Gå til innhold

Å holde kjeft...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Er dette uttrykket virkelig alment godkjent brukt sånn til hverdags?? Jeg ser på dette som banning. Jeg ser det brukt i pressen stadig vekk.

:o

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/09/22/409092.html

Denne url-en er et eksempel. Jeg regner meg ikke som spesielt fin på det når det gjelder språk, men for meg er det ikke normalt å bruke et slikt uttrykk, i hvert fall ikke skriftlig. :roll:

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legg også merke til at det ikke er KrF som bruker uttrykket, men Dagbladet. Jeg synes også det er noe svært negativt over å be andre om å holde kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holde munn, holde tett og å holde kjeft betyr jo det samme, men jeg er enig i at sistnevnte uttrykk ikke akkurat er passende, spesielt i en sammenheng som dette. Personlig tar jeg meg lite nær av det (dagligdags for meg), men jeg har likevel merket meg at det brukes stadig oftere, også i barneprogrammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et vanlig uttrykk, jeg skal være rimelig forbanna før jeg tar de ordene i min munn for å si det sånn.

Det er jo et veldig negativt ladet uttrykk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være dialektpreget, for der jeg kommer fra så benyttes dette svært så "kasual" og er hverken hardere eller sintere enn å si vær stille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri sett på "hold kjeft" som banning. :o Nå er jeg en sånn person som banner en del, da. :oops: Det er veldig innarbeidet i språket både i familien og i vennegjengen min, og ord som "faen" og "jævlig", og i hvert fall "hold kjeft", sees rett og slett ikke på som banning lenger. Det er heller aldri noen som har kommentert at jeg banner, men det er vel kanskje fordi jeg passer litt mer på hvordan jeg snakker når prater med folk som ikke kjenner meg så godt.

Foreldrene til en venninne av meg reagerte forresten på at vi sa "kødde" da vi gikk på ungdomsskolen. Er det virkelig noen som synes det er stygt? Jeg er klar over at det har hatt en litt annen betydning før, men for folk på min alder er kødde helt synonymt med tulle, og det er vel ingen som synes "tulle" er et stygt ord...? Folk må da vel ha fått med seg det nå at det ikke ligger noe mer i det ordet lenger. Greit at det er slang og derfor ikke helt passende i alle situasjoner, men stygt er det ikke. Blir vel litt det samme med "hold kjeft", i grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jeg faktisk ikke først og fremst når vi snakker, men i aviser, på fjernsyn o.l.

Her hvor jeg bor er "herregud" banning, jeg flyttet hit for en stund siden. For meg har det vært et helt vanlig ord hittil.

Synes uansett ikke "holde kjeft" hører hjemme i en avisoverskrift, det måtte være i helt spesielle tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett på "hold kjeft" som banning.

Ikke jeg heller. Men synes du det er et høflig uttrykk, som man eks bør si til sine barn når man ønsker at de skal være stille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg banner ikke særlig, men synes ikke "hold kjeft" er upassende. Og det er vel slik at overskriftene er det første leseren ser, og da må de vel vekke oppsikt?

Hold kjeft trenger nødvendigvis ikke bli skreket, brølt eller ropt ut på en agressiv måte.. Jeg kan fint si "hold kjeft" helt rolig i alle all..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit. Det der var en Dagbladet-artikkel, og en ganske klassisk en også. 'hold kjeft' kan brukes som språklig virkemiddel, og det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virvel sa:

Foreldrene til en venninne av meg reagerte forresten på at vi sa "kødde" da vi gikk på ungdomsskolen. Er det virkelig noen som synes det er stygt? Jeg er klar over at det har hatt en litt annen betydning før, men for folk på min alder er kødde helt synonymt med tulle, og det er vel ingen som synes "tulle" er et stygt ord...?

Foreldregenerasjonen henger vel litt igjen på den "opprinnelige" betydningen her, Nemlig i form av at kødd er en lite hygelig måte å omtale de mannlige kjønnsorganger.

Hold kjeft er en lite pen ting å si til folk, og jeg oppfatter det som provoserende hvis noen bruker det til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg bruker di ordene er jeg blitt utrolig provosert,å den personen ikke gir tegn til å gi seg.Det er jo nedlatene å si det til andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legg også merke til at det ikke er KrF som bruker uttrykket' date=' men Dagbladet. [/quote']

Yep! Dette er litt viktig faktisk!!

Til vanlig bruker jeg kun hold kjeft i sammenhenger hvor jeg krangler/kjefter og da stort sett spøkefullt, for å si at "diskusjonen" er over. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier aldri å si hold kjeft til folk,og ikke finner jeg meg i at andre sier det til meg heller.

Man kan faktisk be folk holde munn på en høflig måte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeldent jeg sier hold kjeft, er helt ok når venner bruker det, men jeg reagerer på at det brukes i artikler og at foreldre sier det til ungene sine. jeg kommer i alle fall aldri til å bruke det i noen slike sammenhenger.. med vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan være dialektpreget' date=' for der jeg kommer fra så benyttes dette svært så "kasual" og er hverken hardere eller sintere enn å si vær stille[/quote']

Samme her. Så jeg fikk meg rimelig sjokk da kjæresten min (som kommer fra nedi byen her) ble skikkelig irritert på meg fordi jeg ba ham holde kjeft litt fordi jeg skulle høre hva de sa på radioen. Han ble potte sur, og sa "vennligst ikke be meg holde kjeft". Jeg ble kjempesjokka, for meg er ikke dette noe ille i det hele tatt. Så jeg tror nok det er dialekt-preget ja. Men jeg har sluttet å si det nå for å si det sånn :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser ikke ordet "hold kjeft" for banning, men jeg assosierer det definitivt ikke med noe positivt.

I min omgangskrets brukes kun ordet når man er mer enn litt irritert eller sint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...