Gå til innhold

Å holde kjeft...

Anbefalte innlegg

Skrevet
Men synes du det er et høflig uttrykk, som man eks bør si til sine barn når man ønsker at de skal være stille?

Nei, jeg synes absolutt ikke det er høflig. Som jeg skrev ser jeg på det som slang, og derfor ikke helt passende i alle situasjoner, men direkte stygt er det ikke. Dessuten kommer det veldig an på tonefallet. Selv "trestubbe" kan bli stygt hvis du sier det på den rette måten.

Foreldregenerasjonen henger vel litt igjen på den "opprinnelige" betydningen her, Nemlig i form av at kødd er en lite hygelig måte å omtale de mannlige kjønnsorganger.

Som sagt så vet jeg hva det har betydd før, men foreldrene våre vet godt at vi ikke legger noe mer i det enn "å tulle". Synes det blir litt feil å kjefte på oss da. I mine øyne er i hvert fall banning mer hva du legger i ordene enn ordene i seg selv. Men rett skal være rett, de fleste foreldre har vel blitt vant til at "kødde" er et helt uskyldig ord nå. Moren min sier det selv. :-)

Skrevet
Legg også merke til at det ikke er KrF som bruker uttrykket' date=' men Dagbladet. Jeg synes også det er noe svært negativt over å be andre om å holde kjeft.[/quote']

Enig.

"Hold kjeft" er nedlatende of unødvendig. Jeg ville i hvertfall blitt fornærmet.

Gjest lilletroll
Skrevet

Jeg godtar IKKE at noen sier "hold kjeft" til meg!

Skrevet
Hold kjeft trenger nødvendigvis ikke bli skreket' date=' brølt eller ropt ut på en agressiv måte.. Jeg kan fint si "hold kjeft" helt rolig i alle all..[/quote']

Det betyr jo det samme selv om det sies rolig eller mer aggresivt, da. Fatter ikke helt poenget ditt, jeg.

Skrevet
Jeg har aldri sett på "hold kjeft" som banning. :o Nå er jeg en sånn person som banner en del' date=' da. :oops: Det er veldig innarbeidet i språket både i familien og i vennegjengen min, og ord som "faen" og "jævlig", og i hvert fall "hold kjeft", sees rett og slett ikke på som banning lenger. .[/quote']

:o Jeg syns faktisk det er litt skremmende når ord som "faen", "jævlig" og "hold kjeft" blir så innarbeidet i språket og familien at det ikke anses som banning lenger!

Jeg ville ikke likt at dette var dagligdagse ord for mine barn, derfor bruker jeg dem sjelden selv, kun en gang i blant når jeg er skikkelig sint...! :wink:

Skrevet
Jeg syns faktisk det er litt skremmende når ord som "faen", "jævlig" og "hold kjeft" blir så innarbeidet i språket og familien at det ikke anses som banning lenger!

Det er ikke sånn at vi sitter og skriker og banner til hverandre, da, vi bruker det mer for å forsterke andre ord, "jævlig stor" osv. Og det er da heller ikke sånn at vi banner i hver eneste setning, som regel vil jeg si "veldig stor", men det er ingen som reagerer om jeg sier "jævlig" i stedet. Det tror jeg kommer av at de, som jeg (og som jeg vel har gjentatt en del ganger nå), føler det er situasjonen, ansiktsuttrykket, tonefallet og slike ting som gjør ord stygge eller pene, ikke ordene i seg selv.

Skrevet

Jeg synes ikke dette er noen høffelig eller normal måte å be noen tie stille på. Det er svært negativt ladet. Noe man kanskje brøler hvis man er skikkelig forbanna. Jeg bruker det ikke, det er ikke en del av min dagligtale, ei heller i min omgangskretts. Andre former av "hold kjeft!" er "klapp igjen!" Heller ikke noen hyggelig måte å bli bedt om å tie still på.

Synes det burde være unødvendig å bruke den formuleringen i den overskriften.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...