen krefttyper rammer mange, og noen rammer ikke så mange. De rom rammer mange får nok både mer penger, mer oppmerksomhet og kanskje også bedre behandling og rettigheter (de to siste punktene er jeg litt usikker på). 

 

Jeg tror det er som mye annet i samfunnet, det som rammer mange, og de som har flest til å jobbe for seg får også mest oppmerksomhet, og fordelene som følger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rom rammer mange får nok både mer penger, mer oppmerksomhet og kanskje også bedre behandling og rettigheter (de to siste punktene er jeg litt usikker på). 

 

 

Du får ikke bedre behandling og rettigheter ved et sykehus om kreftformen din er 'vanlig'. 

 

Eneste forskjell når det gjelder kreftformer er hva organisasjoner og myndigheter bruker mest ressurser på å opplyse om. Dvs. om de skal redde flest mulig liv, hvor er (de få) midlene de har best investert. 

Anonymous poster hash: 6fc1e...e0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du får ikke bedre behandling og rettigheter ved et sykehus om kreftformen din er 'vanlig'. 

 

Eneste forskjell når det gjelder kreftformer er hva organisasjoner og myndigheter bruker mest ressurser på å opplyse om. Dvs. om de skal redde flest mulig liv, hvor er (de få) midlene de har best investert. 

Anonymous poster hash: 6fc1e...e0a

 

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...