Gå til innhold

Sliter jeg psykisk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg mistenker at jeg sliter psykisk og jeg skal forklare hvorfor:

Jeg får aldri gjort ting!

Sånn fasademessing gjør jeg det ganske bra, jeg studerer, har en fin jobb og driver et egent selskap. Interessene mine er business, politikk, kultur, osv. Problemet er bare at jeg utsetter og/eller dropper alt.

Skole arbeid er ALLTID skippertak, på jobb og i eget firma blir ting gjort for sent. Ting jeg ikke MÅ gjøre blir aldri gjort. Jeg sitter i timer å gjør ingen ting, selv om jeg vet jeg har masse jeg må gjøre. Ofte lar jeg bare vær å betale regninger, selv om jeg har penger, noe som har ført til at alt for mange av pengene mine går til å betale inkasso avgifter..........

Jeg er ganske sikker på at det ikke er fordi jeg er utbrent, for det har alltid vært sånn. Det er nå i det siste det er blitt et stort problem da jeg har et firma og en jobb med ansvar....

+ at jeg har andre ting jeg har lyst til å gjøre, som å skrive, være med venner, reise og oppleve.

PS: Jeg har tenkt på å skrive dette innlegget i flere år....

Anonymous poster hash: 5d4a5...ac8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å lage en sånn daglig to-do-list? Gjerne i prioritert rekkefølge.

Anonymous poster hash: 1c08b...f6e
Skrevet (endret)

Utmattelse syndrom? ME?

Endret av Wawawa
Skrevet

Jeg synes det høres ut som at du lider av en god porson latskap...

Anonymous poster hash: dbfbf...f19

Skrevet

Latskap er nok diagnosen ja.

Anonymous poster hash: 93233...c97

Skrevet

Kanskje du bare er overveldet av å ha for mye å gjøre?

Anonymous poster hash: 73c9e...38a

Skrevet

Kanskje du har valgt "interesser", jobb og utdannelse etter hva du tror forventes av deg, og ikke hva du egentlig interesserer deg for?

Det har skjedd meg to ganger at jeg har valgt noe jeg trodde jeg ville, men som viste seg å være alle andre sine ønsker... Og de to gangene hadde jeg det akkurat som deg! Nå har jeg byttet jobb og utdannelse, og ting er helt annerledes. :)

Men det kan høres ut som du virkelig burde revurdere dette firmaet ditt, med tanke på motivasjonen din til å betale regninger. Kutt det ut før det gjør deg til gjeldsslave.

Anonymous poster hash: 64fb2...38b

Skrevet

Hei TS, vil gjerne følge denne tråden videre, da dette så absolutt gjelder meg selv også :)

Det er vel ikke noe ukjent fenomen det du beskriver, prokrastinering, eller "kronisk utsettelsesatferd" som det beskrives som på SNL (Store norske leksikon). Eller litt som Homer Simpsons sier, "hvorfor gjøre i dag, det man kan gjøre i morgen!".

Jeg tror det rett og slett handler om en blanding av dårlige rutiner - og manglende selvdisiplin. Jeg merker det godt selv, hvis jeg får en oppgave det forventes at jeg skal utføre, eller jeg selv tenker at jeg skal gjøre en ting som "krever" noe av meg, så er min umiddelbare respons som oftest - MÅ dette gjøres/tas tak i umiddelbart? Eller kan jeg vente til etter middag.. til i morgen.. til slutten av uken.. til slutten av måneden? Og denne responsen kommer ofte uten at jeg tenker over den en gang. Jeg kan slå det fra meg på sekundet, om jeg innser at det er noe som ikke haster - uten at jeg egentlig tenker noe mer over det. Det er det som er blitt den "naturlige" responsen, liksom.

Og det kan være i forhold til helt banale ting. Jeg kan miste et ark på gulvet hjemme f.eks, så "gidder" jeg ikke å ta det opp igjen, lar det bare ligge i dagesvis/ukesvis, fordi jeg tenker "neh, tar det opp neste gang jeg går forbi".

Jeg har perioder der det er bedre, dette er perioder der jeg er veldig selvbevisst på min egen naturlige trang til å utsette ting. Og da legger jeg ofte et premiss på meg selv: Hvis det dukker opp en ting som må gjøres, en arbeidsoppgave eller noe jeg ønsker å gjøre for min egen del, og den eneste grunnen jeg egentlig har til å utsette det - er at jeg ikke orker/gidder å ta tak i det der og da - så gjør jeg det MED en gang, delvis for å trasse min egen utsettelsestrang. Da føles det ganske bra :)

Anonymous poster hash: 1b1fc...f6b
  • Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen, veldig skippertakmenneske, Men nå sliter jeg med mye annet også og har flere psykiatriske diagnoser, Men ville ikke sagt at jeg sliter psykisk, bare fordi jeg ikke har god nok selvdisiplin, og skippertakmenneske. Noen mennesker er slik uten at det er noe sykdom bak det. Men har du mye andre ting, at du mister interesser, bare er for deg selv, ikke orker å være med andre, bare vil sove, eller ikke får sove, og spiser veldig lite eller mye, så kan jo det være tegn på psykiske problemer. Men ingen her på dette forumet kan si om du er psykisk syk eller ikke ut fra det du har skrevet, lurer du på det, så må du snakke med fastlegen din om det.

Anonymous poster hash: 246b6...e32
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...