Gjest Anki Skrevet 22. september 2004 #1 Skrevet 22. september 2004 Ser debatten går varm om pupper og brystforstørrelser for tiden, og dette er ikke en tråd for å diskutere om man bør eller ikke bør operere seg... Det jeg ønsker er tilbakemelding fra de jentene som har operert seg, og hva legene sa til de om protesene. Jeg har lest det meste av innlegg her på KG om ulike typer operasjoner dere har foretatt, og sett at det er veldig ulike meninger hos de forskjellige klinikkene på hva som er den "beste" løsningen. Var selv på konsultasjon i dag, og hadde bestemt meg for at jeg ville ha saltvannsinnlegg. Dette etter at jeg leste info fra Fana Medisinske senter hvor de anbefalte dette, og sa at disse protesene hadde livstidsgaranti fra leverandøren. Jeg tenkte da som mange andre her, at det er bedre å få lekkasje i en saltvannsprotese til fordel for en silikonprotese. MEN, det legen sa til meg i dag var at saltvannsproteser sjelden kommer så langt at de lekker pga at protesen skades. Grunnen til at de skiftes ut er over tid klarer vannet å lekke jevnt og trutt ut gjennom membranen på protesen! :o Han sa at hylsen eller selve silikon membranen rundt saltvannet ikke var tett nok til å holde vannet på plass. Har noen av dere andre hørt dette? Han sa at de vanligvis måtte fornye slike innlegg etter 6-7 år, mens for silikon regnet han nå med 10-15 år. Da jeg nevnte det jeg hadde lest om FMS og at de hadde livstidsgaranti på protesen, ble han veldig overrasket. Han hadde aldri hørt om det, og ringte til leverandøren mens jeg var der. De sa at nei, de ga ikke livstidsgaranti. Det var McGhan proteser, og ikke Mentor som brukes mest i USA. Jeg spurte da om det var mulig å få tak i de innleggene som heter Cohesive i USA. De er fyllt med gele som er fast, slik at selv om man klipper i innlegget vil ingenting lekke ut. Han sa at de hadde de innleggene, og anbefalte de nå. Men de var dyrere, 3 tusen kr pr innlegg. Det var livstidsgaranti på de. Så jeg tror jeg går for Cohesive gel, har foreløpig satt opp operasjon på nyåret. Er det noen av dere andre som har fått annen info enn dette? Jeg har god lyst til å ringe FMS i morgen og høre hva de sier til det han sa. Kanskje han bare ville selge silikon fremfor saltvann, men skjønner ikke helt hvorfor, for hvis han hadde satt inn saltvann ville jeg jo kommet oftere tilbake for å fikse på det ifølge han... Gleder meg uansett veldig til å få bryster!! Da jeg tok av meg på overkroppen sa han bare: Ja, her var det ikke mye brystvev nei... Så han skulle legge protesen delvis under muskel slik at den ikke viste gjennom huden.
Gjest Ninakanin Skrevet 22. september 2004 #2 Skrevet 22. september 2004 Jeg har mentor proteser fra Fana Medisinske Senter. Selvfølgelig kan de lekke, men.. Jeg har liksom aldri levd et helt liv med brystproteser før, så jeg kan egentlig bare si at "jeg vet ikke". Nå har jeg hatt protesene bare i to uker, så jeg har jo ikke peiling på om de lekker gradvis eller andre problemstillinger. Legen min avviste kunder som hadde psykiske problemer eller vanskelige bryster, eller feil forhåpninger. Om du bør operere eller ikke er først og fremst en personlig avgjørelse, og så spørs det jo om du har helse til det, om legen anbefaler det osv. Hvis du ikke er sikker synes jeg du skal sjekke med flere klinikker (noe som du allerede gjør egentlig). Jeg for min del var sikker på at dette var det rette for meg, etter å ha planlagt operasjonen i et halvt år og studert mye omkring emnet på nettet. Lykke til med avgjørelsen!
Gjest Anki Skrevet 23. september 2004 #3 Skrevet 23. september 2004 Avgjørelsen om jeg skal operere tok jeg før jeg gikk til konsultasjon, det var mer hvilken protese jeg skulle velge som var spørsmålet her. La du inn saltvann? Sa legen noe om du måtte regne med å operere deg igjen om noen år, eller fikk du inntrykk at livstidsgaranti betydde at du skulle slippe flere operasjoner?
Dina Skrevet 23. september 2004 #4 Skrevet 23. september 2004 Jeg la inn silikon for et drøyt år siden. Det var etter legens anbefaling! Det finnes nok ingen livsgaranti, men legen sa at de kunne vare i både 10-15 og 20 år...! Blir de ikke skadet på noe vis, er det ingen grunn til å skifte dem ut! Har forøvrig heller ikke angret på at jeg forstørret brystene mine! Det er den beste investeringen jeg har gjort, og jeg har kost meg mer enn noen gang i sommer med fine bikinier og topper som sitter flott! Har rett og slett følt meg utrolig vel med meg selv og kroppen min! Lykke til med avgjørelsen!
Gjest Anki Skrevet 23. september 2004 #5 Skrevet 23. september 2004 Hei Dina! Har lest i dagboka di, masse fin informasjon der! Og har misunt deg når du har sittet i solen og endelig passer bikini! Selv satt jeg med som vanlig med masse innlegg i bh'en under en topp og prøvde å simulere en b-cup! Gleder meg jeg, skulle gjerne gjort det så snart som mulig, men har ikke mer ferie å ta av i år. Men neste sommer gleder jeg meg til!!
Gjest Ninakanin Skrevet 23. september 2004 #6 Skrevet 23. september 2004 Avgjørelsen om jeg skal operere tok jeg før jeg gikk til konsultasjon, det var mer hvilken protese jeg skulle velge som var spørsmålet her. La du inn saltvann? Sa legen noe om du måtte regne med å operere deg igjen om noen år, eller fikk du inntrykk at livstidsgaranti betydde at du skulle slippe flere operasjoner? Ja jeg har saltvann. Legen sa at det er livstidsgaranti på protesene, og da mente han LIVStid. Så.. Som sagt, man vet jo aldri, men jeg håper jo at jeg slipper å tenke mer på dem
Gjest Poirot Skrevet 23. september 2004 #8 Skrevet 23. september 2004 Ja jeg har saltvann. Legen sa at det er livstidsgaranti på protesene, og da mente han LIVStid. Så.. Som sagt, man vet jo aldri, men jeg håper jo at jeg slipper å tenke mer på dem
Dina Skrevet 23. september 2004 #9 Skrevet 23. september 2004 Ja jeg har saltvann. Legen sa at det er livstidsgaranti på protesene, og da mente han LIVStid. Så.. Som sagt, man vet jo aldri, men jeg håper jo at jeg slipper å tenke mer på dem Beklager å måtte skuffe deg, men jeg tror definitivt ikke det finnes noe sånn som proteser med livstidsgaranti, ansett om det er saltvann eller silikon inne....! Særlig ikke siden materialet ikke er gammelt nok til å ha blitt fulgt en livstid... Livstidsgaranti på jusspråk betyr at man får det byttet om det går i stykker.
Dina Skrevet 23. september 2004 #10 Skrevet 23. september 2004 Det ble skikkelig surr i siteringen på innleggene over ser jeg! For ordens skyld; det er Ninakanin som har fått beskjed av sin lege om at implantatene har livstidsgaranti, og ikke jeg....
Gjest Ninakanin Skrevet 23. september 2004 #11 Skrevet 23. september 2004 Jeg har aldeles ikke blitt ført bak lyset, hehe, men takk for omtanken! Jeg har jo gitt uttrykk for det i innleggene mine også, at jeg stiller meg noe kritisk og avventende til hele "livstid"-greia. Grunnen til at jeg valgte saltvann er at hvis (og det gjør de nok en dag) protesene skulle begynne å lekke, så er det saltvann som lekker, og ikke silikon. Jeg vet at forskning spriker i alle retninger når det gjelder om silikon er skadelig eller ikke, men for meg personlig var saltvann det tryggeste valget. Og som noen her sa, skulle det gå hull på dem, får jeg nye, jeg trenger bare å betale for narkosen og legene som jobber, dvs 8000 kr. Da er selve protesen gratis.
Gjest Anki Skrevet 23. september 2004 #12 Skrevet 23. september 2004 Og som noen her sa, skulle det gå hull på dem, får jeg nye, jeg trenger bare å betale for narkosen og legene som jobber, dvs 8000 kr. Da er selve protesen gratis. Er du sikker på at det er så billig? Min lege sa det var omvendt: Protesene var veldig billige å erstatte, mens operasjonen var det dyre... Tror heller ikke at man kan belage seg på at protesene holder en livstid, men ifølge legen min var altså levetiden på saltvannsinnlegg mye kortere enn på silikon innlegg. Tror derfor det blir silikon på meg, selv om jeg i utgangspunktet var sikker på at jeg skulle velge saltvann.
Gjest Ninakanin Skrevet 23. september 2004 #13 Skrevet 23. september 2004 Jeg vet ikke hvor du opererte deg, men jeg fikk mine proteser på Fana Medisinske Senter. Den prisen jeg fikk nevnt var det damen i resepsjonen som kom med etter å ha sjekket på klinikkens datamaskin. Så jeg er rimelig sikker
Gjest Anki Skrevet 24. september 2004 #14 Skrevet 24. september 2004 Nå har jeg fått mail fra FMS hvor legen skriver at du betaler ikke 8000,-, men faktisk bare 2500,- hvis du må ha ny operasjon! Med forbehold som at det er de som har gjort operasjonen første gang. Men det var da veldig god service. Han skriver også at det er feil at saltvannsprotesene vil tømmes over tid, og at de derfor har "livstidsgaranti". Nå føler jeg meg jo litt lurt av legen min da, men det er jo tross alt hos en velrennomert klinikk jeg har vært, så man synes man bør kunne stole på informasjonen. ' Må bare si at jeg har utrolig godt inntrykk av FMS, bare synd det er så langt borte. Orker ikke sette meg på fly hjem etter operasjonen. Får vel gå for cohesive gel, de var det i hvert fall livstidsgaranti på, samt vil ingenting lekke ut i kroppen hvis det skulle bli rift i innlegget. Vanskelig dette her! :klø:
Dina Skrevet 24. september 2004 #15 Skrevet 24. september 2004 Det var forresten bilde av kirurgen min, og omtale av klinikken hans på side 20 i Dagens Næringsliv i dag... han er flink! Anbefales!
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2005 #16 Skrevet 22. november 2005 Hvilken kirurg og klinikk er det?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå