Gå til innhold

Vil feire jul med kjæresten, men.......

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten (samboer) har vært sammen i snart 7 år og jeg kjenner det er på tide å feire jul sammen med han. Vi er 24 og 23 år gamle. Til nå har jeg holdt på familietradisjonen min og feiret med min familie de siste årene. Det har alltid vært slik i min familie at vi møtes (tanter, onkler, søskenbarn) enten hos mine foreldre eller hos mine tanter i jula. Nå i år skal alle feire hjemme hos seg selv.
Mine foreldre har ikke muligheten til å besøke de da min pappa fikk hjerneslag for 1,5 år siden og sitter i rullestol. Det er trapper og trange bad (toalett) hos tantene mine, så de har ikke mulighet for å besøke de mtp på pappa. Så mamma og pappa må være hjemme alene i julen.

Jeg har hatt lyst å feire med kjæresten min helt siden julen i fjor, for jeg visste at dette året kom ikke min kjære kusine til å være med å feire jul med oss siden hun har giftet seg og skal feire med sin mann. Så jeg har hatt lyst å feire med min kjæreste også nå som vi har vært sammen så lenge. Kjæresten min ble også onkel i januar for første gang (og jeg tante :)), så å feire jul med onkelungen hans hadde jo også vært stas. Og derfor vil også kjæresten min feire jul med sin familie i år da han er onkel. Og det forstår jeg veldig godt. Jeg fortalte mamma dette med julefeiringen her om dagen, men fikk bare stygge blikk og dårlig samvitthgetskortet slengt i trynet.

Jeg kjenner jo på den at jeg får dårlig samvittighet ovenfor min pappa hvis jeg ikke feirer jul sammen med de i år. Og jeg tror mamma har lite lyst til at det bare skal bli de to mtp på situasjonen til pappa. Jeg er redd de (spesielt pappa) skal bli veldig skuffet om jeg ikke feirer jul sammen med de i år. Hadde pappa vært frisk hadde valget blitt mye enklere.. Og mamma er jo ekspert på å gi meg dårlig samvittghet ovenfor dette også.. Jeg er 24 år men virker ikke helt som jeg får bestemme selv.. og hvis jeg tar valget om å feire med kjæresten så blir det skuffelser...

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre :( Hva hadde dere gjort hvis dere var i min situasjon?

Anonymous poster hash: a715c...9ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Feiret med foreldrene mine og vært med kjæresten første juleda og nyttårsaften.

Anonymous poster hash: 2f3ea...1f8

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere mulighet til å invitere dine foreldre hjem til dere til julefeiring? Det hadde gjort at du og din kjæreste hadde fått feiret sammen, hatt jul hjemme og gitt foreldrene dine muligheten til å feire med noe familie.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å feire julen slik du ønsker det.

Jeg har selv fått samvittighetskort i ansiktet for ikke å feire med svigers, hvor min mann og jeg ønsker å feire med min familie. (Jeg er 25 og har også valgt kjæreste og svigers når jeg var 23).

Dette er ditt valg og du er voksen nok til å ta dine egne valg angående hvor du vil feire jul.

Din mor synes nok også det er trist at du er voksen nå, og ønsker å ha deg hos dem i jula nettopp fordi det er tradisjon fra du ble født.

Anonymous poster hash: 0b435...160

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere mulighet til å invitere dine foreldre hjem til dere til julefeiring? Det hadde gjort at du og din kjæreste hadde fått feiret sammen, hatt jul hjemme og gitt foreldrene dine muligheten til å feire med noe familie.

Nei, vi bor i en liten leilighet i Trondheim (3-4 timer unna hjembygdene våre). Med trapper og trangt bad. Så det har vi ikke mulighet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke latt foreldrene mine bli sittende helt alene første julen de ikke kan feire etter tradisjon grunnet sykdom. Så enten hadde kjæresten og jeg vært hos våre respektive, eller så hadde vi begge dratt til mine foreldre og videre til svigers i romjulen. Og motsatt neste år.

Anonymous poster hash: ec95c...7f2

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du enebarn?
Det er jeg, men har hatt veldig flaks med tolerante foreldre som innser at tradisjoner blir forandret.
For det gjør de tross alt når man etablerer seg!

I år skal min kjæreste, hans mor og stefar samt hunden feire med meg, min mor og stefar -
noe jeg syns er kjempekoselig :)

Anonymous poster hash: e8234...878
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dine foreldre og hans foreldre bor på samme sted (eller ikke så langt unna hverandre), så kan dere jo pendle litt mellom begge to. Det har jeg og min kjære gjort flere ganger :) F.eks. grøt på formiddagen hos mine foreldre, så julemiddag og gaver hver for oss, så kjører jeg til hans foreldre og sover over der til første juledag etter at feiringen hjemme hos mine foreldre er "over". Evt. Det fungerer så klart ikke i lengden, men det kan jo være et alternativ dette året..? Skjønner jo at det er sårt for dine foreldre å bli sittende "alene" på julekvelden også, så vanskelig dilemma. Du er enebarn? 

Anonymous poster hash: ae68a...29a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enebarn ja :(

Det er 1 time å kjøre. Jeg er ikke glad i å kjøre bil, så hadde nok ikke reist til kjæresten etter julefeiringen her var over desverre. Samboer og familien pleier å feire hele kvelden og det blir som oftet sent før feiringen deres er over. Så tror ikke samboer får kommet hit da feiringen deres er over.. Da blir det jo bare soving.

Så det er enten eller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke latt foreldrene mine bli sittende helt alene første julen de ikke kan feire etter tradisjon grunnet sykdom. Så enten hadde kjæresten og jeg vært hos våre respektive, eller så hadde vi begge dratt til mine foreldre og videre til svigers i romjulen. Og motsatt neste år.

Anonymous poster hash: ec95c...7f2

Samme tenker jeg. Vi tenker å feire med hans foreldre i år av litt lignende grunner.

Anonymous poster hash: 8a9e6...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaveret

Den samvittighetsgreia enkelte foreldre driver med er ren hersketeknikk, ondskap og jeg vet ikke hva. Det synes jeg du skal ta opp med moren din en gang det passer slik. Foreldrene dine er selvstendige voksne som lever sitt liv akkurat slik du lever ditt. I år ønsker du å feire et annet sted og da bør det bli slik. Det er rett og slett så enkelt som det.

Jeg hadde uten tvil feiret sammen med samboers familie om jeg var i ditt sted. 

Jeg er vokst opp med dårlig samvittighet og hatet det. Derfor har jeg innprentet mine voksne barn om at jeg/vi kun ønsker besøk når de har lyst til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke ønsket at mine foreldre skulle sitte alene i jula, om de selv ikke ønsker det. Iogmed at du og samboeren ikke har barn sammen enda, går det fint å dele seg på juleaften, selv om det er litt trist. Tante/onkelungen deres vil uansett ikke skjønne mye av julen i år da den er for liten, neste år derimot.. ;) Du kan heller være med dem i romjula. 

Anonymous poster hash: 08da5...300
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta hensyn til foreldrene dine. Det koster faktisk veldig lite å glede dem. Du kommer til å sitte med småvond smak i munnen på julaften ellers. 

Anonymous poster hash: f0998...e40
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde feiret sammen med mine foreldre, men er helt sikker på at mannen min i samme situasjon hadde valgt å bli med meg. Så kunne vi heller reist sammen til hans familie 1 juledag! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Jeg synes det er dårlig gjort av din mor og gi deg dårlig samvittighet fordi du tenker på å feire jul hos dine svigerforeldre.

Selv har jeg gitt mine barn klar og tydelig beskjed om at de aldri skal ha dårlig samvittighet om jeg sitter alene på julaften annethvert år. Selvom jeg nylig er blitt enke så har mine barn svigerforeldre som ønsker å ha dem hos seg i julen. 

Foreldre må innse at barna blir voksne og at de nå har to familier å forholde seg til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Jeg synes du kan ta den bilturen selv om du "ikke liker å kjøre bil".

Selv hadde jeg hatt vondt langt inn i sjelen dersom foreldrene mine satt alene uten at det var det de egentlig ville.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, man må kutte navlestrengen og lage sine egne tradisjoner. Helt enig i det.

Men, jeg for min del ville ikke kuttet akkurat i år, slik du beskriver situasjonen. Forhåpentligvis har du og samboeren mange år til å feire jul sammen på, men første jula som blir veldig annerledes for foreldrene, og litt trist mht fars sykdom, ville jeg satt mine egne ønsker på vent.

Anonymous poster hash: d02b4...1e9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...